• Anonym (Ellie­)
    Wed 11 Sep 2019 13:17
    3724 visningar
    199 svar
    -1 +1
    199
    3724

    Har förskolan rätt?

    Anonym (Fundersam) skrev 2019-09-11 13:04:20 följande:

    Förskolan påstår att jag inte får ha barnet där när jag ska på möten i de stora barnens skola, stämmer verkligen det?


    Ja det stämmer i sak. Men de är ju löjligt oflexibla om de inte låter dig gå på ett möte utan ditt barn oavsett.

    Var jag du så hade jag bara sagt att barnet kommer vara längre den dagen pga ett möte utan att precisera närmare.
  • Anonym (Ellie­)
    Wed 11 Sep 2019 13:34
    #18
    +1
    Anonym (Fundersam) skrev 2019-09-11 13:19:33 följande:

    Är ingen ändring i tiden, men skolan är i samma byggnad, så de ser ofta när jag kommer.


    Är det inom tiden är det ju helt orimligt att de vill att du ska hämta tidigare pga att du ska på ett möte. Gör de det eller funderar du bara på reglerna?

    Jag hade bara gjort det, hade inte ens brytt mig om att fråga.
  • Anonym (Ellie­)
    Wed 11 Sep 2019 14:25
    #28
    -1 +1
    Anonym (.) skrev 2019-09-11 13:35:06 följande:

    Du tror alltså på fullt allvar att det handlar om ett enda barn som kräver skattefinansierad barnvakt?


    Citerade du fel nu eller? Var kommer skatten in? Skatten till barnomsorgen är exakt samma oavsett om ts är på jobbet eller på ett möte.

    Tiden är ju inom barnets vanliga vistelsetid. Hade inte mötet varit så hade ju barnet varit där ändå.

    Men även om det hade blivit en timme längre så tycker jag barnets bästa ska få styra. Barnet mår betydligt bättre om det får vara i välkänd miljö en extra timme än att flängas omkring till massa olika barnvakter.

    Och även då är skatten densamma, för det räknas per inskrivet barn och inte per timme.
  • Anonym (Ellie­)
    Wed 11 Sep 2019 17:42
    #38
    +2
    Anonym (.) skrev 2019-09-11 17:17:17 följande:

    Jag citerade rätt men du tycks inte förstå sambandet mellan skatt och statlig och kommunal service.

    En förskoleplats kostar runt en halv miljon per år och barn. Tror du på allvar att överutnyttjande inte spelar in?

    I så fall får du förklara hur du tänker.

    Barnens bästa styr bara till viss del. Ska vi höja skatterna ska det inte gå till att föräldrar utnyttjar förskolan som gratis barnvakt utan det finns andra områden där pengarna behövs betydligt bättre.


    Du är ju uppenbarligen inte insatt i hur förskolors ekonomi beräknas. Ta reda på det först så kan vi diskutera.

    Sen kan du ju också förklara på vilket sätt är det ett överutnyttjande att barnet är sin vanliga vistelsetid?
  • Anonym (Ellie­)
    Thu 12 Sep 2019 09:01
    #78
    Anonym (.) skrev 2019-09-12 07:58:25 följande:

    Du kan anse vad du vill, det är bara en åsikt.

    Personalen kan se genom fingrarna och låta barnen vara kvar men du har fortfarande inte RÄTT till det. Vet du verkligen inte vad begreppet rättighet betyder?. Skrämmande.


    Det är ingen som säger att man har rätt till det.

    Däremot så förstår de som har ett liv med ett jobb och barn att det för de allra flesta är omöjligt att gå tidigare från jobbet för att först hämta ett litet barn och släpa med sig barnet på ett möte där det inte är välkommet och sen vara borta extra länge från jobbet för att lämna barnet på förskolan igen och åka tillbaka till jobbet.
  • Anonym (Ellie­)
    Thu 12 Sep 2019 09:03
    #79
    Anonym (.) skrev 2019-09-12 08:16:53 följande:

    Nej du använder begrepp felaktigt. 

    Du har fortfarande ingen RÄTT. 

    Personalen är empatiska så att du slipper få det extra krångligt. Sen att beslut "drabbar" barn är primärt ointressant då vi pratar om skattemedel. Föräldrar, framförallt mammor, brukar ta till "barnens bästa" men det är i princip alltid endast ett känsloargument och saknar därför betydelse i diskussionen kring regler och skatter.


    Kan du ta ner dina känslor, du verkar upprörd över något som du inte vet något om. Förklara hur det påverkar skattemedel!
  • Anonym (Ellie­)
    Thu 12 Sep 2019 09:11
    #84
    Anonym (.) skrev 2019-09-12 09:05:04 följande:

    Projicera inte dina känslor på mig tack.

    Det är det du gör när du tycker att jag VERKAR upprörd.

    Ta ansvar för dina känslor så tar jag ansvar för mina.

    Tack på förhand.


    Du har ju fortfarande inte kommit med några fakta bara grundlösa påståenden som inte stämmer.
  • Anonym (Ellie­)
    Thu 12 Sep 2019 09:13
    #85
    Anonym (.) skrev 2019-09-12 09:10:26 följande:

    Jodå, det finns gott om människor som hävdar att de har precis det. Det räcker tex att läsa vad det var jag besvarade. (Det är bra att ha koll på vad man diskuterar).

    Allt det där är faktiskt svepskäl för att göra det enklaste men inte alltid det som är det rätta. Att det drabbar andra struntar man helt i (här skattebetalare). Man måste faktiskt förstå och vara ärlig mot sig själv och kunna erkänna vad det är man gör, att man har egoistiska skäl som förklaring.


    Förklara hur det påverkar skatten. Kom med lite fakta.
  • Anonym (Ellie­)
    Thu 12 Sep 2019 09:19
    #88
    Anonym (.) skrev 2019-09-12 09:15:09 följande:

    Vilka fakta?

    Att RÄTTEN till förskola är reglerad i lag?

    Att RÄTTEN till förskola enbart avser arbete och studier?

    Vad är det som inte stämmer anser du?

    Vad är det du vill diskutera?

    Alltså kastar man upp påstående liknande ditt måste man kunna argumentera vad det är man tycker och varför.


    Förklara hur du menar att det påverkar skattemedel att ts barn är på förskolan när hon är på ett möte.

    Dessutom stämmer det inte att rätten till förskola endast gäller arbete och studier. Alla barn har rätt till förskola från 1 års ålder oavsett vad föräldrarna gör. Från 3 år ålder har barn dessutom rätt till avgiftsfri förskola ett visst antal timmar.
  • Anonym (Ellie­)
    Thu 12 Sep 2019 09:21
    #89
    Anonym (.) skrev 2019-09-12 09:15:57 följande:

    Jag har gjort det. Har du missat det?

    Var det något du inte förstår, fråga i så fall.


    Nej du har inte förklarat hur det påverkar skatten. Du har sagt ATT det påverkar skatten, inte hur.
  • Anonym (Ellie­)
    Thu 12 Sep 2019 10:04
    Anonym (.) skrev 2019-09-12 09:33:59 följande:
    Jo jag har sagt det men du har nog inte läst så noga eller förstått innebörden.

    En förskoleplats kostar ca 500 000 /år och barn. 
    Det du betalar via maxtaxa är alltså bara en mycket blygsam del. 
    Det finns många barn i Sverige och den totala summan som staten betalar är många miljarder varje år.

    Statens pengar är inget som trollas fram utan det är framförallt olika former av skatter, det du och jag betalar när vi jobbar, handlar osv. 

    Varje timme ett barn är på förskolan kostar alltså staten och skattebetalarna mycket pengar. (Kom ihåg att det finns många, många barn i Sverige på förskolan och inte bara ditt). 
    Oavsett verksamhet är personalkostnad den stora kostnaden. (Därför försöker alla organisationer att skära ner på personal när det är neddragningar). 

    Skulle alla barn vara på förskolan bara då de har RÄTT till det och föräldrar inte felutnyttjar det (tex när de "går på möten") betyder det att man sparar bland annat personalkostnader. Minns nu att det inte handlar om ETT enda barn utan att väldigt många felutnyttjar. Det blir stora belopp för staten och skattebetalarna i slutänden.

    Förstår du hur statliga- och kommunala tjänster har med varandra att göra och varför felutnyttjande kostar påverkar skattebetalarna?
    Varje timme kostar inte. Pengar tilldelas förskolor per förskoleplats, ej per timme.

    Oavsett barns vistelsetider så genererar ett barn en summa pengar. Om många barn har korta eller långa vistelsetider så påverkar inte det hur många platser förskolan har.

    Förstår du nu?
  • Anonym (Ellie­)
    Thu 12 Sep 2019 10:07
    Anonym (.) skrev 2019-09-12 09:33:59 följande:
    Jo jag har sagt det men du har nog inte läst så noga eller förstått innebörden.

    En förskoleplats kostar ca 500 000 /år och barn. 
    Det du betalar via maxtaxa är alltså bara en mycket blygsam del. 
    Det finns många barn i Sverige och den totala summan som staten betalar är många miljarder varje år.

    Statens pengar är inget som trollas fram utan det är framförallt olika former av skatter, det du och jag betalar när vi jobbar, handlar osv. 

    Varje timme ett barn är på förskolan kostar alltså staten och skattebetalarna mycket pengar. (Kom ihåg att det finns många, många barn i Sverige på förskolan och inte bara ditt). 
    Oavsett verksamhet är personalkostnad den stora kostnaden. (Därför försöker alla organisationer att skära ner på personal när det är neddragningar). 

    Skulle alla barn vara på förskolan bara då de har RÄTT till det och föräldrar inte felutnyttjar det (tex när de "går på möten") betyder det att man sparar bland annat personalkostnader. Minns nu att det inte handlar om ETT enda barn utan att väldigt många felutnyttjar. Det blir stora belopp för staten och skattebetalarna i slutänden.

    Förstår du hur statliga- och kommunala tjänster har med varandra att göra och varför felutnyttjande kostar påverkar skattebetalarna?
    Och för att ytterligare förtydliga. Antal personal förändras inte heller beroende på barnens vistelsetider utan är beräknad på barnantal. Alltså antal platser.
  • Anonym (Ellie­)
    Thu 12 Sep 2019 10:26
    Anonym (.) skrev 2019-09-12 10:22:18 följande:
    Självklart baseras det även på vistelsetid. 
    Nej det gör det inte. Det räknas per plats.
  • Anonym (Ellie­)
    Thu 12 Sep 2019 10:31
    Anonym (Ellie) skrev 2019-09-12 10:26:00 följande:
    Nej det gör det inte. Det räknas per plats.
    Det finns ett undantag: i vissa kommuner får arbetslösa enbart utnyttja 15 timmar/ vecka. Då upptar de en halv plats. Ekonomin räknas dock fortfarande inte per timme utan per plats.

    Men om man arbetar så upptar ens barn en hel plats oavsett om barnet är där 30 timmar/v eller 60 timmar/v. Och skattemedlen för de olika vistelsetiderna är desamma.

     
    Anonym (.) skrev 2019-09-12 10:22:18 följande:
    Självklart baseras det även på vistelsetid. 
  • Anonym (Ellie­)
    Thu 12 Sep 2019 10:36
    Fiona M skrev 2019-09-12 10:29:38 följande:
    Platsen räknas iofs på hur många timmar barnet behöver/får vara där.
    15h-barn räknas väl inte som en hel plats?
    Nej men det räknas fortfarande per plats. 15-timmars barn upptar en halv plats, de flesta förskolor tar då in två barn per plats och man anställer inte fler personal bara för att det är fler barn då utan det löses på andra sätt. 
  • Anonym (Ellie­)
    Thu 12 Sep 2019 10:39
    Anonym (.) skrev 2019-09-12 10:33:06 följande:
    Jag diskuterar ur ett samhällsperspektiv och inte det enskilda barnets som du gör. ETT  barns tid påverkar inte men många gör det faktiskt. Det sambandet bör du väl förstå?
    Faktum är att det du skriver inte stämmer. Du förstå inte hur tilldelningen av skattemedel till förskolor fungerar. Jag kan inte förklara det tydligare tyvärr. 
  • Anonym (Ellie­)
    Thu 12 Sep 2019 13:27
    Anonym (.) skrev 2019-09-12 13:03:18 följande:

    Det gör jag mycket väl men du verkar inte förstå vad som ligger bakom detta och hur det fungerar i grunden.7

    Det är beklagligt att du saknar dessa kunskaper men det är självklart att du resonerar som du gör när du bara har halva sanningen bakom dig.


    Det märks att du inte är intresserad av fakta utan bara skriver nonsens för att provocera.
Svar på tråden Har förskolan rätt?