• Anonym (Ledsen)

    Svartsjuk kille

    Hej! Jag lever tillsammans med en man som är fruktansvärt svartsjuk. Jag vetinte om jag orkar mer, vi går i terapi men det känns inte som att det blir bättre. Han är kontrollerande och jag känner att jag isolerar mig och försöker att inte skapa situationer som kan göra honom svartsjuk. Det kan vara exempelvis att jag kollar på någon på tunnelbanan som triggar igång honom.

    Jag undrar om någon har erfarenhet av en svartsjuk partner som har blivit mindre svartsjuk och blivit hjälpt eller om det är ett hopplöst fall? Jag orkar inte leva med dessa bråk. Han har insikt men inte i ?stundens hetta?. Han beskyller mig för allt möjlig tex. vara flörtig med hans vänner. Och det är först efter att han har lugnat ned sig som han kan be om ursäkt.

    Finns det något hopp eller måste jag lämna?

  • Svar på tråden Svartsjuk kille
  • Aiyana
    Anonym (Ledsen) skrev 2019-09-13 08:10:59 följande:
    Jag har försökt anpassa mig också med att inte stirra men varje gång han har tagit upp något så har jag ingen aning om vem han pratar om och kan inte minnas situationen eller att jag har suttit och tittat på personen, så det blir helt omöjligt att bemöta. Jag har börjat att titta ned i backen när vi går och det känns som att jag är typ fånge i vår relation.
    När någon med en svartsjuk partner börjar anpassa sig är det riktigt illa. Du har all rätt som en fri individ att titta på vem du vill och hur mycket du vill. Att du ska behöva gå och titta ner i gatan för att han inte ska bli svartsjuk och sur är så jäkla fel. 

    En sån relation som du befinner dig i suger musten och livsglädjen ur dig. Och det kommer bara bli värre och värre. Tro mig. Du har bara ett kort liv och du är, precis som alla andra, värd ett bra, tryggt och kärleksfullt förhållande. Ert förhållande är inte sunt och varför ska en man få dlig att må så dåligt? Inse ditt eget värde, rätten till ett bra liv och gör slut med honom. 
  • LoveRain
    Anonym (Också svartsjuk kille) skrev 2019-09-13 03:54:20 följande:

    Min kille är också svartsjuk och kan få utbrott för att han får för sig att jag tittar på någon på stan och han misstänker hela tiden att jag pratar med andra eller träffar andra. Vi har bråkat massor om det här, jag förklarar att jag blir förolämpad för att han tror att jag är så billig och det har faktiskt blivit bättre med tiden. Han har börjat lita mer på mig och har insett att det inte finns någon logik i en stor del av hans svartsjuka. Och jag har anpassat mig till viss del, jag är t.ex försiktig med mina ögon när vi är bland folk och tittar inte för länge på killar. Till saken hör att jag är något av en "stirrare", jag gillar att sitta och iaktta folk men det är förstås inte killar jag kollar efter utan jag tycker om att se på dessa små vardagsteaterscener som utspelas runtomkring oss hela tiden; jag tittar när någon betalar i kassan på cafét, jag studerar folks utseenden när jag åker tunnelbana osv. Men jag har alltså lärt mig att inte titta åt killars håll för husfridens skull.


    Att du löser hans problem åt honom genom att anpassa dig på detta sätt är inte sunt. I en våldsam relation (att hela tiden anklaga någon gör otrohet och bli arg för att andra tittar på dig är psykisk misshandel) så är det mycket vanligt att den misshandlade partnern börjar anpassa sig och skära in på son egen frihet för husfridens skull. Jag förstår att du tänker att detta är ett enkelt sätt att få lite lugn i er relation men det är inte normalt att behöva göra så. I en sund relation är att vardagligt titta på andra människor runt omkring ett problem. Givetvis kan han få vara svartsjuk om han vill men det är HANS ansvar att jobba med sin sjukliga svartsjuka. Hans problem med sig skälv ska inte gå ut över dig. Du gör ingen en tjänst genom att anpassa dig efter ett sjukt beteende. Förstår att du gör det men för din skull, tänk ett varv till! Det finns många andra att ha en sund och fri relation med!
  • Anonym (Också svartsjuk kille)
    Anonym (Ledsen) skrev 2019-09-13 08:10:59 följande:

    Jag har försökt anpassa mig också med att inte stirra men varje gång han har tagit upp något så har jag ingen aning om vem han pratar om och kan inte minnas situationen eller att jag har suttit och tittat på personen, så det blir helt omöjligt att bemöta. Jag har börjat att titta ned i backen när vi går och det känns som att jag är typ fånge i vår relation.


    Samma här, han kan plötsligt bli skitarg för att han tyckte att jag kollade på en kille fast jag kanske knappt noterade att det stod en kille där, jag tittade åt det hållet men såg inte vem det var jag påstått stirrade på. Då blir det omöjligt att bemöta. Killen du påstår att jag kollade in, var han svart eller vit, var han ung eller gammal? Var det en eller två killar för jag lade ärligt talat inte ens märke till dem??

    Min kille har som sagt blivit mycket bättre och idag händer det nästan aldrig att han får sådana här utbrott. Jag har vant mig vid att han frågar vad jag gör och han ber mig visa med kameran runtomkring mig ibland så han ser att jag talar sanning om var jag är och att jag är ensam, men numera gör vi det kärleksfullt, nästan på skämt. Han känner sig lugnad och jag har valt att acceptera att han är sån här.

    Så ja, det finns hopp om att en svartsjuk partner kan ändra sig men det gäller att han själv inser att han har problem och vill göra något åt det. Och hur kontrollerande är han idag, hur stora problem har ni? Min kille är ändå inte vad jag skulle kalla sjukligt svartsjuk, han försöker inte isolera mig och jag får t.o.m umgås och chatta med manliga vänner. Är förhållandet bra i övrigt borde ni pröva terapi och kanske KBT-behandling om han är villig att försöka ändra på sig.
  • Aiyana
    Anonym (Också svartsjuk kille) skrev 2019-09-13 09:37:29 följande:
    Samma här, han kan plötsligt bli skitarg för att han tyckte att jag kollade på en kille fast jag kanske knappt noterade att det stod en kille där, jag tittade åt det hållet men såg inte vem det var jag påstått stirrade på. Då blir det omöjligt att bemöta. Killen du påstår att jag kollade in, var han svart eller vit, var han ung eller gammal? Var det en eller två killar för jag lade ärligt talat inte ens märke till dem??

    Min kille har som sagt blivit mycket bättre och idag händer det nästan aldrig att han får sådana här utbrott. Jag har vant mig vid att han frågar vad jag gör och han ber mig visa med kameran runtomkring mig ibland så han ser att jag talar sanning om var jag är och att jag är ensam, men numera gör vi det kärleksfullt, nästan på skämt. Han känner sig lugnad och jag har valt att acceptera att han är sån här.

    Så ja, det finns hopp om att en svartsjuk partner kan ändra sig men det gäller att han själv inser att han har problem och vill göra något åt det. Och hur kontrollerande är han idag, hur stora problem har ni? Min kille är ändå inte vad jag skulle kalla sjukligt svartsjuk, han försöker inte isolera mig och jag får t.o.m umgås och chatta med manliga vänner. Är förhållandet bra i övrigt borde ni pröva terapi och kanske KBT-behandling om han är villig att försöka ändra på sig.
    Där ser man hur hjärntvättad man kan bli. Du tycker han har blivit mycket bättre och att det inte är så farligt att du ska visa med kameran vart du är, att han frågar vem du är med och han får "nästan aldrig" utbrott. Och du får "tom umgås med manliga vänner". 

    Det du nu tycker är acceptabelt hade de flesta aldrig accepterat. 
  • Anonym (Också svartsjuk kille)
    Aiyana skrev 2019-09-13 10:01:41 följande:

    Där ser man hur hjärntvättad man kan bli. Du tycker han har blivit mycket bättre och att det inte är så farligt att du ska visa med kameran vart du är, att han frågar vem du är med och han får "nästan aldrig" utbrott. Och du får "tom umgås med manliga vänner". 

    Det du nu tycker är acceptabelt hade de flesta aldrig accepterat. 


    Jag är medveten om detta och jag vet att de flesta inte skulle acceptera att leva såhär. Men jag älskar min kille och vårt förhållande är så otroligt bra på så många andra sätt, vi är jämlika och respekterar varandra på andra plan och idag är hans svartsjuka inte värre än att jag kan hantera det. Men det var tack vare att han insåg själv att han var oresonligt svartsjuk och han har jobbat med sig själv. Men jag var nära att lämna honom pga svartsjukan, hade han inte kommit till den insikten och hade inte vår kärlek varit så stark hade jag inte heller orkat mer.
  • LoveRain

    [quote=79897956][quote-nick]Anonym (Också svartsjuk kille) skrev 2019-09-13 10:25:41 följande:[/quote-nick]Jag är medveten om detta och jag vet att de flesta inte skulle acceptera att leva såhär. Men jag älskar min kille och vårt förhållande är så otroligt bra på så många andra sätt, vi är jämlika och respekterar varandra på andra plan och idag är hans svartsjuka inte värre än att jag kan hantera det. Men det var tack vare att han insåg själv att han var oresonligt svartsjuk och han har jobbat med sig själv. Men jag var nära att lämna honom pga svartsjukan, hade han inte kommit till den insikten och hade inte vår kärlek varit så stark hade jag inte heller orkat mer.[/

    Har du inte frågat dig varför DU ska hantera något som till 100% är hans problem och något han behöver jobba med? Om du vill hjälpa honom att sluta vara svartsjuk så gör du inte det genom att anpassa ditt beteende. Du tror att du gör det men problemet kvarstår då du inte kan bete dig som man kan i en sund relation. Om du verkligen vill hjälpa honom så ska du bete dig som vanligt, dvs du tittar på vem du vill osv, och sen får han öva på sitt sätt att hantera det. Forsätter ni som nu där du ska anpassa dig på de sätt du gör kommer han aldrig på allvar kunna förändra sig. Om han verkligen vill ändra sig och äger sitt problem borde han uppmuntra dig att göra så.

  • Anonym (Sigrid)
    Anonym (Också svartsjuk kille) skrev 2019-09-13 10:25:41 följande:

    Jag är medveten om detta och jag vet att de flesta inte skulle acceptera att leva såhär. Men jag älskar min kille och vårt förhållande är så otroligt bra på så många andra sätt, vi är jämlika och respekterar varandra på andra plan och idag är hans svartsjuka inte värre än att jag kan hantera det. Men det var tack vare att han insåg själv att han var oresonligt svartsjuk och han har jobbat med sig själv. Men jag var nära att lämna honom pga svartsjukan, hade han inte kommit till den insikten och hade inte vår kärlek varit så stark hade jag inte heller orkat mer.


    Han är otroligt fin och ert förhållande är så bra, förutom att han kan få utbrott för ingenting, men inte lika ofta som förut, så då är det okej? Eller att han kontrollerar dig till den grad att du måste visa var du är för att han ska kunna lita på dig? Att han bestämmer vilka vänner som är okej att prata med? Ni respekterar varandra på andra plan, förutom de plan där han inte respekterar dig? Du, det där är inte kärlek.

    Du ska inte behöva ?vänja dig? med sån där skit. Det är inget du ska behöva acceptera. Har du pratat med någon om hur ni har det? Någon vän eller så? Vad brukar dom då säga?
  • Anonym (Min sambo)

    Jag gjorde faktiskt slut med min sambo idag. Han höll på flera dygn som jag skrev tidigare i tråden. Idag ville han att jag fotade gymmet jag var på. Jag gjorde det aldrig. Han ringde och ringde och sms:a så jag var nära på psykakuten. Så jag gjorde slut. Orkade knappt ta hand om barnet efter denna terror. Och allt är såklart mitt fel att han agerat såhär. Om jag ändrar mig finns inga problem som han sa. Ingen självinsikt alls.

  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (Min sambo) skrev 2019-09-13 18:27:50 följande:

    Jag gjorde faktiskt slut med min sambo idag. Han höll på flera dygn som jag skrev tidigare i tråden. Idag ville han att jag fotade gymmet jag var på. Jag gjorde det aldrig. Han ringde och ringde och sms:a så jag var nära på psykakuten. Så jag gjorde slut. Orkade knappt ta hand om barnet efter denna terror. Och allt är såklart mitt fel att han agerat såhär. Om jag ändrar mig finns inga problem som han sa. Ingen självinsikt alls.


    Starkt jobbat av dig!!! Jag hade ett jättelångt samtal med min sambo idag men osäker om det ger något på sikt. Så imponerad av dig. Lycka till??
  • Pentra

    Har egen erfarenhet. Det kommer aldrig att gå över eller att läka ut! Det kommer snarare att förvärras! Lämna medan tid är, och det är nu! ... Med vänlig hälsning, Pentra

Svar på tråden Svartsjuk kille