• Anonym ((Orol­ig mamma)­)
    Wed 11 Sep 2019 09:34
    2313 visningar
    35 svar
    35
    2313

    Lågt antal vita blodkroppar, 10 månader!)

    Hej!

    Är det någon som har erfarenhet av neotrofila och vad ett lågt värde kan innebära?

    Har en tjej på 10 månader som vart trött och slö en längre tid (3 månader) och vart sjuk en hel del, nu väntar vi på ryggmärgsvätskeprov och i journalen kan man läsa att läkaren skrivit i samband med remissen att

    ?Något anmärkningsvärt är att ***** hade neotrofila på 0,9 och något pressade TPK värden?

    Vad har vi att vänta oss, någon som har koll?

    Hon hade även ett förhöjt TSH värde på 11.

  • Svar på tråden Lågt antal vita blodkroppar, 10 månader!)
  • Anonym ((Orol­ig mamma)­) Trådstartaren
    Wed 11 Sep 2019 12:42
    #4

    Ja leukemi är tyvärr de jag själv har i huvudet då jag jobbar inom vården, men samtidigt tänker jag att om läkarna själv tänker det i första hand, skulle vi verkligen få vänta nån vecka på ryggmärgsprov då? sen kan ja tillägga att hennes HB såg ok ut.. kan de va det om de är början i sjukdomen? ja hon blir lätt blå men hon får inte blåmärken bara så där (va vi märkt) däremot upplever ja att hon är väldigt slö på benen, orkar inte stå längre tider och har börjar grina mkt mer och ?ajja? sig sista tiden både natt som dag utan att nått är fel så tänker då att hon kanske har ont någonstans?

    Tack för din omtanke (hm) men jag vill gärna höra om alla tänkbara möjligheter, även dom mindre roliga :(

  • Anonym ((Orol­ig mamma)­) Trådstartaren
    Wed 11 Sep 2019 14:28
    #11

    Hennes TPK värde låg på 193, de är väl inte särskilt lågt, eller? däremot tog hon samma prover 1 månad innan och då såg dom helt annorlunda ut.. kanske de läkaren syfta med pressad?

    Sen om dom misstänkte leukemi bör dom väl inplanerat ett benmärgsprov och inte ett ryggmärgsprov? får hoppas att dom misstänker nått annat i detta fall och inte just det värsta tänkbara.

  • Anonym ((Orol­ig mamma)­) Trådstartaren
    Wed 11 Sep 2019 17:51
    #14

    3 trådar om samma sak?

  • Anonym ((Orol­ig mamma)­) Trådstartaren
    Wed 11 Sep 2019 20:58
    #21

    Haha, wow!

    Spekulationer.. va ni nu får ut av detta och vad det har för betydelse :s

    Kan ju tillägga att jag aldrig skapat en tråd tidigare här på familjeliv, men gav det ett försök för att se om man kunde få några bra tips då jag inte alls litar på sjukvården.

    Kanske finns fler (oroliga mammor) här i värden...

    Men tack för informationen hörrni :)

  • Anonym ((Orol­ig mamma)­) Trådstartaren
    Wed 11 Sep 2019 21:08
    #22

    Jag hitta dom andra trådarna nu och de är inte ens samma prover dom frågar efter?

  • Anonym ((Orol­ig mamma)­) Trådstartaren
    Thu 12 Sep 2019 09:34
    #25
    Anonym (Jenny) skrev 2019-09-12 08:42:10 följande:

    Men snälla, du och ni som har TID att sitta o läsa varenda tråd och dessutom har tid att jämföra dem. Och sen har mage att kritisera trådstartaren? Skaffa ett liv utanför fl. Ni kan aldrig någonsin VETA om det är samma, ni framstår bara som tramsiga och att ni sitter maniskt framför eran skärm.

    Tycker inte ni ska svara alls för det hjälper inte. Läkaren är kontaktad och de ska dit igen står det i TS borde väl du kunna läsa som tror dig vara så duktig på att jämföra detaljer.

    Ts är väldigt orolig och det förstår man, och jo hon kan få hjälp av andra här serru.


    Tack snälla!
  • Anonym ((Orol­ig mamma)­) Trådstartaren
    Fri 13 Sep 2019 06:54
    #27
    Anonym (Mamma) skrev 2019-09-12 23:14:33 följande:

    Hoppas att det inte är nått allvarligt ts! Har din dotter haft små blödningar i huden?


    Nej inte vad jag lagt märke till och då ha jag haft ett extra öga på just det!
  • Anonym ((Orol­ig mamma)­) Trådstartaren
    Sun 15 Sep 2019 12:01
    #30
    1234568 skrev 2019-09-15 00:13:46 följande:

    Min spontana reaktion är väl följderna av någon infektion/virus. Ts skrivet att barnet varit sjukt en del, och det tar väl ett tag innan värdena återgår till det normala. B12/folat brist är väl också en möjlighet.

    Sedan kan det ju vara något allvarligare, men det behöver ju inte vara det. Korrigera mig gärna om jag har fel.


    De är först efter proverna vart tagna hon vart konstant sjuk/febrig. Sen va midsommar sist och några veckor fram. En månad innan dessa prover va tagna tog dom samma prover som DÅ såg bra ut och mellan provgångerna va hon inte sjuk :(
  • Anonym ((Orol­ig mamma)­) Trådstartaren
    Sun 13 Oct 2019 12:13
    #32

    Vet inte än!

    Hon gjorde en MR och tog ryggmärgsprov för en vecka sen men vi har inte fått svar på det ännu. hoppas att dom ringer i början av veckan.

Svar på tråden Lågt antal vita blodkroppar, 10 månader!)