• Mon 9 Sep 2019 10:40
    8939 visningar
    129 svar
    129
    8939

    Letrozol, flera?

    elsaaas skrev 2019-09-07 20:15:30 följande:

    Jag är just nu på dag 24, och det här är vårt tredje försök med Letrozol enkel kur! Vi har försökt totalt i 1,5 år, och har genomgått en utredning som visa att jag har PCOS men med egen ägglossning ibland. Alla andra prover var bra. Vi har prickat in ägglossning flera gånger det här året, men det vill ändå inte hända. 

    Just nu är jag som sagt på dag 24, borde ha mens om en vecka.. Jag vet inte om jag inbillar mig, men tycker det känns lite annorlunda den här gången. Det ilar till och värker ibland i livmodern, jag har haft högre temp än normalt. Inte jätte högt, men lite högre än vad jag brukar! Igår kväll och just nu denna stund, så har jag haft ömma bröst! Inte när jag tar i dom, eller i själva bröstvårtorna. Det tar liksom ont på insidan så att säga.. Har aldrig varit med om det förut, så hoppas verkligen det är gravid tecken!

    Är det någon annan som kämpar på med Letrozol just nu och som vill berätta hur det går? Glad


    Vi har försökt i 15 månader. Min PCO upptäcktes tidigt p.g.a. mellanblödningar jag fick när jag slutade med P-ring, så jag är redan på 8e försöket med Letrozol. Jag har fått göra uppföljning med VUL inför ÄL varje månad, och i början ytterligare ett VUL och/eller blodprov strax efter ÄL för att se att jag verkligen fick ägglossning. Varje månad har slemhinna och äggblåsa sett exemplariska ut, och varje månad skulle jag kunnat sätta klockan efter när mensen sätter igång 28 dagar efter förra =/ I början tyckte jag mig känna nya saker ibland och tänkte att nu har det allt tagit sig ändå! Men nu har jag gett upp på det och insett att jag verkar känna alla möjliga nya saker olika månader, och det verkar inte betyda något... Så det går inte alls bra helt enkelt och vi har börjat fundera på vad nästa steg att försöka med kan vara... tyvärr verkar alternativen bara vara att bekosta IVF själva eller åka utomlands för en ordentligare utredning än den i Sverige.
  • Mon 9 Sep 2019 13:48
    #14
    agnianits skrev 2019-09-09 10:54:58 följande:
    Vi har försökt i över 1.5 år, och har två missfall bakom oss. Det senaste i november förra året. Efter det har inget hänt. Vi har kört fjärde kuren med letrozol och jag inväntar mensen till helgen. Känner redan på mig att det inte gått vägen denna gången heller.

    Har normal ägglossning men har blivit ordinerad letrozol för att ge min ägglossning en boost. Ska till kliniken igen i slutet av oktober för att genomgå en spolning av äggledarna och hysteroskopi. Är ganska nervös faktiskt då läkaren misstänkte att jag kanske har myom.

    Men vi kämpar på och hoppas så klart att det ska ta sig innan dess.
    Jobbigt med flera missfall =/ Men skönt att ni har ett nästa steg av undersökningar planerat i alla fall! Jag fick ett MA i December förra året och sen har inget hänt här heller trots 8 försök med Letrozol? Nu bör jag ha ÄL inom några dagar, men det känns lite hopplöst, varför skulle det ta sig denna gång när det aldrig gjort det annars liksom?
  • Mon 9 Sep 2019 15:35
    #18
    Clemmentina skrev 2019-09-09 14:17:46 följande:
    Hur länge ska ni försöka med Letrozol innan de går vidare? Har du funderat mer på utredning utomlands. Hoppas på guldägg den här månaden!
    bonzo skrev 2019-09-09 14:32:44 följande:

    Det var verkligen många försök med letrozol.. jag tänkte prova kanske 6 gånger.. funkar inte det blir det nog ivf (privat)

    Äter ni 2.5 mg dag 3-7? Jag har läst en del sidor från USA och canada och där verkar 5 mg dvs dubbeldos vara vanligast. Flest verkar blir gravida på den dosen också. :)


    Enligt min gynekolog så verkar det som att vi ska försöka med Letrozol länge... Om man lyckats bli gravid någon gång (även om det blev tidigt missfall som i mitt fall) så får man tydligen inte remiss för Landstingsfinansierad IVF förrän två år efter senaste graviditet...


    Den vanliga fertilitetsutredningen visade inget förutom PCO, så Letrozol behöver jag äta för att få regelbunden ÄL och (kanske) ha i alla fall någon chans att lyckas. Enligt min gynekolog finns inga fler undersökningar att göra så våra alternativ är att fortsätta såhär i mer en ett år till (om det inte tar sig) eller betala för IVF privat. Då min sjukdomshistoria skriker problem med immunförsvaret så känns det vettigare att betala för sådan utredning utomlands istället för IVF om vi ska gå vidare.


    En möjlig ljusning är jag var på besök hos min reumatolog nyligen och fick börja med Plaquenil. Det har varit tal om det tidigare (innan vi började barnverkstaden) då jag har ANA-antikroppar och oförklarade feberperioder, men jag tyckte inte problemen var tillräckligt stora för att stoppa i mig medicin varje dag på chans mot något som inte ens lyckats bli diagnosticerat, så har nöjt mig med kortison vid behov... Nu sa läkaren att jag bör tänka om ifall jag blir gravid igen, och helst börja ta Plaquenil innan också, då det ändå verkar som att jag har något reumatiskt-aktigt även om vi inte lyckats klura ut exakt vad. Och efter att ha läst massor om hur immunförsvaret påverkar fertilitet så protesterade jag inte längre så att säga :')


    Man brukar tydligen få effekt av Plaquenil först efter 2-3 månader, så vår tanke är att vi försöker såhär typ hösten ut. Har inget hänt då och vi inte fått nys om något nytt att testa så får det bli utlands-utredning, vi vet dock inte var vi vill sikta på i så fall.  

    Clemmentina, tack för hoppasandet :) ÄL borde var om några dagar, så nu gäller det. Hur går det för dig?

    bonzo, jag äter 2.5 mg dag 3-7. Jag fick börja med 5 mg första gången, men då mognade två ägg. Med enkeldos har allt varit till synes perfekt för min del varje månad, dock varierar det ju mellan olika personer hur mycket man behöver.


     

  • Tue 10 Sep 2019 11:07
    #21
    Clemmentina skrev 2019-09-09 21:51:32 följande:

    Jag tycker det låter positivt att du får testa ny medicin. Hoppas den ger god effekt! Jag är också rädd för att det kan vara något annat som är mitt problem. Jag har mycket problem med magen och har astma och allergier....

    Jag är på äl +9 nu. Den här cykeln har varit annorlunda. Högre temperaturer och mer variationer. Mindre ont i bröst och mage än vanligt. Vågar inte riktigt hoppas men att det är annorlunda väcker såklart lite förhoppningar. :-/


    Ja, det känns absolut hoppfullt med den :) Jag önskar dock att man faktiskt kunde få en sammanhållen ordination och tips av läkare i Sverige istället för att bara läsa och gissa själv... Min reumatalog säger att jag bör äta Plaquenil vid graviditet (och innan för att det tar några månader att få verkan av det), men kan inte kommentera något om ifall det påverkar fertilitet. Gyn säger att Plaquenil inte används i fertilitetssammanhang och att jag bör äta så lite mediciner som möjligt när jag försöker bli gravid, men har en annan läkare sagt att jag ska äta det så kan jag väl göra det. Så jag googlar upp amerikanska studier som visat att Plaquenil inverkar positivt på fertilitet både vid reumatiska sjukdomar och hos personer som har ANA-antikroppar utan symptom, och baserar förhoppningar på det.

    Håller tummarna för att det tagit sig denna gång för er, nu är det ju bara några dagar kvar tills du kan testa :)
  • Tue 10 Sep 2019 12:03
    #22
    agnianits skrev 2019-09-09 22:33:36 följande:

    Då fick vi MA ungefär samtidigt. När fick du ditt? Jag började blöda och fick skrapas i v12 men enligt läkaren hade fostret varit dött sedan v8. Kände mig så lurad av min egna kropp...

    Jag har verkligen hittat en jättebra läkare som verkligen vill hjälpa. Det gör så himla mycket för mig. Beroende på vad min undersökning säger så får vi kanske bli remitterade till IVF. Har dock börjat gå i tankarna kring att göra det privat, för jag vet inte om jag klarar vänta. Varje månad är en pina när alla i din omgivning blir gravida.

    Det kanske är din turmånad denna månaden:) jag ska hålla alla tummar!


    I vecka 8. Eftersom jag hade haft så oregelbunden mens och mellanblödningar gjordes ett daterings-VUL, de mätte fostret till 8+0 och vi såg tydliga hjärtslag. Fyra dagar senare var jag på återbesök för mellanblödningarna hos min vanliga gyn, hon passade mest på att titta på graviditeten också när hon ändå höll på. Då mätte hon 8+4, men det fanns inga hjärtslag, så det måste ha skett precis innan. En vecka senare var storleken mindre så då var det definitivt att det var kört... Jag är i alla fall väldigt glad att vi fick reda på det då och inte vid KUB! Vecka 12 skulle ha varit vid nyår och vi hade KUB planerat i början av januari, och hade tänkt att vi kanske skulle tumma på vår tankte om att inte säga nåt förrän efter KUB så att vi kunde berätta vid jul...

    Håller tummarna för er också! Var i cykeln är du nu?
  • Wed 11 Sep 2019 11:19
    #30
    Clemmentina skrev 2019-09-11 07:37:43 följande:

    Exakt så...hur ska man veta själv. Vore så skönt om man kunde få en sammanhållen ordination. Bra att du läst på själv. Det låter ju som att det värt ett försök att testa den där medicinen. :) När ska du börja med den?

    Mensen borde komma på söndag eller senast måndag om det inte tar sig. Fortsätter tempen att ligga så där jämnt och högt även imorgon och på fredag kanske jag testar då. Men vi får se...lovade mig själv att vänta tills mensen är sen.


    Jag började ta Plaquenil i helgen, men det ska ta några månader innan man får effekt av det så det lär tyvärr inte göra något för denna cykel. Jag fick positivt äl-test idag, så vi fortsätter köra på i några dagar, och sen börjar den långa väntan...

    Jag brukar också tänka att jag ska vänta med test tills mensen är sen, har väl lyckats med det sådär varannan gång :p Håller tummarna för att du får ett plus när du väl testar :)
  • Tue 1 Oct 2019 11:17
    #50
    elsaaas skrev 2019-10-01 01:23:10 följande:

    Hur går det för alla?

    Jag hade ägglossning förra veckan, så nu börjar långa den väntan på mens, för den här gången är jag inställd på det! Ska prata med min gynläkare ungefär samtidigt som mensen borde komma, vilket ändå känns ok även om jag förstås hellre är gravid. Men jag ser fram emot att prata med min läkare om vad fortsättningen blir! Förhoppningsvis så kommer vi fram till något bra! 


    Min mens är precis slut så det skulle vara dags för 9e försöket med Letrozol, om jag inte hade lyckats glömma att börja med dem på dag 3... Men med 8 misslyckade försök känns det som att vi lika gärna kan göra ett utan, det ska i alla fall bli intressant att se hur et ser ut på dag 12-kontrollen hos gyn när jag inte tagit piller :) Om inget hänt innan ska vi få remiss till IVF i december, hoppas du kommer fram till något bra med din läkare!
  • Tue 1 Oct 2019 16:57
    #52
    bonzo skrev 2019-10-01 13:09:12 följande:
    Jag har läst flera inlägg om par som blivit gravida under en tablettfri månad :) Håller tummarna!
    Tack! <3 Hur går det för dig denna cykel?
  • Thu 3 Oct 2019 10:36
    #68
    Clemmentina skrev 2019-10-01 20:01:10 följande:

    Det är nog inte fel att ta en paus! Vår gyn skickar in remiss till ivf nu i oktober. Jag kommer köra två kurer med Letrozol till men sen tycker läkaren att jag ska pausa. När är cd12? Du får berätta hur det går!


    Hur många kurer Letrozol kommer du ha tagit då?

    Jag ska till läkaren nästa tisdag. Det kommer bli på cd13 då min mens kom en dag tidigare än beräknat denna månad, så borde vara typ dagen innan ÄL om jag hade ätit Letrozol. Så vi får se vad som händer nu :)
  • Tue 8 Oct 2019 10:35
    #69
    +1

    På VUL idag såg de en äggblåsa på 23mm, så typ ingen skillnad mot alla de månader jag inte missat Letrozol... Så jag hoppas på ÄL om några dagar och att detta ska bli den månad då det tar sig!

  • Tue 8 Oct 2019 15:52
    #71
    Clemmentina skrev 2019-10-08 11:31:22 följande:

    23 mm är bra, då trodde väl gynekolgen på ägglossningen vilken dag som helst!? Har ni fått några svar på proverna ännu? Håller tummarna att det tar sig nu! :)Jag är på 4:e kuren nu. Bim någon gång i mitten av nästa vecka. Försöker få tag på kliniken idag så att de kan skicka in remissen för ivf.


    Japp, om jag inte får utslag på ÄL-test inom tre dagar ska jag ta Ovitrielle. Mina prover var utan anmärkning och läkaren skickade remiss för äggledarspolning, så jag hoppas få det inbokat till början av nästa cykel, ifall det inte tar sig.

    Hur kommer det sig att ni bara ska göra 4 försök med Letrozol innan IVF? Det låter ju skönt att komma vidare snabbt iförsig :)
  • Wed 29 Jan 2020 16:13
    Clemmentina skrev 2020-01-28 18:51:34 följande:

    Spännande! Jag har äggplock imorgon. Har du gjort något ultraljud ännu?


    Vad kul att ni redan kommit igång! Du får berätta hur det gick sen :)
  • Thu 30 Jan 2020 09:29
    Clemmentina skrev 2020-01-29 16:32:48 följande:

    Det har inte alla gått så bra som jag hade hoppats. Äggplock idag men av flera äggblåsor var det bara en som innehöll ett ägg. Nu hoppas jag verkligen att det blir befruktat. I så fall blir det insättning imorgon! Hur mår du nu?


    Vad tråkigt =/ Men förhoppningsvis är det ett bra ägg som kroppen la allt fokus på :) Är det alltså bara två dagar mellan plock och insättning?

    Jag mår tyvärr inte ett dugg bättre, och nu verkar läkarna inte direkt hoppfulla att det ska gå över efter någon viss vecka heller längre =/ Det var inte såhär jag hade tänkt mig att det skulle bli att vara gravid, men får väl typ vara glad att allt ser bra ut med graviditeten och vänja mig vid att gå iväg och titta på vagnar i en timme är absolut max vad jag orkar under en dag. Vi har hittat en vagn vi båda föredrog framför alla andra i alla fall nu, kul att få lite saker på plats tidigt ifall att jag skulle orka ännu mindre längre fram :)
  • Fri 31 Jan 2020 00:37
    Clemmentina skrev 2020-01-30 17:41:54 följande:

    Vi hoppas på det! Normalt sett är det 2 dagar mellan plock och insättning. Vid många ägg som befruktas väntar man ibland 5 dagar. Då jag bara fick ett och det inte fanns några bättre och sämre att välja mellan satte man in ett redan efter 1 dag.

    Fy det låter inte alls bra, stackars dig? Då är du sjukskriven med andra ord? Bra att ni tittat på vagn. Det är väl en sak man vill klämma och känna på irl. Annars är det ju bara att köpa det som behövs på nätet. Håller tummarna för att du ändå kommer må bättre snart!


    Japp, jag har suttit hemma hela januari, så klättrar mentalt på väggarna vid dethär laget, men har lite börjar acceptera situationen och fokusera på saker jag faktiskt orkar istället. Typ googla på söta barnkläder i nån timme per dag i alla fall, behöver bara vänta i 5 veckor tills vi får reda på kön nu så vi kan börja handla :')

    Håller tummarna för att det tar sig för er nu! Testar man efter 2 veckor som när man kör naturligt, eller är det andra tidsramar vid IVF?
  • Fri 31 Jan 2020 15:44
    Clemmentina skrev 2020-01-31 09:11:10 följande:

    Åh vad jobbigt men det låter som helt rätt väg. Bättre att fokusera på det du faktiskt orkar.

    Tack, det behövs. :) Vi fick testdag 18 dagar efter äggplocket. Så drygt 2 veckors väntan kvar. Men tror det varierar lite mellan olika kliniker.


    Du får berätta hur det gick sen :)
  • Sun 23 Feb 2020 21:22
    Clemmentina skrev 2020-01-31 09:11:10 följande:

    Tack, det behövs. :) Vi fick testdag 18 dagar efter äggplocket. Så drygt 2 veckors väntan kvar. Men tror det varierar lite mellan olika kliniker.


    Hur har det gått? :)
  • Tue 25 Feb 2020 18:30
    Clemmentina skrev 2020-02-23 21:39:45 följande:

    Vet inte var jag ska börja. Plussade svagt på testdag efter tid (började blöda dagen innan och blödde i fyra dagar som mens) men fick starkare streck två dagar i rad efter det. Dock endast gravid 1-2 veckor på CB digital nu i tisdags vilket kändes för lite. Fortsatte testa under veckan och strecken har blivit starkare men fick bara 1-2 på CB idag. Vet inte om embryot fäste extremt sent, om jag är låghormonare eller om det är ma eller mf på gång. Lever i limbo och tiden kan inte gå nog fort till vul (om två veckor). Hur mår du?


    Jobbigt att inte veta :( Men det låter ju som att ägget fäste i alla fall, så att IVF:n fungerade? Hoppas strecket fortsätter öka i styrka!

    Jag mår som innan, börjar smått vänja mig vid zombie-livet, trevligare nu när det är ljusare så man kan gå ut i solen åtminstone... Vi har i alla fall RUL nästa vecka att se fram emot, hoppas få veta om vi väntar en kille eller en tjej då :)
  • Fri 6 Mar 2020 13:25
    Clemmentina skrev 2020-02-26 07:43:16 följande:

    Ja precis, gravid blev jag men är nu säker mf. Testen minskar.

    Det är så skönt att det börjar bli ljusare ute. Spännande med RUL. Du får uppdatera efter det! :)


    Synd att det blev mf :'( Men kul att se att ägget kunde fästa i alla fall, då finns det ju hopp för framtida IVF :) Har ni hört något om när ni kan börja med de landstingsfinansierade försöken?

    Vi gjorde RUL igår, allt såg bra ut och vi väntar en liten kille :) Nu börjar det verkligen kännas verkligt :)
  • Mon 9 Mar 2020 14:05
    Clemmentina skrev 2020-03-07 07:01:13 följande:

    Ja precis, det är så vi får se det. Gjorde vul i veckan och allt såg okej ut nu (har blött ut missfallet). Vi kan förmodligen börja i april.

    Åh vad skönt att allt såg bra ut och ni ska få en liten kille. Häftigt att du i princip är halvvägs nu!


    Då är det ju inte alls långt kvar! Lycka till med andra försöket, du får berätta hur det går :)
Svar på tråden Letrozol, flera?