• Lillajaglyderminegenlag

    Ni som VERKLIGEN bryr er om miljön, varför bojkottar ni inte Kina?

    Kina ensamt står för hälften av världens alla koldioxidutsläpp. EU står för 20 % och Sverige står för 1 %. Så varför sådan hysteri här på hemmaplan att Sverige ska nå klimatmålen? Det vi gör i Sverige har så gott som noll inverkan på klimatet.

    Att svenskar slutar äta kött, slutar flyga och sluta använda bilen är ungefär som en bostadsägare som innan hon går och lägger sig är jättenoga med att släcka alla lampor, men sedan ändå låter AC:n och elementen stå på.

    Vill ni göra skillnad så börja bojkotta allting som kommer från Kina.

    Jag tycker också det är intressant med Greta som säger att vi har tio år på oss att vända utvecklingen innan det är för sent. Greta tycker även att Parisavtalet var bra. Men Parisavtalet säger att Kina inte behöver agera förrän 2030. Så Gretas logik går liksom inte ihop, eller så har hon ingen aning vad hon pratar om (kan vara så att hon bara kopierar det vuxna säger utan att ta reda på något själv).

    Jag ska också tillägga att jag bryr mig om miljön. Källsorterar, flyger väldigt sällan (max en gång per år) och äter bara fisk (inget kött eller kyckling). Använder cykeln så ofta jag kan. Men!

    Det spelar liksom ingen roll när Kina samtidigt bygger tusentals nya kolkraftverk. Så, alla miljökämpar, varför inleder ni inte total bojkott mot allting som kommer från Kina för att på så sätt tvinga landet att ändra sig vad gäller utsläppen?

  • Svar på tråden Ni som VERKLIGEN bryr er om miljön, varför bojkottar ni inte Kina?
  • Anonym (Rätt fokus, men du glömde något)
    Jemp skrev 2019-09-10 19:58:40 följande:

    Givetvis är ett av de första stegen i att leva klimatvänligt att minska sin konsumtion, inkl saker från Kina.

    Jag känner väldigt få människor som handlar från wish etc. Desto fler köper teknik såklart, men med tanken om att inte överkonsumera.

    På vilket sätt tänker du att dina personliga utsläpp skulle bli mindre av att du bodde i ett större land?

    Retoriken att Sverige är för litet för att påverka är ju bara ett sätt att slippa förändra sig själv.


    Det är precis det här tankesättet som är problemet, att människor i första hand ska börja förändra sig själva  som individer och fokusera på sina personliga utsläpp.

    Varför är t.e.x den instinktiva  reaktionen hos en människa som oroar sig för klimatet  att själv sluta äta en viss sorts kött, låt oss exemplifiera med brasilianskt kött som är det kanske absolut värsta ur klimatsynpunkt , men däremot  inte ens tänka tanken  att starta en namninsamling  och bilda  en kampanjgrupp som skriver medborgarförslag till kommunfullmäktige och  debattartiklar i lokaltidningen  där man kräver att kommunen man bor i ska sluta servera brasilianskt kött i förskolor, skolor, äldreboenden och andra kommunala verksamheter?

    Lyckas man väl få kommunen att lyssna skulle ett sådant upprop sprida sig till fler och fler kommuner och i förlängningen kanske till och med till fler länder i Europa. Ärligt talat tror jag det är ganska få, även bland de som inte är särskilt miljöengagerade som är bekväma med tanken på att deras barn och far- och morförälder blir serverade brasilianskt kött i förskolan och på äldreboendet

    Sverige har tidigare varit ett land där människor gått ihop och försökt förändra tillsammans genom konkreta krav både när det gäller miljö och andra frågor. Ganska ofta har man faktiskt också lyckats.

    Men den tiden verkar vara förbi.


  • Tow2Mater
    Anonym (Rätt fokus, men du glömde något) skrev 2019-09-10 21:03:30 följande:
    Det är precis det här tankesättet som är problemet, att människor i första hand ska börja förändra sig själva  som individer och fokusera på sina personliga utsläpp.

    Varför är t.e.x den instinktiva  reaktionen hos en människa som oroar sig för klimatet  att själv sluta äta en viss sorts kött, låt oss exemplifiera med brasilianskt kött som är det kanske absolut värsta ur klimatsynpunkt , men däremot  inte ens tänka tanken  att starta en namninsamling  och bilda  en kampanjgrupp som skriver medborgarförslag till kommunfullmäktige och  debattartiklar i lokaltidningen  där man kräver att kommunen man bor i ska sluta servera brasilianskt kött i förskolor, skolor, äldreboenden och andra kommunala verksamheter?

    Lyckas man väl få kommunen att lyssna skulle ett sådant upprop sprida sig till fler och fler kommuner och i förlängningen kanske till och med till fler länder i Europa. Ärligt talat tror jag det är ganska få, även bland de som inte är särskilt miljöengagerade som är bekväma med tanken på att deras barn och far- och morförälder blir serverade brasilianskt kött i förskolan och på äldreboendet

    Sverige har tidigare varit ett land där människor gått ihop och försökt förändra tillsammans genom konkreta krav både när det gäller miljö och andra frågor. Ganska ofta har man faktiskt också lyckats.

    Men den tiden verkar vara förbi.
    Därför att det kräver en hel del offer av tid och energi. Att byta ut ett slags kött mot ett annat eller substitut kräver inte mycket, det går då lätt att göra, på sin höjd handlar det om att betala några kronor mer. Folk vill inte offra.
  • Anonym (Rätt fokus, men du glömde något)
    Tintin i Amerika skrev 2019-09-10 21:06:06 följande:

    Här har ni höger nationalister något att suga på

    www.di.se/live/expert-kina-kommer-vinna-handelskriget-och-kommer-aldrig-lita-pa-usa-igen/

    Den dagen Kina slutar sälja till oss blir vi den nya u-landet!

    Och det är snart.

    Kineserna är snart överlägset bättre än oss i allt.

    Bäst hålla sig vän med de och hopas de förlåter våra synder.


    Jag kan inte komma på en enda vara som idag produceras i Kina som inte är möjlig  att producera i Europa. Kan du?

    Jag vet inte om du är ironisk eller inte när du skriver om högernationalister, men det är långt ifrån bara högernationalister som kritiserar beroendet av Kina. För inte så länge sedan var det olika vänsterrörelser som protesterade starkast mot globaliseringen.
  • Anonym (Rätt fokus, men du glömde något)
    Tow2Mater skrev 2019-09-10 21:13:19 följande:
    Därför att det kräver en hel del offer av tid och energi. Att byta ut ett slags kött mot ett annat eller substitut kräver inte mycket, det går då lätt att göra, på sin höjd handlar det om att betala några kronor mer. Folk vill inte offra.
    Jag tror att du är inne på rätt spår.
  • Liberté
    Anonym (Rätt fokus, men du glömde något) skrev 2019-09-10 21:22:40 följande:
    Jag kan inte komma på en enda vara som idag produceras i Kina som inte är möjlig  att producera i Europa. Kan du?

    Jag vet inte om du är ironisk eller inte när du skriver om högernationalister, men det är långt ifrån bara högernationalister som kritiserar beroendet av Kina. För inte så länge sedan var det olika vänsterrörelser som protesterade starkast mot globaliseringen.
    Du skriver med en person som verkar ha direkt verklighetsfrånvänd syn på saker och ting så förvänta dig inte något logiskt svar.

    Flera företag har redan börjat flytta över produktion till kambodja och vietnam vilket leder till ökad levnadsstandard för dessa länder då de med industri kan komma ikapp andra asiatiska länder.
    Ett problem är att Kina utöver tunga påtryckningar på länderna för att de befinner sig i deras intressesfär tragiskt nog.

    Det finns en hel del saker som produceras i Europa idag samt de gamla sovietstaterna skulle kunna ta över andra bitar.
    Största problemet som jag personligen ser är sällsyntajordartsmetaller som kina har väldigt mycket av (och river sönder sitt land när de gräver upp) som är svåra att hitta på andra platser.


  • Anonym (Rätt fokus, men du glömde något)
    Liberté skrev 2019-09-10 21:27:05 följande:
    Du skriver med en person som verkar ha direkt verklighetsfrånvänd syn på saker och ting så förvänta dig inte något logiskt svar.

    Flera företag har redan börjat flytta över produktion till kambodja och vietnam vilket leder till ökad levnadsstandard för dessa länder då de med industri kan komma ikapp andra asiatiska länder.
    Ett problem är att Kina utöver tunga påtryckningar på länderna för att de befinner sig i deras intressesfär tragiskt nog.

    Det finns en hel del saker som produceras i Europa idag samt de gamla sovietstaterna skulle kunna ta över andra bitar.
    Största problemet som jag personligen ser är sällsyntajordartsmetaller som kina har väldigt mycket av (och river sönder sitt land när de gräver upp) som är svåra att hitta på andra platser.
    Tack för varningen. Då vet jag att jag inte ska förvänta mig för mycket.

    Ja, i en liten utsträckning finns det förstås redan existerande alternativ, även europeiska sådana,  till Kinaproducerade varor. Tyvärr är nog den allmänna kunskapen om dessa alternativ ganska låg, både hos företag, kommuner, myndigheter  och privatpersoner. Upplysnings- och informationskampanjer som gör dessa alternativ mer lättillgängliga vore något.

    Jag håller med dig om att jordartsmetallerna är ett stort problem. Men kanske inte ett olösligt. Bastnäsit till exempel, som innehåller lantan har ju  hittats på flera platser i Sverige, mest i avfolkningsbygder som tidigare gått runt på andra typer av gruvbrytning.
  • Tintin i Amerika
    Anonym (Rätt fokus, men du glömde något) skrev 2019-09-10 21:22:40 följande:
    Jag kan inte komma på en enda vara som idag produceras i Kina som inte är möjlig  att producera i Europa. Kan du?

    Jag vet inte om du är ironisk eller inte när du skriver om högernationalister, men det är långt ifrån bara högernationalister som kritiserar beroendet av Kina. För inte så länge sedan var det olika vänsterrörelser som protesterade starkast mot globaliseringen.
    Jag vet inte om du är medveten eller omedveten om hur du formulerar dig?
    Varor från Kina tar vi inte hem för att de inte kan produceras här utan för att det är billigt till den graden att du kan aldrig få samma vara hemma för samma pris!

    Det är västerländska företag som flyttar dit sin verksamhet för att kinesisk arbetskraft är billigt och för att våra feta rövar kan bli ännu större och fetare för vi tycker inte att varorna tillverkade här är billiga nog! 

    Helt bortvänd från verklighet får man ju inte vara herre gud. 
  • Tintin i Amerika
    Liberté skrev 2019-09-10 21:27:05 följande:
    Du skriver med en person som verkar ha direkt verklighetsfrånvänd syn på saker och ting så förvänta dig inte något logiskt svar.

    Flera företag har redan börjat flytta över produktion till kambodja och vietnam vilket leder till ökad levnadsstandard för dessa länder då de med industri kan komma ikapp andra asiatiska länder.
    Ett problem är att Kina utöver tunga påtryckningar på länderna för att de befinner sig i deras intressesfär tragiskt nog.

    Det finns en hel del saker som produceras i Europa idag samt de gamla sovietstaterna skulle kunna ta över andra bitar.
    Största problemet som jag personligen ser är sällsyntajordartsmetaller som kina har väldigt mycket av (och river sönder sitt land när de gräver upp) som är svåra att hitta på andra platser.
    Anonym (Rätt fokus, men du glömde något) skrev 2019-09-10 21:58:07 följande:
    Tack för varningen. Då vet jag att jag inte ska förvänta mig för mycket.

    Ja, i en liten utsträckning finns det förstås redan existerande alternativ, även europeiska sådana,  till Kinaproducerade varor. Tyvärr är nog den allmänna kunskapen om dessa alternativ ganska låg, både hos företag, kommuner, myndigheter  och privatpersoner. Upplysnings- och informationskampanjer som gör dessa alternativ mer lättillgängliga vore något.

    Jag håller med dig om att jordartsmetallerna är ett stort problem. Men kanske inte ett olösligt. Bastnäsit till exempel, som innehåller lantan har ju  hittats på flera platser i Sverige, mest i avfolkningsbygder som tidigare gått runt på andra typer av gruvbrytning.
    ska ni 2 på dejt med varandra? lol

  • Anton Chigurh
    Tintin i Amerika skrev 2019-09-10 14:34:40 följande:

    Har inget skärp tyvärr

    Vårda ditt språk annat anmäler jag dig


    Ajdå, det var värst vad hotfullt det där lät.

    Hujedamej......
    Most people are only alive because it is illegal to shoot them.
Svar på tråden Ni som VERKLIGEN bryr er om miljön, varför bojkottar ni inte Kina?