• HedvigBengtsson

    SGI studier

    Hej!

    Jag studerar just nu och är gravid. Under sommaren har jag haft ett sommarjobb där jag jobbat

    heltid men med lite obetald semester så det blev sammanlagt 188 timmar på de två månader jag hann jobba innan jag blev avstängt för riskfyllt arbete. Jag skulle nu gå hem på graviditetspenning de 5 återstående veckorna som jag skulle ha jobbat heltid. Fick besked frånFK idag att dom beräknat min SGI under studietiden på det jag jobbat utslaget på 12 månader. Alltså blir min årsinkomst enligt dom ca 30 000 kr och det som ligger till grund för min SGI under studietiden.

    Jag ska såklart ringa dom på måndag men undrar ändå här om det är någon som sommarjobbat och fått sin SGI uträknad under studietiden? Känns ju helt galet att dom tar det lilla jag jobbat över sommaren och delar det över hela året då jag haft CSN under resterande tid! Detta innebär ju isf att jag bara får ca 3000 kr för de resterande 5 veckorna jag skulle ha jobbat heltid??

    Har ringt flera gånger och undrat hur det går men får olika svar från alla handläggare och nu fick jag bara detta beskedet skickat till mig...

    Tacksam om någon med liknande erfarenhet kan ge lite klarhet över helgen!

  • Svar på tråden SGI studier
  • Anonym (Hanna)

    Har du jobbat innan studierna? Annars tror jag det stämmer. Du behöver ha jobbat längre än ett sommarjobb eller ha avtal på en längre anställning (som du blir ledig ifrån) för att få en högre SGI. Tex om du blir anställd tillsvidare så finns ju "framtida " inkomst som du går miste om ifall du förstår mitt tänk.

    Det är så jag förstått det men aldrig varit i den sitsen själv så inte helt säker.

  • Hawk

    Har du jobbat innan studierna baseras din SGI på det under förutsättning att glappet mellan jobb och studier är mindre än tre månader. Annars låter det rätt beskedet du har fått. Vi var tvungna att efterfråga en blankett specifikt för att kunna fylla i uppgifter om inkomst innan studierna, det var inte ett val som gick att göra på e-tjänsten. Har du inte jobbat innan studierna blir det tyvärr inte mycket i ersättning.

  • Charlieellerså

    När jag pluggade och blev gravid räknades sgi på jobb innan studietid. Under studietiden behöver man ju inte heller skydda sitt sgi under terminsuppehållen. Ring och hör för det låter fel.

  • Anonym (Hanna)
    Charlieellerså skrev 2019-09-14 15:34:03 följande:

    När jag pluggade och blev gravid räknades sgi på jobb innan studietid. Under studietiden behöver man ju inte heller skydda sitt sgi under terminsuppehållen. Ring och hör för det låter fel.


    Verkar inte som att ts har jobbat innan studierna, därav problemet...
  • HedvigBengtsson

    Jo jag har in SGI skyddad sen innan studierna så när jag går på föräldraledig så är det den jag får. Men nu när jag går på gravidpenning så har jag fått något dom kallar studie-SGI och den har dom slagit ut på hela året från det lilla jag jobbat hittills under sommaren. Och det var det jag tyckte var väldigt konstigt! Men tack för att folk som inte fattar nåt svarar otrevligt!! Uppenbarligen ingen som hört talas om Studie-SGI och då behöver man inte svara...

  • Anonym (Hanna)
    HedvigBengtsson skrev 2019-09-14 16:50:50 följande:

    Jo jag har in SGI skyddad sen innan studierna så när jag går på föräldraledig så är det den jag får. Men nu när jag går på gravidpenning så har jag fått något dom kallar studie-SGI och den har dom slagit ut på hela året från det lilla jag jobbat hittills under sommaren. Och det var det jag tyckte var väldigt konstigt! Men tack för att folk som inte fattar nåt svarar otrevligt!! Uppenbarligen ingen som hört talas om Studie-SGI och då behöver man inte svara...


    Är väl ingen som varit otrevlig? Du har heller inte skrivit ut all info skulle jag vilja påstå. Eftersom det visar sig nu att du har jobbat innan, och studierna (om du inte har några glapp) bör räknas som övethoppningsbar tid.

    Men ring FK på måndag, de är de enda som kan ge just dig rätt svar .
  • Hawk

    Fast jag fattar inte riktigt. Har du fått besked om att din föräldrarpenning kommer baseras på SGI från innan studietiden? Och nu fått besked om att dun graviditetspenning baseras på din nuvarande inkomst?

    När man slutar studera gäller inte tre månader, utan då måste man börja jobba (eller liknande) direkt efter, utan något glapp, för att skydda SGI. Sommaren är skyddad när man studerar så länge man pluggar igen till höstterminen. Vet inte hur det ser ut för dig men du kanske har lyckats nolla SGI:n nu, om du inte var inskriven på höstterminen eller som föräldrarledig?

Svar på tråden SGI studier