• Heliena

    Torsk från norge

    Dum fråga kanske.. Jag har nyligen plussat och försöker lära mig vad jag får och inte får äta. Har fuuulla frysen med egenfångad torsk från Norge, men blir osäker om jag får äta den eller ej? Fisken är fångad från Norska havet utanför Rörvik. Tacksam för hjälp! :)

  • Svar på tråden Torsk från norge
  • Heliena

    Aha.. Egenfångad fisk är alltså inte bra, även om den inte är fiskad i insjö eller Östersjön? Gäller alla hav?

  • Pimpinellan
    Heilena skrev 2019-08-31 15:11:48 följande:
    Aha.. Egenfångad fisk är alltså inte bra, även om den inte är fiskad i insjö eller Östersjön? Gäller alla hav?
    Står inget alls om egenfångad torsk. Står det inget förbud får man alltså äta. Läs på för varje fisk vad som gäller.
  • Anonym (R A)

    Ät, bara ät. Ta inte alla sk "råd" på för stort allvar.

  • Heliena
    Pimpinellan skrev 2019-08-31 15:36:35 följande:

    Står inget alls om egenfångad torsk. Står det inget förbud får man alltså äta. Läs på för varje fisk vad som gäller.


    Exakt såhär står det på sidan som du länkade mig:

    Några enstaka sorter kan ha förhöjda halter kvicksilver eller dioxin och PCB. Du bör inte äta dessa så ofta, högst 2?3 gånger per år. Det gäller särskilt om du äter egenfångad fisk, eftersom flera av sorterna främst fiskas av fritidsfiskare.

    Därför undrar jag. :)
  • Pimpinellan
    Heilena skrev 2019-08-31 16:12:23 följande:
    Exakt såhär står det på sidan som du länkade mig:

    Några enstaka sorter kan ha förhöjda halter kvicksilver eller dioxin och PCB. Du bör inte äta dessa så ofta, högst 23 gånger per år. Det gäller särskilt om du äter egenfångad fisk, eftersom flera av sorterna främst fiskas av fritidsfiskare.

    Därför undrar jag. :)
    Ja, men det stor ju så efter vissa fisksorter och inte efter torsk.
  • Heliena
    Pimpinellan skrev 2019-08-31 16:20:34 följande:

    Ja, men det stor ju så efter vissa fisksorter och inte efter torsk.


    Haha! Jaaa och vilka är vissa fisksorter?!
  • Querty

    Det gäller dom fisksorter som kommer under den rubriken i samma kolumn, röding/sill/strömming osv (dom som tex har en asterisk efter sig)

    Torsk är helt lugnt! :)

Svar på tråden Torsk från norge