• Thu 12 Sep 2019 06:56
    212 visningar
    12 svar
    +1
    12
    212

    Ni som skaffar barn

    Tintin i Amerika skrev 2019-09-11 19:13:57 följande:

    Jag undrar varför folk skaffar barn?

    Man umgås ju knappast med sina barn nu för tiden.

    Det vanliga är att barn går på dagis/skola + fritids  8-12 timmar om dagen vilket är fruktansvärd i sig. Man kommer hem vid 16-17 tiden med barnet och då har man ca 2 timmar på sig att förberedda äta diska läxor och sedan natta barnen. Förhoppningsvis blir det lite lek med barnen.

    Så går veckan mot sitt slut.

    På helgerna ska det vara fullspäckat med aktiviteter eller självlek.

    I båda fall är föräldrarna frånvarande.

    I bästa fall blir det lite lek med föräldrarna. 

    Och självklart massa skäll och sk uppfostran med allt vad det innebär.

    Vid 19-20 års ålder är barnen så otrygga att de vill flytta ut och föräldrarna pustar ut och kallar det självständighet. 


    1. Vad menar du ska ändras och på vilket sätt (vad vill du uppnå med tråden)?

    2. Menar du att det var bättre förr?

    3. Är vi i Sverige sämre på att vara närvarande föräldrar än föräldrar i andra industriländer eller menar du rent generellt?

    Är det meningen att friska vuxna ska jobba mindre eller ska vi tillbaka till hemmafrumodell? Säg hejdå till stora delar av svensk välfärdsmodell som bygger på att alla ska jobba och bidra (och till senare tids jämställdhetsutveckling).

    Det var inte bättre förr, då man jobbade 6-dagarsvecka eller mer och inte hade reglerad arbetstid som vi har idag. Inte heller den tid då folk slet på fälten. Vi kan dessutom inte gå tillbaka till hur det var förr eftersom samhället inte ser ut så idag. Vi har inte bondesamhället kvar med släktingar som tar hand om barnen medan de som måste jobba gör det. Tror du att hemmafrun förr satt och lekte med sina barn (innan det fanns moderna hjälpmedel som tvättmaskin, ångstrykjärn, diskmaskin eller ens vatten från en kran i huset)?

    Dina påstådda umgängestimmar är kraftigt underdrivna och du gör skeva antaganden. Vilket barn med läxor går och lägger sig kl 18-19 efter att ha kommit hem kl 16-17? Tror du dessutom att barn alltid vill hänga med sina föräldrar? När de är riktigt små så är det givetvis så, men det är en kort period av livet. Min son på 5 år frågar redan efter lekkamrater efter förskolan och vill ha playdates hela tiden. Min väninnas son på 13 år vill vara ifred på sitt rum och har själv velat gå på en massa aktiviteter om helgerna (och givetvis är förälder med då - mamman åker som en skottspole och stressar sönder sig själv i familjens "taxiverksamhet")

    Personligen känner jag mig inte träffad av ditt inlägg. Jag tror inte att det var bättre förr. Och jag är helt övertygad om att föräldrar i Sverige gör då gott de kan, att de älskar sina barn och vill umgås med dem så mycket de kan. Jag tror inte på att skuldbelägga dem.

    Med ovanstående sagt tycker jag kanske att en bov/ett stort problem i familjelivet snarare är det uppkopplade samhället och alla mobiltelefoner som gör oss "frånvarande i stunden" och att föräldrar stirrar i skärmar för mycket. Och jag är inte övertygad om den svenska modellens individualism och hur det påverkar familj, sammanhållning och fokus. Men det är andra saker än det du pratar om.
  • Fri 13 Sep 2019 06:27
    #12
    Tintin i Amerika skrev 2019-09-12 21:38:08 följande:

    Jisses va du tar åt dig.

    Jag ställde en fråga och jag har sett och hört hur folk har det i samhället. 

    många barn går och lägger sig kl 19 för de ska vakna vid 06 

    småbarn behöver sova 12 timmar


    Du ställde en fråga och fick följdfrågor. Vill du diskutera på diskussionsforumet eller inte?

    Frågan "varför skaffar folk barn?" verkar inte vara den kärnfråga som du ställer eftersom ditt inlägg fokuserar på hur barnen behandlas (eller inte behandlas). För svar på frågan "varför man skaffar barn" så finns det besvarat på detta forum på massor med ställen och bottnar i saker som: biologisk drift, sociala koder och nedräckta budskap/arv från tidigare generationer, egen längtan, drömmar, felsteg, "bara blev" m fl.

    Faktum är att svenska föräldrar i ekorrhjulet stressar och pusslar som tokar för att få livet med barn att gå ihop, även om den ena (oftast kvinnan) går ner i arbetstid. Och vi har faktiskt mer tid med våra barn än många föräldrar i den industrialiserade delen av världen, ändå har skuldbeläggningen aldrig varit högre. Lägg på anknytningsteorin, non-affektivt bemötande och en hel mängd välmenta instruktioner samt pekpinnar om "gott föräldraskap". I viss del är det befogat. Lägg undan mobiler och skärmar så har du bättre familjesamvaro och mer utrymme att se varandra, tror jag.
Svar på tråden Ni som skaffar barn