• Anonym (Jag vill inte)

    Livrädd för att föda på Östersunds sjukhus

    För femton år sedan blev jag så illa behandlad av Östersunds sjukhus att jag nu är livrädd för att föda där. Då höll jag på att dö för att jag förvägrades hjälp för mitt magsår, som till slut brast. Det gick alltså hål på min buk för att jag inte fick behandling för magsåret. Läkarna gjorde ingen röntgen på min mage trots att jag beskrev alla symptom på magsår. bönade och bad om vård i ett halvår. Jag blev stämplad som hypokondriker och skickades alltid hem utan att få hjälp. Patientskadenämnden konstaterade att "vården" jag fick var så bristfälliga att sjukhuset ska betala skadestånd.

    Jag flyttade från Östersund kort efter akutoperationen av min mage. Jag blev oerhört traumatiserad. Jag har sedan dess varit rädd för att söka vård.

    Nu är jag gravid. Jag måste flytta till barnets pappa i Östersund. Jag kommer alltså att föda på Östersunds sjukhus! Jag är så jävla rädd! Jag vill föda vaginalt, men har läst statistik som visar att Östersunds sjukhus är nr 3 sämst i Sverige på vård av förlossningsskador. Jag har noll förtroende för det där jäkla sjukhuset. De höll på att ta död på mig för femton år sedan och nu ska jag ge dem förtroendet att förlösa mitt barn?

    Min barnmorska förminskar mina känslor. Hon säger att det där hände för femton år sedan och det var inte fråga om förlossning. Hon tycker att jag ska skärpa till mig.

    Vad ska jag göra? Jag har nästan panikångest över tanken på att föda i Östersund!

  • Svar på tråden Livrädd för att föda på Östersunds sjukhus
  • Anonym (Jag vill inte)
    Anonym (Nn) skrev 2019-09-13 19:13:51 följande:

    Din bm har ju rätt. Din rädsla är ju helt orimlig. Sök hjälp före förlossningen för dessa känslor kommer absolut inte gynna en god förlossningsupplevelse.


    För mig är min rädsla högst rimlig. De var så fula mot mig. Och smärtan... Att få brustet magsår är den värsta smärta man kan uppleva då hela buken fräts sönder av magsyran. Jag kan inte tänka bort mitt trauma. Jag förstår inte vad någon ska kunna säga för att jag ska få förtroende för Östersunds sjukhus.
  • Anonym (Jag vill inte)
    Kexsmula skrev 2019-09-13 19:41:05 följande:

    Jag har ingen koll på var närmsta sjukhus ligger, men tvivlar på att det rör sig om mer än två timmar med bil. Det är värt en två timmar åktur för en bra förlossning.


    Jah ska föda i december. Närmsta sjukhus ligger drygt två timmar bort. Hur vet man att man hinner fram och att man inte föder efter vägen? Dessutom är vägen mellan Östersund och Sundsvall helt bedrövlig med många olyckor. Särskilt på vintern! Oroar mig för olyckor, att få föda i en snödriva på E14. Fan. Jag oroar mig för allt. Det är mitt första barn så jag är helt oerfaren och orolig för allt. Skulle vilja slippa oroa mig för färden till sjukhuset i alla fall.

    Finns verkligen ingen lösning för mig... :(
  • Anonym (Nn)
    Drottningen1970 skrev 2019-09-13 19:39:09 följande:

    Och? Även om rädslan är orimlig så är den något som BM ta på allvar. Om TS behöver stöd för en fobi (som uppstått av förståeliga orsaker) så är det BM uppgift att se till att TS får proffesionellt hjälp istället för att vifta bort hennes rädsla.


    Ja, det mesta är tydligen barnmorskans uppgift nu för tiden. Folk tar otroligt lite eget ansvar nu för tiden. Och många har väldigt svårt för att tänka rationellt.
  • Anonym (Jag vill inte)
    Anonym (Nn) skrev 2019-09-13 20:12:37 följande:

    Ja, det mesta är tydligen barnmorskans uppgift nu för tiden. Folk tar otroligt lite eget ansvar nu för tiden. Och många har väldigt svårt för att tänka rationellt.


    Vadå eget ansvar? Förklara vad mitt ansvar är. Att blunda för statistik? Att glömma mina erfarenheter och hoppas på att Sveriges tredje sämsta sjukhus plötsligt ska bli världsmästare på att förlösa kvinnor? Det är rationellt att frukta ett sjukhus med rykte om sig att göra ett dåligt jobb. Jag vore en fullständig idiot om jag inte var orolig mtp hur de vägrade att ta mig på allvar sist.

    Vad är mitt ansvar?
  • Anonym (Sara)

    Varför måste du flytta till pappan? Hur långt bort bor du nu? Varför kan inte han flytta hem till dig?

  • Anonym (Jag vill inte)
    Anonym (Sara) skrev 2019-09-13 20:19:31 följande:

    Varför måste du flytta till pappan? Hur långt bort bor du nu? Varför kan inte han flytta hem till dig?


    Bor i Dalarna nu. Han har ett barn sedan tidigare så han är inte "flyttbar"de närmsta åren. Funderar på att föda här i Dalarna, dock har vi ingenstans att bo ens tillfälligt efter förlossningen eftersom lägenheten är uppsagd och vi ska vara ute ur lägenheten i november. Vi funderar på att föda här och bo på hotell några dagar efter förlossningen, men sen måste vi åka fem timmar bil med en nyfödd och det känns hemskt mot bebisen att behöva ligga i babyskydd i fem timmar. Och vägen mellan Östersund och denna ort är verkligen hemsk på vintrarna. Jag vill helst komma över min rädsla för att föda i Östersund. Allt känns bara omöjligt nu. :(
  • turnipnswede

    Jag vill bara berätta om mina erfarenheter av att föda i Östersund. Har två barn, båda födda i Östersund. Båda mina förlossningar var jättebra och all personal på förlossningen och sen BB var väldigt duktiga och jag upplevde dem som kunniga. Jag kände mig aldrig rädd och hade fullt förtroende för barnmorskorna.

  • Anonym (Frivilligt)

    Men man får föda var man vill! Välj ett annat sjukhus eller kolla på möjligheterna att föda hemma

  • turnipnswede

    [quote=79899357][quote-nick]Anonym (Frivilligt) skrev 2019-09-13 20:41:57 följande:[/quote-nick]Men man får föda var man vill! Välj ett annat sjukhus eller kolla på möjligheterna att föda hemma[/

    Fast nu har du ju inte läst tråden. Och föda hemma är väl inte speciellt realistiskt.

  • neverpreggo

    Tänk att det bör inte vara samma personal som förlöser dig som de som vårdade dig sist. Det finns bra människor på varje sjukhus som gör allt för att din vård ska vara bra. De som behandlade dig sist har antagligen lärt sig något också och din tragiska händelse kunnat användas som exempel för vårdförbättring.

  • annabellelee

    Tänk rationellt. Du har ju följande val:

    1. Bo hos mamma/syster/vän på annan ort månaden runt bf.

    2. Inse att förlossningspersonalen är en annan än de som behandlade magsår och föda i Östersund.

    Välj själv.

  • Anonym (Frivilligt)

    Fast nu har du ju inte läst tråden. Och föda hemma är väl inte speciellt realistiskt.[/

    Jag har läst tråden, vad är det jag har missat menar du?

    Man får föda på ett annat sjukhus om man vill även om det tar tid att åka dit

  • Anonym (Z)

    Jag tycker att du ska ringa till förlossningen i Östersund, berätta hur du känner, att du är rädd för det sjukhuset för vad som hände dig. Be att få komma på besök, träffa någon personal som kan berätta om avdelningen, titta på förlossningsrummen, osv.
    När du är där, ställ så många frågor du behöver. Känn efter - hur känns det? Känner du dig tryggare?

    Om inte - föd på ett annat sjukhus. 2 h borde ni hinna, för de flesta tar en förlossning längre tid än så.

    Och byt BM. Gå till någon som kan stötta dig i din rädsla. Det finns förstående BM och man får byta tills man hittar någon det känns rätt med.

  • Ztrumpan

    1, byt barnmorska.

    2, det finns hjälp att få, läs om förlossningsrädsla på 1177.

    3, man kan få komma till förlossningen och träffa personalen och se hur det fungerar där innan det är dags.

    Och jag skulle själv inte valt Sundsvall, det är en bilresa på 2,5 timme, säkert längre på vintern och som du säger är den vägen inte så rolig på vintern.

    Jag ska själv föda på Östersunds förlossning i mars, den där statistiken känner jag inte igen och bara för någon dag sen fanns det en artikel i öp hur förlossningen blivit bättre på förlossningsskador samt jobbade aktivt med att utbilda personalen.

    Jag har fullt förtroende för att de vet vad de gör, i ditt fall måste du ta hjälp och det omgående. Om din bm inte lyssnar så har du all rätt att byta så ring på måndag och gör det på en gång.

  • Drottningen1970
    Anonym (Nn) skrev 2019-09-13 20:12:37 följande:

    Ja, det mesta är tydligen barnmorskans uppgift nu för tiden. Folk tar otroligt lite eget ansvar nu för tiden. Och många har väldigt svårt för att tänka rationellt.


    Eget ansvar är ju det TS tar när hon som man ska tar upp sina rädslor med sin barnmorska. Det är barnmorskans respons som ej är adekvat.
  • Anonym (Anna)

    Hej!

    Jag bor i Östersund och har flera vänner och arbetskollegor som har fött på Östersunds sjukhus. Bara förra året födde fem av mina vänner där. Jag har bara hört positiva saker om personalen, bemötandet och vården.

    Jag har vårdats på flera olika avdelningar på sjukhuset (akuten, intensiven, fysiologiska mottagningen, lab, hjärtenheten m.fl.) och jag har bara positivt att säga om sjukhuset.

    Det som hände dig var fruktansvärt men det kunde ha hänt på vilket sjukhus som helst.

    Slutligen: i den här artikeln påpekar en läkare att faktumet att siffrorna har ökat i Jämtland beror på att personalen är bättre på att upptäcka skador samt att personalen ofta diagnosticerar skadorna som större för att patienten ska få ordentlig uppföljning: www.svt.se/nyheter/lokalt/jamtland/forlossningsskadorna-okar-i-regionen

  • Anonym (Moa)

    Har varit i kontakt med några andra avdelningar där och fått bra hjälp. Känner fem barn som föddes där de senaste två åren och föräldrarna var mycket nöjda. Det ordnar sig!

  • Utvandraren
    Anonym (Jag vill inte) skrev 2019-09-13 20:18:24 följande:
    Vadå eget ansvar? Förklara vad mitt ansvar är. Att blunda för statistik? Att glömma mina erfarenheter och hoppas på att Sveriges tredje sämsta sjukhus plötsligt ska bli världsmästare på att förlösa kvinnor? Det är rationellt att frukta ett sjukhus med rykte om sig att göra ett dåligt jobb. Jag vore en fullständig idiot om jag inte var orolig mtp hur de vägrade att ta mig på allvar sist.

    Vad är mitt ansvar?
    Din bm borde skicka en remiss till aurora mottagningen för förlossningsrädda. De kan hjälpa dig lägga upp ett förlossningsbrev. Din sambo får skaffa sig lite skinn på näsan och stå upp för dig ifall dina behov och önskemål inte respekteras. Det finns även doulor som hjälper den födande mamman. Googla doula i ditt område.
Svar på tråden Livrädd för att föda på Östersunds sjukhus