• Anonym (Snälla hjälp)

    Före plusset???

    Hej! Hur är det egentligen innan man plussar? Jag har tagit en tablett mot svamp senaste veckan och även druckit alkohol, men börjar nu bli orolig att jag är gravid, kan dr sakerna man gjort innan man plussar och ens vetat om att man va gravid orsaka missfall? Är så orolig så behöver riktigt fakta. Läst på Google men står olika saker överallt. Tacksam för svar. Mvh

  • Svar på tråden Före plusset???
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Snälla hjälp) skrev 2019-09-16 11:20:53 följande:

    Hej! Hur är det egentligen innan man plussar? Jag har tagit en tablett mot svamp senaste veckan och även druckit alkohol, men börjar nu bli orolig att jag är gravid, kan dr sakerna man gjort innan man plussar och ens vetat om att man va gravid orsaka missfall? Är så orolig så behöver riktigt fakta. Läst på Google men står olika saker överallt. Tacksam för svar. Mvh


    Nej. Skulle du få missfall så beror det inte på alkohol eller på tabellen mot svamp.
  • Anonym (Snälla hjälp)

    Tack snälla, känns bättre nu. Så inget egentligen spelar någon roll vad man gör innan man vet om att man är gravid då?

  • Anonym (Nej)
    Anonym (Snälla hjälp) skrev 2019-09-16 11:45:09 följande:

    Tack snälla, känns bättre nu. Så inget egentligen spelar någon roll vad man gör innan man vet om att man är gravid då?


    Alltså inte riktigt. Det är ju dumt att utmana ödet liksom men de allra första veckorna så påverkas inte embryot så mycket av mammans intag. Det är ju oerhört många kvinnor som inte är medvetna om graviditeten den första tiden så det skulle vara betydligt mer missfall som skulle ske om allt intag påverkar.

    Men vet man om sin graviditet så är det lika bra att avstå de saker man bör undvika för rätt som det är så påverkas embryot av ditt intag.

    Är man omedveten så är det en sak men vet du om så vet du ju liksom om att du har ett växande liv i dig
  • Anonym (...)

    Det finns inget bevisat att det skulle påverka och det är ju omöjligt att veta innan man plussar. De flesta kvinnor dricker alkohol och äter olämpliga grejer innan de vet om sin graviditet, det är så minimal tid där innan ändå. Blir du gravid så oroa dig inte över det.

  • Anonym (...)
    Anonym (Snälla hjälp) skrev 2019-09-16 11:45:09 följande:

    Tack snälla, känns bättre nu. Så inget egentligen spelar någon roll vad man gör innan man vet om att man är gravid då?


    Det blir ju ett helvete om man ska leva som gravid innan man ens är det kan jag känna. Vilken press ifall det ta ett år liksom. :/ nä det tror jag inte är bra för psyket.

    Däremot undviker jag Ipren och andra NSAID medel voltaren tex. För de försämrar förmågan att BLI gravid.
  • Anonym (Snälla hjälp)

    Åh tack snälla ni för svaren!! Känns betydligt bättre nu. Ber om ursäkt kanske uttryckte mig klumpigt när jag frågade om inget påverkar fostret innan man vet, menade givetvis inte jag skulle dricka eller äta nått dumt om jag vet jag skulle va gravid, är bara orolig för det när man inte vet. Tack återigen!!

  • Anonym (A)
    Anonym (...) skrev 2019-09-16 12:09:12 följande:
    Det finns inget bevisat att det skulle påverka och det är ju omöjligt att veta innan man plussar. De flesta kvinnor dricker alkohol och äter olämpliga grejer innan de vet om sin graviditet, det är så minimal tid där innan ändå. Blir du gravid så oroa dig inte över det.
    +1
Svar på tråden Före plusset???