• Anonym (Undrar)

    Smiley på ältestet igår, idag rund ring och pojkvännen bortrest, är det för sent då?

    Försöker skaffa barn, har försökt i 6 månader och jag har köpt ett sånt där digitalt ältest från clearblue. Igår var det glad gubbe som ska va indikation på äl. Då låg vi. Idag är det rund ring och jag läste att då har ägget ska snart släppa. Pojkvännen är borta idag-övermorgon. Är det för sent då? Tänkte eftersom ägget släpper idag och vi kan inte ha sex så kanske inte dom från igår har överlevt?

    Någon solskenshistoria på att ha sex innan ägget släppt men ändå blivit gravid?

  • Svar på tråden Smiley på ältestet igår, idag rund ring och pojkvännen bortrest, är det för sent då?
  • Anonym (Nix)

    Nej. Spermier lever minst 2 dagar, för vissa män fler dar än så.

  • Anonym (Undrar)
    Anonym (Nix) skrev 2019-09-05 16:04:54 följande:

    Nej. Spermier lever minst 2 dagar, för vissa män fler dar än så.


    Tack!
  • Anonym (Me)

    Vi hade sex fyra, fem dagar i streck i samband med ägglossning under ett år. Gjorde ÄL-test. Sedan en månad sket jag i testerna och fick inte heller mina vanliga ägglossningssymtom. Det var mitt i semestern och jag bestämde mig för att skita i att försöka bli gravid och ta paus en månad. Drack massor kaffe och alkohol och sket i mina vitaminer i hade sporadiskt sex (blev faktiskt bara tre samlag den månaden, med några dagars mellanrum). Blev då gravid. Så sjukt :) Så mitt tips är att inte fokusera så mycket på ägglossning.

  • Anonym (Undrar)
    Anonym (Me) skrev 2019-09-05 17:27:40 följande:

    Vi hade sex fyra, fem dagar i streck i samband med ägglossning under ett år. Gjorde ÄL-test. Sedan en månad sket jag i testerna och fick inte heller mina vanliga ägglossningssymtom. Det var mitt i semestern och jag bestämde mig för att skita i att försöka bli gravid och ta paus en månad. Drack massor kaffe och alkohol och sket i mina vitaminer i hade sporadiskt sex (blev faktiskt bara tre samlag den månaden, med några dagars mellanrum). Blev då gravid. Så sjukt :) Så mitt tips är att inte fokusera så mycket på ägglossning.


    Tack för svar! Fick min son när jag åt p-piller och så tar denna graviditet så lång tid så man blir alldeles besatt nästan.. ska försöka slappna av och försöka att inte tänka för mycket. Och grattis till dig :)
  • Anonym (Ä)

    Nej, jag har läst forskningsstatistik om att det är störst chans att bli gravid när man har sex 1-4 dagar innan ägglossning, med peak 2 dagar innan. Spermier kan för övrigt leva upp till 7 dagar i dig. Det är inte alltid eller alla mäns spermier som kan leva så länge men det är möjligt. Annars brukar man säga att de lever upp till 3-5 dagar för de flesta män. Ägget lever i 24 timmar men börjar gradvis försämras så mot slutet av dessa timmar är det inte säkert det kan befruktas längre. Det tar en stund, ända upp till 12 timmar, för spermierna att simma upp tillräckligt så de kan nå ägget. Därför är det bättre/ger större chans att lyckas om man har sex dagarna innan ägglossning snarare än efter ägget redan släppt, så spermierna väntar på ägget - redo att befrukta det.

  • Anonym (Nix)
    Anonym (Undrar) skrev 2019-09-05 18:26:56 följande:
    Tack för svar! Fick min son när jag åt p-piller och så tar denna graviditet så lång tid så man blir alldeles besatt nästan.. ska försöka slappna av och försöka att inte tänka för mycket. Och grattis till dig :)
    Att slappna av och sluta tänka kan inte påverka fertiliteten. Sluta tänka när man vill ha barn och försöker är ju dessutom 100% omöjligt. Man kan bara ha samlag runt äl och hoppas att det går och går det sen inte på dryga året får man söka hjälp.
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (Ä) skrev 2019-09-05 18:39:07 följande:

    Nej, jag har läst forskningsstatistik om att det är störst chans att bli gravid när man har sex 1-4 dagar innan ägglossning, med peak 2 dagar innan. Spermier kan för övrigt leva upp till 7 dagar i dig. Det är inte alltid eller alla mäns spermier som kan leva så länge men det är möjligt. Annars brukar man säga att de lever upp till 3-5 dagar för de flesta män. Ägget lever i 24 timmar men börjar gradvis försämras så mot slutet av dessa timmar är det inte säkert det kan befruktas längre. Det tar en stund, ända upp till 12 timmar, för spermierna att simma upp tillräckligt så de kan nå ägget. Därför är det bättre/ger större chans att lyckas om man har sex dagarna innan ägglossning snarare än efter ägget redan släppt, så spermierna väntar på ägget - redo att befrukta det.


    Tack så mycket för utförligt svar! Det är 16 timmar sedan vi hade sex och jag fick först positivt vid 11 igår och hade då sex. Sen imorse tog jag ett vid 9 och det var fortfarande positivt. Men vid 14 var det negativt igen så antar att ägget släppt inom den tiden. Alltså, rent teoretiskt, birde dom första spermierna kommit upp nu? Har jag fattat rätt då?
  • Anonym (Ä)
    Anonym (Undrar) skrev 2019-09-05 19:31:24 följande:

    Tack så mycket för utförligt svar! Det är 16 timmar sedan vi hade sex och jag fick först positivt vid 11 igår och hade då sex. Sen imorse tog jag ett vid 9 och det var fortfarande positivt. Men vid 14 var det negativt igen så antar att ägget släppt inom den tiden. Alltså, rent teoretiskt, birde dom första spermierna kommit upp nu? Har jag fattat rätt då?


    Ja spermierna är där uppe nu då. Sen är det svårt att säga exakt när ägget släpper efter positivt äl test. Att fortsätta testa efter ett positivt test är meningslöst. Det kan vara positivt länge eller bli negativt fort, det betyder inget. Det är första positiva testet som räknas. Efter det testet ska ägget släppa inom ca. 12-48 timmar. Man ska dock veta att bara för att man får ett positivt test så betyder det inte att man garanterat får ägglossning. Kroppen kan börja försöka släppa ett ägg och det kan ge utslag på testen, men så misslyckas ägglossningen och ägget släpps inte. Ibland försöker då kroppen igen några dagar/vecka senare (vilket inte heller säkert lyckas). Enda sätten att veta att man ägglossat är att tempa alternativt kolla med ultraljud eller blodprov.
Svar på tråden Smiley på ältestet igår, idag rund ring och pojkvännen bortrest, är det för sent då?