• HedvigBengtsson

    SGI studier

    Hej!

    Jag studerar just nu och är gravid. Under sommaren har jag haft ett sommarjobb där jag jobbat

    heltid men med lite obetald semester så det blev sammanlagt 188 timmar på de två månader jag hann jobba innan jag blev avstängt för riskfyllt arbete. Jag skulle nu gå hem på graviditetspenning de 5 återstående veckorna som jag skulle ha jobbat heltid. Fick besked frånFK idag att dom beräknat min SGI under studietiden på det jag jobbat utslaget på 12 månader. Alltså blir min årsinkomst enligt dom ca 30 000 kr och det som ligger till grund för min SGI under studietiden.

    Jag ska såklart ringa dom på måndag men undrar ändå här om det är någon som sommarjobbat och fått sin SGI uträknad under studietiden? Känns ju helt galet att dom tar det lilla jag jobbat över sommaren och delar det över hela året då jag haft CSN under resterande tid! Detta innebär ju isf att jag bara får ca 3000 kr för de resterande 5 veckorna jag skulle ha jobbat heltid??

    Har ringt flera gånger och undrat hur det går men får olika svar från alla handläggare och nu fick jag bara detta beskedet skickat till mig...

    Tacksam om någon med liknande erfarenhet kan ge lite klarhet över helgen!

  • Svar på tråden SGI studier
  • Anonym (Hanna)

    Har du jobbat innan studierna? Annars tror jag det stämmer. Du behöver ha jobbat längre än ett sommarjobb eller ha avtal på en längre anställning (som du blir ledig ifrån) för att få en högre SGI. Tex om du blir anställd tillsvidare så finns ju "framtida " inkomst som du går miste om ifall du förstår mitt tänk.

    Det är så jag förstått det men aldrig varit i den sitsen själv så inte helt säker.

  • Hawk