• Thu 12 Sep 2019 13:27
    825 visningar
    4 svar
    4
    825

    HJÄLP MIG! Nytt jobb och gravid

    Hej alla!


    Jag har fått två glada nyheter som krockar med varandra. 
    Jag är gravid och fått ett nytt jobb.


     


    Jag har letat efter jobb i snart två år så min nya anställning betyder mycket! Men jag har också blivit gravid och abort är tyvärr ingen möjlighet, mest för att jag helt enkelt inte vill.

    Är det någon som vet när jag ska berätta för min nya chef att jag är gravid? Jag börjar ju som provanställd men vet inte vilka skyldigheter jag har. 

  • Svar på tråden HJÄLP MIG! Nytt jobb och gravid
  • Thu 12 Sep 2019 13:34
    #1

    Enligt lag 2 månader innan planerad föräldraledighet men jag kan tänka mig att det kommer synas och du vill berätta tidigare. Oftast meddelar cheferna inom 4-5 månader att ens provanställning går över till tillsvidare om allt stämmer bra. Grattis till jobbet och graviditeten!

  • Thu 12 Sep 2019 17:23
    #2

    Du har ingen skyldighet alls innan 2 mån innan du ska vara ledig. Dock syns det ju tidigare. Men du behöver inte säga något nu alls. Grattis till jobbet.

  • Thu 12 Sep 2019 17:33
    #3

    De får ju inte sparka dig pga graviditet, men många arbetsgivare hittar en "annan orsak att sparka gravida" för att slippa åka på anmälningar o bli betalningsskyldiga.

    Som de andra säger, du måste säga till minst 2 månader innan föräldraledighet, försök dölja det o berätta när dina 6 månader har gått.

    Inte alltid så lätt o dölja dock.. Lycka till!

  • Anonym (H)
    Thu 12 Sep 2019 17:48
    #4

    Det här låter lite hemskt, men jag hoppas att du att det rent teoretiskt:

    Tycker det är helt okej att du tackar ja till anställningen utan att berätta om din graviditet. Sannolikheten att du inte får jobbet eller inte får fortsätta efter prövotiden är ju tyvärr rätt hög, ifall du berättar att du är gravid. Och varför skulle du tacka nej till/riskera ditt nya jobb, för en graviditet som du inte kan vara helt säker på att går hels vägen?

    Jag hoppas ju naturligtvis att allt kommer att gå bra för dig och du kommer att föda ett friskt barn :) Men menar bara att tacka ja till jobbet du nu, och ha inte dåligt samvete för att du inte berättar. Och om chefen senare påpekar nåt, då du säger att du kommer ta ut föräldraledigt om två månader, så säger du bara åt h*n det jag skrev ovan. ?Jag kunde ju inte ens vara säker på att graviditeten skulle gå fullt ut? Vill du skadar det ju knappast heller att dra en vit lögn och säga ?jag visste inte ännu då jag tackade ja till jobbet att jag var gravid?.

    Och så är det ju också väldigt vanligt att man inte berättar åt utomstående förrän efter tolfte veckan heller.

    Hur lång prövotid är det på tjänsten?

Svar på tråden HJÄLP MIG! Nytt jobb och gravid