• Fri 30 Aug 2019 11:45
    22433 visningar
    187 svar
    187
    22433

    Syskonförsök IVF 2019

    Hej!

    Vi påbörjade syskonförsök i januari -19 och fick just minus på vårt fjärde försök.
    Skulle gärna bolla lite tankar och erfarenheter med andra i samma situation.

    Detta är vår resa; Vår dotter kom till på vårt allra första försök (ET) och ett embryo frystes ner. Detta fick vi tillbaka i stimulerad cykel i januari, men det fäste inte. Eftersom vår dotter kom till så "lätt" så trodde vi såklart att vi hade goda förutsättningar för detta och blev väldigt nedslagna. Nu går vi privat och har gjort två hormonbehandlingar. På första fick vi tillbaka en blastocyst - mens på rd7 om jag minns rätt. Två till frysen. Efter det ett FET med blastocyst i naturlig cykel - mensen kom på rd2. Vid andra hormonbehandlingen blev jag överstimulerad så det blev totalfrys av fyra blastocyster. Gjorde FET i naturlig cykel för två veckor sen och igår fick jag minus på testdagen. Hade lite småblödningar innan men trodde det berodde på Lutinus. Känner mig SÅ lurad och uppgiven och tiden bara går.

    Har ingen i min närhet som gått igenom IVF så jag vill gärna komma i kontakt med någon därute som håller på just nu. Jag funderar mycket på vad mer som kan göras. Kan embryot prepareras för att fästa lättare (har hört talas om att man ibland skrapar lite på ytan)? Kan man ta nån speciell medicin/vitaminer? Antar ju att de borde göra allt de kan på kliniken, men tycker att de verkar lite "enkelspåriga" där... Till saken hör att min menscykel varit väldigt ojämn sen jag fick barn, men enligt kliniken så är omslag på ägglossningstestet nog för att återföra i naturlig cykel. Vid vårt senaste FET sa de dessutom att sex kunde gynna embryots fästförmåga, medan någon annan klinik tydligen rekommenderar att man avstår från sex efter återförandet (alltså även efter FET). Vad ska man tro? Vad har ni andra för erfarenheter? Vill bara bli gravid igen!! 

  • Svar på tråden Syskonförsök IVF 2019
  • Sun 1 Sep 2019 12:04
    #2

    Tack för att du delar med dig Lee***!

    Ja precis, jag är den enda i den nära kretsen som gått igenom IVF för att få barn, så det känns lite ensamt. Och jag kan känna mig så snuvad på den där ?hoppsan, vi blev visst gravida?-grejen även om de flesta planerar och försöker aktivt ändå. Tänkte mycket på det där med slump och mirakel den första vändan. Att det kändes fel att nån annan bestämde vilket ägg och spermie som skulle smälta samman. Men när vår dotter väl kom så var det så självklart att det skulle vara just så - jag vill ju ha precis henne och ingen annan!

    Men syskonresan börjar kännas tuff nu. Önskar också att jag var nöjd med ett barn men har alltid velat ge mitt barn ett syskon eftersom min egen syster är så viktig för mig.

    Vad är er problematik? För oss är det manlig faktor.

  • Tue 3 Sep 2019 09:45
    #4

    Eventuellt denna cykel om det funkar med jobbet. Ska prata med kliniken imorgon. Jag skulle vilja prova sånt där Embryo glue, men har en känsla av att de inte tror på sånt.

    Har ni bestämt när ni kör igång?

  • Tue 8 Oct 2019 20:16
    #8

    Hej alla, kul att fler hittat till tråden!

    Uppdatering om läget här är att jag fick plus på vårt senaste försök på testdagen (i söndags), men började blöda rikligt samma dag. Kliniken vill att jag fortsätter med Crinon och testar igen på fredag men för mig känns det helt kört och meningslöst för jag blöder så mycket. Klumpar, slem och allt (ursäkta). Detta var vårt sista försök i vårt 3-pack men vi har tre kvar i frysen på kliniken. Vet nu inte om vi ska beta av dem ett och ett eller dra igång ett nytt paket. Känns som en kamp mot klockan då jag är 37 år nu.

    Hur gamla är ni andra och hur resonerar ni kring hur många försök det får ta? När drar man gränsen liksom? Just nu känns det bara som att ekonomin får avgöra, men man måste ju klara av det psykiskt också.

  • Tue 8 Oct 2019 20:21
    #9
    Anonym (Blanca) skrev 2019-09-07 00:01:02 följande:

    Vi blev också gravida på första försöket och gick hela vägen. Gav oss på en till hormonkur tidigare i år och fick ett färskt tredagars insatt. Det gick vägen den här gången också och är i vecka 30 nu.

    Något jag såg till att göra mellan graviditeterna var att träna och fylla på med näring i form av bra mat, gröna drinkar och en del kosttillskott. Tänk vad mycket näring som går åt från ens kropp för att "bygga" en bebis.

    Vissa ämnen är vanliga att ha brist på även om man aldrig varit gravid som ex. omega-3 och spårämnen som zink, bor, mangan, molybden etc. Jag åt thornes prenatal multivitamin som innehåller allt ett foster behöver och ekologisk omega-3 två-tre gånger i veckan samt järn+folsyra övriga dagar i över ett år innan vi försökte med ivf igen. Och just det, åt även ubiqinon Q10 sista månaden innan det var dags. Det var allt jag kunde komma på.

    Jag tror att zink kan fungera som en sorts "klister" då det verkar öka den bioelektriska laddningen i kroppen. Vid en naturlig befruktning så får livmodern en ordentlig dusch av zink då det är en av sädesvätskans huvudingredienser.

    Lycka till!


    Tack för tipsen! Äter multivitamin Kvinna sen lång tid tillbaka. Ska kolla zinkmängden i den.

    En ivf-läkare gav oss t o m rådet att ha sex efter återförandet just med tanke på sädesvätskans effekt. Det hade vi inte nu senast dock, så mycket press redan liksom...????
  • Tue 8 Oct 2019 20:21
    #10
    Lee*** skrev 2019-09-05 23:33:29 följande:

    Vad är embryo glue? Jag skall köra denna omgången , min mens beräknas komma i slutet av sep. Skall bli skönt att börja igen men samtidigt en rädsla.


    Hur går det för er? Är ni igång?
  • Mon 14 Oct 2019 23:41
    #24
    Lee*** skrev 2019-10-12 08:14:38 följande:

    Hej,

    Ja, igår satte vi in 2 st 2dagars.

    Hur går det själv?


    Spännande! Fick ni välja att ni ville ha två st, och vad var anledningen? Jag har uppfattat det som att det endast görs i undantagsfall numera. (Går på samma klinik.)
  • Tue 15 Oct 2019 10:26
    #28
    Lee*** skrev 2019-10-15 07:52:50 följande:

    Jag gjorde 3 ivf när vi fick vår son o sista sattes 2 in.

    Vi hade 3 fina embroy i frysen där inget togs. Jag är snart 39 år och får inte ut många ägg.


    Jag förstår. Håller verkligen tummarna för er!!

    Här känns hoppet ute, strecket på testet var knappt synbart i morse. Nu vill jag bara få köra igen så snart som möjligt, helst denna cykel.
  • Tue 15 Oct 2019 10:31
    #29

    [quote=79959316][quote-nick]Sassas19 skrev 2019-10-12 22:46:15 följande:[/quote-nick]Hej!

    Vi står precis i startgroparna för syskonförsök.

    Vi fick vår son 2016 på vårt andra ivf försök. Hade gjort ett ET och ett FET innan.

    Har efter det blivit spontant gravid två gånger men det har slutat i MA och MF tyvärr.

    Vi har två blastocyster i frysen, en 5-dagars och en 6-dagars. Vi hoppas så att något av dem ska ge ett syskon. De är vår enda chans till syskon. Jag är 42 år så jag får inte göra ny ivf.

    Vi var var på vårt första besök på kliniken förra veckan. Skulle kunna ha startat direkt i denna cykel, men då min sambo har lidit av depression och fortfarande äter medicin för det så ville de att vi skulle träffa en kurator för bedömning. Någon som varit med om detta?[/

    Vad är det de vill bedöma då? Om ni är i stånd för ett försök rent psykiskt?

  • Tue 15 Oct 2019 10:40
    #30
    Lady1986 skrev 2019-10-15 10:01:41 följande:

    Usch, nu är ångesten här. Behandlingarna har alltid gått bra för oss så här långt, men sen kommer befruktningen och embryoutvecklingen :( Har känt mig glad och stark så tänkte att vårt års uppehåll gjort gott, men nu är alla känslor tillbaka :( Försöker påminns mig själv om att det faktiskt funkade med vår son så bevisligen kan det ju gå vägen, men idag är det ingen bra dag. Skönt att skriva av sig!


    Det är en jäkla bergochdalbana detta alltså. Hopp och förtvivlan vareviga månad. Och samtidigt skammen att inte ?nöja sig? med det underbara man har fått. Så kan jag känna i alla fall. Att jag gapar efter mycket... Men jag vill så innerligt ge henne ett syskon!!
  • Tue 15 Oct 2019 10:50
    #31

    Lee***

    Embryo glue är förresten en produkt som sägs hjälpa embryot att fästa i livmodern. Embryot doppas i detta innan återföring. Det finns tydligen inga studier som visar att det ökar chanserna nämnvärt, men i vårt fall var det första gången under vårt 3-pack (totalt fem återföringar) som embryot fäste, även om det nu har blivit MF av det. Kostar dessvärre en slant här. Någon klinik tycks ha det som standard.

  • Thu 24 Oct 2019 08:36
    #57
    Sassas19 skrev 2019-10-23 22:02:17 följande:

    [quote=79964513][quote-nick]lillasnigelen skrev 2019-10-15 10:31:56 följande:

    Vad är det de vill bedöma då? Om ni är i stånd för ett försök rent psykiskt?


    Ja, jag antar att det är det. Att de vill höra hur man mår och känner inför att skaffa ett till barn. Jag känner mig lugn inför det. Jag ser det som ett bra samtal och jag vet ju att det inte finns något hinder för oss att försöka få syskon. Vi vill verkligen det!

    På måndag har vi tid och jag hoppas att vi sen kan få komma igång direkt i den cykeln.

    Känner mig mer orolig över att jag inte har tagit hand om mig själv ordentligt. Mycket stress pga av flytt med jobbet, lite sömn, slarvat med folsyran, inte tränat som jag borde. Är rädd för att det inte ska ge de bästa förutsättningarna.

    Har ni förberett er på något särskilt sett?

    Hoppas också såklart att det ska gå bra för er som ruvar nu.[/quote]

    Ok, hoppas att det blir ett bra samtal och att ni känner er peppade efteråt. Pepp är något jag skulle behöva i mängder just nu...

    Jag får intrycket från kliniken att jag inte kan påverka detta själv. Det är lite frustrerande eftersom man så gärna vill optimera förutsättningarna, men i mitt fall är det nog bättre att försöka minimera stress i form av att ?jag borde göra si eller så?. Men om något så skulle jag vilja komma igång fysiskt, även för den psykiska hälsans skull. Folsyran tar jag och jag röker inte. Har dragit ner på koffein och dricker mycket sällan alkohol.

    Kliniken verkar ganska säker på att detta kommer att gå vägen till slut, men hur mycket stress, oro och pengar är det värt? Är så grymt avundsjuk på de som får till bebisar spontant och helt gratis...
  • Thu 24 Oct 2019 08:37
    #58

    Varför lyckas jag inte med citaten?? Blir ju väldigt rörigt, hoppas att ni fattar vem som skrivit vad här ovan.

  • Tue 21 Jan 2020 12:58
    Lady1986 skrev 2020-01-08 21:26:23 följande:
    Hur har det gått för er?
    Hej Lady 1986 och alla andra!
    TS här. Efter ett tidigt missfall i oktober (plussade men började samtidigt blöda floder) så testade jag på eget bevåg, och inte helt strukturerat, efter ägglossning några veckor efteråt trots att kliniken sagt åt mig att vänta på nästa mens. Till min förvåning fick jag plötsligt omslag och eftersom vul:et visade en äggblåsa så körde vi på med FET. Och det funkade! Det är knappt så jag vågar skriva det eftersom jag tror att allt faller om jag vågar tro på det, men så är i alla fall läget just nu. Har just gått in i v 14. Tänk om jag inte testat för ÄL när jag gjorde - vem vet om det hade funkat i nästa cykel? Vilket jäkla lotteri alltså. Håller tummarna så hårt för er alla! (Och även fortsatt för mig själv...) 
  • Sat 1 Feb 2020 22:18
    Söstrami83 skrev 2020-01-26 10:27:48 följande:

    Oj vad roligt! Grattis lillasnigelen! Vad härligt det var att läsa det här :) Lycka till fortsatt också.


    Tack Söstrami83! Roligt om det kan inge lite hopp. Jag var rätt säker på att de embryon vi hade i frysen skulle misslyckas allihop, för de kom ju från samma ?omgång?, men den slutsatsen går tydligen inte att dra. Fast jag kommer nog ändå inte våga tro det förrän barnet är fött, jag nojjar hela tiden för att det ska ta stopp. Försvarsmekanism antar jag.

    Var är du själv i ivf-processen?
  • Wed 5 Feb 2020 23:26
    Söstrami83 skrev 2020-02-04 23:34:40 följande:

    Just nu väntar jag på att få börja en ny omgång. Min cykel har inte kommit igång ännu efter en sen abort i v 22 som vi gjorde för ca 3 veckor sen. Det var vår andra insättning och första FET. Allt gick jättebra fram till RUL då de såg fosteravvikelser i hjärnan :'( Har varit riktigt tufft. Sånt som man verkligen inte tror ska hända.


    Åh nej, jag beklagar verkligen. Fy vad tufft... Påminner en om att allt kan hända. Tycker liksom att vi ivf:are borde vara förskonade från alla eventuella komplikationer eftersom det är så svårt bara att bli gravid. Hoppas att ni fått bra stöd och att det vill ta sig igen när ni känner er redo.
  • Tue 25 Feb 2020 00:24
    bringiton14 skrev 2020-02-13 19:46:23 följande:

    Hej! Hoppas det är ok att hoppa in här. Är på rd5 med 5-dagars, testdag om 10 dagar, känns typ som 10 år.. Har en dotter på snart 5 från ivf nr 2, nr 1 blev tidigt missfall. Efter dottern 4 frysåterföringar men inget plus. Trodde det skulle vara så mycket lättare nu när vi har ett barn, men jag tycker den här väntan är hemsk nu också. Önskar så innerligt att det ska gå vägen. Kramar till er alla


    Hej! Hur har det gått för er?
  • Mon 2 Mar 2020 23:18
    Sassas19 skrev 2020-02-25 15:11:35 följande:

    Hej!

    Hur går det för er alla?

    Jag fick positivt på ägglossningsstickan imorse och har nu pratat med kliniken. På måndag ska jag dit och få ett 5-dagars embryo insatt. Ska börja med Lutinus på fredag. Åh, så nervös jag är. Ska det överleva upptiningen? Ska det stanna kvar?

    Åh så mycket känslor....

    Har ni förberett er på något särskilt sätt inför FET eller gjort något särskilt efter för att öka chansen till att det stannar kvar?


    Hej! Hoppas att återförandet idag gick bra. Kanske lite sent att svara ang förberedelser inför FET nu, men vi valde att köpa in s k embryo glue som enligt somliga studier kan hjälpa embryot att fästa. Om det var det som gjorde susen eller inte får vi aldrig veta, men jag ångrar det i alla fall inte. (Kliniken säger varken bu eller bä.) Hoppas att du kan distrahera dig rejält periodvis nu under ruvartiden, trots Lutinus... Håller tummarna!
  • Wed 11 Nov 2020 22:25
    Lee*** skrev 2020-10-28 01:17:44 följande:

    Hej,

    Vill bara uppdatera hur det gått ifall någon läser denna tråd.

    Efter 3 toppen embryo i frysen samt 2 färskförsök med 2 embryo insatta per gång så lyckades det till slut. Fick tidigt vattenavgång bekräftat i vecka 29 men tror det gick tidigare ,han kom i vecka 32+5.

    Hade nästan ställt in mig på att syskonförsök inte skulle lyckas o nu kan vi verkligen lägga ivf bakom oss. Är så tacksam att hjälpen finns.


    Stort grattis Lee***!! Vilken härlig uppdatering. Vår dotter kom den 23 juli. Svårt att fatta när jag ser tillbaka på början av den här tråden. Då kändes allt så väldigt hopplöst. Jag tittar in här ibland för att jag är nyfiken på hur det går för er alla. Många tankar till er som fortfarande kämpar. Ni är grymma och fantastiska som går igenom detta för er längtans skull. Heja er vad ni än bestämmer er för, att fortsätta eller lägga ner - båda alternativen lika modiga och lätta att förstå, och lika svåra att genomföra.
  • Tue 18 May 2021 01:01
    Lady1986 skrev 2021-02-05 16:31:19 följande:

    Var iväg på vul igår och allt såg jättefint ut! :) Är i vecka 9+4[/quote

    [quote=81078113][quote-nick]Lady1986 skrev 2021-04-20 09:17:55 följande:[/quote-nick]Ja det varen jäkla tur att vi vågade! Är halvvägs nu och det verkar vara en välmående lillasyster som bor i magen :) Tänk om jag visste det här för något år sen när allt var som mörkast.


    Stort grattis Lady1986!! Ja, tänk om man visste att det skulle gå till slut. Så mycket lättare resan skulle ha varit! Vår lillasyster blir 10 månader snart och jag har nästan glömt bort vilken kamp det var. Men då kan man alltid gå tillbaka lite i den här tråden... :)

    Heja alla som kämpar i detta nu!
Svar på tråden Syskonförsök IVF 2019