• Sat 31 Aug 2019 18:51
    454 visningar
    3 svar
    3
    454

    Pedagogisk hjälp till de som läser alternativa medier om invandringen!

    Får invandrare billigare (50 spänn)  eller gratis tandvård?


    Nej endast under den tid de är papperslösa eller asylsökande!


    Asylsökande ska i första hand vända sig till Folktandvården. Vid akuta besvär kan andra regler gälla. Kostnaden beror på åldern. Barn som inte har fyllt 18 år och är asylsökande har rätt till kostnadsfri, regelbunden och fullständig tandvård. Det gäller alltså samma regler som för barn folkbokförda i Västra Götaland.


    Personer som har fyllt 18 men inte 24 år har rätt till kostnadsfri akut tandvård och tandvård som inte kan vänta. Är personen över 24 år har man också rätt till akut tandvård och tandvård som inte kan vänta, men betalar 50 kronor i patientavgift per besök.


    https://www.svd.se/missvisande-om-billig-tandvard-for-asylsokande


    https://folktandvarden.vgregion.se/fakta-och-munhalsorad/utlandsk-medborgare-eller-asylsokande/


    https://www.migrationsverket.se/Privatpersoner/Skydd-och-asyl-i-Sverige/Medan-du-vantar/Halso--och-sjukvard.html


    Ekonomiskt stöd för asylsökande


    I första hand ska du försörja dig själv. Om du inte tjänar egna pengar eller har andra tillgångar kan du ansöka om ekonomiskt stöd från Migrationsverket. Det ekonomiska stödet består av olika delar: dagersättning, bostadsersättning och särskilt bidrag.


    När du ansöker om asyl måste du berätta för Migrationsverket hur mycket pengar eller andra tillgångar du har. Om du inte har några egna tillgångar får du dagersättning för att täcka dina dagliga kostnader.


     


    Om din ekonomiska situation förändras, till exempel om du får jobb, måste du berätta det för Migrationsverket. Att inte berätta att du tjänar pengar när du får dagersättning är brottsligt. Din rätt till dagersättning kan också påverkas om du flyttar. Meddela därför alltid Migrationsverket om du har ny adress.


    Rätten till dagersättning upphör


    Du förlorar din rätt till ekonomiskt stöd om du har fått ett beslut om avvisning eller utvisning och beslutet har börjat gälla, eller när tidsfristen för frivillig avresa har tagit slut. Detta gäller dig som är vuxen och som inte bor tillsammans med barn under 18 år som du är vårdnadshavare för.


     


    Dagersättning


    Dagersättningen är olika stor beroende på om du bor i ett av Migrationsverkets boenden där mat ingår eller i ett boende där mat inte ingår.


    Om du beviljas dagersättning från Migrationsverket får du ett bankkort som är kopplat till det konto där pengarna sätts in.


    På boenden där mat ingår är dagersättningen


    24 kr/dag för vuxna ensamstående


    19 kr/dag per person för vuxna som delar hushållskostnader


    12 kr/dag för barn t.o.m. 17 år.


    På boenden där mat inte ingår är dagersättningen


    71 kr/dag för vuxna ensamstående


    61 kr/dag och person för vuxna som delar hushållskostnader


    37 kr/dag för barn 0?3 år


    43 kr/dag för barn 4?10 år


    50 kr/dag för barn 11?17 år.


    Familjer som har fler än två barn får hel dagersättning för de två äldsta barnen och halv dagersättning för övriga barn.


    Förutom mat ska dagersättningen räcka till kläder och skor, sjukvård och medicin, tandvård, hygienartiklar, andra förbrukningsvaror och fritidsaktiviteter.


    Dagersättningen kan sänkas om du inte medverkar till att klarlägga din identitet


    försvårar utredningen av din asylansökan genom att hålla dig undan


    inte samarbetar till att förbereda din hemresa om du har fått ett beslut om avvisning eller utvisning.


    https://www.migrationsverket.se/Privatpersoner/Skydd-och-asyl-i-Sverige/Medan-du-vantar/Ekonomiskt-stod.html?fbclid=IwAR1iu_iQf5QerL_qcQwdxc-9ybyohpJHmTQwWVvTfXzErIUr2XTHV6ndph4

    Invandrare och deras pensioner?


    Invandrare kommer hit och får massor i pension så att våra pensionspengar försvinner
    Både ja och nej. Invandrare har i genomsnitt lägre löner än inrikes födda när de får jobb, därför påverkas genomsnittsinkomstens utveckling negativt. Eftersom genomsnittsinkomstens utveckling används för att räkna om inkomstpensioner kommer även pensionernas utvecklingstakt påverkas negativt. När fler arbetar så växer lönesumman i samhället. Det leder i sin tur till att pensionssystemet blir finansiellt starkare, vilket minskar risken att vi behöver använda den så kallade balanseringen eller bromsen i pensionssystemet. Pensionerna blir alltså stabilare, men något lägre.
     
    De pensionärer som har låg eller ingen inkomstpension kommer inte att påverkas. Det beror på att beräkningen av både garantipension och äldreförsörjningsstöd sker utifrån prisbasbeloppet och inte inkomstindex.
     
    Eftersom invandrarnas livsinkomster förväntas vara betydligt lägre än övrigas kommer deras inkomstgrundade pensioner att behövas fyllas ut med grundtrygghetsförmåner som bekostas av skattemedel, inte pensionssystemet. Men det kommer dröja innan utgiftsökningen slår igenom helt eftersom majoriteten av de som kommer hit som asylinvandrare är förhållandevis unga. 
    www.pensionsmyndigheten.se/forsta-din-pension/sa-fungerar-pensionen/vanliga-missuppfattningar-om-pensionen

    https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=5184&artikel=6953066

    https://www.pensionsmyndigheten.se/forsta-din-pension/sa-fungerar-pensionen/garantipension-om-du-har-lag-pension
    En tanke om åldersbestämning av papperslösa! 

    Sedan ska det tilläggas att aspekten som "skäggbarn" dvs de som uppger felaktig ålder inte är helt oproblematisk för den som ljuger om att vara yngre än de är.

    Dessa får i långa loppet jobba längre innan de kan gå i pension och dör ju då förmodligen tidigare än genomsnittet (eftersom deras faktiska ålder är högre) vilket i sin tur leder till att de inte uppbär pensionen särskilt länge efter de slutar förvärvsarbeta....

    Varför detta inlägg? 
    Därför att många jag känner som läser alternativa medier slänger ur sig att invandrare får mer än pensionärer etc, etc.
    Jag antar att inte alla av er först bestämde er för att avsky invandrare och sedan leta negativ information om dessa?

    Orkar man först leta fram invandrings kritiska nyheter så orkar man väl även kolla om de stämmer?
  • Svar på tråden Pedagogisk hjälp till de som läser alternativa medier om invandringen!
  • Prakti­sk58
    Sat 31 Aug 2019 20:16
    #1
    +2

    Ja, du har så rätt så rätt, men ändå så fel så fel.

    För att börja med papperslösa, hur kontrollerar du om folk är papperslösa. Alla som kan lite arabiska kan säga jag är papperslös. Jag vet polacker som jobbar I norge och åker till sverige för att fixa tänderna. Dom klär sig lite dåligt och säger dom kommer från rumänien.

    Sista punkten. Du vet säkert inte att invandrare går I förtidspension betydligt tidigare än svenskar.

    Resten får du läsa själv på alternativa media.

  • Sat 31 Aug 2019 22:20
    #2
    Praktisk58 skrev 2019-08-31 20:16:07 följande:

    Ja, du har så rätt så rätt, men ändå så fel så fel.

    För att börja med papperslösa, hur kontrollerar du om folk är papperslösa. Alla som kan lite arabiska kan säga jag är papperslös. Jag vet polacker som jobbar I norge och åker till sverige för att fixa tänderna. Dom klär sig lite dåligt och säger dom kommer från rumänien.

    Sista punkten. Du vet säkert inte att invandrare går I förtidspension betydligt tidigare än svenskar.

    Resten får du läsa själv på alternativa media.


    Påstår du något här får du backa upp det med  en trovärdig källa om jag ska lyssna och bemöta det i fortsättningen. Jag anger källor för vad jag påstår här!


    Var då noga med att uttrycka dig rätt. Fraser som att "invandrare går i förtidspension tidigare än svenskar" är ett generaliserat påstående om invandrare. Det betyder att du säger att invandrare överlag/majoriteten av denna grupp går i förtidspension tidigare än svenskar! Var då vänlig att visa upp stöd för att det förhåller sig så.

    Ang. din kommentar om papperslösa så går du över till att tala om mygel och fusk. Det är en annan fråga än den om invandrare får det bättre än svenska ålderspensionärer. Notera vad som står i inlägget... Dina polska vänner som jobbar i Norge kan komma hit och mygla till sig akuttandvård dvs typ dra ut tänder och liknande. Dom kan inte låtsas vara papperslösa och få en ny protes eller brygga och sådant.

  • Prakti­sk58
    Sun 1 Sep 2019 01:18
    #3
    -1

    Säkert en god ide att länka, men eftersom jag är på semester I så har jag lämnat datorn hemma. Du vet, vi I trollsvansen är så okunniga om hur världen ser ut söder om skåne så jag känner verkligen att jag måste lära mig lite mer om utlandet.

    Har träffat både bushmän och hottentottar, men nu väntar jag på att reed-dansen ska börja och kungen välja sin 14:e fru bland de 95.000 jungfrurna som kommit för att dansa halvnakna för honom

    Hälsningar från Eswatini

Svar på tråden Pedagogisk hjälp till de som läser alternativa medier om invandringen!