• Thu 5 Sep 2019 11:49
    1602 visningar
    17 svar
    17
    1602

    Döpa sitt barn till ett populärt namn

    Hej! Jag har verkligen jättesvårt att välja namn till min kommande dotter , men det finns ett par namn jag gillar varav absoluta favoriten är ett ganska populärt namn top 20 iaf 2018-2019. Så undrar nu om det är fler som landat på ett populärt namn och om ni sedan ångrat det av nån anledning? Namnet jag gillar är inget nytt hittepånamn utan ett gammalt svenskt etablerat namn. Gillar verkligen namnet! Och det passar dessutom till vårat efternamn jättebra. Så kan vad tycker ni kan man välja ett vanligt namn? Tacksam för svar :)

  • Svar på tråden Döpa sitt barn till ett populärt namn
  • Thu 5 Sep 2019 11:50
    #1

    Klart att man kan det. 

  • Anonym (Sara)
    Thu 5 Sep 2019 11:52
    #2

    Vilket namn är det?

  • Anonym (J)
    Thu 5 Sep 2019 12:48
    #3
    +2

    Ja med tanke på att det är vanligt så tycker nog många det. Hellre ett vanligt än ett påhittat skumt namn med massor av Z och speciella stavningar.

  • Anonym (Vanli­gt = Omtyck­t)
    Thu 5 Sep 2019 12:54
    #4

    Är det ett vanligt namn så är det ju ett tecken på att det är ett omtyckt namn.

    Jag valde ett supervanligt namn till mitt barn (kände dock inte till alla dessa topplistor när det behav sig).

    Ändå har vi endast träffat på EN person med samma namn som mitt barn och då har vi ändå bott i tre helt olika städer, samt aktiverat oss inom flera olika föreningar och annat - och ändå finns det bara en till med samma namn i de kretsar där vi rör oss.

    I skolan (cirka 300 barn) är mitt barn helt ensam om sitt namn.

    Jag kollade på någon lista för en tid sedan och det verkar som att trenden för detta namn är mer påtagligt i norr, samt i Storstockholmsregionen.

  • Thu 5 Sep 2019 13:11
    #5

    Det enkla svaret är ju att du är fri att kalla ditt barn vad som helst bara Skatteverket godkänner det. Glad Kvittar om det är på topp 10 eller om bara 2 i hela landet heter så. Bara för skojs skull kollade jag upp våra barns namn nyss och hoppsan- båda ligger på 100-topp och dessutom under 50-topp! Förvånad Hade jag verkligen ingen aning om! Vi valde namn vi ville ha helt enkelt, det kvittade om de var populära eller "inne". Nu råkade de vara inte så ovanliga som vi trodde och det gäller speciellt vårt första barn ( trodde det var jätteovanligt eftersom jag under mitt 50-åriga liv aldrig träffat nån som heter så). Vårt andra barn är uppkallat efter en släkting och det råkar vara ett namn som man kan heta om man så var född 1823, 1900 eller 2018. Glad

  • Anonym (Kajgr­id)
    Thu 5 Sep 2019 13:40
    #6
    +1

    Mitt barns namn har legat på topp tre i listan länge och jag var nära på att välja bort det just av den anledningen. Men det är ju ett fint namn (och det enda namnet vi kunde enas om ;)) så jag ångrar inte en sekund att det blev det ändå.

  • Anonym (Elin)
    Thu 5 Sep 2019 13:41
    #7

    Nåt som jag har tänkt på är att det vetkar vara ganska stora regionala skillnader. När mitt barn föddes var Julia i högsta toppen men ändå har vi hittils bara träffat på en Julia i skola, förskola, fritidsaktiviteter mm, trots att barnet nu är i sena tonåren. Så det är inte säkert man träffar många bara för att namnet är vanligt nationellt.

  • Thu 5 Sep 2019 14:40
    #8
    +1

    Nu för tiden används många fler namn än på sjuttio- och åttio-talet, så det kommer inte vara fyra Alice i samma klass på samma sätt som det fanns massor av Annor, Marior och Saror då. 

  • Anonym (Namne­)
    Thu 5 Sep 2019 14:46
    #9

    Förstår

  • Thu 5 Sep 2019 15:29
    #10

    Du kan ju tänka på att namnen är poppis av en anledning och att det inte finns någon mening med att vara "uniiik" bata för att.

    Min dotters namn ligger visserligen inte i topp på namntoppen, men hon har ändå nästan alltid haft en med samma namn i dagisgruppen eller i skolklassen. Det gör varken till eller från hur jag ser på hennes namn. Jag valde namnet till henne och inte till andra. Ta det namnet du gillar.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Anonym (GRETA­)
    Thu 5 Sep 2019 15:54
    #11

    Hade valt Greta alla dagar i veckan!

  • Thu 5 Sep 2019 15:57
    #12

    Min kompis döpte sin son till Oscar för flera år sedan - hon älskade namnet, det bara sen visade sig att vara i top 10 mest popilära svenska namn Men vad spelar det för roll om ni gillar namnet?

  • Anonym (Sara)
    Thu 5 Sep 2019 18:40
    #13
    Anonym (GRETA) skrev 2019-09-05 15:54:52 följande:

    Hade valt Greta alla dagar i veckan!


  • Thu 5 Sep 2019 18:41
    #14

    Klart att man kan.

  • Fri 6 Sep 2019 00:47
    #15
    +1

    Du ska välja det namn du/ni gillar och som går med efternamnet.
    Vad andra döper sina barn till kan du ju inte påverka. Namntrender svänger ju också.
    Känner några som döpte sin dotter till Wilma för det var så ovanligt, några månader senare kom Skärgårdsdoktorn på TV och plötsligt var det en hel hög Wilma som låg och skrek i spjälsängarna runtom i landet.

    Så välj  det namn du gillar och känner dig bekväm med, att fler gjort samma val visar ju bara på att folk håller med om att det är ett fint namn.

  • Fri 6 Sep 2019 18:47
    #16

    Vi gav dottern det vanligaste namnet det året. Jag kollade och såg att ca 800 barn hade fått namnet samma år. Således inte så stor risk att behöva dela namn med en klasskamrat och hon har heller aldrig råkat ut för det.

  • Anonym (GRETA­)
    Sat 7 Sep 2019 08:54
    #17
    -1

    Greta såklart!

Svar på tråden Döpa sitt barn till ett populärt namn