• Anonym­sju
    Fri 30 Aug 2019 20:55
    1988 visningar
    30 svar
    30
    1988

    Ny kollega med "bossig" och dålig attityd

    Jag arbetar på ett fik där man är ensam halva dagen, sen kommer den andra och man byts av, så tar den andra nästa skift. Man är alltså alltid ensam. Har ingen bestämd rast, lunchrast eller kan gå på toa. Man får göra sånt om det är lungt på kunder och finns tid, det slutar ju ofta i kall lunch och svårt att hinna med ett toabesök.

    Jag har precis börjat arbeta efter mammaledigheten, men ska vara föräldraledig varje fredag, vilket jag sagt till i god tid om.

    Min nya kollega frågade om jag kan jobba en fredag här snart ändå, jag svarade att jag inte riktigt visste (är ju föräldraledig av en anledning)

    Då svarar hon att "ingen kan hoppa in extra så då får ju jag stå här hela dagen"

    Jag förklarade att chefen inte kan tvinga henne till det och det är inte vårat problem att det inte finns personal som täcker. Hon sa ändå väldigt barnsligt och skuldbeläggande att "om du inte kan så är det jag som åker på att stå här hela dagen"

    Jag tycker det är en riktigt kass attityd, hon är inte chef och hon skulle inte bli tvingad att jobba hela dagen av chefen heller, känns som hon bara vill ge mig dåligt samvete.

    Till saken hör är att jag arbetat där i 8 år innan jag va hemma med mitt barn i 1,5 år. Hon kom in som ny kollega till mig under min föräldraledighet. Hon är ansvarig över fiket, men inte chef.

    Jag har alltid varit sån som ställer upp i såna lägen och gör allt för att lösa såna problem, har alltid innan hoppat in tidigare eller jobbat över om det behövs. Till saken hör att jag vill inte jobba kvar där en längre tid, vill arbeta med barn, men fram tills jag fått annat jobb/börjar plugga behöver jag ju en inkomst, men känner mig jävligt osugen att hoppa in och jobba när jag ska vara föräldraledig, speciellt när hon har den attityden.

    Hur hade ni gjort?

  • Svar på tråden Ny kollega med "bossig" och dålig attityd
  • Fri 30 Aug 2019 21:35
    #1

    Först och främst tycker jag att detta är upp till chefen att lösa. 

    Nu vet jag ju inte om ditt barn är hemma med sin pappa övriga dagar, eller går på förskolan. Om det är tänkt att pappan ska jobba fredagar, så kan det ju vara svårt för honom att bara ta ledigt, och om det är bestämt att barnet ska gå på förskolan 4 dagar i veckan så kan det kanske vara svårt att få till en extra dag helt plötsligt.

    Jag tycker inte du ska behöva krångla med att lösa var barnet ska vara, så säg nej med gott samvete. Det är inte ditt fel att det behövs personal.

  • Kusine­n
    Fri 30 Aug 2019 21:43
    #2

    Om du får frågan igen svarar du inte så öppet utan tydligt att det inte går eftersom du är föräldraledig då pch tar hand om ditt barn. Du kan också kort och enkelt informera om att set är chefens ansvar att lägga schema och sedan byta samtalsämne. Finns ingen anledning att öppna för diskussion med ett öppet svar om du är ointresserad av en sån diskussion.

    Min erfarenhet är att såna frågor oftast löses bäst om man är klar och tydlig.

  • Anonym­sju Trådstartaren
    Fri 30 Aug 2019 22:10
    #3
    persikofjaril skrev 2019-08-30 21:35:06 följande:

    Först och främst tycker jag att detta är upp till chefen att lösa. 

    Nu vet jag ju inte om ditt barn är hemma med sin pappa övriga dagar, eller går på förskolan. Om det är tänkt att pappan ska jobba fredagar, så kan det ju vara svårt för honom att bara ta ledigt, och om det är bestämt att barnet ska gå på förskolan 4 dagar i veckan så kan det kanske vara svårt att få till en extra dag helt plötsligt.

    Jag tycker inte du ska behöva krångla med att lösa var barnet ska vara, så säg nej med gott samvete. Det är inte ditt fel att det behövs personal.


    Barnet går på förskola, sen hemma med mig på fredagar.

    Kan inte hjälpa att känna mig taskig när hon säger sådär, samtidigt som jag vet att hon nog ändå inte kommer att jobba en hel dag. Men man vill ju undvika att det ska bli dålig stämning, och är rädd att det kan bli det av att jag säger nej.
  • Anonym­sju Trådstartaren
    Fri 30 Aug 2019 22:13
    #4
    Kusinen skrev 2019-08-30 21:43:56 följande:

    Om du får frågan igen svarar du inte så öppet utan tydligt att det inte går eftersom du är föräldraledig då pch tar hand om ditt barn. Du kan också kort och enkelt informera om att set är chefens ansvar att lägga schema och sedan byta samtalsämne. Finns ingen anledning att öppna för diskussion med ett öppet svar om du är ointresserad av en sån diskussion.

    Min erfarenhet är att såna frågor oftast löses bäst om man är klar och tydlig.


    Jag kände när jag svarade att det var dumt att jag svarade så osäkert, men blev lite ställd av sättet hon framförde det, som att hon skulle bli drabbad.

    Försökte ju säga att det är chefens ansvar, och självklart ska hon inte behöva jobba en hel dag. Ändå menar hon på att det ändå är hon som åker på det då chefen lägger ansvaret på henne, men har aldrig varit med om att någon blivit tvingad att jobba en hel dag.
  • Fri 30 Aug 2019 22:50
    #5
    Anonymsju skrev 2019-08-30 22:10:37 följande:
    Barnet går på förskola, sen hemma med mig på fredagar.

    Kan inte hjälpa att känna mig taskig när hon säger sådär, samtidigt som jag vet att hon nog ändå inte kommer att jobba en hel dag. Men man vill ju undvika att det ska bli dålig stämning, och är rädd att det kan bli det av att jag säger nej.
    Nej, jag vet. Skulle också få dåligt samvete, har lite svårt att säga nej. Men i det här fallet har du ju en fullt giltig anledning (eller tänker hon att du bara ska kasta barnet över staketet på förskolan fredag morgon och glatt gå till jobbet som om inget hänt?), det är ju inte för att du bara inte har lust att jobba då. 
  • Fri 30 Aug 2019 23:19
    #6

    Du är hemma med ditt barn på fredagar, eftersom ditt barn BEHÖVER dig. Du ska aldrig ta åt dig om någon klagar på det, för ditt barn går före allt annat i det här fallet.


    På alla arbetsplatser finns det idioter som beklagar sig över att kollegor med barn är hemma med sina barn när barnen är sjuka, tar extralång ledighet genom att ta föräldradagar mitt i en vecka eller i anslutning till semester, men det är bara att stänga öronen, för du är enbart hemma för att ditt barn ska få en bra och trygg uppväxt. Du är ju faktiskt inte hemma med ditt barn på fredagar för att din kollega ska få jobba extra mycket, eller hur? Din kollega är säkert jätteavundsjuk, men det kan du inte göra någonting som helst åt och det är inte ditt problem. Folk utan barn tenderar tro att föräldraledighet innebär att man har ledigt på samma vis som man gjorde innan man fick barn, så de ser det bara som att du är hemma och "latar" dig, och det är ju det minsta man gör när man är hemma med ett barn! Sådana människor ska man inte bry sig om. Du får tänka att din kollega lär märka skillnaden när hon själv får barn, och får hon inga barn så är det ju bara fruktansvärt tragiskt och synd om henne.


    Så har jag tänkt de gånger någon har råkat yppa något kritiskt om att jag tar lång semester (föräldraledighet) eller om jag måste vabba. "Den här stackars människan säger bara så för att hon inte själv har barn och inte förstår vad det innebär. Hon kommer att förstå när hon själv får barn. Tänk om hon inte får några barn?! Stackars stackars henne! Vad glad jag är som är så lyckligt lottad att jag har ett så fint barn som jag får vara hemma med på fredag." Så tänker jag och då mår jag genast bättre och struntar genast i kollegans bittra kommentar (och tycker istället förfärligt synd om henne nästa gång hon skulle råka antyda något).


    Elakt, kanske, men samtidigt är det ett självförsvar för att slippa bli irriterad på plumpa kommentarer.

  • Sat 31 Aug 2019 01:55
    #7

    Man är föräldraledig för att vara med sitt barn. Icke förhandlingsbart. Jag hade sagt NEJ och gjort klart att hennes ifrågasättande av min rätt (och skyldighet) att vara föräldraledig är osmaklig. Din föräldraledighet är tydligt planerad och hur bemanningen löses är inte ditt ansvar. Sluta be om ursäkt. Om du istället ser det som ditt barns rätt att mysa med mamma hela fredagen så blir det ännu lättare att be den uppenbarligen unga kollegan att flyga och fara. (Tyvärr, jag är föräldraledig på fredagar. Ledsen, hoppas det löser sig?. Fejka ett artigt leende). Ditt barns mysdag är viktigast av allt.

  • Anonym­sju Trådstartaren
    Sat 31 Aug 2019 06:41
    #8
    Hyllemor skrev 2019-08-30 23:19:01 följande:

    Du är hemma med ditt barn på fredagar, eftersom ditt barn BEHÖVER dig. Du ska aldrig ta åt dig om någon klagar på det, för ditt barn går före allt annat i det här fallet.

    På alla arbetsplatser finns det idioter som beklagar sig över att kollegor med barn är hemma med sina barn när barnen är sjuka, tar extralång ledighet genom att ta föräldradagar mitt i en vecka eller i anslutning till semester, men det är bara att stänga öronen, för du är enbart hemma för att ditt barn ska få en bra och trygg uppväxt. Du är ju faktiskt inte hemma med ditt barn på fredagar för att din kollega ska få jobba extra mycket, eller hur? Din kollega är säkert jätteavundsjuk, men det kan du inte göra någonting som helst åt och det är inte ditt problem. Folk utan barn tenderar tro att föräldraledighet innebär att man har ledigt på samma vis som man gjorde innan man fick barn, så de ser det bara som att du är hemma och "latar" dig, och det är ju det minsta man gör när man är hemma med ett barn! Sådana människor ska man inte bry sig om. Du får tänka att din kollega lär märka skillnaden när hon själv får barn, och får hon inga barn så är det ju bara fruktansvärt tragiskt och synd om henne.

    Så har jag tänkt de gånger någon har råkat yppa något kritiskt om att jag tar lång semester (föräldraledighet) eller om jag måste vabba. "Den här stackars människan säger bara så för att hon inte själv har barn och inte förstår vad det innebär. Hon kommer att förstå när hon själv får barn. Tänk om hon inte får några barn?! Stackars stackars henne! Vad glad jag är som är så lyckligt lottad att jag har ett så fint barn som jag får vara hemma med på fredag." Så tänker jag och då mår jag genast bättre och struntar genast i kollegans bittra kommentar (och tycker istället förfärligt synd om henne nästa gång hon skulle råka antyda något).

    Elakt, kanske, men samtidigt är det ett självförsvar för att slippa bli irriterad på plumpa kommentarer.


    Exakt!! Det komiska i detta är att hon är inte yngre än mig som det kanske låter som (någon som skrev det)

    Hon har vuxna barn, och skulle typ kunna vara min mamma om hon fick barn ungt.

    Men jag håller med dig om allt och man märket att folk utan barn har ingen jävla aning. Fick en kommentar av en gubbe på jobbet, en kund alltså. "Jaha en ny tjej?"

    Jag svarar "Nej har varit föräldraledig, arbetat här i 7 år innan jag fick hem"

    Då svarar han "jaha är man hemma i flera år alltså?"

    Svarar "japp vissa vill ju faktiskt bara med sina barn, konstigt va?"

    Fick nån spydig "skojig" kommentar tillbaka.

    Grejen är den att min kollega inte alls jobbar mycket, hon går gärna tidigare om hon har möjlighet. Hon har ringt in tjejen som haft mitt vik flera gånger eller bett henne jobba över, men när hon ska behöva jobba över då blir det direkt spydiga kommentarer. Hon har ju blivit tilldelad att vara ansvarig men hon är ju inte chef, men det tråkiga är att våran chef är konflikträdd och dålig och bryr sig inte så värst om vad vi gör, bryr sig bara om att någon ska vara där och dra in pengar. Så hon har väl tagit på sig nån typ av chefsroll, men jag vet att hon aldrig skulle bli tvingad att jobba en hel dag, och jag vet att hon inte skulle göra det heller. Isåfall skulle hon nog göra det för att liksom kunna använda det emot mig eller för att visa hur synd det blev om henne som fick jobba en hel dag.
  • Anonym­sju Trådstartaren
    Sat 31 Aug 2019 06:59
    #9
    Amla07 skrev 2019-08-31 01:55:14 följande:

    Man är föräldraledig för att vara med sitt barn. Icke förhandlingsbart. Jag hade sagt NEJ och gjort klart att hennes ifrågasättande av min rätt (och skyldighet) att vara föräldraledig är osmaklig. Din föräldraledighet är tydligt planerad och hur bemanningen löses är inte ditt ansvar. Sluta be om ursäkt. Om du istället ser det som ditt barns rätt att mysa med mamma hela fredagen så blir det ännu lättare att be den uppenbarligen unga kollegan att flyga och fara. (Tyvärr, jag är föräldraledig på fredagar. Ledsen, hoppas det löser sig?. Fejka ett artigt leende). Ditt barns mysdag är viktigast av allt.


    Tack för svar! Håller med dig om allt. Man är bara lite sådär att min vill vara på god ton med en ny kollega som man ska kunna jobba ihop med och ha ett bra samarbete med.

    Ibland har vi beställningar på 70 mackor en tidig morgon, vilket man inte hinner själv då vi samtidigt har mycket kunder på morgonen. Där behöver vi vara två. Ät faktiskt rädd att hon inte kommer lösa såna situationer om det är på mitt pass, för att hon än det att jag inte ställer upp när det behövs på min föräldralediga dag.
  • Anonym­sju Trådstartaren
    Sat 31 Aug 2019 07:01
    #10
    persikofjaril skrev 2019-08-30 22:50:07 följande:

    Nej, jag vet. Skulle också få dåligt samvete, har lite svårt att säga nej. Men i det här fallet har du ju en fullt giltig anledning (eller tänker hon att du bara ska kasta barnet över staketet på förskolan fredag morgon och glatt gå till jobbet som om inget hänt?), det är ju inte för att du bara inte har lust att jobba då. 


    Antar att hon tror att jag bara kan lämna in honom där..
Svar på tråden Ny kollega med "bossig" och dålig attityd