Inlägg från: Anonym (Nervös) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Nervös)

    Hur mår ni som tagit bort äggstockarna?

    Hej,

    Jag är snart 40 och ska operera bort äggstockarna snart pga ärftlighet för äggstockscancer. Skulle så gärna vilja höra från er som gjort samma operation hur ni mår?

    Hur gamla var ni? Hade ni kommit i naturligt klimakterie? Vilka hormoner/mediciner fick ni? ( skriv gärna namnet och styrka/dos)

    Hur gjorde de operationen? Titthål? Hade ni ont efteråt? Och den viktigaste frågan: hur mår ni nu, humör, sexlust, slemhinnor mm? Har ni ökat i vikt?

    Tack till er som orkar svara!

  • Svar på tråden Hur mår ni som tagit bort äggstockarna?
  • Anonym (Nervös)

    [quote=79904570][quote-nick]Anonym (Maj) skrev 2019-09-16 05:45:09 följande:[/quote-nick]Opererar du bort båda äggstockarna hamnar du direkt i klimakteriet. Lite tidigt för att bara vara 40 så om jag vore dig skulle jag be om HRT. Det kan bli oerhört jobbigt annars eftersom det kommer bli allt annat än naturligt, det kommer bli väldigt abrupt och jobbigt för din kropp att hitta homeostasis igen.

    Jag antar att du redan blivit erbjuden?

    Lycka till i alla fall.[/

    Ja, kommer få hormoner utskrivet direkt vid op, av läkaren där säger de. Är medveten om detta med klimakteriet och att det blir abrupt, men är tacksam att få göra denna operation då detta verkligen tynger mig.

    Har du blivit opererad?

  • Anonym (Nervös)
    Anonym (Maj) skrev 2019-09-18 19:17:34 följande:

    Ja, jag gjorde en hysterektomi och tog även bort en äggstock men hamnade ändå i klimakteriet nästan direkt. Det var jobbigt eftersom jag inte tog hormoner.


    Åh, gissar att du är lite äldre än mig? Hur upplevs klimakteriet när det det blir så plötsligt? Tackade du nej till hormoner eller ville de inte ge? Till mig säger de att risken för bröstcancer mm inte ökar för min del då man bara ersätter de hormoner jag skulle haft. Behandling till 50 års ålder ungefär tror jag.
  • Anonym (Nervös)
    Anonym (Undrar) skrev 2020-09-03 12:10:00 följande:

    Hur gick det för dig? Har du gjort operationen?


    Hej, fick operationen uppskjuten pga Corona, skulle blivit opererad i våras. Har precis fått ny tid så i mitten av november är det dags. Har läst på om alla möjliga mediciner och vilken som är bäst, hoppas att jag i samråd med läkaren valt en bra behandling. (Ersättning för förlorade hormoner).
  • Anonym (Nervös)
    Anonym (Undrar) skrev 2020-09-05 10:28:49 följande:

    Haha, precis som mig då. Men jag har fått ny tid nu i september. Jag är lite inne på att jag ska känna hur det känns utan hormoner först. Jag har inte använt hormonpreventinmedel på 10 år. Så jag vill veta hur min kropp beter sig även utan allt de som försvinner med äggstockarna. Kommer be läkaren skriva ut så jag kan springa till apoteket om det blir jättejobbigt.

    Men sååå nervös jag är.


    Men hur gammal är du?
  • Anonym (Nervös)

    Jag är 40 och till mig säger de att jag absolut ska ta hormoner fram till 50 års ålder ca, pga risken för benskörhet och tjocktarmscancer.

  • Anonym (Nervös)
    Anonym (Undrar) skrev 2020-09-13 17:48:11 följande:

    46 är jag. Pratade med läkaren i fredags och frågade om han tyckte det var en dålig idé att prova utan hormoner först. Nej, absolut inte. Bara bra sa han. Man vet ju ens inte om du får så mycket klimakteriebesvär tyckte han.

    Får se hur det känns om en vecka.


    Hur snart märker man att hormonerna saknas, tar det typ en vecka?

    Va där anledningen till att de tar bort dina äggstockar?
  • Anonym (Nervös)
    Anonym (Undrar) skrev 2020-09-13 17:48:11 följande:

    46 är jag. Pratade med läkaren i fredags och frågade om han tyckte det var en dålig idé att prova utan hormoner först. Nej, absolut inte. Bara bra sa han. Man vet ju ens inte om du får så mycket klimakteriebesvär tyckte han.

    Får se hur det känns om en vecka.


    Men tycker nog du ska prata med en läkare till om det med hormonerna. Alla jag pratat med har verkligen tryckt på att det är viktigt att ersätta hormonerna, till det naturliga klimakteriet.

    Läs om benskörhet, Hjärt-kärlsjukdom och sambandet mellan tjocktarmscancer och borttagna äggstockar.

    Om du tänker på bröstcancer så är det bara några få till (5-6 extra per 1000 kvinnor) tror jag som drabbas pga de tar hormoner.
  • Anonym (Nervös)
    Anonym (Inte jag) skrev 2020-09-15 06:16:11 följande:

    Jag har själv ingen erfarenhet men min kompis mamma (som då var strax under 50) opererade bort både äggstockar och livmoder tror pga cellförändringar o cysta, i alla fall så berättade hon att hon hamnade i klimakteriet direkt efter op, alltså typ på uppvaket vilket hon inte hade varit beredd på utan hon trodde att det iaf skulle ta någon vecka innan det skulle märkas. Men som sagt så var det verkligen direkt.


    Oj, tack för svar.

    Dom ringde precis från operationen/planeringen och erbjöd en återbudstid redan imorgon.....jag tackade ja.....så nu ska jag iväg och köpa hibiscrub.....sen fasta....herregud vad nervös jag blev.
  • Anonym (Nervös)
    Anonym (Undrar) skrev 2020-09-15 18:56:16 följande:

    Jag har BRCA genen så betydande högre risk att få äggstock och bröstcancer. Min farmor dog i äggstockscancer när hon var 47 år (jag är 46) så jag kände att jag inte behöver dom längre. Så hejdå!

    Gjorde min operation igår. Är lite öm men det värsta va att den där gasen dom blåser upp magen med skulle ut. Väldigt tryck över bröstet och axeln inatt.

    Min mens har krånglat ett bra tag nu så det hade varit skönt att slippa den. Men om jag ska gå och svettas och vara irriterad hela tiden kommer jag äta östrogen med en gång.

    Har redan fått ett recept.

    Lycka till imon nu då.


    Åh, fick du sprutor att ta mot blodproppar? De sa att man skulle ta en vecka, sticka sig i magen.

    Har du märkt nåt än att äggstockarna är borta? Blöder du efter operationen (nertill)?

    Dom säger att man kan jobba efter några dagar, (om man inte har jättetungt jobb), hur känns det för dig? Börjar trycket från bröstet och axeln försvinna? Hur känns det i magen? Förlåt alla frågor, svara om du orkar :)
  • Anonym (Nervös)
    Anonym (Undrar) skrev 2020-09-15 21:16:51 följande:

    Jag hade tänkt vara hemma tre dagar men jag kommer nog inte kunna jobba torsdag fredag. Jag jobbar på förskola med ettåringar så mycke lyft.

    Jag har blödigt lite men det börjar avta nu. Känner mig väldigt spänd i magen och öm runt naveln. Har ett stort blåmärke där. Har varit jätte irriterad idag. Haha!! Hoppas att de beror på dålig sömn och smärta. Trycket är mindre nu så jag kommer nog kunna sova inatt.

    Jag hörde inget om några blodpropps sprutor.


    Tack för svar! Du får gärna uppdatera mer om hur du mår. Förstår att det inte är lätt med små ettåringar som man ska lyfta och kånka på, kanske sitta på golvet och ta på skorna osv.

    Jag har sagt att jag blir hemma en vecka. Har mest lätta arbetsuppgifter och inga lyft eller så, men tänker att ingen ändå tackar för man stressar tillbaka till jobbet.

    Man skulle ju gärna vilja veta om det tar en vecka eller månad innan kroppen saknar sina hormoner, önskar att någon läkare sagt det. Säkert olika hur mycket hormoner ens äggstockar fortfarande ger och vissa märker det mycket mer och andra mindre. Jag har fått plåster utskrivet + gulkroppshormon jag ska ta eftersom livmodern är kvar, och ska börja med allt direkt imorgon.

    Det kanske är olika i olika landsting, i mitt sa dom att alla över 40 får sprutor. Skulle gärna hoppa över det.
  • Anonym (Nervös)
    Anonym (Undrar) skrev 2020-09-16 10:10:32 följande:

    Haha, nä det har du rätt i! Vem tackar en kommunalarbetare??

    Har sovit mycke bättre i natt, inget tryck över bröstet så gasen är nog borta nu. Däremot vaknade jag inatt av att jag var väldigt svettig. Inget konstigt för det gör jag ofta men svetten luktade!! ???? Typ som om någon kissat på en rostad macka. ????Kanske för mycke information!? Måste ju vara klimakteriet.

    Varför äter man gulkroppshormon?

    Hur mår du? Gick operationen bra?


    Blev opererad ganska tidigt i morse, ska strax åka hem, sitter och väntar på att bli hämtad. Allt har gått bra och allt såg bra ut! Var orolig att de skulle se något konstigt där inne, men allt var fint. (Har ju oroat mig för cancer i många år nu, mamma dog 2012 och var sjuk i äggstockscancer 4 år tror jag ) Så otroligt skönt att ha det gjort!

    Ont och öm och illamående. Illamåendet är faktiskt värst. Fick en spruta med något mot illamåendet för en stund sedan och det känns bättre iallafall. Har som du tryck i bröstet också, typ under dom högra revbenen.

    Gulkroppshormon (jag fortsätter med cerazette, mina vanliga p-piller) får de kvinnor som har livmodern kvar och tar östrogener. Annars växer sig livmodeslemhinnan tjock om man bara har östrogen och risken för cancer i den ska öka ganska mycket.

    Har man tagit bort livmodern också så kan man ta bara östrogen.

    Intressant lukt du beskriver, kan det inte vara typ narkosen och gasen dom sprutat in i magen du svettas ut? Jag svettas också ibland på nätterna, även om jag bara är 40, men det kanske blir mer nu. Ska ta på mig östrogenplåstret så fort jag kommer hem.

    Tack för att du uppdaterar!
  • Anonym (Nervös)

    Tack, har sovit flera timmar på dagen och hoppas få sova mer inatt.

    Bra att du fick tabletter med båda sorter i, om du bestämmer dig för att ta dem. Hoppas svettningarna slutar av sig självt och att du inte mår sämre när hormonerna börjar gå ur kroppen. Undrar som sagt hur lång tid det tar.

    Kram!

  • Anonym (Nervös)
    Anonym (A) skrev 2020-09-16 22:27:09 följande:

    Vad skönt att det gick bra


    Tack! Har haft sån ångest, både att jag aldrig mer ska vakna ur narkosen och att de skulle hitta något konstigt i magen. Tack och lov var allt bra.
  • Anonym (Nervös)
    Anonym (A) skrev 2020-09-16 22:27:09 följande:

    Vad skönt att det gick bra


    Hej igen, hur mår du nu? Har du beslutat att börja med östrogen eller går det bra?

    Jag mår precis som vanligt men har haft huvudvärk de senaste 3-4 dagarna. Det står att det är en vanlig biverkning som brukar gå över på 3 månader.

    Kroppen har återhämtat sig, inget ont överhuvudtaget. Känner något knöligt vid ena ärret nere på sidan sv magen men det måste ju vara ärrvävnaden. Trådarna sitter fortfarande kvar i ärren, dom kan visst sitta kvar någon månad.

    Har det gått bra att arbeta på förskolan? Jag har en son på 2 år och det kändes ok att lyfta och nära honom efter några dagar, men det blir ju skillnad när det är ens eget barn såklart.

    Har du någon uppföljning? Jag ska tillbaks till gynekologen som skickade remissen för operationen om ca 2 månader. Gissar att det är för att prata om medicinen.

    Har också fått svar på proverna de tog från äggstockarna och det var godartad vävnad. Så det känns otroligt bra. Skönt att äntligen vara av med äggstockarna. Har varit som en tickande bomb.
  • Anonym (Nervös)

    Vad skönt att det blev som du tänkte och att du mår bra ????

  • Anonym (Nervös)
    Anonym (Äggstockar) skrev 2023-01-24 15:58:42 följande:

    Hejsan.

    Fick besked idag om att jag måste ta bort äggstockarna Gråter
    Fyller 44 i år. Är livrädd.
    Hur har det gått för er som togbort dem?
    Behlver alla tips jag kan fåHjärta


    Hej!

    Jag är 43 idag och tog bort mina äggstockar för lite mer än 2 år sedan. 


    Jag mår jättebra, har ett litet östrogenplåster på magen som jag byter 2 ggr per vecka och tar gulkroppshormon i 12 dagar var tredje månad. Detta då jag har livmodern kvar och man behöver så ha en blödning var tredje månad för att inte livmoderslemhinnan ska bli för tjock. (Så länge man tar östrogen)

    Ska fortsätta med den här behandlingen tills jag är 50. Sedan trappa ner. Detta för att inte bli benskör.

    Första året tyckte jag att jag blev lite mer känslig i slidan vid samlag, kunde svida lite efter. Fick vaginaltabletter och använde dom något halvår, då gick det över. Egentligen ska man fortsätta regelbundet för att stärka slemhinnan men har inte behövt det senaste året. 


    Har aldrig känt av svettningar eller ngt annat klimakteriesymtom. Inga andra biverkningar heller förutom då jag tar gulkroppshormonet, bli ganska låg o grinig en vecka sen går det över. 


    Men behandlingen med läkemedel kan ju vara olika, läs på vad du tycker är bäst och be att få utskrivet. Finns ju spiraler med hormoner, tabletter osv. Fördelen med plåster är att risken för påverkan av hjärta och kärl är väldigt låg. 


    Jag var också orolig innan op men har gått väldigt bra för mig och känner mig precis som vanligt.

  • Anonym (Nervös)
    Anonym (Äggstockar) skrev 2023-01-24 21:24:44 följande:
    Hej,

    Tusen tusen tack för att du tog dig tid till att skriva ett utförligt svar. Uppskattar det jätte mycket.

    Det låter som du kunnat hantera det ganska bra ändå. Så skönt att du hittat hormoner som fungerar för dig.

    Jag har i dagsläget redan lite övergågnsbesvär pga att mina äggstockar inte fungerar som de ska. Livmodern tog jag bort för 5 år sen. 
    Blir orolig eftersom jag lidit av ganska tuff PMS i alla år och är hormonkänslig.

    Lite rädd för att tappa sexslusten och hela kvinnlighet.... Tänker på känslan och hormonerna som styr det.
    Det är nästan så jag tor att jag skall vakna upp som en annan människa, haha.

    Det är verkligen ett tufft beslut.
    Men så fint att ta del av dina erfarenheter.
    Bara kul att kanske  kunna hjälpa dig :) varför måste du ta bort äggstockarna?

    Tänkte exakt samma som du att jag skulle bli förändrad och känna mig helt annorlunda efteråt, men det har varit helt lugnt med det.

    Ja men precis, detta med pms är inte roligt. Men som jag förstått kan den biten bli bättre då du nu kommer få det jämnare med hormonerna. Om du tagit bort livmodern kommer du ju bara behöva östrogen.

    Detta med sexlusten varierar för mig, tror det är samma som innan operationen. En del kan få en låg dos testosteron som påverkar sexlusten positivt. (Äggstockarna producerar ju även det hormonet) Vissa gynekologer kan skriva ut. 
  • Anonym (Nervös)
    Anonym (Äggstockar) skrev 2023-01-28 09:43:58 följande:
    Det betyder verkligen mycket ❤

    Jag har en ganska svår form av endometrios. Har inte bara i magregionen utan en spridd form i många olika organ. Men de etablerar sig hela tiden i magen och nu har det eskalerat.

    Vad skönt att du känt så. Jag vet ibte vad det är jag målar upp för bil haha. Men det är ju det att det inte finns någon återvändo. Jag har alltid varit väldigt hormonkänslig därav min pms/pmds. Men det är som du skriver, kanske tom blir bättre och jämnare. Skönt för familjen om inte annat.😊

    Läkaren sa att det förmodligen krävs lite östrogen och kanske i kombination med gestagen.
    Visst går den där sexlusten upp och ned men man vill ju inte tappa allt.

    Varför fick du operera bort dina äggstockar? Var det ett svårt  beslut? 

    Min mamma blev sjuk i äggstockscancer och jag opererade bort mina i förebyggande syfte. Något jag velat göra i många år men hade samtidigt längtan efter ett till barn. När jag sedan äntligen blev gravid och fått min son så tog jag steget mot operation. För mig var det en ren befrielse och jätteskönt att få göra. Jag har också endometrios men inte så omfattande som du. De ville helst ta livmodern också men jag sa nej pga orolig över komplikationer mm. 


    Förstår att du har mycket ont av endometriosen, tror dom att den kommer lugna ner sig när du tagit bort äggstockarna?

Svar på tråden Hur mår ni som tagit bort äggstockarna?