• Anonym (Mamma­)
    Fri 13 Sep 2019 23:38
    983 visningar
    171 svar
    -3
    171
    983

    Ett 6e barn?

    Jag har 5 barn 4st relativt stora barn (mellan 10-16 år) och en bebis.

    Mina äldre barn står varandra väldigt nära och har gjort hela deras uppväxt. Det har varit en sån trygghet och glädje att dom alltid haft varandra och då heller aldrig varit utan kompis.

    Jag skulle så gärna vilja ge det till vår bebis också. Men ett 6e barn är man helt galen som ens överväger det? Är det någon som har så många barn, hur tycker ni det är?

    Nu har vi ju bara en liten, dom stora är ju väldigt självgående

  • Svar på tråden Ett 6e barn?
  • Anonym (K)
    Fri 13 Sep 2019 23:41
    #1

    Ni är ju knappast ensamna om att ha 6 barn i så fall. Många personer lär tycka att ni är galna som skaffar ett till,men lika många lär tycka att det är ert val och om ni vill och har möjlighet att ha så många barn så är det kul. Det är helt upp till er! :)

  • Anonym (Katte­n)
    Fri 13 Sep 2019 23:42
    #2
    +3

    Dina "stora" är förhållandevis små. Utsätt dem inte för detta.

  • Fri 13 Sep 2019 23:44
    #3
    -4 +1

    Jag har 7 barn. Om man är skapligt frisk, tycker om att vara med sina barn och inte har dem för tätt, så ser jag inget fel alls med att ha många barn. Det kan vara det absolut finaste i livet ...

  • Anonym (K)
    Fri 13 Sep 2019 23:44
    #4
    -1
    Anonym (Katten) skrev 2019-09-13 23:42:39 följande:

    Dina "stora" är förhållandevis små. Utsätt dem inte för detta.


    Varför inte?
  • Anonym (Mamma­) Trådstartaren
    Fri 13 Sep 2019 23:46
    #5
    -2
    Anonym (Katten) skrev 2019-09-13 23:42:39 följande:

    Dina "stora" är förhållandevis små. Utsätt dem inte för detta.


    Nja håller nog inte med om att dom är förhållandevis små. Har en på gymnasiet, 2 på högstadiet och en i 5an
  • Anonym (Mamma­) Trådstartaren
    Fri 13 Sep 2019 23:49
    #6
    -3
    lövet2 skrev 2019-09-13 23:44:43 följande:

    Jag har 7 barn. Om man är skapligt frisk, tycker om att vara med sina barn och inte har dem för tätt, så ser jag inget fel alls med att ha många barn. Det kan vara det absolut finaste i livet ...


    Jag är fortfarande hyffsat ung (under 35) min man är dock 40+ men vi är friska båda 2 och vi är närvarande föräldrar som kämpar så barnen får bra betyg i skolan osv. Vi har även en bra ekonomi och stort hus så vi har både råd och plats att kunna ge barnen en trygg uppväxt
  • Anonym (M)
    Fri 13 Sep 2019 23:51
    #7
    -3

    Har inte själv 6 barn men jag har 5 syskon. Min mor har 6 barn, jag äldst. 20 års mellanskillnad. Jag flyttade som 18åring.

    4 barn är "äldre" i ordning tjej kille kille tjej. Vi 2 tjejer umgås mest/likaså killarna mest ihop.

    De 2 mindre är 2 killar som leker ihop. Ser inget konstigt i det hela. Tror för din yngstas del så är ju ett jämnårigt syskon guld.

    Eftersom det är rätt stor ålderskillnad så ser jag också att det är bra med syskon som är i "samma stadie" i livet som man själv är.

    Skulle jag ha bara en av mina två minsta småbröder skulle det vara tråkigt att han är i knappa tonåren men alla syskon har familj. Blir ju en annan relation till syskon i nära ålder även om man har en bra relation med äldre syskon med.

  • Anonym (Lite salt)
    Sat 14 Sep 2019 00:09
    #8
    +3
    Anonym (Mamma) skrev 2019-09-13 23:46:01 följande:

    Nja håller nog inte med om att dom är förhållandevis små. Har en på gymnasiet, 2 på högstadiet och en i 5an


    Det "Katten" menar är väl att även tonåringar behöver närvarande föräldrar som ser och uppmärksammar dem, hjälper till med läxor osv, få lite ensamtid med mamma ibland, osv, och har man två småbarn så tar det ganska mycket av ens tid. Såklart att de stora får stå tillbaka eftersom de små behöver er mer akut.

    Ni kan ju välja att skaffa ett till barn ändå, men ni lurar er själva om ni tror att det innebär att ni kommer att ha samma tid för de stora. Era tonåringar får betala priset. Sex barn Är mycket.
  • Anonym (Mamma­) Trådstartaren
    Sat 14 Sep 2019 00:34
    #9
    Anonym (Lite salt) skrev 2019-09-14 00:09:03 följande:

    Det "Katten" menar är väl att även tonåringar behöver närvarande föräldrar som ser och uppmärksammar dem, hjälper till med läxor osv, få lite ensamtid med mamma ibland, osv, och har man två småbarn så tar det ganska mycket av ens tid. Såklart att de stora får stå tillbaka eftersom de små behöver er mer akut.

    Ni kan ju välja att skaffa ett till barn ändå, men ni lurar er själva om ni tror att det innebär att ni kommer att ha samma tid för de stora. Era tonåringar får betala priset. Sex barn Är mycket.


    Som 5 barns föräldrar vill jag nog påstå att vi har goda kunskaper i hur det är att ha småbarn så vi behöver nog inte lura oss själva

    Givetvis behöver även stora barn uppmärksamhet och närvarande föräldrar något annat är aldrig sagt. Men dom är redan 4st som dessutom var små samtidigt så dom är redan van att dela. Upplever det lättare att hinna med att ge större barn tid, dom är vaken längre och uppskattar tex att se på samma serier osv utöver läxläsning som sällan är en uppskattad aktivitet öht. Men givetvis tycker ju även jag 6 barn är många och hade alla varit vi säger under 10-12år så hade jag inte ens övervägt det.
  • Pentra
    Sat 14 Sep 2019 01:03
    #10
    -1 +5

    Ett sjätte barn; helt ansvarslöst, galet, egoistiskt och ogenomtänkt! ... /Pentra

Svar på tråden Ett 6e barn?