• 85Lisa
    Sat 7 Sep 2019 21:31
    1746 visningar
    24 svar
    24
    1746

    Skötbord på badkar eller spjälsäng?

    Badkar om du absolut vill ha ett skötbord, t ex vid ryggproblem, annars bara en skötbädd (typ Ikeas, med avtagbart överdrag) att ha på golvet. Snart nog vill du ha det på golvet pga bångstyrigt rullande barn. Max typ 5 månader användning har du på ditt skötbord, sedan är det bara krångligt. På golvet kan du lägga barnet där medan du själv går på toa, eller vända ryggen till en sekund för att hämta nåt. Ställ det på högkant mot väggen om ni behöver golvplatsen, tar då ingen plats. Billigt dessutom.

  • 85Lisa
    Sun 8 Sep 2019 12:51
    #17
    Pimpinellan skrev 2019-09-07 21:44:22 följande:

    Vansinnesråd!! Att ständigt böja ryggen för att byta på golvet skulle ta knäcken på vem som helst. Jag kan det då öht inte. Är man nysnittad efter ett k.s är det dessutom 100% omöjligt. Och vadå inte kan ha barnet på skötbordet efter 5 månader?   Vi har fortfarande vår nästan 3-åring där. Varken han eller lillebror på ett år rullar för de ser vi till att de inte gör.


    Nja, jag har tre barn, har hållt på såhär i nästan 6 år och varken jag eller maken har ryggproblem ännu. Så tar väl inte riktigt knäcken på vem som helst. Men har man dålig rygg, använd skötbord absolut. Jag skrev det. Vet inte med dina barn men såhär med en 8 månaders måste jag nästan använda båda händerna att hålla honom på rygg, han ska absolut rulla iväg, vrider sig med väldig kraft så minsta lilla krämtub man vill öppna blir ju en risk med skötbord, gillar inte alls att byta med skötbord på allmänna toaletten och sådant just pga att barnen är vilda i den här åldern. En tvååring fattar ju och ligger stilla, men är däremot tung att slänga upp på ett skötbord. På en skötbädd på golvet lägger de sig själv. Jag vet vad som funkat med mina barn, skulle inte kalla det vansinnesråd.
  • 85Lisa
    Sun 8 Sep 2019 12:58
    #18
    JodiBabe skrev 2019-09-07 21:42:50 följande:

    bara en sån här på golvet? 

    www.ikea.com/se/sv/p/vaedra-skoetbaedd-80226137/

    men om man behöver duscha av barnet då? 

    har iofs varit inne på skötbädd lite.


    Ja, just en sådan, funkar utmärkt. Vill du duscha barnet får du lyfta det över till dusch eller handfat, det måste man ju oavsett för du vill ju inte duscha ner hela skötbordet, vilket jobb att städa efter annars! Lägg t ex bebisen på mage över längs med din arm, handen ner mot underlivet, huvud mot armvecket och håll stjärten under vattenstrålen, tvätta av med den fria handen. Funkar ju bara på småttingar, så småningom får de stå själva i duschen.
Svar på tråden Skötbord på badkar eller spjälsäng?