• Elviram

    Arbetslös vad göra?

    Jag söker jobb men har svårt att få struktur i mina dagar. Någon som har ett bra tips? Blir lätt att jag fastnar framför teven och tappar motivation att göra något.

  • Svar på tråden Arbetslös vad göra?
  • Anonym (Gladiator)
    Elviram skrev 2019-09-16 11:56:30 följande:

    Jag söker jobb men har svårt att få struktur i mina dagar. Någon som har ett bra tips? Blir lätt att jag fastnar framför teven och tappar motivation att göra något.


    Eller hur, visst blir det lätt så.
    Ställ klockan och gå upp i vettig tid, vilket förutsätter att du går och lägger dig i vettig tid också. Passa på att njuta av friheten och fritiden, för jobba får man säkert nog av genom livet. Finns ju hur mycket som helst du kan göra så jag tänker inte rada upp allt här men att söka jobb lär ju hålla dig sysselsatt i flera timmar varje dag.
    På TV finns inget att se ändå, släck den eller vaför inte, ge bort den.
    Lycka till.
  • Anonym (Arb,lös)
    Elviram skrev 2019-09-16 11:56:30 följande:

    Jag söker jobb men har svårt att få struktur i mina dagar. Någon som har ett bra tips? Blir lätt att jag fastnar framför teven och tappar motivation att göra något.


    Fortsätt ställa klockan och gå upp på morgonen, fortsätt med samma rutiner på morgonen som påklädning, dusch, frukost etc.

    Planera in något varje dag som gör att du måste ut genom dörren, helst i sällskap med någon annan som du måste ta hänsyn till och inte bara struntar i det. (ät lunch med mormor, gör ärenden, köp en kaffe på stan, gå på museum, biblioteket, posta brev, etc)

    Fortsätt att göra måsten under dagen, laga riktig lunch, diska efter dig, boka tvättstugan osv.

    Kort sagt, fortsätt ha struktur på dagen som när du jobbar.

    Lördag och söndag är lediga dagar.
  • Anonym (Nanna)

    För mig hjälper det att hålla en rutin och att se till att planera att vara borta från hemmet flera timmar varje dag. Jag försöker göra mycket av mitt arbetssökande från biblioteket tex. Sedan lägger jag extra tid på att få allt iordning. Jag djupstädar hemmet på ett organiserat sätt, jag gör små renoveringsprojekt. Jag lägger även tid på att träna och komma i form rent kroppsligt och håller mig ajour med vad som pågår inom min branch. Läser om någon kursbok eller en ny lärobok för att hålla mina kunskaper vassa. Jag har en hobby som jag kan fördjupa mig i, men det är ingen god idé att ta på sig för mycket inom föreningsvärlden, då det kan vara svårt att hinna med när man väl får jobb igen.

  • Elviram
    Anonym (Nanna) skrev 2019-09-16 13:03:25 följande:

    För mig hjälper det att hålla en rutin och att se till att planera att vara borta från hemmet flera timmar varje dag. Jag försöker göra mycket av mitt arbetssökande från biblioteket tex. Sedan lägger jag extra tid på att få allt iordning. Jag djupstädar hemmet på ett organiserat sätt, jag gör små renoveringsprojekt. Jag lägger även tid på att träna och komma i form rent kroppsligt och håller mig ajour med vad som pågår inom min branch. Läser om någon kursbok eller en ny lärobok för att hålla mina kunskaper vassa. Jag har en hobby som jag kan fördjupa mig i, men det är ingen god idé att ta på sig för mycket inom föreningsvärlden, då det kan vara svårt att hinna med när man väl får jobb igen.


    Det va en bra idé att göra arbetssökande någon annanstans! Blir sällan att man tar sig hemifrån och när jag väl gjort det så känner jag att det är just det jag behövde. Vet att jag är mer effektiv när jag inte jobbar hemma. Blir lätt att man tar för långa pauser och kollar en serie hemma men det går ju inte på bibblan.
  • Gameofthrones

    Åh jobbigt man tappar vardagen så.

    Det är därför jag inte jobbar hemma. Sitter på caféer, restauranger, arbetsplats.

    Hmmm, tänker.

    Ställ klockan på 08.00-09.00.gå in på söka jobb på arbetsförmedlingen, andra sajter.

    Innan det ja bra CV och personligt brev. Varför du ska ha detta jobb, vem du är varför du ska ha detta jobb.

    Sök 2- 5 jobb om dagen eller mer.

    Ta en promenad, ta en kopp kaffe / te/ choklad.

    Vila om du behöver.

    Behöver du städa? Diska kanske? Gör det sen kan du slappa o h titta på tv, Netflix, mm :)

  • Gameofthrones

    Försök ha en rutin. Är du mkt i rörelse kanske du inte behöver ta en promenad.

    Hitta bra rutin från morgonen till förmiddagen sen har du tid för sällskap, träffa nån, gå till affären, du har all tid i världen efter det. Med gott samvete.

  • Ebo88
    Elviram skrev 2019-09-16 13:14:26 följande:

    Det va en bra idé att göra arbetssökande någon annanstans! Blir sällan att man tar sig hemifrån och när jag väl gjort det så känner jag att det är just det jag behövde. Vet att jag är mer effektiv när jag inte jobbar hemma. Blir lätt att man tar för långa pauser och kollar en serie hemma men det går ju inte på bibblan.


    Nu vet jag inte ditt yrke så det här kanske inte blir lika lätt för dig som det var för mig men när jag sökte jobb som tandsköterska så skrev jag ut mitt CV och sedan gick jag och knackade dörr :) Finns jättemånga kliniker i staden där jag bor så jag googlade fram alla sen var jag ut och delade ut mina CV:n på förmiddagen. Att jag gjorde det på förmiddagen var för att just komma upp på morgon. Beroende på hur långt ifrån klinikerna låg så kunde jag gå runt till 2-5 per dag. Ibland varannan dag också.

    På eftermiddagarna så fixade jag hemma, träffade vänner eller så tog jag det bara lugnt emellanåt :)

    Om du har möjlighet så gör det. Det stärker ens självförtroende också och ökar chanserna enormt. Plus den härliga motionen :)
Svar på tråden Arbetslös vad göra?