• Anonym (Bonus)

Står inte ut med min sambos dotter

9 hemska månader har jag bott med min sambo och hans dotter på 14 år. Hon bor heltid.

Jag och sambon trodde att med tiden skulle detta problem bli bättre men inte.

Problemet? Hon HATAR mig.

Hon har stulit kontanter ut min väska, hällt ut dyra parfymer och tryckt ut ansiktskrämer. Slängt smink, klippt sönder en tröja, förstört maten genom att hälla i massa salt när jag inte sett. Osv osv.

I november är det tänkt att jag och sambon ska förlova oss ( vet inte om jag orkar nu helt ärligt ) och vi tänkte med det ha en liten fest med middag för närmsta. Bonusen har redan deklarerat att hon tänker klä sig i svart för att visa sorgen. Givetvis får hon ha på sig vad hon vill men är ju inte kul när hon säger så.

Jag har verkligen försökt . Jag har blivit arg, ignorerat , gett uppmärksamhet, försökt göra saker tillsammans. Även hennes pappa har försökt markera att detta inte är okej.

Detta är annars en fin tjej med bra betyg, många vänner och fritidsintressen.

Vad ska jag ta mig till? Vill packa och dra.

• Svar på tråden Står inte ut med min sambos dotter
  • Anonym (n)

Skaffa ett eget boende. Träffa och umgås med din kille under trevligare former

• Ess
    Vargaflickan skrev 2019-09-08 13:22:27 följande:
    Jo, jag förstår henne också, bara för att man är styvmamma så ska man inte acceptera vilken skit som helst. Men flyttar hon ut nu så belönar man som sagt bara dotterns beteende.
    Det är inte värt det att må så dåligt som ts gör nu. Det är pappans problem att ta itu med dottern om han inte vill leva ensam tills hon flyttar ut.
  • nihka

Tycker det inte det alls låter som hon har fått ta konsekvenserna för sitt beteende. Pappan behöver ta ett rejält snack med sin dotter för att dels försöka råda bot på osäkerheten som säkerligen är roten till att hon beter sig som hon gör och dels ge tydliga regler och klargöra vad som händer när hon bryter mot dem. Råd honom att låta dottern först bara prata av sig ur sitt perspektiv, helst ska det rinna ut anklagelser som sedan de är ute mister sin kraft.

Sedan säga typ jag älskar dig mitt barn och ingen kan ta din plats i mitt hjärta och jag ska alltid finnas här för dig, men jag vill också ha ett parförhållande precis som du har och du behöver lära dig att respektera det, precis som jag respekterar ditt val av pojkvän.

Den senaste tiden känner jag inte alls igen dig och du har förstört och saboterat och jag vill ha tillbaka den dotter jag alltid har varit så stolt över.

Sedan en enkel konsekvensbeskrivning att allt hon ställer till med får hon rätta till/kompensera för. Om hon häller ut en parfymflaska tar ini från henne pengar eller saker till ett motsvarande värde. Påminn henne att inget är fredat, inte hästen, inte laptopen och inte mobilen. Även utegångsförbud och förbud mot att ta hem kompisar och pojkvännen kommer tillämpas vid övertramp.

Just nu kommer hon undan alldeles för lindrigt och behöver hjälp med att ta sig ur sin nedåtgående spiral.

• BDN

Hon behöver gränsas i att hennes beteende är extremt allvarligt och inte försvarbart, och få konsekvenser för det. Och kanske ett samtalsstöd.

• BDN
    Ess skrev 2019-09-08 12:22:36 följande:
    Jag håller med dig om att pappan får ta tag i hennes beteende och ge henne mer kännbara konsekvenser. Låta henne betala allt hon förstör och lägga restriktioner på hur mycket hon får umgås med pojkvännen, för ska han sitta ensam så får hon minsann sitta och hålla honom sällskap.
    Hästen ska bort direkt.

Men sen förstår jag ts som inte vill stanna kvar, för vem vill komma hem till en elak mobbare och inte veta vad hon förstört idag. Det bli pappans problem att han inte kommer kunna ha något förhållande, inte ts.
    Håller helt med!
  • Anonym (A)

Den här tjejen mår ju jättedåligt. Jag tycker att ni ska kontakta bup och be om råd.

Du bör backa. Pappan får hantera tjejen.

Flytta inte. Pappa måste göra klart för tjejen att ni är ett par och älskar varandra men att hon är en lika viktig del i familjen.

Hon kanske behöver lite samtalsterapi ensam och/eller med pappa (och kanske alla tre)

• Ess
    Anonym (A) skrev 2019-09-08 17:44:41 följande:

Den här tjejen mår ju jättedåligt. Jag tycker att ni ska kontakta bup och be om råd.

Du bör backa. Pappan får hantera tjejen.

Flytta inte. Pappa måste göra klart för tjejen att ni är ett par och älskar varandra men att hon är en lika viktig del i familjen.

Hon kanske behöver lite samtalsterapi ensam och/eller med pappa (och kanske alla tre)

Jag tror inte hon mår speciellt dåligt, hon testar och kommer undan med det gång på gång. Så länge hon kommer undan med det så kommer hon inte att sluta. 
  • Anonym (Hm)
    nihka skrev 2019-09-08 16:55:12 följande:
    Tycker det inte det alls låter som hon har fått ta konsekvenserna för sitt beteende. Pappan behöver ta ett rejält snack med sin dotter för att dels försöka råda bot på osäkerheten som säkerligen är roten till att hon beter sig som hon gör och dels ge tydliga regler och klargöra vad som händer när hon bryter mot dem. Råd honom att låta dottern först bara prata av sig ur sitt perspektiv, helst ska det rinna ut anklagelser som sedan de är ute mister sin kraft.

Sedan säga typ jag älskar dig mitt barn och ingen kan ta din plats i mitt hjärta och jag ska alltid finnas här för dig, men jag vill också ha ett parförhållande precis som du har och du behöver lära dig att respektera det, precis som jag respekterar ditt val av pojkvän.

Den senaste tiden känner jag inte alls igen dig och du har förstört och saboterat och jag vill ha tillbaka den dotter jag alltid har varit så stolt över.

Sedan en enkel konsekvensbeskrivning att allt hon ställer till med får hon rätta till/kompensera för. Om hon häller ut en parfymflaska tar ini från henne pengar eller saker till ett motsvarande värde. Påminn henne att inget är fredat, inte hästen, inte laptopen och inte mobilen. Även utegångsförbud och förbud mot att ta hem kompisar och pojkvännen kommer tillämpas vid övertramp.

Just nu kommer hon undan alldeles för lindrigt och behöver hjälp med att ta sig ur sin nedåtgående spiral.
    +1
  • molly50
    Anonym (n) skrev 2019-09-08 16:18:31 följande:

Skaffa ett eget boende. Träffa och umgås med din kille under trevligare former

Jag tycker inte att TS ska flytta. Det är ju detsamma som att ge flickan bekräftelse på att det hon gör fungerar.
    Flickan behöver konsekvenser för sina handlingar. Som det är nu så verkar hon slippa undan alldeles för lätt.
    Men hon behöver också bekräftelse på att hon är älskad och är en del av familjen. Men att hennes beteende är helt oacceptabelt.
  • Zarch
    Ess skrev 2019-09-08 17:53:56 följande:

Jag tror inte hon mår speciellt dåligt, hon testar och kommer undan med det gång på gång. Så länge hon kommer undan med det så kommer hon inte att sluta. 

Det här håller jag faktiskt med dig om, vet inte varför man alltid ska anta att barn som beter sig illa gör det för att det vilar en lång snyfthistoria bakom det.

Ibland tror jag att det kan vara precis tvärtom, att man har fått FÖR mycket luft.
Svar på tråden Står inte ut med min sambos dotter