• Anonym (Delti­dsmamm­a)
    Wed 11 Sep 2019 16:31
    1198 visningar
    50 svar
    50
    1198

    Förskola tips och synd om barnet?

    Hej! Min dotter är drygt 1,5 år och ska börja förskolan efter jul när hon är 23 månader. Vi har delat på föräldraledigheten men jag har tagit lite mer. När dottern börjar vill vi gå ner lite i tid var för att minska tiden på förskola. Har ni tips för hur vi ska göra? Vi skulle vilja jobba ca. 160-180 % tillsammans, alltså att vi jobbar t.ex 80 var eller 90-75 eller någon kombination där omkring. Vad är bäst? Kortare dagar eller en eller två lediga dagar? Den längsta dagen för henne (om vi båda jobbar en full dag) skulle bli ca. 7.30-16.30. Min man vill helst inte sluta tidigare flera dagar utan hellre ha en ledig eller halvdag (pga hans jobb). För mig spelar det mindre roll men känns lite dumt om jag får nästan all hämtning (jag kommer lämna nästan jämt eftersom jag börjar senare).

    En tillhörande fråga är kommentarer vi får om att det är synd om henne för att hon börjar så sent på dagis. Flera vänner och bekant antyder sådant och jag vet inte riktigt vad jag ska svara. Deras barn har börjat när de fyllt ett och gått heltid från start vilket jag tycker är mer synd om barnet men ja... vad tycker ni? Tips på hur vi kan hantera det?

  • Svar på tråden Förskola tips och synd om barnet?
  • Anonym (Q)
    Thu 12 Sep 2019 09:27
    #21
    Anonym (Q) skrev 2019-09-12 08:50:50 följande:

    Om ni har möjlighet att bestämma era arbetstider helt så skulle ni kunna göra så att din man arbetar 90 och är ledig en hel dag och du arbetar 80 och kan hämta tidigare varje dag. Men att han han lägger sin arbetstid så att han börjar senare vissa dagar så att han kan lämna på morgonen tex 2 dagar i veckan, då kan du i gengäld börja tidigare de dagarna så att du kan lägga mindre arbetstid på de två dagarna som du både hämtar och lämnar. Då får han lite kontakt med förskolan men er dotter får inte så långa dagar.

    Jag skulle säga att ideala tiden att vara på förskolan är 9-15. Före och efter de tiderna händer det inte så mycket. Så om ni kan lägga era schemat så att hon får ungefär de vistelsetiden så är det nog det bästa för henne.

    Får hon längre dagar så är det ju också fine! :)

    Tex:

    8.00-15.30 mån-tis pappa lämnar och jobbar 8.30-17.00, mamma hämtar och jobbar 6.30-15.00

    8.00-15.30 ons-tors mamma hämtar och lämnar jobbar 9.30-15.00

    Fredag pappa ledig. Mamma jobbar vad hon har kvar på veckans timmar.


    De olika dagarna kan naturligtvis ligga när som helst i veckan och de kan ju skjutas fram eller bakåt på dagen utifrån era behov. Det var bara ett räkneexempel för att visa hur jag menar.
  • Anonym (Tvåba­rn)
    Thu 12 Sep 2019 09:35
    #22

    Vi jobbade först 75% och gick upp till 80% när yngsta var fyra. Har två barn. Vi har valt att jobba korta dagar, fem dagar i veckan. Då finns tex tid att laga riktig mat på kvällen innan barnen blir hungriga och sura (den ena behövde som liten mat kl 17 för att inte bryta ihop, trots bra mellanmål på förskolan).

    Vi går hemifrån samtidigt allihop, äter frukost mm tillsammans. De vuxna lämnar varsitt barn på morgonen och hämtar varsitt på eftermiddagen.

    Det hade blivit kortare dagar för barnen om vi saxat våra arbetstider (har lyxen att kunna styra en hel del själva), men det hade gett oss mindre tid tillsammans som familj. Av hälsoskäl har jag haft svårt att vara ensam med barnen.

    Men jag vet flera som väljer lediga dagar istället och är supernöjda med det. Att hinna laga mat på kvällen och äta frukost tillsammans har för oss varit mer värdefullt.

  • Anonym (Tvåba­rn)
    Thu 12 Sep 2019 09:41
    #23

    Barnen är med det upplägget i skolan/barnomsorgen kl 8:15 - 16. Kortare dagar på fredagar.

    Tips är att kolla förskolans frukosttider och tider för samling. Det funkar inte så bra att lämna mitt i frullen eller samlingen.

    Och ha inte dåligt samvete för att ha haft ditt barn hemma. Det tror jag är det bästa för så små barn. Forskning säger att det är först i treårsåldern barnet har glädje och nytta av förskola (förutsatt att det är en bra förskola).

  • Anonym (Delti­dsmamm­a) Trådstartaren
    Thu 12 Sep 2019 09:41
    #23

    Vet inte exakt hur fria vi är att bestämma arbetstiderna, behöver kolla med arbetsgivarna. Men ni gav mig lite nya inputs på att det kanske kan gå att börja senare också...

    Om jag börjar 9 två dagar, slutar 14 en dag och han slutar 13.00 två dagar: 8.30-16.30 två dagar, 7.30-14.30 en dag och 7.30-13.30 två dagar. Isf skulle jag lämna alla dagar men då ha två lite senare mornar men bara hämta 1?2 dagar. Att jag får börja tidigare och han senare tror jag blir lite för mycket ändringar i tiderna men får kolla med cheferna.

  • Thu 12 Sep 2019 09:42
    #24

    Jag har precis skolat in en drygt tvååring och det är verkligen inte synd om honom. Snarare känns det i mammahjärtat när jag ser småttingar på dryga året som knappt kan gå.
    Jag förstår att man ibland måste lämna så små barn, alla gör det de behöver för att få ihop vardagen med jobb, studier och annat. Men i den processen nu där jag skolar in min tvååring och andra föräldrar skolar in barn som är hälften så gamla så har jag ju reflekterat en del över det.

    Om du hellre slutar tidigare och din man hellre är ledig en hel dag så blir väl det en jättebra kombination. Eller missförstod jag?
    Mitt barn mår bättre av att vara varje dag på förskolan, än att vara helt ledig. För han är fortfarande inte helt nöjd över att behöva vara där så då har vi gjort så. Hellre varje dag men korta dagar (8-1330) än att vara hemma här och där för det gör honom bara förvirrad.

    Andra barn kanske hanterar det på annat vis. Ni kanske kan testa en modell och utvärdera hur det funkar just i er familj? Det är ju det viktigaste.

  • Anonym (Vänta och se)
    Thu 12 Sep 2019 09:57
    #25
    Anonym (Tvåbarn) skrev 2019-09-12 09:35:13 följande:

    Vi jobbade först 75% och gick upp till 80% när yngsta var fyra. Har två barn. Vi har valt att jobba korta dagar, fem dagar i veckan. Då finns tex tid att laga riktig mat på kvällen innan barnen blir hungriga och sura (den ena behövde som liten mat kl 17 för att inte bryta ihop, trots bra mellanmål på förskolan).

    Vi går hemifrån samtidigt allihop, äter frukost mm tillsammans. De vuxna lämnar varsitt barn på morgonen och hämtar varsitt på eftermiddagen.

    Det hade blivit kortare dagar för barnen om vi saxat våra arbetstider (har lyxen att kunna styra en hel del själva), men det hade gett oss mindre tid tillsammans som familj. Av hälsoskäl har jag haft svårt att vara ensam med barnen.

    Men jag vet flera som väljer lediga dagar istället och är supernöjda med det. Att hinna laga mat på kvällen och äta frukost tillsammans har för oss varit mer värdefullt.


    Så resonerar vi också, fast vi har lyxen att kunna jobba heltid och ändå styra tiderna som det passar oss. Visst hade någon kunnat åka till jobbet 06.05, men vi tycker att gemensamma måltider är viktiga och unnar oss gemensam frukost och middag. Vi vill helt enkelt ha ett fungerande familjeliv!

    TS, glöm inte bort att det ni väljer ska fungera för familjen också. Ert barn kanske klarar förskolan hur bra som helst! Vi fick förlänga våra dagar något, eftersom barnen just kommit ut när vi hämtade. Det var inte uppskattat! Dottern gick en halvtimme till, var färdiglekt och vi fick en mycket mer harmonisk hemfärd! Och vi som föräldrar och par mådde också bättre av att slippa hetsa och stressa. Vi tar ofta ledigt någon dag i veckan och det fungerar utmärkt för vårt barn (även om hon längtar efter kompisarna också när hon är ledig).
  • Anonym (Tvåba­rn)
    Thu 12 Sep 2019 10:00
    #26
    Anonym (Deltidsmamma) skrev 2019-09-12 09:41:55 följande:

    Vet inte exakt hur fria vi är att bestämma arbetstiderna, behöver kolla med arbetsgivarna. Men ni gav mig lite nya inputs på att det kanske kan gå att börja senare också...

    Om jag börjar 9 två dagar, slutar 14 en dag och han slutar 13.00 två dagar: 8.30-16.30 två dagar, 7.30-14.30 en dag och 7.30-13.30 två dagar. Isf skulle jag lämna alla dagar men då ha två lite senare mornar men bara hämta 1?2 dagar. Att jag får börja tidigare och han senare tror jag blir lite för mycket ändringar i tiderna men får kolla med cheferna.


    Vi är alla olika, men jag upplever att det är lättast både för mig, mina kollegor och i synnerhet mitt ena barn, att ha samma arbetstider varje dag. Att ha olika tider olika dagar hade blivit en grej till att hålla i huvudet tillsammans med allt på jobbet, barngympaklädpåsar, barnkalaspresenter (kalas varannan helg typ), fritidsutflykter som ändrar tiderna, sjukdomar, läxor, föräldramöten mm.

    På jobbet är det lättare för de andra att veta när jag är på plats (för tex möten) om det är samma tider jämt. Vissa möten ligger alltid på morgonen så det är enklast att lägga ordinarie arb.tid så att man inte måste planera om så fort det är tex ekonomiavstämning, eller vad man nu gör.

    Men min hjärna är lite skadad sedan tidigare stress och mitt barn är ovanligt förtjust i rutiner. Kan vara därför jag tänker så här.
  • Anonym (Tvåba­rn)
    Thu 12 Sep 2019 10:03
    #27
    Anonym (Vänta och se) skrev 2019-09-12 09:57:49 följande:

    Så resonerar vi också, fast vi har lyxen att kunna jobba heltid och ändå styra tiderna som det passar oss. Visst hade någon kunnat åka till jobbet 06.05, men vi tycker att gemensamma måltider är viktiga och unnar oss gemensam frukost och middag. Vi vill helt enkelt ha ett fungerande familjeliv!

    ).


    Bara av ren nyfikenhet: hur lyckas ni med det? När jobbar ni?
  • Thu 12 Sep 2019 10:03
    #28
    Anonym (Deltidsmamma) skrev 2019-09-12 09:41:55 följande:

    Vet inte exakt hur fria vi är att bestämma arbetstiderna, behöver kolla med arbetsgivarna. Men ni gav mig lite nya inputs på att det kanske kan gå att börja senare också...

    Om jag börjar 9 två dagar, slutar 14 en dag och han slutar 13.00 två dagar: 8.30-16.30 två dagar, 7.30-14.30 en dag och 7.30-13.30 två dagar. Isf skulle jag lämna alla dagar men då ha två lite senare mornar men bara hämta 1?2 dagar. Att jag får börja tidigare och han senare tror jag blir lite för mycket ändringar i tiderna men får kolla med cheferna.


    Enligt lag så är det era önskemål som gäller om det inte innebär påtaglig störning för verksamheten. Det är arbetsgivaren som ska påvisa att det innebär påtaglig störning (om de hävdar detta).
    Men med det sagt så håller jag med ovanstående om att det är ganska skönt att sluta samma tid varje dag eller så ofta det går. Både för att minska sin egen stress (slutar jag 13 eller 15 idag??) samt för kollegor som vet hur de kan förvänta sig att man är på plats och inte.

  • Anonym (Vänta och se)
    Thu 12 Sep 2019 10:06
    #29
    Anonym (Tvåbarn) skrev 2019-09-12 10:03:13 följande:

    Bara av ren nyfikenhet: hur lyckas ni med det? När jobbar ni?


    Förtroendetid. Jag har egentligen inga arbetstider på det sättet som många andra och räknar inte timmar utan prestation. Min man är egen konsult och ser ingen mening med att fakturera fler timmar än nödvändigt. Vi kan båda jobba nån timme på kvällen och helgen.
Svar på tråden Förskola tips och synd om barnet?