• antonyiak

    Hur många omtentor får man göra?

    Hej!
    Jag har förstått att man får göra upp till 5 stycken (studera.se) Men på högskolan där jag går får man bara göra 3? Någon som vet vad som gäller?
    Jag har nämligen en resttenta sen vårterminen som skall göras på onsdag. 
    Jag var nära att få godkänt. Har även hört att man få komplettera om man är nära G, men detta erbjuder inte min skola heller. 
    Jag har varit i en depression och är fortfarande kvar, detta har resulterat i att jag tappat minnet. Jag har även fått ny antidepressiv medicin samt att det nyss upptäcktes att jag har lågt järnvärde och har precis i skrivande stund börjat med b12 och andra tillskott för att få upp det. Detta tar ett tag och min andra fråga är, kan man få skjuta upp en tenta om man har läkarintyg?  Jag hade galant klarat en skriftlig uppsatts men mitt korttidsminne räcker inte till för en tenta om två dagar. 

    tacksam för svar 

  • Svar på tråden Hur många omtentor får man göra?
  • Anonym (Emma)

    Allt beror på skolan. Ofta brukar det vara att man behöver x antal poäng i ett ämne för att vara behörig för nästa termin. Min utbildning hade inget max antal på omtentor

  • Anonym (...)

    Ts hur ser din studieteknik ut. Känner du att du inte fixar utbildningen / livet. Kontakta läkare och bli sjukskriven. Ger utbildning ett jobb som du vill ha. Skyll inte på depression och medicin. VI är många med psykiska besvär som fixar utbildningarna. Har dessutom en hjärnskada men lyckades ändå få full pott på senaste tentan. Har nu en ny om två veckor. Läser varje dag och skriver små tentor till mig själv på ämnet. Tycker du ska fundera mer vad du vill med framtiden.

  • uhsumkat

    Upp till..
    Upp till är kodorden.

    Reglerna varierade med institutionen när jag pluggade. Vissa hade ingen gräns alls, andra begränsade antal tentor och en del hade istället gränser i tid (2 år). 

    Dina diagnoser kan möjligen spela  roll om du inte klarar av poängen och riskerar att bli av med CSN, skolan kommer inte ta hänsyn till det bla för att många andra klarar av studierna trots diagnoser. De kan helt enkelt inte sätta en lägsta gräns efter något som inte är normalt och samtidigt garantera kvalitén. (Universitet har hårda krav på kvalitén).

    Håller med ovanstående talare, tänk över din situation och se över din studieteknik. 

Svar på tråden Hur många omtentor får man göra?