• Amandaros

    Plugga till förskolelärare...

    Borde man bli förskolelärare när man inte vill ha egna barn?

    Hej! Jag tog studenten i våras och var under hela min högstadietid helt säker på att jag skulle jobba på en förskola. Jag var även extremt barnsugen. Sedan insåg jag att det nog inte är så kul att jobba med barn och ha barn hemma. Det har nu gått 6 år sedan jag började högstadiet och jag är inte alls lika säker (för att inte säga alls) på att jag kommer vilja ha barn i framtiden. Jag har en stor familj med många syskonbarn och nöjer mig med det. Jag har praktiserat & sommarjobbat på förskolor så att arbeta med barn är fortfarande av intresse. Nu till frågan, är det dumt att gå ett såpass lång högskoleprogram för att jobba med barn när jag inte ens tror jag vill ha egna i framtiden?

  • Svar på tråden Plugga till förskolelärare...
  • Anonym (Mamma till 3 och förskollärare)

    De bästa förskollärarna har egna barn av dem jag träffat.

    Man får en större helhetsbild i föräldrarkontakten om man själv har barn.

    I verksamheten spelar det inte så stor roll.

    Vill du arbeta med små barn så läs till förskollärare.

  • Anonym (JJ)

    Spelar ingen roll om du har egna barn eller ej. Det är lärare du ska vara på jobbet, inte mamma. Läs till förskollärare om du vill det.

  • Anonym (Mollan)

    Behöver du ha haft cancer för att t ex jobba som sjuksköterska inom ontologi? Svar nej. Det behöver inte alls vara självupplevt. Du kan ju påbörja studierna och hoppa av om det känns fel. Det brukar vara VFU tidigt i lärarprogrammet, så då får du snabbt känna på om det är något för dig eller inte.

Svar på tråden Plugga till förskolelärare...