• MJNF

    Frustrerad på förskola

    Min son är 2,5 år. Problemet vi har är att han alltid varit lite hårdhänt gentemot de andra barnen på förskolan sedan han började när han var var 1 år. Själv har han i stort sett aldrig gråtit när han trillat eller slått sig. ?Upp igen? har varit vårt motto. Misstänker att han själv alltså har hög smärttröskel Detta har nu eskalerat till att han bits och puttar de andra barnen när han inte får som han vill.

    Vi har lyckats ringa in att detta beteende sker:

    - när de andra inte vill leka med det han vill/gör som han vill (tydligen frågar han alltid först snällt)

    - när han blir frustrerad

    - gentemot de barn i hans egen ålder, aldrig de yngre (han är på avdelning 1-3 år och blir själv 3 om ett par månader).

    Han visar dessutom mkt empati, börjar gråta själv när andra barn gråter och vill krama/ge leksak.

    Förutom att han både hemma och på förskola uppvisar klassiskt trotsbeteende så undrar jag om där är annat som spökar. Att bitas/puttas etc sker alltså främst på förskola. Vi stöter sällan på det hemma eller i lekstunder med barn utanför förskolan. Hemma är det mest ?vanligt? trots där vi väljer våra strider men är konsekventa och försöker vara pedagogiska.

    Det jag funderar på, som kan verka lite högtravande, är huruvida min son får den utveckling och utmaning han behöver på förskolan och att bristen på det i sin tur skapat det dåliga beteende utifrån frustration. Hans avdelning är inte jätteimponerande när det gäller det pedagogiska men de är gulliga och sonen har trivts bra. Dock är han nu bland de äldsta och jag märker skillnad på hans utvecklingsnivå jämfört med de 4-5 barn i hans ålder då han i mina ögon ligger långt före. Han kan tala relativt obehindrat (på två språk) medan jag knappt hört de andra säga många ord. Vår son konverserar och ställer frågor till de andra barnens föräldrar. Vår son kan alfabetet och vill varje dag med mig gå igenom vilka ord som börjar på bokstaven ?a? osv. Han kommer själv på ord till de respektive bokstäverna. Han lägger själv pussel på minst 24 bitar. Han startar själv konversationer med de andra barnen vid marbordet, typ ?vilka djur är blå??. Häromdagen var en pedagog imponerad över att han kände igen alla siffrorna 1-4 medan jag vet att han räknar till 10 på tre olika språk...

    De andra barnen leker med dockor, leksaker etc vilket såklart min son också gör men jag upplever att han blir frustrerad, uttråkad och arg efter en dag på förskolan. Han har definitivt ?myror i brallan? och har svårt att sitta still. Han tar gärna över och är högljudd. Jag förstår att de andra pedagogerna inte har möjlighet att helt ägna sig åt hans utveckling och att de mindre barnen tar mer tid.

    Kan det vara så att hans dåliga beteende beror på understimulans? Hur tar jag upp det utan att verka som att jag höjer mitt barn till skyarna? Kan jag be om att han får gå upp till nästa avdelning (3-6 år) utan att trampa på deras kompetens? De har själva påpekat att han är smart men det har stannat där och feedbacken om hans dåliga beteende har tagit överhanden.

    Långt inlägg men tacksam för tips och erfarenheter.

  • Svar på tråden Frustrerad på förskola
  • MJNF

    Med det här inlägget ville jag ha tips och konstruktiv feedback. Hemskt tråkigt med taskiga kommentarer istället.

    Självklart är hans ibland våldsamma beteende absolut inte ok och vi är båda ledsna och frustrerade över det. Vi pratar med honom om det och visar tydligt och ibland argt att det inte är ok. Tro mig att vi verkligen hanterar och funderar över händelserna. Vi har en dialog med förskolan som själva säger att vi ska sitta lugnt i båten att det här inte alls är ovanligt och att inga insatser från vår sida behövs. De poängterar även att han har väldigt hög empati, de har tom sagt mer än andra barn, vilket får mig att tänka att det här är impulsstyrt beteende baserat på ngn typ av frustration.

    Vi är ledsna och sömnlösa hemma och är självklart inte enbart ute efter att presentera hur bra sin son är. Som jag frågar i min inlägg har jag funderat över om understimuli skulle kunna vara en orsak till hans beteende då han som sagt inte beter sig så i hemmamiljö. Jag vill hitta orsaker till hans beteende och inte bara bli arg över vad han gör.

    Jag tar gärna emot konstruktiv feedback men har man inte det så kan ni gärna låta bli att kommentera.

  • MJNF

    [quote=79895391][quote-nick]louisa83 skrev 2019-09-12 09:00:23 följande:[/quote-nick]Jag tycker det låter som att han kan vara uttråkad. Hans nivå som du beskriver är väldigt hög. Mina treåringar kan inte det där som du säger. Kan du inte prata med personalen och höra vad de säger? Typ fråga först vad de tror kan vara orsaken till hans beteende, och sen kan du ta upp det där med understimulans.

    Det kan också bero på stress. Du säger att han är känslig, så det kanske beror på det? Det är vanligt att små barn bits, mina barn gjorde också det en period som nu är över tack och lov. Men det var lite annorlunda för de brukade bitas när de var glada och man hade en kärleksfull stund, för de visste inte hur de skulle hantera sina kärlekskänslor och började bitas istället! Samma sak på dagis en gång, en av mina pojkar bet en annan pojke när de lekte och hade roligt. I allmänhet är de som biter oftast pojkar i tvåårsåldern, för att de inte vet hur de ska hantera / visa sina känslor och just pojkar brukar ju vara lite senare med talet också och kan inte uttrycka sig verbalt. I ditt fall så säger du ju dock att han pratar väldigt bra, kanske ändå att han kan ha svårt att sätta ord på det han känner och tar till det fysiska. Jag kan tänka mig att det är antingen stress eller understimulans. Går han långa dagar på förskolan?

    Tänker att det kan ju inte skada om ni låter honom byta avdelning för att se om det blir bättre. Han kanske inte vågar sig på de äldre heller ;)[/

    ?

    Stort tack för konstruktivt svar! Ja han bits även i kärleksfulla stunder när han är exalterad. Han går 8-16 vilket jag antar är långt. Han går inte på äldre (men heller inte små) vad jag vet och lite därför jag tänker att han skulle kunna gå upp en avdelning. Jag ska fråga personalen om de upplever honom understimulerad.

    Tack igen!

  • MJNF
    Vildbi skrev 2019-09-12 09:41:30 följande:

    Bits alltså när han är arg, stressad och exhalterad?

    Jag tycker helt ärligt att ni bör kolla upp detta. Det låter verkligen inte normalt.

    Många barn med asp/autism är överbegåvade inom vissa begränsade områden, och har en tendens att bete sig så som du beskriver att ditt barn beter sig.


    I stort sett alla mina vänners barn (i olika åldrar, även äldre än min son) puttas/sparkas/slår till med handen när de inte får som de vill, de har alltså alla autism enligt ditt resonemang?

    Vill tillägga att min son bitit kanske 3 ggr de senaste månaderna men främst puttar till när andra inte gör som han vill. Självklart inte ok men för att bättre ge en bild av hans beteende.

    Vidare så kan man inte sätta diagnoser på så små barn så osäker på vad eller hur jag ska kolla upp? Ge gärna konkreta råd för det.
  • MJNF

    [quote=79895554][quote-nick]louisa83 skrev 2019-09-12 10:13:19 följande:[/quote-nick]Det är absolut normalt om det sker i tvåårsåldern. Många barn går igenom en sån fas. Fråga vilken förskollärare som helst. Googla.

    När min syrra var liten var det en pojke som tyckte om henne. Han visste inte hur han skulle visa det utan gick fram och bet henne på kinden. Hon gick runt med ett stort bitsår i ansiktet i en månad. Min mamma hade kunnat bli arg på pojkens föräldrar, men det blev hon inte. Hon är förskollärare och vet att sånt händer och det går inte att göra något åt.

    Men självklart ska man kolla upp om det är något i miljön som stör barnet, om det är något som gör att det inte mår bra. Stress är en vanlig orsak. Därför är det vanligt att barn plötsligt börjar bitas vid inskolning till exempel, eller om det skett en annan förändring i barnets liv.

    Du borde nog läsa på lite.

    Till TS: när det gäller just bitandet tycker jag inte att du ska oroa dig, det är en fas som kommer gå över av sig själv. För våra barn känns det som att det var inte våra tillsägelser egentligen som gjorde att de slutade, utan mer att de gick vidare i utvecklingen.[/

    Tack snälla för ditt svar, det var lugnande. Jag har googlat (ihjäl mig) men som med allt googlande får man massa info och hittade inte specifikt vår situation. Tänkte att tråden här kunde hjälpa med andras erfarenheter och tips. Vet du om ngn bra informationssida får du gärna dela med dig!

  • MJNF
    FamiljeLisa skrev 2019-09-12 17:33:30 följande:

    Det kan vara inom det s.k. normala I VISS MÅN men det betyder fortfarande inte att det är ett acceptabelt beteende. Ett barn som testar och slår en eller två gånger kan vara inom det normala, men ett barn som slår andra barn dagligen är det inte. Även en treåring går att uppfostra. Kan man inte få sin treåring att sluta slåss och puttas så finns det brister i föräldraskapet, helt klart! Det handlar inte om att få perfekta barn utan man måste uppfostra från början. När barnet testar var gränsen går måste man som vuxen vara där och säga stopp, direkt alltså! Det handlar om att skydda barnet som blir utsatt.

    Varför ser du det inte utifrån den utsattes situation, hur hemskt det måste kännas att bli slagen och puttad på varje dag. Det är inte ok överhuvudtaget. Sådant är inte tillåtet på arbetsplatser, så varför skulle det ursäktas eller accepteras på en förskola eller skola? Ett barn som upprepade gånger är utåtagerande mot andra barn skall punktmarkeras. Se det från det utsatta barnets perspektiv. Ska alla fyraåringar få härja fritt och slåss utan att det stoppas eller vad menar du? Sedan tycker jag det är tramsigt att hålla på och säga att flickor är si och pojkar är så. Det hör inte hit och är irrelevant.


    Trist att du drar egna slutsatser. Det är ingen som har sagt att beteendet är ok eller acceptabelt, tvärtom. Det är ju självklart att alla inblandade blir negativt utsatta. Det är heller ingen som sagt att det sker dagligen. Det är heller ingen som sagt att de ska få härja fritt, tvärtom handlar ju hela den här tråden om att hitta lösningar just därför att vi är medvetna om att situationen inte är bra.

    Jättetacksamt om du kan komma med konstruktiv feedback men att jämföra tvååringar med vuxna på en arbetsplats indikerar till mig att du nog inte har så mycket sådant att komma med.
  • MJNF
    louisa83 skrev 2019-09-16 10:05:22 följande:

    Hur har det gått ts? Har du pratat med förskolepersonalen? Kan han få byta avdelning?


    Där skedde en incident förra veckan där min son i frustration typ kastade sig över ett barn, det andra barnet råkade slå i näsan och fick näsblod. Min son blev tydligen rejält skrämd och ångerfull och personalen hade länge pratat med honom och han var märkbart ledsen resten av dagen. Skämdes även när han kan hem. Sedan dess har de en i personalen som har extra koll på honom och han är som förbytt sedan den dagen. De har själva erkänt att han hamnat i skymundan sedan sommaren då de haft många inskolningar av de y gre barnen. Han är nu jättegullig, inga tecken på frustration etc. Jag kände inte i det här läget att jag kunde ta upp ett byte av avdelning och vill gärna se hur det blir en period framöver. Förhoppningsvis var det detta som behövdes för att han skulle få lite insikt. Som jag skrev i mitt första inlägg så har han varit rejält smärttålig själv och jag funderar på om det kan ha att göra med när han blir lite hårdhänt mot andra barn.

    Tänker att om frustrationen får andra utlopp framöver så får jag ta upp ett ev byte.
  • MJNF
    louisa83 skrev 2019-09-16 10:55:43 följande:

    Oj då. Ja personalen måste också hålla koll. Kanske också det är bra om de kan se vid vilka tillfällen han blir så arg. Kanske någon gemensam nämnare? Är det att han vill leka med samma sak? Kanske att de kan stimulera honom mer på något sätt, kanske sätta honom lite avsides ibland så han kan göra något han är intresserad av? Men det kanske inte finns resurser till det..


    Ja alltså det är inte att han blir så jättearg. Mer att han liksom går upp i varv i stunden, spänner sig och nyper till/biter till (ett litet bett, inte ett stort gap). Det kan hända när han är uppspelt/exalterad men även i lekstunder när leken inte blir just som han vill. Personalen har nu koll på honom och har även en egen leklåda till honom när han behöver tas åt sidan. Han ska såklart inte ta till ngt fysiskt när han inte är nöjd men jag undrar ändå om aktiviteterna på förskolan är tillräckligt avancerade för honom.

    Som det är nu så börjar jag bli lite irriterad över att personalen på förskolan alltid rapporterar ngt negativt när vi hämtar honom, ?idag var han vild?, ?idag hade han svårt att somna? etc. Är det inte A och O att även säga sådant som är positivt? Tex så har han den senaste tiden haft noll olyckor i potträningen. Det är inget de säger utan vi märker genom att han har samma kläder. Han kan jättemycket med alfabet etc men det får vi aldrig höra. Han talar jättefint jämfört med de andra etc. Från en av personalen (som är bättre på det positiva) får vi höra att han tar jättefint hand om de små etc. Att han har mer empati än de flesta barn hon stött på. Börjar tröttna på allt negativt från de andra.

    Dessutom är där en annan flicka, lite yngre än vår son som jag många gånger ser puttas/bitas (går helt oprovocerat fram till vår son eller barn och gör det) och jag hämtar väldigt ofta samtidigt som hennes föräldrar men de tar aldrig upp ngt om henne. Kan det ha gått troll i detta? Återrapporterar de extra till oss då vi har visat ett stort intresse för att göra ngt åt situationen? Eller för att se har högre förväntningar på vår son? Känner mig trött och ledsen och känner i vissa stunder för att bara strunta i det då han ju knappt är sådan utanför förskolan men mår smtidigt dåligt över om han gör ngt gentemot de andra barnen. I vissa stunder när jag läser på nätet så känns detta som helt normalt beteende för en tvååring och i vissa stunder är det som att där är något fel på vår son...
  • MJNF
    annabellelee skrev 2019-09-16 20:12:08 följande:

    Fast om han puttar andra barn så att de får näsblod är det kanske lätt att personalen fokuserar på det, istället för att han kan alfabetet?

    Prata med din son om hur man uttrycker och visar känslor utan våld. Rent konkret, "gör såhär".

    Din son låter intellektuellt brådmogen, men känslomässigt verkar han behöva mycket träning och stöd.

    Säg inte bara till och förmana vad han INTE ska göra, utan förklara hur han ska agera istället.


    Självklart ska vi ha information den dagen något sådant händer (vilket verkligen inte är ofta), jag syftade mer på de andra dagarna.

    Och ja, vi pratar mycket om vad han göra istället. Prata, stampa fötterna, kramas etc. vi försöker också sätta ord på hans känslor åt honom. Men det är svårt att prata med honom i efterhand om vad som hände på förskolan. Många psykologer menar dessutom att man inte ska göra det.

    Har du själv erfarenhet av liknande beteende?
  • MJNF
    jrockyracoon skrev 2019-09-16 22:20:37 följande:

    Svår situation! Det kan inte vara lätt för dig TS att hantera det här.

    Jag tänker att förskolepersonalen kan ha fått upp ögonen för hans negativa beteende (bitande) och därmed sätta stort fokus på de negativa saker han gör, och börja förknippa honom med enbart de negativa händelserna. En sådan syn på ett barn smittar naturligt av sig och barnet märker det. I förlängningen kan det innebära att hans självkänsla blir skadad. Du skulle i försiktiga ordalag kunna påpeka en sådan risk och se hur de reagerar på det. Om de inte ens ser den risken, skulle jag bli orolig för deras kompetens.

    Det är givetvis naturligt att små barn ibland puttas och biter när de blir frustrerade eller upphetsade. Vår dotter gjorde detta i förskolan. Det är samtidigt jättetråkigt för de barn som drabbas.

    Min uppfattning är att detta beteende är väldigt svårt att fjärrstyra hemifrån. Om barnet inte visar samma beteende hemma, så är det lite föräldrarna kan göra. Situationen behöver lösas på plats av förskolepersonalen. Att kräva av föräldrarna att kunna fjärrstyra sina barn är lite som att bestraffa en hund flera timmar senare. Därmed inte sagt att det ibland kan finnas situationer där barnets helhetssituation kan bidra till dennes frustration och ilska. Föräldrarna behöver förstås ändå göras delaktiga i problemen och dess lösningar, även om de inte kan vara på plats och ta hand om problemen själva.

    Med det sagt, så vill jag ändå tipsa om rollspel. Vi använde oss av det med vår dotter. Vi spelade upp olika situationer med dockor och försökte få till ett resonemang om vad dockan kunde göra i olika situationer. Jag uppfattar att det hjälpte till viss del, men inte ledde det till några revolutionerande förändringar.

    Annars så tänker jag att det här är något som främst ligger på förskolepersonalens ansvar och ditt och deras samarbete. Har de t.ex. kunnat komma fram till i vilka situationer som barnet blir frustrerat? Har de prövat att ge barnet större utmaningar och aktivera det på ett annat sätt? Har ni möten om detta där ni diskuterar igenom situationen och lösningar på den? Vilken handlingsplan har ni upprättat för att barnets beteende ska upphöra? Följs denna handlingsplan, behöver den revideras eller ska den bytas ut helt?

    I er dagliga kommunikation behöver ni kanske prata om handlingsplanen, hur de har försökt bemöta barnet och hur det har gått, etc. En sådan öppenhet gör dig antagligen mer trygg med att de jobbar med problemet och försöker hitta lösningar, samt att du kan komma med förslag och känner dig delaktig i processen. Det är ju ditt barn. Du behöver också få information om i vilka situationer han gör det här, och personalens bemötande. Med större insyn har du bättre möjligheter att ge råd till personalen om vad de kan göra. Tänk på att personalen ofta inte har någon djupare psykologisk insikt, de är inte psykologer. De försöker antagligen sitt bästa men ibland blir det fel. Därför är det viktigt att du får information om hur de försöker bemöta barnet, och så kan du den vägen se om deras tänk är bra eller om det behöver ändras.

    Sedan så tänker jag att du kan diskutera med personalen med vad du vill att de ska säga och blandningen positivt/negativt. Ska de säga allt som har hänt, eller vill du att de säger enbart mest positiva saker.


    Stort tack för konstruktivt svar! Det där med rollspel har vi bara touchat men ska absolut se om vi kan testa vidare där.

    Vi har ett utvecklingssamtal om året (vilket jag anser vara på tok för lite) så det blir ingen kontinuerlig avstämning där. Jag upplever att de, som så många andra fskolepersonal är, lite stressade och inte hinner med allt. De uppdaterar tex inte längre på anslsgstavlan vad de gjort under dagen/veckan och teckningar kommer inte upp, gamla skyltar på barn som inte går kvar etc. Det gör att jag inte riktigt känner att jag kan be om egentid med dem om min son. Jag upplever att de tar saken på allvar med min son och återrapporterar/hittar lösningar men nästan så att jag känner att det går över styr nu. När jag hämtar honom nu kämpar jag mellan att fråga hur det gått, jag vill ju såklart veta, men samtidigt är jag trött på att då bara få höra svar relaterat till det negativa speciell då återkopplingen ju sker så min son får höra det...Min son förstår definitivt vad som sägs och han blir påverkad och kanske som du säger blir det en ond spiral med dålig självkänsla. En konkret handlingsplan finns inte men jag ska kanske be om den. Märker att jag har svårt för att pusha och ifrågasätta personalen, vill inte vara den jobbiga föräldern. Det är ju min son som är ?problemet?...
  • MJNF
    Stockholmspappan skrev 2019-09-17 18:48:26 följande:

    Barnet är alltså 2,5 år och har puttat/bitits några gånger på förskolan. Det i sig är knappast oroande och jag har svårt att se att detta skulle lägga grunden för nästa Jeffrey Dahmer, vad jag däremot reagerar på är den brist på empati "vuxna" i denna tråden visar på. Ett beteende som vida överstiger den problembild dessa "vuxna" vill måla upp med diverse hobbyanalyser om autism och andra tänkbara ytterligheter. Till trådskaparen: Sitt lugnt i båten och prata sansat och fint med barnet så ska du nog se att det kommer ge med sig med tiden. Och din teori ang. barnets tidiga utveckling låter inte helt dum, man känner ju själv sina barn bäst. Ett tips kanske skulle vara att fråga personalen mer detaljerat kring vilka situationer beteendet uppstår och kanske öva lite konflikthantering hemma med lite enkla sociodraman?

    Mvh


    Tack för fint och konstruktivt svar!
  • MJNF
    jrockyracoon skrev 2019-09-18 05:41:57 följande:

    Jag känner igen det du säger om känslan av att känna skuld och att bli överöst med negativ feedback om ens barn så att man blir ledsen och känner sig som en usel förälder. Så var det mycket för oss under den tiden vi hade vår äldsta dotter i förskolan. Jag valde att uppmuntra personalen att berätta alla händelser för jag ville inte missa något av barnens utveckling, men det var inte roligt alla gånger. Jag tänkte ändå att vi behövde göra det bästa av situationen för dotterns skull, även om det blev plågsamt för oss vuxna.

    Jag tycker du ska begära att få till ett eller flera möten om situationen med ditt barn. Då kan ni lägga en grund hur ni ska jobba med problemet, hur ni ska rapportera om det och också få en samsyn och bättre förståelse för varandras situation. 

    Att de har mycket och göra kan inte du ta hänsyn till, detta handlar om ditt sons mående och det är viktigt. Finns inte resurser är det något som behöver komma upp i ljuset och ingen blir hjälpt av att man inte visar på de behov som finns.

    Det är absolut inte din son som är problemet! Problemet handlar om hur han beter sig i vissa situationer och också om hur personalen kan hitta bra former för att förebygga och bemöta honom när det händer. Den lättaste vägen är att hitta syndabockar och säga att barn som inte beter sig enligt de vuxnas mall är felet, men det är en helt felaktig inställning. Med lyhörd personal och goda insatser kan ett barns underliggande behov mötas och det negativa beteendet upphöra.

    Att ett barn bits eller reagerar med aggressivitet i vissa situationer är egentligen inget konstigt eller fel. Det som blir fel är om de vuxna inte hittar verktyg för att bemöta det beteendet.

    Försök att se till att få återkopplingen på ett sätt så att din son inte hör det. Kanske innan han har märkt att du är där, eller ta den på engelska. Du har helt rätt i att er diskussion är något som han inte mår bra av att höra. Och om du tycker du får enbart negativ feedback och det är ett problem för dig, så tycker jag du ska ta upp det också med personalen.


    Tack för hjälpande svar! Jag ska be om att de gör sig tid så vi kan prata igenom det.

    Den dagliga återkopplingen blir knepigare. Min son får ofta syn på mig direkt när jag kommer och engelska pratar jag och hans pappa hemma och det har vi märkt att han förstår så vi har inget hemligt språk längre.
  • MJNF
    Saraivilla89 skrev 2019-09-18 08:13:14 följande:

    Så din son är enligt din egna utsago ett geni, men ändå springer han runt och beter sig som ett klappmongo mot andra barn och förstår inte vad ett enkelt nej betyder... Jag tror jag vet vilka som är problemet i det här fallet.


    Ett väldigt omoget svar som gärna undanbedes. Att som vuxen kalla ett litet barn för klappmongo har jag inga ord för...
  • MJNF
    Kallamakka skrev 2019-09-18 08:15:44 följande:

    Hej!

    Jag förstår att ni funderar fram och tillbaka kring hur ni kan lösa den här situationen, och att det är frustrerande även för er.

    Att byta avdelning, till äldre barn kan vara en bra idé. Men kom ihåg då också, att förmodligen ingen plats finns tillgänglig och att det inte behöver bli av för att ni vill det Nu. Och att ditt barn kommer att gå från äldst, till yngst på avdelningen.

    - Kan bli svårigheter att hitta nya kompisar som leker liknande lekar som ditt barn, och även en flytt medför en viss stress till ett barn en period, det kan också framhäva ett oönskat beteende. Har jag själv bevittnat. - Men det kan också bli väldigt bra, jag tror att pedagogerna ändå skulle flytta upp ditt barn till ny avdelning snart ändå.

    En funderare:

    - Vill man dit med sina vänner, eller helt skaffa nya?

    - Nya pedagoger som ska lära känna ditt barn.

    - tror du att arbetet kring ditt barns oönskade beteende helt kommer att sluta, för att barnet får nya utmaningar?

    En annan sak, som någon skrev tidigare, är att man behöver förmodligen punktmarkera/följa ditt barn en tid på förskolan.

    Jag har mött sånt här i mitt arbete, och i det här fallet så vet redan pedagogerna i vilka samspel som ditt barn möter problem. Och det blir inga svårigheter att isåfall kunna finnas nära barnet i situationer när barnet hanterar att andra känner olika.

    Jag hade valt(som pedagog) att följa ditt barn under hela dagen, innan en konflikt blir till våld, så skulle det isåfall lätt kunna stoppas och istället bli en stund till reflektion kring att använda munnen och prata istället för att använda kroppen.

    Och eftersom att jag varit där, så behöver jag inte heller ställa frågan "varför gjorde du så?" eftersom man i allafall sällan får något svar på den ändå.

    Efter tillräckligt mycket ihärdigt avledadande, så får man istället börja berömma barnet för att det var bra att barnet berättade, bad om ursäkt, att barnet valde att gå ifrån, att barnet valde att göra något annat. Successivt blir beteendet omvänt till något bättre.

    Självkänsla, att känna att man kan göra bra val, är något man måste få lära sig, väldigt viktigt i sånna här sammanhang. För barn med problematik som det här, blir ofta negativt lyfta. Och tänk själv att bära på den känslan, av att jag inte klarar av någonting?

    Genom att få fler positiva upplevelser under dagen, så kommer barnet att hellre vilja ha den upplevelsen än en arg vuxen eller ett ledset barn omkring sig.

    Enligt mig handlar det mer om den personliga känslan kring sig själv, att få rätt vägledning, snarare än stimulans.

    Lycka till, det kommer bli bra!


    Tack för peppen och erfaret svar! Jag hoppas verkligen det blir bättre och att pedagogerna har mer tid för honom nu när inskolningarna lagt sig. Det känns såklart inte sjysst att stjäla pedagogernas tid till mitt barn men det är väl st i längden.

    Gällande en annan avdelning så tar jag till mig av det du säger och tänker att jag ger hans nuvarande avd en chans en period. Han kommer ändå byta efter årsskiftet som jag förstått. Fördelen är att min son känner både barn och pedagoger på de andra avdelningarna då de ofta gör saker ihop och då hans tidigare avdelnignskamrater flyttat upp. Jag upplevde att han lekte bättre (kanske vildare men inget våld ) när de fortf gick tillsammans och jag tycker det är tråkigt för min son att nu enbart ha yngre barn runt sig som han inte relaterar lika bra med.
  • MJNF
    isotop skrev 2019-09-18 10:21:36 följande:

    Tydligen kan väldigt begåvade barn bli bråkiga och utåtagerande när de inte får rätt stimulans.


    Är du sarkastisk eller har du något konkret tips gällande situationen?
  • MJNF
    krokus skrev 2019-09-18 11:26:21 följande:

    Hej!

    Jag förstår hur ni har det, min son hade det på liknande sätt på förskolan. Vi fick varje dag höra att han puttade andra barn, och frågan om vi hade lärt honom att man inte slåss hemma (!). Nu i efterhand inser vi att han var understimulerad och kände sig annorlunda/utanför. Intellektuella barn är väldigt smarta och fattar fort, men den känslomässiga utvecklingen hänger inte med. Vårt barn är idag testad med extremt högt IQ, har fått flytta upp flera klasser i skolan och mår nu bra och är ?välanpassad?.

    Jag rekommenderar dig och pedagogerna i skolan att läsa Mona Liljedahls bok ?särskilt begåvade barn; förskolans möjlighet och utmaning?.

    Känner du igen ditt barn (vilket jag tror att du kommer att göra) så ta kontakt med filurumgrupperna på Facebook, där samlas föräldrar till särskilt begåvade barn. Börja även att följa gcp på sociala medier.

    Lycka till och ta hand om er! Det är inget fel på er son eller på er som föräldrar ????


    Tack snälla! Jag ska läsa boken!
Svar på tråden Frustrerad på förskola