• Anonym (Fråga­nde)
    Tue 3 Sep 2019 22:41
    1991 visningar
    80 svar
    80
    1991

    Hon kanske är gravid. Panik!

    Hej på er!

    Så har man (kanske) satt sig i klistret. 

    Jag har dejtat en tjej i dryga månaden och velat pröva om det kan växa fram känslor från mitt håll. Men tyvärr var jag igår tvungen att meddela henne att jag tycker hon är en väldigt fin person, men att mitt hjärta inte slår för henne. 

    Idag skriver hon att hon varit på vårdcentralen pga smärtor i bäckenbenet. Hon upplever även att hennes bröst blivit större på sistone. Under de första veckorna var jag enträgen att använda kondom, men hon ville köra på utan. Så för en månad sedan struntade vi i det. Inte bra, men skönare. Jag körde avbrutet, men det är ju ingen garanti på något sätt. 

    Hon väntar nu svar från vårdcentralen, och jag är inne på nagelbandet.

    Vad ska jag göra? Säger hon detta för att hålla mig kvar? Hon sade att hon älskade mig redan efter andra dejten, vilket fick mig att bli lite skraj. Men eftersom hon är en fin person, tänkte jag att det bara var härligt att höra, så jag fortsatte träffa henne några gånger till, men - som sagt - så var jag igår tvungen att inse att jag inte känner tillräckligt för en relation. 

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-09-03 22:48
    Och en annan fråga: Kan en pappa till ett barn tvingas betala underhåll för ett barn som han inte önskat? Jag läser en del artiklar, bland annat om en tjej som blev gravid efter ett one-night-stand, bestämde sig för att behålla barnet, upplyste killen om detta. Killen blev galen och ville inget ha att göra med barnet. Och sedan dess var hon själv med det efter det föddes.

  • Svar på tråden Hon kanske är gravid. Panik!
  • Anonym (Fråga­nde) Trådstartaren
    Tue 3 Sep 2019 23:03
    #7
    Tow2Mater skrev 2019-09-03 22:51:54 följande:

    När hade hon mens? Ar hon gravid låter det ju som hov var det innan ni träffades..


    Tow2Mater skrev 2019-09-03 22:51:54 följande:

    När hade hon mens? Ar hon gravid låter det ju som hov var det innan ni träffades...


    Hon hade mens för ett par veckor sedan. Den bör ha upphört typ den 25:e augusti.
  • Anonym (Fråga­nde) Trådstartaren
    Tue 3 Sep 2019 23:05
    #8
    Anonym (Victoria) skrev 2019-09-03 22:48:28 följande:

    Jaha? Du hade oskyddat sex och nu kanske hon är gravid? Vänta bara tills hon faktiskt vet. Finns ingen poäng i att ha panik redan nu.

    Och i framtiden, använd alltid kondom och ha inte sex om hon inte vill att du ska använda en.


    Jo, jag får avvakta svar. 
    Kondom! Yes! Känner mig så korkad som inte stod på mig (även om jag inte vet om hon är gravid på riktigt än)
    EllaLo skrev 2019-09-03 22:50:27 följande:
    +1 på den..

    Jag hade vänt på klacken om någon sa jag älskar dig efter andra dejten.. *varningsklockor*
  • Anonym (Fråga­nde) Trådstartaren
    Tue 3 Sep 2019 23:06
    #9
    Anonym (J) skrev 2019-09-03 23:01:37 följande:

    Varför köper hon inte en test i apoteket?

    Hon verkar jättekonstig.


    Haha, jag är så oerhört okunnig på sådant här så jag inte ens tänkte på det. Kan inte en läkare som tar prover (för hon var hos läkaren igår), direkt se om hon är gravid och därför upplysa henne om det? Tänker att en läkare borde ha minst lika stor kompetens som ett graviditetstest på apoteket. 
  • Anonym (Fråga­nde) Trådstartaren
    Tue 3 Sep 2019 23:12
    #11
    Anonym (Pops) skrev 2019-09-03 22:58:25 följande:

    Ja, är det ditt barn så blir du skyldig att betala underhåll även om du inte ville ha barnet under graviditeten eller ens efter det är fött. Underhållet är ju till barnet, inte till föräldern. Dock kan ingen tvinga dig att någonsin ens träffa barnet om du inte vill. Finns det ens ett barn och det är ditt så hoppas jag att du rare it förnuft till fånga under de kommande månaderna och beslutar dig för att vara en närvarande pappa. Straffa inte barnet för mammans agerande!

    När det gäller om hon är gravid eller ej så skulle jag säga att det är 50/50. Skulle kunna vara så att hon ljuger om det och sedan säger att hon fått missfall. Skulle kunna vara så att hon är gravid. I det fallet kräv faderskapstest när barnet är fött!

    Och du, nästa gång, var försiktig med kvinnor som säger att de älskar dig direkt och samtidigt vill ha oskyddat sex.


    Jag vet inte om man kan länka till en artikel här på FL, men denna kastar en del ljus över det hela tycker jag. Jag kan i detta fall förstå att killen faktiskt inte ville, men att tjejen ändå håller trumf på hand. Om han då väljer att inte vara närvarande, så är det givetvis synd om barnet...så där förstår jag din poäng. 
    https://www.aftonbladet.se/relationer/a/G103G6/anna-beholl-barnet--mot-pappans-vilja
  • Anonym (Fråga­nde) Trådstartaren
    Tue 3 Sep 2019 23:18
    #12
    EllaLo skrev 2019-09-03 23:11:07 följande:
    Du vet säkert att hon hade mens som tog slut 25 augusti? Isåfall har hon nog ägglossning i dagarna = ej gravid
    Ja, för jag ville inte ha sex med henne då (blir lite svimfärdig när det kommer till blod), så det känns ju lättande om det är så. 
  • Anonym (Fråga­nde) Trådstartaren
    Tue 3 Sep 2019 23:30
    #17
    EllaLo skrev 2019-09-03 23:25:05 följande:
    Du kan till 90% vara säker då. Visst finns väl dom som blöder trots graviditet, Men som jag skrev tidigare hade jag vänt på klacken om någon sa jag älskar dig på andra dejten..du har nog råkat träffa någon som skulle kunna gå över lik för dig..

    Köp ett test till henne för att vara HELT säker. Lycka till :)
    Tack för dina ord! Handsvetten börjar sakta dunsta från mina händer haha

    Hm. Jag ska nog ärligen säga att jag blev aningens förstummad. Men. Hon är från ett annat land, och i deras kultur påstår hon att de är mycket mer rättframma, så därför tyckte jag mer att det var coolt att hon vågade vara så öppen med vad hon kände direkt. Men såhär i efterhand inser jag nog att det allt är lite tossigt. Men är själv en fullblodsromantiker och kan falla pladask. Men jag har åtminstone vettet/strategierna att inte avslöja detta direkt...
  • Anonym (Fråga­nde) Trådstartaren
    Tue 3 Sep 2019 23:46
    #21
    Anonym (EE) skrev 2019-09-03 23:40:17 följande:

    Vad har artikeln om en ensamstående mamma med något att göra? Pappa behöver inte träffa sitt barn även om jag tycker att det är jävligt fånigt beteende. Underhåll måste ändå betalas.


    Läste omkring på nätet för att kolla rättigheter (eftersom jag aldrig förut behövt ställas inför denna tänkbara situation förut) och ramlade då över den. Och du har rätt, den har inte så mycket att göra med denna tråd, annat än att jag såg mig själv i den mannens panik. Hjälplösheten, liksom. 
  • Anonym (Fråga­nde) Trådstartaren
    Tue 3 Sep 2019 23:46
    #22
    Anonym (vicki) skrev 2019-09-03 23:39:08 följande:
    Såg nu att hon verkar haft mens runt 25 augusti. Då är nog sannolikheten att hon är gravid betydligt mindre än vad jag utgick ifrån :) 
    Tack för ditt längre inlägg, och även för din slutkommentar. Jag har verkligen lärt mig en läxa! :)
  • Anonym (Fråga­nde) Trådstartaren
    Wed 4 Sep 2019 18:54
    #32
    Anonym (Hm) skrev 2019-09-04 17:47:37 följande:

    Hon borde ha ett svar nu, om hon nu var på vårdcentralen..? Hur har det gått?


    Jag fick precis ett meddelande där hon skrev mitt förnamn bara, som för att få mig att tänka på att hon tänker på mig. Jag svarade lite glatt med att jag haft en arbetsam dag, men utan att ställa en motfråga. Tänker att hon är den som får berätta vad som händer. 

    Har det senaste dygnet tänkt som aldrig förr, och har konstaterat att jag verkligen inte vill bli far i ett sådant här läge (OM det nu skulle ske). Jag har lekt med tanken om noll kontakt och underhåll á 2000 per månad i 20 år (500.000 kr), och även med tanken på att ha ett oönskat barn varannan vecka. Jag älskar barn, men har aldrig velat ha ett eget. Jag har för många kreativa projekt för mig själv, och jag älskar min ensamma frihet. Menmen. Jag rapporterar vidare hur hon svarar. 
  • Anonym (Fråga­nde) Trådstartaren
    Wed 4 Sep 2019 20:38
    #39
    Fiona M skrev 2019-09-04 19:32:03 följande:
    Varför chansar du då hela din framtid och kör oskyddat?

    Fiona M skrev 2019-09-04 19:32:03 följande:
    Varför chansar du då hela din framtid och kör oskyddat?
    För att jag är lite korkad som tycker att det är skönare utan. Men nu har jag lärt mig en läxa! Nevermore! 
  • Anonym (Fråga­nde) Trådstartaren
    Wed 4 Sep 2019 20:40
    #42
    Anonym (Victoria) skrev 2019-09-04 19:25:40 följande:
    Du, om du inte känner att du vill ha ett barn någonsin, se då till att aldrig mer ha sex utan kondom om du inte är helt säker på att hon har något skydd, men även då är det ju praktiskt om du också tar ansvar och skyddar dig. Se till att skydda dig för det är enda chansen du har att påverka vad som händer med dina spermier.
    Helt sant. Jag ska tamigtusan se till att laminera kuken min med plast så att jag aldrig mer behöver få denna obeskrivliga ångest jag haft detta senaste dygn. 
  • Anonym (Fråga­nde) Trådstartaren
    Tue 17 Sep 2019 15:36
    #65
    ballerinakakaoreo skrev 2019-09-07 14:12:46 följande:

    Vad händer TS?


    Puh. Det har varit ett par tuffa veckor, och jag har förstått att hon bara ville hålla mig kvar, och använde den eventuella graviditeten som en hållhake. I helgen skrev hon argsinta meddelanden som hon avslutade med att säga att hon de facto är gravid. Jag sov inte på ett dygn, och var ett lik på jobbet. Idag fick jag slutligen ett meddelande om att hon inte var gravid, efter att ha dubbelkollat via ett blodprov med en läkare. Lättnaden jag nu känner är ofattbar. Nästan som om livet börjar om på nytt. Det kanske låter märkligt, men jag är så ofantligt glad nu. Har till och med hällt upp ett glas rött för att fira, såhär på tisdagseftermiddagen :)
  • Anonym (Fråga­nde) Trådstartaren
    Tue 17 Sep 2019 17:56
    #69
    Anonym (Victoria) skrev 2019-09-17 16:12:00 följande:
    Så du kommer inte skippa kondomen igen i första taget? ;)
    Haha, jag kommer att köra tvådubbla kondomer framöver ;)
  • Anonym (Fråga­nde) Trådstartaren
    Tue 17 Sep 2019 17:57
    #70
    EllaLo skrev 2019-09-17 17:09:03 följande:
    Lessons learned!
    Ja, verkligen. Mor och far blev överlyckliga, då de fått utstått min ångest på sistone. Även de dricker vin i afton haha
  • Anonym (Fråga­nde) Trådstartaren
    Tue 17 Sep 2019 17:57
    #71
    molly50 skrev 2019-09-17 17:48:57 följande:
    Ja,det är nog möjligt.
    Ja, så var det. Tack och lov. 
  • Anonym (Fråga­nde) Trådstartaren
    Tue 17 Sep 2019 20:05
    #76
    +1
    EllaLo skrev 2019-09-17 19:05:36 följande:
    Tråkigt att n drog preggo kortet! Tyvärr har man ju hört liknande förr. Menmen du slipper som sagt detta dramat framöver eftersom du lärt dig nu;)
    Jo, det var tungt. Men hon gjorde ett eget graviditetstest som hon tolkade som att hon var gravid. Hon messade det till mig - men två dygn efter sin egen analys - och min kvinnliga kollega sade direkt att det inte var graviditet. Men jag kunde ändå inte lugna mina nerver. Det var först när hon sade (sant eller inte) att läkaren sagt att blodprovet visade att hon inte var gravid, som jag blev lättad på riktigt. Alltså. Nu är jag lika glad som när jag fick åka till Västkusten första gången när jag var 10 år och bada i havet. Jag är i eufori haha!!!
  • Anonym (Fråga­nde) Trådstartaren
    Tue 17 Sep 2019 20:38
    #78
    Barbro45 skrev 2019-09-17 20:21:29 följande:

    Så bra att du inte behövde bli ofrivillig pappa. Du skriver att du aldrig vill ha egna barn. Föreslår att du istället för att använda kondom som trots allt inte är 100% säkert, fundera på om inte sterilisering är det bästa alternativet för dig. Du måste dock ha fyllt 25 år för att du ska kunna få det gjort.


    Jag är 40+, så det är inga problem. Hm. Jag har blivit knäckt förälskad ett par gånger i livet, och har en väldigt lång relation bakom mig. OM jag skulle träffa någon som jag klickar med och älskar innerligt, så är jag absolut beredd på att omdefiniera den tanken - alltså att inte vilja ha barn. Jag älskar kids, och tycker det är hysteriskt kul att hänga med mina vänners barn. Men att själv bli pappa med någon som jag inte älskar, kommer aldrig på fråga. Så. Yes! Lesson learned i en sådan vuxen ålder som jag är i. Aldrig sex utan kodis!
  • Anonym (Fråga­nde) Trådstartaren
    Tue 17 Sep 2019 22:53
    #80
    Utvandraren skrev 2019-09-17 21:52:13 följande:
    NEJ. Dubbla kondomer riskerar att gå sönder båda två! Använd bara en för annars kan friktionen mellan dem få dem båda att gå sönder. Du kanske skrev det som ett skämt men ville bara säga det ändå så att du inte riskerar att hamna i samma sits igen.
    Ja, det var menat som ett skämt, men tack ändå. Ha en fortsatt fin vecka, du omtänksamma :)
Svar på tråden Hon kanske är gravid. Panik!