• Anonym (Bonus)

Står inte ut med min sambos dotter

9 hemska månader har jag bott med min sambo och hans dotter på 14 år. Hon bor heltid.

Jag och sambon trodde att med tiden skulle detta problem bli bättre men inte.

Problemet? Hon HATAR mig.

Hon har stulit kontanter ut min väska, hällt ut dyra parfymer och tryckt ut ansiktskrämer. Slängt smink, klippt sönder en tröja, förstört maten genom att hälla i massa salt när jag inte sett. Osv osv.

I november är det tänkt att jag och sambon ska förlova oss ( vet inte om jag orkar nu helt ärligt ) och vi tänkte med det ha en liten fest med middag för närmsta. Bonusen har redan deklarerat att hon tänker klä sig i svart för att visa sorgen. Givetvis får hon ha på sig vad hon vill men är ju inte kul när hon säger så.

Jag har verkligen försökt . Jag har blivit arg, ignorerat , gett uppmärksamhet, försökt göra saker tillsammans. Även hennes pappa har försökt markera att detta inte är okej.

Detta är annars en fin tjej med bra betyg, många vänner och fritidsintressen.

Vad ska jag ta mig till? Vill packa och dra.

• Svar på tråden Står inte ut med min sambos dotter
  • Zarch
    Anonym (Kajsa) skrev 2019-09-08 08:50:23 följande:

Hej ta.

Vilken jobbig situation, för alla inblandade.

Mitt råd till dig är att backa. Rejält. Ett barn som beter sig som din bonusdotter mår inte bra. Speciellt inte om du bara har varit snäll mot henne. Man kan inte "straffa" bort ett sådant här beteende. Iaf inte om man bryr sig om flickan.

Jag skulle ha flyttat ut och blivit särbo om jag var du. Även om det är jobbigt såklart för dig och din sambo. Sedan skulle jag råda er att ordna samtalsstöd åt flickan. Kanske ni även kan gå alla tre någon gång.

Självklart skall du och pappan fortsätta era planer på att förlova er och fortsätta vara tillsammans. Men som det är ni behöver flickan utrymme.

Lycka till, jag hoppas det löser dig för er.

Fast om TS flyttar ut nu så signalerar det bara att taktiken med att terra pappas nya kvinna var helt rätt, för där stack hon ut med svansen mellan benen och försöker hon komma tillbaks så vet jag hur jag ska få bort henne igen. Nej jag tycker att dom ska stå för sin kärlek och beslutet att leva ihop nu.

Samtalsstöd lät däremot som en bra idé.
  • nernu
    Anonym (Bonus) skrev 2019-09-08 00:22:03 följande:

Han har försökt prata till ett bättre beteende , försökt muta till ett bättre beteende, försökt ge konsekvenser för ett bättre beteende. Men ingenting når fram.

Prat går in i ett öra och ut genom det andra. Mutor lockar inte. Konsekvenser tar hon gladeligen nöjd efter sin bragd att gjort något elakt.

Hon blir nöjd när hon inte får telefon internet eller gå ut på obestämd tid? Det har jag svårt att tänka mig.
  • Anonym (...)

Hej ta.

Mitt råd till dig är att backa. Rejält. Ett barn som beter sig som din bonusdotter mår inte bra. Speciellt inte om du bara har varit snäll mot henne. Man kan inte "straffa" bort ett sådant här beteende. Iaf inte om man bryr sig om flickan.

Jag skulle ha flyttat ut och blivit särbo om jag var du. Även om det är jobbigt såklart för dig och din sambo. Sedan skulle jag råda er att ordna samtalsstöd åt flickan. Kanske ni även kan gå alla tre någon gång.

Självklart skall du och pappan fortsätta era planer på att förlova er och fortsätta vara tillsammans. Men som det är ni behöver flickan utrymme.

Man belönar inte ett dåligt beteende.
  • Anonym (Stina)
    Anonym (K) skrev 2019-09-08 08:21:46 följande:

Det var bra att sonen slapp dig och din man.

Det var nog snarare skönt att de slapp den jävla ungen. Vem vill leva med sådan terror i sitt hem?
  • Anonym (K)
    Anonym (Stina) skrev 2019-09-08 10:24:03 följande:

Det var nog snarare skönt att de slapp den jävla ungen. Vem vill leva med sådan terror i sitt hem?

Ungen föddes nog inte så här...

Det är ingen annans fel om du inte klarar av att uppfostra dina barn.

Det finns en del alternativ mellan att leva i terror och skicka barnen till ungdomshem.

Om dessa är de enda alternativ för dig bör du inte ha barn eller adoptera bort dem för deras bästa.
  • Vargaflickan

Hej ta.

Men såklart att en sådan som du till slut skulle hitta hit Obestämd Nej, ungen mår inte dåligt bara för att hon beter sig som ett as, hon kan bara inte hantera att hon inte får all uppmärksamhet från pappa längre. Flyttar ts ut nu så visar föräldrarna bara att hennes taktik fungerade och hon kommer fortsätta med det när nästa styvmamma kommer in i bilden.
  • Anonym (Mia)

Jag tror förklaringen till hennes beteende egentligen är ganska enkel. Hon är livrädd för att bli bortvald och utstött. Hennes mamma flyttade till andra sidan landet. Nu när pappan har hittat dej så finns risken att han kan göra så också. Mamma kunde ju lämna henne så varför skulle inte pappa kunna det också. Om du försvinner finns inte det hotet.

Att hon ser förlovningen som ett svek är kanske inte heller så konstigt. Förlovning innebär ofta i förlängningen giftermål och barn. Hon ser antagligen det som att hon kommer bli över. Finns det ett barn som är ert tillsammans blir hon helt ensam. Det är nog därför hon därför hon ska klä sej i svart, som en slags symbolik för att ni väljer varandra och inte henne. Det är så det ser ut i hennes hjärna gissar jag.

Det är lätt att fokusera på all skit hon gör, och naturligtvis är det inget ni ska acceptera. Var hårda med det. Men tänk också på att det sannolokt är hennes sätt att bevisa för sej själv att hon är viktig längre. Hon gör något dumt. Ni blir arga och hon får bekräftat att hon inte räknas. Logiskt i hennes hjärna, men helt ologiskt i en vuxens.

Hur ska ni göra. Steg ett tror jag är att pappan har ett ordentligt snack med sin dotter där fokus inte ligger på all skit hon gjort utan hennes betydelse för honom. Jag tror att det hon behöver höra är att hon är blodsband och alltid kommer vara prio ett och att vad hon än gör slutar han aldrig älska henne. Det verkar inte som hon riktigt litar på att det är så. Sen tror jag att du också behöver prata med henne. Hennes skräck är nog att du ska ta hennes pappa ifrån henne. Förlovningen är det ultimata beviset på det. Hon behöver nog få veta att en förlovning för dej innebär att du också väljer henne. Jag tror hon ser sej själv som någon som är i vägen och som ni ( eller du ) vill bli av med. Få henne förstå att det inte är så.

• Ess
    Vargaflickan skrev 2019-09-08 11:45:12 följande:
    Men såklart att en sådan som du till slut skulle hitta hit Obestämd Nej, ungen mår inte dåligt bara för att hon beter sig som ett as, hon kan bara inte hantera att hon inte får all uppmärksamhet från pappa längre. Flyttar ts ut nu så visar föräldrarna bara att hennes taktik fungerade och hon kommer fortsätta med det när nästa styvmamma kommer in i bilden.
    Jag håller med dig om att pappan får ta tag i hennes beteende och ge henne mer kännbara konsekvenser. Låta henne betala allt hon förstör och lägga restriktioner på hur mycket hon får umgås med pojkvännen, för ska han sitta ensam så får hon minsann sitta och hålla honom sällskap.
    Hästen ska bort direkt.

Men sen förstår jag ts som inte vill stanna kvar, för vem vill komma hem till en elak mobbare och inte veta vad hon förstört idag. Det bli pappans problem att han inte kommer kunna ha något förhållande, inte ts.
  • Vargaflickan
    Ess skrev 2019-09-08 12:22:36 följande:
    Jag håller med dig om att pappan får ta tag i hennes beteende och ge henne mer kännbara konsekvenser. Låta henne betala allt hon förstör och lägga restriktioner på hur mycket hon får umgås med pojkvännen, för ska han sitta ensam så får hon minsann sitta och hålla honom sällskap.
    Hästen ska bort direkt.

Men sen förstår jag ts som inte vill stanna kvar, för vem vill komma hem till en elak mobbare och inte veta vad hon förstört idag. Det bli pappans problem att han inte kommer kunna ha något förhållande, inte ts.
    Jo, jag förstår henne också, bara för att man är styvmamma så ska man inte acceptera vilken skit som helst. Men flyttar hon ut nu så belönar man som sagt bara dotterns beteende.
  • Miss Skywalker
    Ess skrev 2019-09-08 12:22:36 följande:

Hästen ska bort direkt.

Exakt så!
Svar på tråden Står inte ut med min sambos dotter