• Anonym (Otåli­g)
    Sun 15 Sep 2019 16:00
    154 visningar
    11 svar
    11
    154

    NÄR FÅR MAN MENS IGEN EFTER CERAZETTE?

    När brukar mensen komma tillbaka efter att man slutat med Cerazette??

    Jag blödde under tiden som jag åt cerazette men efter att jag slutade med dom så blev jag blödningsfri och har fortfarande inte fått tillbaka mensen.

  • Svar på tråden NÄR FÅR MAN MENS IGEN EFTER CERAZETTE?
  • Anonym (...)
    Sun 15 Sep 2019 16:07
    #1

    Cerazette är ett p-piller som hämmar ägglossningen helt och därför kan det ta lång tid innan ägglossningen sätter igång igen när man slutat. Därför inte heller någon mens...

    www.google.se/amp/s/niomanader.se/preventivmedel-och-dess-paverkan/amp/

  • Anonym (Otåli­g) Trådstartaren
    Sun 15 Sep 2019 16:08
    #2
    Anonym (...) skrev 2019-09-15 16:07:23 följande:

    Cerazette är ett p-piller som hämmar ägglossningen helt och därför kan det ta lång tid innan ägglossningen sätter igång igen när man slutat. Därför inte heller någon mens...

    www.google.se/amp/s/niomanader.se/preventivmedel-och-dess-paverkan/amp/


    Hur lång tid??

    Min bm sa att ägglossningen och mensen kommer tillbaka direkt när man slutat med dom.
  • Anonym (Otåli­g) Trådstartaren
    Sun 15 Sep 2019 16:08
    #3

    Och vilket p-piller hämmar inte ägglossningen helt egentligen, det gör väl alla p-piller?

  • Anonym (...)
    Sun 15 Sep 2019 16:17
    #4
    Anonym (Otålig) skrev 2019-09-15 16:08:56 följande:

    Och vilket p-piller hämmar inte ägglossningen helt egentligen, det gör väl alla p-piller?


    De funkar på lite olika sätt iom att de innehåller olika kombinationer av hormon. Sen är de olika starkt ägglossningshämmande. Just cerazette är en sort som hämmar ägglossning helt hos de flesta.

    Väldigt okunnig barnmorska som säger att ägglossningen kommer igång direkt. Det kan säkerligen göra det hos vissa men långt ifrån alla. För vissa kan det ju ta upp mot ett halvår. 3-4 månader är inte ovanligt enligt den sidan som jag länkade till.
  • Anonym (Otåli­g) Trådstartaren
    Sun 15 Sep 2019 16:27
    #5
    Anonym (...) skrev 2019-09-15 16:17:51 följande:

    De funkar på lite olika sätt iom att de innehåller olika kombinationer av hormon. Sen är de olika starkt ägglossningshämmande. Just cerazette är en sort som hämmar ägglossning helt hos de flesta.

    Väldigt okunnig barnmorska som säger att ägglossningen kommer igång direkt. Det kan säkerligen göra det hos vissa men långt ifrån alla. För vissa kan det ju ta upp mot ett halvår. 3-4 månader är inte ovanligt enligt den sidan som jag länkade till.


    Jag är så besviken på min bm!

    Jag är jätterädd att det ska dröja ett helt år. Har det dröjt så länge för någon att få tillbaka ägglossning efter Cerazette? Isåfall måste dom väl skriva att det kan dröja 1 år? Eller har det dröjt högst 6 månader för dom som ätit det?
  • Anonym (q)
    Sun 15 Sep 2019 16:32
    #6

    Jag har ätit Cerazette i många år och slutade för att jag kände att det var onödigt när jag ändå aldrig mer vill ha sex.
    Det tog ett par månader innan mensen var som vanligt. 

    Dock hade jag samma cykel under alla år med Cerazette.

    När jag åt mycket starkare p-piller på sent 70- tidigt 80-tal, Follimin, tog det ganska exakt fyra månader på dagen.

  • Anonym (Otåli­g) Trådstartaren
    Sun 15 Sep 2019 16:35
    #7
    Anonym (q) skrev 2019-09-15 16:32:23 följande:

    Jag har ätit Cerazette i många år och slutade för att jag kände att det var onödigt när jag ändå aldrig mer vill ha sex.

    Det tog ett par månader innan mensen var som vanligt. 

    Dock hade jag samma cykel under alla år med Cerazette.

    När jag åt mycket starkare p-piller på sent 70- tidigt 80-tal, Follimin, tog det ganska exakt fyra månader på dagen.


    Fick du mens 2 månader efter alltså?
  • Sun 15 Sep 2019 16:36
    #8

    Tror väl att det är som allt som har med kroppen att göra. Det är extremt individuellt. Hört många som mår dåligt och att Cerazette är det värsta dem någonsin stoppat i sig.

    Jag tyckte att dem var toppen. Var helt blödningsfri från start. Slutade med dem efter 12år, fick mens 2 veckor senare och är nu gravid i vecka 39.

  • Anonym (q)
    Sun 15 Sep 2019 16:39
    #9
    Anonym (Otålig) skrev 2019-09-15 16:35:10 följande:
    Fick du mens 2 månader efter alltså?
    Ja, på ett ungefär. Minns inte exakt.
  • Anonym (Otåli­g) Trådstartaren
    Sun 15 Sep 2019 16:43
    #10

    Fick ni några konstiga symtom när ni slutade med cerazette? Sen jag slutade med dom så har jag haft samma symtom som vid mens och graviditet. Mensvärk , svettningar och humörsvängningar.

    Och nej jag är inte gravid.

  • Anonym (...)
    Sun 15 Sep 2019 17:25
    #11
    Anonym (Otålig) skrev 2019-09-15 16:27:42 följande:

    Jag är så besviken på min bm!

    Jag är jätterädd att det ska dröja ett helt år. Har det dröjt så länge för någon att få tillbaka ägglossning efter Cerazette? Isåfall måste dom väl skriva att det kan dröja 1 år? Eller har det dröjt högst 6 månader för dom som ätit det?


    De är dåliga på att i formera om hur det påverkar fertiliteten när man vill bli med barn sedan. På FASS står det bara om hur bra medlet är på att få ägglossningen att upphöra men det står inget om hur snabbt och långsamt man kan få tillbaka normal ägglossning sedan om man vill bli gravid. I Den infon jag hittade nämns det att 3-4 månader är vanligt på alla p-piller och att just cerazette kan påverka under längre tid. Det står inget max, antagligen har man inte forskat så mycket på det. Men jag antar att det vanligaste är att det kommer igång efter ett par månader iaf.
Svar på tråden NÄR FÅR MAN MENS IGEN EFTER CERAZETTE?