• Anonym (vacci­n)
    Sun 8 Sep 2019 13:37
    5920 visningar
    105 svar
    105
    5920

    4-åring inte haft vattkoppor

    Avenia skrev 2019-09-08 10:15:01 följande:

    Jag är orolig. Hennes avdelning har haft det i omgångar men hon fick det aldrig. Jag spanade efter enstaka koppor men nej, inget. Nu har hon börjat storbarnsavdelning och där har "alla" haft det. Det går aldrig koppor på 4-5-årsavdelningarna.

    Koppor är farligt om man får dem sent, varför jag är jätteorolig. Nån mer?


    Vattkoppor kan vara farligt även på små barn. Jag hade au pair barn där de fick vattkoppor vid 2 år ålder. Tvillingar, den ena tvillingen fick väldiga komplikationer. Slutade med hjärnskada och utvecklingsstörning... 

    Vaccinera, det är det enda rådet jag kan ge.... 
  • Anonym (vacci­n)
    Sun 8 Sep 2019 13:39
    #9
    Iarwain skrev 2019-09-08 10:35:20 följande:

    När barnet blir äldre och det inte haft vattkoppor kan du vaccinera, som alternativ.


    Det är en myt att vattkoppor inte är farligt för små barn.... man bör vaccinera helt enkelt. 
  • Anonym (vacci­n)
    Sun 8 Sep 2019 15:58
    #15
    Avenia skrev 2019-09-08 15:30:24 följande:
    En av 100.000 barn får svåra komplikationer. Skräckpropaganda från vaccintillverkare.
    Kom tillbaka när du haft att göra med barn som fått skador av Vattkoppor. Vaccintillverkare håller inte på med skräckpropaganda. De enda som säger saker för att skrämma och vilseleda personer är anti-vaxxers. Och de hamnar i samma fack som flat earthers och övriga personer utan intelligens för kritiskt tänkande. 
  • Anonym (vacci­n)
    Sun 8 Sep 2019 16:02
    #16
    Avenia skrev 2019-09-08 15:28:45 följande:
    Vill inte sticka henne i onödan. Hoppas att hon ska få det snart.
    Hoppas ditt barn slipper få utvecklings nedsättningar eller vad som är värre för att du inte tror på forskning. Och hoppas vid gud att det bara är för detta du inte lyssnat på vetenskapen utan att du iallafall vaccinerat alla andra vaccin som man skall samt att du inte tror att du kan bota barnsjukdomar med homeopati (Läste bara idag om föräldrar som försökt bota sitt barns öroninflammation med kamomillate på hänvisning av en homeopat trotts att barnet hade vätska som rann ut örat och hög feber som inte gick ner. Barnet dog och föräldrarna har nu dömts till fängelse och den 24 får vi veta om homeopaten gör dem sällskap... 

     
  • Anonym (vacci­n)
    Mon 9 Sep 2019 08:28
    #26
    Anonym (kasnörg) skrev 2019-09-08 23:16:29 följande:

    Anti-vaxxers är inte helt ute och cyklar när de påstår att vaccin kan orsaka neurologiska skador. Ett exempel är vaccin innehållandes tiomersal (konserveringsmedel av kvicksilver) som det gjordes ett undantag för i svininfluensavaccinet och det är ju välkänt att många barn fick sin hjärna förstörd för resten av livet av det. 500 barn offras för att några gamla och sjuka ska få ett par år till. Das kristlig moral.

    Ni som inte tror att injicering av kvicksilver kan påverka kroppen negativt tror förmodligen inte att amalgam gör det heller och då är ni inte långt ifrån flat-earthis, klimatförnekare etc.etc.


    Det finns inte mycket här i världen som inte kan ge följder. Just Svininfluensa vaccinet är något som anti-vaxxers gillar att dra upp utan att faktiskt vara insatta i ämnet. 

    Svininfluensan var till exempel inte farligast för gamla och inte speciellt för sjuka heller utan för unga och främst astmatiker. Man drar gärna upp de som fick skador av vaccinet. Men det man glömmer är vi som fick bestående men av sjukdomen och hur hög procentuell dödlighet det var bland de som blev sjuka. Mängden som fick skador av vaccinet var procentuellt MYCKET lägre än vad som var procenten som hade dött om sjukdomen hade fått härja fritt. 


    Och som sagt vi som fick skador finns, jag har kraftigt nedsatt lungkapacitet sedan jag fick Svininfluensan då jag inte tillhörde en riskgrupp utan därför inte hann bli vaccinerad utan fick skiten istället. 

    Det där med Kvicksilver i vaccin är också en favorit myt.... 


    Kvicksilverföreningen tiomersal används som konserveringsmedel i ett fåtal vaccin. Detta är för det första inte jämförbart med det kvicksilver vi får i oss via maten, och för det andra i försumbara mängder.


    Kom ihåg:

     


    Inga vaccin i allmänna vaccinprogrammet innehåller tiomersal.
    En dos vaccin med tiomersal innehåller i regel mindre kvicksilver än vad som får ingå i en enda burk barnmat.
    Tiomersal ackumuleras inte i kroppen såsom vanligt kvicksilver gör.
  • Anonym (vacci­n)
    Mon 9 Sep 2019 12:41
    #39
    Avenia skrev 2019-09-09 10:05:16 följande:
    Du verkar vara militant. Forskning är ofta vinklad och betald. Vaccinskador är vanligt.

    Du verkar okunnig och som om du tror på skitsnack du hittar på nätet, som det där med att vaccin sätter ner immunförsvaret. Att du skriver något sånt visar på att du inte har någon som helst förståelse för hur vaccin fungerar. 

    Vaccin skador är INTE vanligt. Forskningen är inte vinklad och betald. 

    Jag kanske är militant i dina öron men för mig är det självklart att man vaccinerar och jag är glad att fler och fler länder lagstiftar för att man inte skall kunna låta bli att vaccinera bara för att föräldrar tror att de kan mer för att de har googlat och sett någon pseudodokumentär på YouTube, utan man får inte lov att ta barnen till skolan/dagis om de är ovaccinerade eller så får man indraget barnbidrag. Även fantastiskt att både Google och Facebook skall göra det svårare att utsättas för lögnerna som anti-vaxxers drar och som verkar vara enklare för begåvningshämmade att förstå än sanningen. Jag är till och med av den åsikten att de som vägrar att vaccinera inte är kapabla eller lämpliga att ha ansvar för sina barns hälsa, säger inte att man skall ta ifrån dem barnen men kanske man borde utse en godman som kan ha ansvar för barnens hälsa om nu föräldrarna inte är kapabla. Vägrar föräldrarna att lyssna ändå så kanske, för barnens skull och för mänsklighetens skull, man bör överväga omhändertagande. 


    Vi hade nästan blivit av med vissa sjukdomar och nu dör barn av mässlingen igen. På grund av anti-vaxxers som vägrar inse att vaccin finns där för att rädda liv och undvika skador. Utan istället tror att det räcker att dricka kolloidalt silver så löser sig allt. 

  • Anonym (vacci­n)
    Mon 9 Sep 2019 12:44
    #40
    Anonym (kasnörg) skrev 2019-09-09 11:16:54 följande:
    Det är säkert sant det du skriver men i det här fallet vet man helt säkert att barnen fått neurologiska skador pga. kvicksilvret i tiomersal. Sedan om skadorna uppkommit genom att immunförsvaret avlägsnat celler som blivit förgiftade eller om cellerna självdött av tungmetallen spelar ingen roll - det är förgiftning vilket som.

    Om det nu skulle vara en ökad risk att få permanenta hjärnskador av vaccin ifall man har en dold sjukdom vore väl det vettigaste ta sänkan på alla före vaccinering för att vara på den säkra sidan ellerhur? Dessutom bör alla som har, haft eller har anlag för autoimmuna sjukdomar rekommenderas att vara försiktiga med vaccin, särskilt de som det inte finns några långtidsstudier på.

    Fast du säger ju skitsnack! Skulle de fått skador av tiomersalet i vaccin skulle de fått det av att äta en barnmatsburk som innehåller mer kvicksilver. Varför sprider du lögner? 


     

  • Anonym (vacci­n)
    Mon 9 Sep 2019 12:46
    #41
    Gameofthrones skrev 2019-09-09 11:21:41 följande:

    Kan du inte låta barnen som har vattkoppor låta dem leka en stund? Har du haft? När fick du det?

    Vill du så gärna ha vattkoppor på barn så låt barnen träffas eller vänta.


    De föräldrar som tvingar fram vattkoppor på sina barn genom vattkoppskalas och liknande borde förlora vårdnaden direkt.... Har du sett vilka skador som vattkoppor faktiskt kan orsaka? Jag har sett det extremt nära. Hur en frisk pojke fick permanenta hjärnskador. Pojken är idag 20 år gammal. Kommer aldrig kunna leva ett vanligt liv för hans mentala mognad kommer aldrig räcka till för att kunna leva som alla andra. Hans föräldrar önskar verkligen att vaccin funnits som alternativ när han var liten men i landet där jag var så fanns inte vaccin för vattkoppor när han var liten. 
  • Anonym (vacci­n)
    Mon 9 Sep 2019 14:39
    #44
    Gameofthrones skrev 2019-09-09 14:29:17 följande:

    rickjuni 15, 2017 kl. 3:43 e m

    Vi smittade barnet vårt medvetet, han blir 2 snart, orsaken den största var ATT vi väntar ett till barn snart, och spädbarn med vattkopper är jävligt illa, så vi villa få undan det fortast möjligt. Samt, det gör lite att smitta medvetet vem bryr sig, bara bra att få det överstökat.

    Här är det mer som gör så. Min bebis. Se

    Jag har inte gjort så Mina fick ifrån dagis.

    Ring 1177. Kolla med dem

    TS, ville att du ska veta mina syskonbarn har haft två utav dem har haft utan att märka det. Det finns källor på trygg hansa och 1177.


    Bara för att andra gör det så betyder det inte att det är rätt. Jag är fortfarande av åsikten att smittar man sitt barn medvetet är man olämplig som förälder och borde fråntas vårdnaden. Borde vara samma för de som inte vaccinerar.  
  • Anonym (vacci­n)
    Mon 9 Sep 2019 23:02
    #63
    Avenia skrev 2019-09-09 17:14:45 följande:
    Du har en väldigt förenklad syn som du fått från läkemedelsbolagens propaganda. Har du funderat på varför de sällan vill bota utan bara lindra? Med ditt synsätt antar jag att du sitter med någon autoimmun sjukdom som du regelbundet medicinerar.

    Mässlingen har mina föräldrar och deras föräldrar haft, samt alla de känner. De växte inte upp i Sverige. Ingen de känner har haft besvär av den. Det var något som alla fick, precis som influensan. Ingen var rädd. Hur vet du att du inte är lurad? Hur vet du att mässlingen dödar? Influensan dödar också. Jag skulle tro att de dödar i lika stor omfattning. De flesta som smittades av mäsdlingen när den senast härjade i Sverige var vaccinerade.

    Men läkemedelsbolagen verkar vilja hitta en anledning att sälja vaccin. Genomgången mässling höjer immunförsvaret visar forskning. Hmm...

    Vakna nån gång.

    Du är hjärntvättat... Och helt vilsen. Hur jag vet att mässlingen dödar? Jag är läskunnig. Influensan dödar den också det är sant. Det är därför man bör vaccinera sig även mot den. 


    Det är du som behöver vakna. Anti-vaxxers tror de kan hitta sanningen på google... Jag kan förstå att du inte blev forskare. Det krävs att man kan läsa och förstå och tänka kritiskt och inte faller för vad man hittar på google helt blint. 

    Du är galen, tyvärr får du ha dina barn kvar här i Sverige. Men jag hoppas du inte bor nära mig och mina barn. För om du inte vaccinerar dina barn så är de en fara för mina barn. 


    Du säger så mycket idiotiskt i dina inlägg utan att ge några andra belägg än att du läst på google, samt säger saker som visar att du inte förstått NÅGOT om hur vaccin fungerar. Skrämmande..... Funktionella analfabeter är inte lämpliga föräldrar... 

  • Anonym (vacci­n)
    Mon 9 Sep 2019 23:09
    #64
    +2
    Avenia skrev 2019-09-09 17:07:03 följande:
    De som tillverkar vaccinen betalar forskningen på vaccin. De som säljer insulin försöker påverka kunderna (patienterna, genom vårdens representanter) att kostomläggning är onödigt vid diabetes. Trots att de vet att just kostomläggning gör att diabetiker kan slippa insulinet helt och leva längre. Det är pengar som styr. Det finns otaliga vaccinforskare och chefer på läkemedelsbolag som gått ut och berättat om hur riskerna med vacciner tystas ned. Det finns otaliga läkare som aldrig skulle vaccinera sina barn.

    Du är ju galen!! Det du säger här är helt livsfarligt!!! Diabetes kan INTE botas med kostomläggning däremot kan man förbättra det hela. Man måste se över sin kost som diabetiker det är helt sant. Men att låta bli att medicinera leder till döden!! 


    Botar du cancer med citronjuice också?? 

  • Anonym (vacci­n)
    Tue 10 Sep 2019 00:46
    #66
    Anonym (Jaha) skrev 2019-09-09 23:26:34 följande:
    Hur vanligt är det att barn dör av vattkoppor då? För att säga att det är dödligt utan att nämna prevalens blir lite vilseledande. Det är dödligt att gå i trappor också.

    På BVC sa de att det är bäst om barnen får vattkoppor som barn, även smittas med flit om tillfälle ges, men om det inte sker innan 12 års ålder bör man vaccinera. Så kommer vi göra.

    13 barn dog under perioden 1987-2002 http://www.lakartidningen.se/Functions/OldArticleView.aspx?articleId=11441

    E
    n två snart tre årig flicka som dog 2006 
    https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/bKm28A/hon-dog-av-vattkoppor



    E
    n annan artikel om en tvårig pojke som dog av vattkoppor från 2017
    https://www.expressen.se/omtalat/livet/thomas-2-fick-vattkoppor-och-skickades-hem-fran-forskolan-nagra-timmar-senare-var-han-dod/


    Barn som dött av vattkoppsvaccinet hittar jag ingen dokumentation om. Men det är inte förvånande då vaccin inte används om det inte är mindre farligt än sjukdomen. 

  • Anonym (vacci­n)
    Tue 10 Sep 2019 18:04
    #80
    +1
    Avenia skrev 2019-09-10 06:55:19 följande:
    Men litar du inte på vaccin alltså? Du har väl ditt på det torra om du har vaccinerat dina barn?

    Mässlingen är inte farligare än influensan. Det är i u-lämder där folk har grava näringsbrister och förorenat batten som simpla infektioner som mässlingen m.m. är dödliga. Alltså bara en kassako för läkemedelsbolagen i västvärlden. Många faller för skräckpropagandan.

    Och vad gäller forskare, det finns otaliga forskare som hoppat av för att de inte vill stå för fusket. En forskare tar uppdrag, man kan inte bara "få" 30 miljoner från ingenstans och börja forska på vad man vill.

    Om du hade haft MINSTA lilla kunskap om vaccin så hade du vetat varför det är så viktigt att alla som kan vaccinerar sig. 


    Av mässlingen dör även barn utan andra sjukdomar men det vill inte ni anti vaxxers inse! 


    Du är ignorant och då du inte kan förstå hur saker funkar väljer du att följa de som säger saker som du lättare kan acceptera för att du vill ha kontroll och att lyssna på sagor är lättare än höra sanningen. Hoppas dina barn slipper straffas för att du inte har kapaciteten att skydda dem och ta hand om dem.... 

  • Anonym (vacci­n)
    Sat 14 Sep 2019 15:11
    #92
    Agronomen skrev 2019-09-14 05:25:59 följande:
    Hej TS,

    Jag orkar faktiskt inte läsa hela tråden nu, men vill bara berätta att jag hade aldrig vattkoppor som barn. Det gick runt i klassen då jag gick i trean, men jag fick aldrig. Förra året fick sambon bältros (vilket man bara kan få om man redan haft vattkoppor. Bältros kan sedan smitta någon som inte haft vattkoppor så att den får det).

    Iaf, jag fick såklart vattkoppor. 33 år gammal. Låg på när läkaren på VC inte trodde på mig och fick istället komma direkt till infektionskliniken där de tog blåsprov, men också med en gång gav bromsande medicin (som måste ges inom första dygnet från första blåsan för att ge effekt). Jag fick blåsor över hela kroppen, hårbotten, underliv, you name it! Men det var faktiskt inte alls så farligt. Just mina kliade inte så farligt och jag baddade med Poxclin för att kyla lite. Försökte ta det lugnt och vila mycket. Tillslut torkade de in och jag har inga ärr kvar.

    Vet inte hur mycket hjälp jag fick av den bromsande medicinen, men det var absolut inte så hemskt som man hört. Jag är ju förvisso en ung, frisk person och skulle detta drabbat någon med nedsatt immunförsvar eller kanske en gammal person är det säkerligen mer riskfyllt.

    Men jag ville bara lugna dig lite med min berättelse att vattkoppor i vuxen ålder absolut inte måste betyda stor fara.
    Fast rent krasst så är det en väldigt dum jämförelse... Det är ju faktiskt lite som att säga "Jag hade cancer men det gick bra så det behöver inte vara farligt!"......

    Vattkoppor kan vara farligt, varför chansa när man inte måste? 
  • Anonym (vacci­n)
    Sat 14 Sep 2019 17:06
    #94
    Anonym (MOM) skrev 2019-09-14 16:05:15 följande:
    Det är betydligt fler som blir allvarligt sjuka. Utan att få men av det. Min son var nära att ryka med.
    Anonym (ssk) skrev 2019-09-09 17:07:07 följande:

    Nej nej nej! Aldrig ska man medvetet försöka smitta ner sina barn med vattkoppor. Vattkoppor kan i yttersta fall vara dödligt. Följdsjukdomar som lunginflammation mm förekommer, och alla år omkommer några barn av dessa följdsjukdomar.

    Vaccinera barnet är det bästa.

    /ssk


    Håller med! Mitt barn blev allvarligt sjukt av vattkoppor. Fick förutom koppor på varje millimeter av sin hud och hög feber i flera veckor så toppade det med en bakteriell infektion som fullkomligt slog ut honom ledde till isolering på akuten med dropp och antibiotika. Han var totalt sjuk i en månad och gick ner fem kilo i vikt, vilket var typ en tredjedel av hans kroppsvikt. Jag trodde att han skulle dö. Så smitta inte ner era barn med flit. :/

    Hemskt att höra vad som hände din son, det var liknande för den lilla pojken jag kände, även om det för honom slutade med att den höga febern under så lång tid gav hjärnskador... 

    Blir så arg på de där som säger att vattkoppor inte är farligt. Det är mycket farligare än vad man tror, och framförallt onödigt! Man kan vaccinera sig och därmed minska risken rejält att smittas av skiten (samma sak med mässlingen och andra sjukdomar man kan vaccinera sig mot). Risken att bli sjuk kanske är liten och risken att bli jätte sjuk är mindre. Men risken är MYCKET mindre att få skador av vaccin än risken att få skiten och att bli väldigt sjuk av den... 


    Om man som förälder är rädd om sitt barn så är det enda vettiga att vaccinera! Och det behövs fler som dig som berättar vad som kan hända för att kanske få dem att förstå.... 

  • Anonym (vacci­n)
    Sat 16 Nov 2019 22:03
    Anonym (Anna) skrev 2019-11-16 20:28:35 följande:

    Detta är det intressanta med de flesta vaccin-förespråkare - att ni direkt går till personangrepp. Kanske är det för att ni faktiskt inte sitter på så mycket fakta mer än det läkaren på BVC propagerat, läkaren som faktiskt avskedas om denne inte förespråkar vaccinen. Glad Rimligt.
    Det är väl dessutom märkligt ändå hur det framkommit att många läkare väljer att inte vaccinera sina egna barn? 


    Mässlingen är en otrevlig sjukdom - absolut. Men här i Sverige, i vårt land med god sjukvård både inom skolmedicinen och inom alternativ vård, rent vatten, möjlighet till mängder av näringsrik mat och så vidare så finns ingen anledning att vara rädd för den om du inte drabbas då ditt immunförsvar är kraftigt nedsatt av andra sjukdomar. 

    Sannolikheten att få mässling idag i Sverige är inte stor. Sannolikheten att få biverkningar av vaccinet mot mässlingen blir desto större. Detta måste vägas mot varandra och detta är upp till varje familj, var för sig. Detta ska varje familj få besluta om utan påhopp likt detta som du slängt ur dig ovan. Det är om något vad jag kallar olämpligt att göra som förälder och något jag hoppas du gör då dina barn inte hör och kan ta efter! 

    Viktigt att tänka på är att alla de val vi gör gällande våra barn, i det här fallet gällande vaccination gör vi med avsikten att det är det allra bästa för just vårt barn. Jag tycker det är mer oansvarigt att inte överhuvudtaget skänka det en tanke huruvida vi vill vaccinera eller inte och istället lita fullkomligt på en mångmiljardindustri som dessutom i många andra länder, exempelvis USA har särskilda domstolar enbart för vaccinskade-ärenden där det betalas ut miljonbelopp varje år i skadestånd. I Sverige däremot tystas dessa ärenden ned och skadestånden betalas ut i skymundan där de drabbade får ta emot pengarna mot villkoret att hålla tyst om det - för det är under många år något som inte redovisats!!! (Hur det ser ut idag med den saken kan jag inte svara på men i Kalla fakta för sisådär 10 år sedan uppkom detta system)

    Ta dig tid att läsa på och lyssna på en del reportage och föreläsningar, ur båda synvinklarna. Det är fantastiskt intressant och öppnar upp för en hel del eftertanke. Nyttigt för oss alla. Myndigheter överlag idag är mer eller mindre korrupta. Allt är en ekonomiskt fråga, det är viktigt att ha i åtanke. 

    Vaccinprogrammet infördes inte pga en epidemi, bestående men eller många dödsfall. Antalet insjuknade hade som tidigare nämnt i tråden redan sjunkit till i princip nollade nivåer pga renlighet, bättre näringstillförsel osv. Däremot kan man se kopplingar till när både mannen och kvinnan i hushållen började arbeta hur barnsjukdomarna plötsligt framställdes som livsfarliga.
    Kvinnan i hemmet hade tidigare alltid varit hemma med barnen, när sedan kvinnan också arbetade blev det en ekonomisk fråga! En förälder som var tvungen att vara hemma med sjuka barn två veckor åt gången är en kostnad för samhället. 

    En annan intressant aspekt är hur vi i mötet med BVC fick andra råd redan efter två år med ovaccinerat barn. Redan efter två år (!!!) ansåg vår barnläkare att hälften av vaccinen är onödiga då barnets immunförsvar utvecklats. Det kan jag tycka är stora ord från en läkare. 


    Att sannolikheten att få mässlingen är låg i Sverige är för att de flesta vaccinerar... Gissa vad som händer om alla slutar vaccinera? Om vi hamnar under 95% täckning som krävs för att hålla mässlingen borta... 


    Resten orkar jag inte ens bemöta just nu.... Jag är påläst och jag har intelligens nog för att låta personer som är mer kunniga i ämnet och som dessutom har en examen, en äkta sådan inte som de där som snackar på google och som skriver så mycket skit som anti-vaxxers tror på... Och som dessutom många anti-vaxxers tror bygger på forskning samtidigt som de fnyser åt äkta forskning (något som säger såååååå mycket... lite som flat earthers...samma intelligens nivå iallafall). 


    Ser du Italien och Tyskland som länder med sämre vård än Sverige?? 2017 dog 3 i Italien och 1 i Tyskland pga mässlingen... 


    Folkhälsomyndigheten skriver så här: "Sjukdomen kan i ungefär 1 per 1 000 fall kompliceras av en akut hjärninflammation och bestående skador kan uppstå. I mycket sällsynta fall (5-10/1 miljon fall) uppkommer en sen komplikation i form av en degenererande hjärninflammation kallad subakut skleroserande panencefalit (SSPE). Den uppstår i medeltal sju till tio år efter mässlingssjukdomen, då man progressivt tappar hjärnfunktioner och dör. I höginkomstländer är dödligheten till följd av mässling 1 per 1 000-5 000 insjuknade." (https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/vaccinationer/vacciner-a-o/massling/)

    Tidningen Läkarvärlden rapporterar detta: 
    "Läget förvärras
    Under de första månaderna i år har mässlingsläget i Europa ytterligare förvärrats. 34 300 mässlingsfall konstaterades och minst 13 av de insjuknade dog under januari och februari.  Det betyder att fler än 100 000 människor i Europa har insjuknat i mässling mellan 1 januari 2018 och 1 mars i år. Och över 90 barn och vuxna har dött av sjukdomen."(https://www.lakemedelsvarlden.se/masslingsutbrotten-far-eu-att-reagera/)


    Eftersom ni anti-vaxxers litar mer på youtube och kändisar än läkare när det kommer till vaccin så kan vi ju prova med detta:

    Penn & Teller om innehållet i vaccin:



    ">



    Penn & Teller om Herdimmunity


    ">



  • Anonym (vacci­n)
    Sat 16 Nov 2019 23:38
    Anonym (E) skrev 2019-11-16 23:30:43 följande:

    Hej! Sorry att jag kapar tråden lite men jag är 20årig tjej som inte haft vattkoppor. Bör jag vaccinera mig eller likande?


    Du bör prata med en läkare eller vaccinationsmottagning ang det. Jag skulle vaccinerat mig om jag inte hade haft både vattkoppor och bältros som barn..... Men kan inte hitta rekommendationer kring vuxna. Så därför rekommenderar jag dig att prata med experter i ämnet inte folk på nätet  
Svar på tråden 4-åring inte haft vattkoppor