Inlägg från: Anonym (J) |Visa alla inlägg
  • Anonym (J)

Abort eller behålla? (Deadline imorgon)

Jw83 skrev 2019-08-31 08:47:55 följande:

Det har forskats en hel delnpå kvinnors känslor efter abort. Ett år efter en abort så är den absolut vanligaste känslan hos kvinnorna: lättnad.

Du får gärna citera forskningar du syftar på i dina olika inlägg.

Citat ur en relevant forskning :

(www.lakartidningen.se/Functions/OldArticleView.aspx )

De flesta kvinnor i Sverige gör abort eftersom de väljer att göra abort...

? Är det möjligt att få ge uttryck för lättnad?

Både svensk och internationell forskning visar att få kvinnor får besvär efter abort och att lättnad är den dominerande känslan [2, 18 ,20]. I vår uppföljningsstudie ett år efter abort framkommer att majoriteten av kvinnorna (36/58) inte upplevt några känslomässiga besvär efter ingreppet [2]. Gemensamt för dessa kvinnor var att de inte känt någon barnlängtan, beslutet hade varit relativt konfliktfritt och ofta givet från start. När beslutsprocessen och ingreppet var över dominerade känslor av lättnad, och fortfarande ett år efteråt upplevdes aborten som ett ansvarstagande och en lättnad.?

Men det finns en minoritet som pressas / tvingas till abort mot sin vilja , och just dessa kvinnor kan må dåligt.

? Vår uppföljningsstudie visade också att tolv kvinnor (12/58) upplevt krisreaktioner eller genomgått en sorgeprocess efter aborten [2]. Tre av dessa kvinnor hade gärna velat fullfölja den aktuella graviditeten, och ytterligare fem gav uttryck för en ambivalent barnönskan. Tungt vägande skäl gjorde att dessa kvinnor ändå valde att göra abort. Det visade sig att alla utom en av dessa kvinnor, som uppgav att hon tagit beslut om abort mot sin vilja, var nöjda med sina beslut ett år efter aborten. Fem av dem uppgav dock att de genomgått en sorgeprocess. De hade sörjt ett »barn« och sorgen uppfattades som en naturlig, sund och nödvändig reaktion. ?

? Det visade sig att alla utom en av dessa kvinnor, som uppgav att hon tagit beslut om abort mot sin vilja... ?

Samma gäller de flesta forskningar jag läste , och också personlig erfarenhet baserad på kvinnor jag pratade med.

Det är jättebra att vi har fri abort till vecka 18 om kvinnan som är gravid vill göra abort , men det är upp till henne att bestämma och inte för andra människor att bestämma över hennes huvud.

Det är en dålig argument att skriva till en en kvinna som inte vill göra abort / är väldigt osäker att ? majoriteten av kvinnor känner en lättnad ? eftersom just kvinnor som pressas till abort mot sin vilja brukar vara undantaget som inte känner lättnad utan tvärtom.
  • Anonym (J)
    Anonym (Röd elefant) skrev 2019-09-02 15:54:29 följande:

Håller helt med.

Om sköterskan på abortmottagningen hade sagt till mig att "enligt forskning kommer du mest sannolikt känna lättnad om ett år" hade det känts som ett hån idag två år senare, med allt dåligt mående jag fått gå och fortfarande går igenom.

För att jämföra med en annan abort jag gjorde som mycket yngre, där jag själv var helt säker på vad jag ville (även om det samtidigt kändes tungt), svalde tablett och lät dem skrapa mig utan några tveksamheter eller protester. DET var en abort som främst gett mig lättnad och väldigt få grubblerier över om det var rätt beslut eller inte. Jag har i princip aldrig ångrat det och tycker fortfarande i det stora hela att det var rätt beslut.

Men ska sägas, även då kände jag efteråt under lång tid en skuld och skam över att ha blivit gravid från första början. Jag var ung då som sagt och ville vänta med barn. Men för mig går det ändå inte att jämföra med om jag istället hade valt att vänta med barn utan att först ha blivit gravid och gjort abort över huvud taget.

Abort innebär inte enbart att "vänta med barn" utan faktiskt att välja bort något som kan bli till ett barn, vilket kan vara ett enormt jobbigt beslut att ta och som man i värsta fall ångrar. Tycker därför det blir lite fel när kvinnor som valt att skaffa barn när de blivit äldre råder yngre till abort, utan att över huvud taget ha upplevt en abort själv och veta vad det kan innebära.

Sedan förstår jag att tanken är god. Det man själv erfarar som det bästa/sämsta alternativet, vill man ju gärna rekommendera/inte rekommendera till andra. Jag som kände enorm tvekan vid min andra abort och som har mått skitdåligt efter det, vill ju inte gärna rekommendera abort till andra kvinnor som känner tvekan. Samtidigt som det gäller för mig att inte allt för mycket gå på mina egna känslor och tänka att min egen erfarenhet ska gälla för alla.

Nu handlar ju tråden om TS och jag tycket det var bra att hon lade aborten åt sidan när hon kände sådan stor tvekan. Jag hoppas att hon kommer fram till det bästa för henne och önskar lycka till :) <3

Precis. Jag är helt för fri aborträtt för kvinnor , men jag finner oerhört smaklöst när folk försöker övertala / pressa kvinnor att göra abort mot sin vilja och dessutom syftar på forskningar som egentligen säger tvärtom.

JW83 är inte den första på FL som skriver att ? kvinnor känner lättnad efter abort ? men samtidigt glömmer den lilla lilla detaljen att det gäller nästan uteslutande kvinnor som gjorde abort frivilligt.

Det är också vanligt att män / kvinnor som som aldrig gjort abort/kvinnor som gjorde abort frivilligt postar inlägg om att hur lätt och enkelt det är att göra abort.

Det är någonting som bara människor som har erfarenhet kan veta.

Jättebra att TS bokade av aborten.

Oavsett hur hon gör / gjort senare.

Om hon tänker genom situationen och väljer själv att göra abort blir det ändå inte samma sak som om hon gjorde abort helt och hållet mot sin vilja.
Svar på tråden Abort eller behålla? (Deadline imorgon)