• ungkvinna1

    Sömnbesvär länge

    Hej,

    Jag är en ung kvinna, 20-25 år. Har i många år haft svårigheter med insomning vilket har lett till uppsägning från jobb och privata problem.

    Tog kontakt med vården men är tydligen för ung för sömntabletter och försöker därför ta hjälp av er, likasinnade. Testat meditation, träning, receptfria medel utan resultat. Hur har ni fått hjälp?

  • Svar på tråden Sömnbesvär länge
  • Tiina87
    Eva8886 skrev 2019-09-02 15:58:32 följande:

    Din läkare har fel. Använder du aldrig ditt kritiska tänkande utan tror på precis allt du blir itutad?


    Jag tror inte personen läkare har fel men det är så den läkaren praktiserar.
  • Anonym (sova)
    Eva8886 skrev 2019-09-02 15:58:32 följande:
    Din läkare har fel. Använder du aldrig ditt kritiska tänkande utan tror på precis allt du blir itutad?

    Så det är mitt fel att min läkare är dum i huvet? Det står även på 1177. Jag har tjatat hur länge som helst för att få det utskrivet men får det inte. NEJ JAG ORKAR INTE BYTA LÄKARE VARANNAN VECKA.


    Nu valde jag att köpa från Holland istället och det funkar utmärkt.


    Gå och lägg dig människa. Du behöver sova.

  • Tiina87
    Anonym (sova) skrev 2019-09-02 16:09:24 följande:

    Så det är mitt fel att min läkare är dum i huvet? Det står även på 1177. Jag har tjatat hur länge som helst för att få det utskrivet men får det inte. NEJ JAG ORKAR INTE BYTA LÄKARE VARANNAN VECKA.

    Nu valde jag att köpa från Holland istället och det funkar utmärkt.

    Gå och lägg dig människa. Du behöver sova.


    Står förövrigt om Cirkadin på 1177. Det är förvisso samma verksamma substans men fungerar lite annorlunda jämfört med melatonin.
  • Anonym (Byt läkare)
    Anonym (Sofi) skrev 2019-09-02 15:46:53 följande:

    Blir nyfiken, hur använder du spikmatta för att sova? Har hört förut om att spikmatta kan fungera.

    Kommer att tänka på tyngdtäcke också, som tips till trådstartaren. Har inte testat själv men en del tycker att det är en bra hjälp. 


    Jag har en svensk spikmatta helt i plast. Jag har en t-shirt på och lägger mig då på spikmattan, blir nästan alltid väldigt avslappnad och sömnig efter sådär en 20 min och då drar jag bort den och somnar i bästa fall. Ibland somnar jag på den, brukar då vakna till efter en stund, ta bort den och så fortsätta sova. Funkar om jag bara har lite svårt att slappna av men inte om jag är väldigt stressad eller har ångest.
  • Eva8886
    Anonym (sova) skrev 2019-09-02 16:09:24 följande:

    Så det är mitt fel att min läkare är dum i huvet? Det står även på 1177. Jag har tjatat hur länge som helst för att få det utskrivet men får det inte. NEJ JAG ORKAR INTE BYTA LÄKARE VARANNAN VECKA.

    Nu valde jag att köpa från Holland istället och det funkar utmärkt.

    Gå och lägg dig människa. Du behöver sova.


    Du inger säkert ett pundigt intryck varför ingen läkare vill skriva ut sömnmedicin till dig. Till och med barn får melatonin utskrivet så då förstår du nog att din trovärdighet är 0.
  • Anonym (Sofi)
    Eva8886 skrev 2019-09-02 22:26:18 följande:

    Du inger säkert ett pundigt intryck varför ingen läkare vill skriva ut sömnmedicin till dig. Till och med barn får melatonin utskrivet så då förstår du nog att din trovärdighet är 0.


    Min läkare ville inte heller skriva ut melatonin till en början men då köpte jag från nätet. När jag berättade det för honom så skrev han ut cirkadin. Jag testade cirkadin och fick jämförbar effekt, cirkadin var svindyrt så nu köper jag melatonin från nätet ändå. Jag har bytt läkare nu, av fler orsaker än den här.
  • Anonym (Sofi)
    Anonym (Byt läkare) skrev 2019-09-02 21:52:06 följande:

    Jag har en svensk spikmatta helt i plast. Jag har en t-shirt på och lägger mig då på spikmattan, blir nästan alltid väldigt avslappnad och sömnig efter sådär en 20 min och då drar jag bort den och somnar i bästa fall. Ibland somnar jag på den, brukar då vakna till efter en stund, ta bort den och så fortsätta sova. Funkar om jag bara har lite svårt att slappna av men inte om jag är väldigt stressad eller har ångest.


    Tack för ditt svar och tipset!
  • Anonym (sova)
    Eva8886 skrev 2019-09-02 22:26:18 följande:
    Du inger säkert ett pundigt intryck varför ingen läkare vill skriva ut sömnmedicin till dig. Till och med barn får melatonin utskrivet så då förstår du nog att din trovärdighet är 0.

    Jag är inte pundig någonstans. Det är ju konstigt att de gladerligen skriver ut imovane som är beroendeframkallande men jag får inte melatonin. Vad är det för fel på dig människa? Varför hoppar du på mig? Jag skrev bara den fakta jag visste. 


    Du behöver fan gå till en läkare och be dom ta en titt på den där taggtråden som skaver i röven på dig.

  • ungkvinna1
    Anonym (Byt läkare) skrev 2019-09-12 10:52:07 följande:

    Hej Ts!

    Hur har det gått för dig?


    Hej!

    Det är fortfarande inte 100% med sömnen men jag har goda nyheter. Från att ha tagit ibland 4 timmar att somna har insomningen minskat till 1 timme!!!

    Jag har börjat meditera mer på dagarna, jag tror det har haft stor betydelse... tackar som frågar :)
  • Anonym (Sofi)
    ungkvinna1 skrev 2019-09-12 20:49:13 följande:

    Hej!

    Det är fortfarande inte 100% med sömnen men jag har goda nyheter. Från att ha tagit ibland 4 timmar att somna har insomningen minskat till 1 timme!!!

    Jag har börjat meditera mer på dagarna, jag tror det har haft stor betydelse... tackar som frågar :)


    Bra. Du vore kanske behjälot av KBT, kolla med vårdcentralen vad de har för alternativ för det. En del har egna psykologer för det andra erbjuder en internetvariant, men det blir billigare att gå via vc änn privat.

    Och det kan du inte vara för ung för.
  • ungkvinna1

    Jag är så glad nu, obeskrivligt. Tog kontakt med en läkare via appen igen, den här gången blev jag tilldelad en annan läkare än förra gången. Förklarade mina symptom och fick Circadin utskrivet! Fantastiskt! Nu kan jag äntligen börja leva igen

Svar på tråden Sömnbesvär länge