• Wed 4 Sep 2019 22:21
    1309 visningar
    10 svar
    10
    1309

    Skabbräv i trädgården, risk för katter?

    Hej! 
    Idag fick vi besök av en skabbräv som strök runt i trädgården och letade efter mat. Han var länge precis utanför garaget och kliade sig där och nosade. Problemet är nu att mina katter ofta sover i garaget och håller sig där omkring. Försökte hålla dem inne men eftersom de är utekatter gick det inte särskilt länge. Läste på lite och står att det är ganska ovanligt att katter smittas MEN att det kan hända via indirekt kontakt med en plats som skabbräven varit på. Hur stor tror ni risken är för att katterna ska drabbas, typiskt att han valde att klia sig just framför garaget med..... Någon som har liknande erfarenhet eller vet? 

  • Svar på tråden Skabbräv i trädgården, risk för katter?
  • Thu 5 Sep 2019 22:06
    #4
    Anonym (Chansa inte!) skrev 2019-09-05 17:36:30 följande:

    Rävar kan utgöra ett fysiskt hot mot katter, men det finns också åtskilliga fall där katter spöat upp och jagat bort rävar. Jag känner en katt (och dess ägare), som åtskilliga gånger jagat bort rävar från deras gård.

    Detta sagt, så skulle jag dock inte chansa med kattens/-ernas säkerhet. Se upp, så det inte slutar illa, 


    Ja, tack för ditt svar. Räven är borta nu så det är fritt fram för katterna men min oro för att katterna ska smittas av skabb från räven kvarstår. Du vet ingenting om smittorisken för katter om de befinner sig på samma ställen som räven vart och kliat sig på? 
Svar på tråden Skabbräv i trädgården, risk för katter?