• Thu 12 Sep 2019 12:40
    493 visningar
    8 svar
    8
    493

    Sluta röka... verkligen värt det?

    Är också fd rökare, rökt mer eller mindre i över 15 år men några kortare uppehåll.

    Fördelarna är:

    Slipper stinka rök (detta känner du inte när du själv röker men oj vad det luktar illa om en rökare ett tag efter de har rökt)

    Känner dofter starkare (underbart att vara ute i en trädgård när jag verkligen känner de olika dofterna)

    Bättre hy (ser mer frisk ut)

    Blir inte sjuk lika ofta (slutade röka för ett år sedan och har inte varit sjuk en enda gång sedan dess. De senaste åren har jag fått nån typ av förkylning minst 4 ggr/år med mkt halsont och tappad röst som följd)

    Minskad risk för KOL och lungcancer (har personer i min närhet som dött pga detta, det är väldigt ångestframkallande att inte kunna andas och i princip kvävas långsamt till döds)

    Tänk på att du behöver skapa nya vanor, om du alltid gått ur för en cigg på rasten på jobbet så behöver du skapa en annan vana. Det kan tex vara att ta en kaffe, lyssna på en bra låt, äta ditt favoritmellanmål, läsa lite i en bra bok eller vad som helst som du tycker är skönt eller härligt. Ersätt en vana med en annan.

Svar på tråden Sluta röka... verkligen värt det?