• Fri 6 Sep 2019 23:55
    870 visningar
    21 svar
    21
    870

    Jag är youtube-missbrukare!

    Ta det med en nypa salt.....

    Men det bilr säkert en 10-12 timmar youtube om dagen. Samtidigt som jag gör annat.

    Någon annan som i princip använder youtube som gamlingarna använde radion?


    If you have a daughter, be her hero. If you have a son, be his role model. If you have a child, be their heroic role model
  • Svar på tråden Jag är youtube-missbrukare!
  • Sat 7 Sep 2019 13:22
    #2
    Smillefix skrev 2019-09-07 07:02:38 följande:

    Min dotter 19 år är också youtube missbrukare. Hon kan ligga timmar i sträck och kolla, och gör det ofta samtidigt som hon pluggar (!) eller gör annat men kan också ligga hela dagen och bara glo på youtube. Det irriterar mig oerhört och jag fattar inte grejen, varför är det så beroendeframkallande? Kan du inte förklara?


    Vissa människor behöver ljud för att kunna koncentrera sig på det de gör. Nu är ju jag 15 år äldre än din dotter, men när jag var i hennes ålder så var det TVn som stod på, eller en ljudbok (vilket det kan vara nu också). När jag var 9 så var det radion eller ljudböcker.  Det är det passiva youtubandet för mig.

    Det aktiva tittandet? Tja, det finns så oerhört mycket intressant att titta på. Det tar aldrig slut. Jag tittar mest på "creators", alltså privatpersoner som gör youtubevideos antingen på sin fritid eller som har lyckats göra youtube till sitt jobb. Inte så mycket stora företag. De jag tittar på pratar om allt mellan himmel och jord. Jag har folk som pratar vetenskap som lekmän och jag tittar på folk som har vetenskap som sitt yrke. Jag tittar på folk som har flytt kulter och blivit ateister och jag tittar på folk som tror på religioner. Jag tittar på folk som lagar mat och testar köksprylar, jag tittar på folk som målar och ritar och jag tittar på folk som sjunger. Jag tittar på Amerikanare som flyttat till Sverige. Jag tittar på folk som recenserar och/eller analyserar filmer och böcker. Jag tittar på folk som reagerar i realtid till TV-serier. Jag tittar pytte-pyttelite på folk som pratar mode och smink. Det tar bokstavligen aldrig slut med saker man kan titta på på youtube.  Jag prenumererar på över 170 kanaler, och bara idag har bara de jag prenumererar på som faktiskt lagt upp något lagt upp 906 minuter video emellan sig (och då har jag dels inte räknat de stora företagen jag faktiskt prenummererar på, dvs alla spel- och filmtrailers och dels inte räknat sekunder utan bara minuter....)
    If you have a daughter, be her hero. If you have a son, be his role model. If you have a child, be their heroic role model
  • Sat 7 Sep 2019 17:09
    #7
    Physalis skrev 2019-09-07 14:50:52 följande:

    Missbrukare vet jag inte, men jag föredrar Youtube över tvtittande. Så det blir väldigt ofta helkvällar med Youtube. Precis som du tittar jag framförallt på privatpersoner och inte videos producerade av företag.


    Tittar du på någon särskild?
    If you have a daughter, be her hero. If you have a son, be his role model. If you have a child, be their heroic role model
  • Sat 7 Sep 2019 17:10
    #8
    Avenia skrev 2019-09-07 15:40:39 följande:

    Jag tittar 1-2 timmar på kvällen. Då somnar jag lätt. Ett helt nytt grepp för mig som innan låg vaken till 01-tiden och grubblade. Det blir make-up-videos, top 10 musiklistor (mojo nånting) och lite annat.


    Watchmojo? 
    If you have a daughter, be her hero. If you have a son, be his role model. If you have a child, be their heroic role model
  • Sat 7 Sep 2019 17:11
    #9
    Smillefix skrev 2019-09-07 16:33:02 följande:

    Ja man ju bli otroligt allmänbildad, all kunskap finns där och vem som helst kan lägga upp vad som helst. Jag använder youtube mycket också för att lära mig om saker, jag lyssnar på musik och ibland kollar jag på tutorials eller videor om allt möjligt, vad jag nu är intresserad av eller vill lära mig mer om. Men hur mycket av det där är nyttig kunskap skulle du säga, sånt du lär dig nånting av. Och hur mycket är bara trams?


    Personligen tittar jag på mycket som är nyttig kunskap. Och en del som inte är det. Trams är jag dock inte intresserad av =P
    If you have a daughter, be her hero. If you have a son, be his role model. If you have a child, be their heroic role model
  • Sat 7 Sep 2019 17:12
    #10
    Vildbi skrev 2019-09-07 16:44:24 följande:

    När jag läste rubriken tänkte jag JAG MED! Men senare så läste jag antalet timmar och tänkte HAHA, HELL NO! Jag är ju för fan att anses som normal i sammanhanget!

    Jag har för mycket liv för att ens kunna spendera 10-12 timmar framför en skärm. Det får inte plats under en dag.

    Jag spenderar maximalt 1,5h framför skärm/dag (i snitt) punkt. Det inkluderar fl, fb, youtube, nyheter, filmer, etc.

    I min värld låter det som att du behöver ett jobb eller iaf en hobby. 12h youtube/dag låter sjukt!


    Samtidigt som jag gör annat, skrev jag ju. Så kanske "titta" på youtube är lite av en misnomer. Mycket är ju bara lyssning.
    If you have a daughter, be her hero. If you have a son, be his role model. If you have a child, be their heroic role model
  • Sat 7 Sep 2019 17:59
    #13
    Physalis skrev 2019-09-07 17:30:52 följande:
    OH ja. Följer flera olika, en del för pinsamma att nämna här ^^. Älskar filmkritiker för att ta en kategori. Både de som trasar sönder minsta detalj så som yourmovieSucksDOTorg. Och de som tittar ur större perspektiv som (seriös) Pop Culture Detective och (humoristisk) JLongbone.

    Det är både intressant att få ta del av skräckfilmer jag inte klarar av att se men också se mönster och detaljer som jag själv inte uppfattat.

    Under samma ämne så gillar jag att titta på bok kritiker. Då är jag mer intresserad av att titta på folk som trashar dåliga böcker som t ex fifty shades of Grey. Tycker också det är intressant när de jämför filmversion mot orginalbok (och ibland datorspel). Där har vi t ex KrimsonRogue och Dominic Noble.

    En sista är att nämna (om du vill ha tips på kanaler) är wheezyWaiter. Han är en vuxen men ganska barnslig (för mig på ett roligt sätt) Youtubekomiker som bland annat testar olika populära saker i en månad och sen pratar om erfarenheten efteråt.
    Haha, alla du nämt har jag tittat på sedan start i princip, förutom Pop Culture Detective (är inte det nånting MacIntosh? Gillar inte honom....) JLongbone och wheezyWaiter. Borde kolla in wheezyWaiter, dock......
    If you have a daughter, be her hero. If you have a son, be his role model. If you have a child, be their heroic role model
  • Sat 7 Sep 2019 18:00
    #14
    Avenia skrev 2019-09-07 17:42:52 följande:
    Ja, precis. Och videos av Rick Beato.
    Watchmojo is a f*****ing rabbit hole =)
    If you have a daughter, be her hero. If you have a son, be his role model. If you have a child, be their heroic role model
  • Sat 7 Sep 2019 20:22
    #16
    Vildbi skrev 2019-09-07 18:09:56 följande:

    Jag skulle ändå inte ha tid att bara lyssna på något i tolv timmar.

    Jag jobbar, pluggar, skriver, läser, tränar, spelar fotboll, umgås med vänner, familj, osv.

    12 timmar är ju ett halvt dygn!


    Det du måste förstå är att när jag gör allt det där du också gör (förutom spelar fotboll, för... spelar inte fotboll) så står youtube på. På samma sätt som mina föräldrar hade på radion när de gjorde de sakerna.
    If you have a daughter, be her hero. If you have a son, be his role model. If you have a child, be their heroic role model
  • Sun 3 Nov 2019 13:01
    #21
    Majas Show skrev 2019-11-03 11:00:31 följande:

    Ni får hitta på andra saker under dag tid och kolla lite på efter middagen. Finns massa klipp på youtube men man får lära sig att begränsa sig genom att umgås och hitta på något annat.


    Jga tror du inte har läst tråden =)
    If you have a daughter, be her hero. If you have a son, be his role model. If you have a child, be their heroic role model
Svar på tråden Jag är youtube-missbrukare!