• Smultr­onmarm­elad
    Wed 4 Sep 2019 23:01
    733 visningar
    15 svar
    15
    733

    Sjukersättning

    Hej!

    Jag blir inte klok på det hela.

    Min pojkvän har sjukersättning (förtidspension) pga några diagnoser som gör att han inte kan arbeta. Han är över 30 och har alltså sjukersättning med bostadstillägg.

    Vi vill framöver flytta ihop och vad händer då? Jag jobbar heltid och får ut 20.000-22.000 varje månad. Påverkar det hans ersättning då? Måste jag betala hela bostadskostnaden eller det som överstiger det han kan få ut för halva (upp till 2000-nånting)? Hur blir det om vi får barn? Får han nån extra slant då?

    Och om vi vill köpa hus (mest med mina pengar då) vad gäller då? Måste jag stå för allt?

    Vill leva ett liv ihop men SVÅRT att få till ett jämställt förhållande om han inte jobbar och får runt 6000:- (efter skatten) varje månad bara.

    Hur funkar det? Någon med liknande situation?

  • Svar på tråden Sjukersättning
  • Smultr­onmarm­elad
    Thu 5 Sep 2019 09:07
    #7
    Tool T skrev 2019-09-04 23:53:28 följande:

    Jag är egenföretagare och försörjer min partner och vårt barn! Försörjer också många andra som inte tycker dom har tillräckligt med pengar.


    Det var ju inget svar på mina frågor?
  • Smultr­onmarm­elad
    Thu 5 Sep 2019 09:08
    #8
    CitronTulo skrev 2019-09-05 07:54:25 följande:

    Om jag inte minns fel så tror jag att han får ansöka om bostadstillägg för sin del av hyran, men detta kan ju också innebära att han inte får något bostadstillägg om hyran är för låg för det.


    Summa sumarum så får jag försörja oss båda alltså. Tack för svar!
  • Smultr­onmarm­elad
    Thu 5 Sep 2019 20:02
    #12
    Tool T skrev 2019-09-05 09:58:24 följande:

    [quote=79879602][quote-nick]Smultronmarmelad skrev 2019-09-05 09:07:20 följande:[/quote-nick]Det var ju inget svar på mina frågor?[/

    Nej, jag vet! Ventilerade bara lite frustration. Jag jobbar många timmar i veckan och får ut en bråkdel av det jag fakturerar. Ca 14000/mån. Betalar skatt som om jag är ensamstående och försörjer familjen med barnbidrag( vilket borde vara behovsprövat) som enda hjälp. Jag älskar mitt arbete så jag lider inte men det är tufft ekonomiskt. Nu är ju inte min situation unik i landet men det svider lite i ögonen när man läser om beklagande att bidragen är för små. Det gjorde väl inte du i och för sig och det här är kanske fel tråd för ämnet! Hoppas det löser sig för er. Pengar är inte allt - lycka till med husköpet:)


    Tack för förtydligandet. Då förstår jag bättre. Nej, klagar gör jag inte utan är mer nyfiken på hur det funkar för det är inte helt lätt att förstå :)
  • Smultr­onmarm­elad
    Thu 5 Sep 2019 20:04
    #13
    Fiona M skrev 2019-09-05 09:59:05 följande:

    Visste du inte det när du gav dig in i relationen?


    Nej, inte vad det i detalj innebär för honom ekonomiskt. Men hade jag vetat det hade det inte gjort nån skillnad, tänker ju inte avsluta världens finaste relation för att han inte får mer än 6000:- i månaden. Hamnar det på mig att försörja oss får jag väl göra det, vill bara veta mer om hur allt funkar. Det är ju jag som dragit vinstlotten med okej inkomst och världens finaste pojkvän! =D
  • Smultr­onmarm­elad
    Thu 5 Sep 2019 21:08
    #15
    Alexi skrev 2019-09-05 20:44:02 följande:

    Han måste ju ha rätt svåra sjukdomar om han har fått sjukersättning i så ung ålder. Innebär inte dessa sjukdomar en rätt stor begränsning i er relation, i ev tankar på barn, hus osv?


    Han är inte sjuk, han har diagnoser och det är inte en allt för stor begränsning i vår relation. Vi har det väldigt bra! Han kan bara inte jobba av olika anledningar. Får vi barn eller köper hus blir det upp till mig att ta största ansvaret men det behöver inte vara negativt, det är snarare så jag vill ha det.
Svar på tråden Sjukersättning