• Anonym (Arbet­slös usk söker lite hjälp.­)
    Mon 16 Sep 2019 23:09
    2100 visningar
    60 svar
    60
    2100

    Vad är oddsen att vara arbetslös usk?!

    Hej! 


    Vet att man inte ska gnälla i detta landet men jag måste få några vettiga att prata med. Har inga bästa vänner eller ens nära vänner. Trots att jag inte gnäller inför fd vänner så var det aldrig någon som lyssna på mig o tog mig på allvar. Vifta mest bort mig o fortsatte att prata om sitt egna liv. Jag skulle kunnat ta betalt som kurator. Rynkar på näsan

    1) Jag fick min usk-utbildning klar och har 90% A och 10% B i betyg samt vård och omsorgscollege diplom. Gjorde gym.arb på distans och klara den med. (Jag verkar vara smartare än vad jag trodde att jag var samt har ett sjuhelsikes läshuvud). Fick min examen i dec 2018.{#emotions_dlg.flower}

    2) Utbildningen har inte lett hitintills till anställning. Så jag är en arbetslös värdelös undersköterska med toppbetyg..... VAD ÄR ODDSEN FÖR DET?!Förvånad

    3) Jag börjar tappa hoppet att ta mig ur arbetslöshetsträsket. Är så trött på att överleva, ja överleva för jag lever inte som normala folk gör, på aktivitetsstöd.GråterDet är inte så roligt att be andra om pengar till nödvändiga saker som alla andra bara köper utan att blinka. Men jag ska inte gnälla, jag andas o har tak över huvudet ilf. Finns andra som har det mycket värre än jag har.

    4) AF la ner i sin gamla form vilket jag inte har ngt emot för de hjälpte inte med sina hot o stasimetoder. Fast de håller fast vid sina metoder, det märkte jag i telefonen o att deras värdelösa aktivitetsrapportering som bara ger ångest när man inte hittar jobb att söka för man har sökt alla redan förra månaden. Så man får skicka ut intresseansökningar till företag man inte trodde fanns ist. Men annars har af hjälpt mig att trycka ner mig själv ännu djupare i träsket, dom står ovanpå o hoppar på mig numera. Jag har utvecklat panikångest, socialångest, depression och självmedicinerar med att utveckla OCD för att få ner ångestnivån o stressnivån o våga gå ut. Kul va? Jag är EXPERT på att hitta ursäkter på att tacka nej till fika med sk vänner, hitta extrapriser i butikerna, återanvända syskonens gamla mjukisbyxor o leva på så lite näring jag kan. Gick KBT terapi där vi mest prata om bussrädsla(åker inte buss då jag har bil o körkort) men terapeuten verka fastna i detta med att jag tär på miljön med min bil..... Jag lyckades få bort det mesta av min OCD på egen hand. Jag gav mig f#n på att det skulle gå för det var skitjobbigt att räkna o hålla reda på att inte ta 3 saker av samma sak när man blev bjuden på mat utan hålla mig till 1,2 eller 4 ex druvor. OCH det viktigaste av allt att inte ta för mycket så folk glor samt spara fina kläder till speciella tillfällen. Så i praktiken går jag som en idiot i syskons gamla slitna fläckiga mjukiskläder med trasiga skor. Skitkul. Men kan inte sova så bra, blir 4-6h/natt som mest. Så jag ser ut som sju svåra år i ansiktet och har gått upp i vikt så väger nu 102kg till mina 171,5cm= skitont i benen o ryggen=ingen vill ha mig så jag lär dö ensam o fattig. Konstigt att man går upp i vikt när man lever på kaffe o järntabletter..... 

    5) Sitter nu o försöker hitta alla inkassobolag som jag har skulder hos. CSN vet jag sen innan(nuvarande usk utb fick jag via af efter tjat o gnäll o fick studera med aktivitetsstöd så länge jag höll käften o sökte alla skitjobb att rapportera in. Så under hela studietiden när alla andra i klassen roa sig med studier o kanske extra jobb fick jag även pressen från af+göra bra ifrån mig i studierna. Sen fråga folk mig varför jag va trött o sen hamna på utredning hos sjukhuset pga hälsan.....)  och kfm. Tänkte söka skuldsanering innan jag dör så man slipper belasta samhället med gamla skulder ilf. Vet inte ens vilka inkassobolag det finns?! 
    Spådde mig för ett par år sedan o betalade 250kr hos en idiot i klippan som sa att jag aldrig skulle få familj, alltid ha skulder, alltid leva fattigt, aldrig få jobb o skulle dö innan 65år ensam o glömd. Så det är väl min framtid då.....

    6) Så vill i princip ha en klapp på ryggen, en kram, få höra orden "det ordnar sig, det blir bättre ska du se" samt få veta vilka inkassobolag det finns? Har försökt googlat men hittar inte så många mer varför dom finns(som om man inte fatta det) o vad dom gör osv. 

    Förlåt mig. 

  • Svar på tråden Vad är oddsen att vara arbetslös usk?!
  • Anonym (x)
    Mon 16 Sep 2019 23:43
    #1

    Jag vet hur det känns, belive me. Har också suttit där med stor övervikt och arbetslöshet (just nu övervikten kvar men.... tar lite i taget).

    Har du själv ringt upp arbetsgivarna och hört dig för om det finns ledigt jobb? Är du anmäld som vikarie? 

    Arbetar inte inom äldrevården utan skolan men upplever att det är enklare att själv ta direktkontakt med arbetsgivarna och också att hoppa in som timvikarie i början. Då får man in en fot, de känner igen en och vet vem man är. Då har man halva inne. 

    Har massor av bekanta som jobbar som uskor och i princip alla jag vet av dem arbetade först på inringning som timvikarier, behovsanställda, innan de fick fast. 

  • Mon 16 Sep 2019 23:50
    #2

    Hemtjänsten där du bor kanske behöver timmisar? Jag tror att ditt största problem i ditt cv är att du saknar arbetslivserfarenhet. Kan det stämma?

  • Tue 17 Sep 2019 00:41
    #3

    Det ordnar sig! Du kommer fixa det här även om det känns mörkt nu!

    Hör av dig till konsumentrådgivare i din kommun, de brukar kunna hjälpa till kring frågor om skulder och har troligen bra översikt över de olika inkassobolagen.

    Finns det en vikariebank i din kommun? Anmäl dig där och börja jobba på timanställning.

  • Tue 17 Sep 2019 00:42
    #4

    Soker du jobb i hela landet? I Norge?

  • Anonym (Qwert­y)
    Tue 17 Sep 2019 01:55
    #5

    1. Hur bra är ditt CV och personliga brev?

    2. Var du arbetserfaring frön vården sedan tidigare? Eller andra relevanta jobb?

    3. Hur många vårdjobb söker du? Söker du allt du kan hitta? Skickat in spontanansökningar för timvikariat? Har du sökt andra jobb som inte är relaterat till vården?

    4. Hur uppträder du på arbersintervjuer?

    Det är väldigt viktigt hur man klär sig och hur man uppträder på arbetsintervjuer. Kommer man med solkiga, gamla, noppriga kläder så får man inte jobb hur bra betyg och omdömen man än har.

    5. Funderar på att studera vidare?

  • neverp­reggo
    Tue 17 Sep 2019 02:14
    #6

    Det som jag är fundersam på är aktivitetsstöd. Har du inte kompletterande försörjningsstöd?

  • Anonym (Konst­igt!)
    Tue 17 Sep 2019 04:05
    #7

    Jag jobbar inom äldrevården och alla ?få? svenskar som kommer in o söker jobb haffar min chef direkt! Nu kanske ni tror att jag/min chef är rasist, men nej de handlar om att man vill ha svensktalande. Många utländska kan inte svenska som kommer.

    Så skulle du gå o prata med chefer inom äldrevården/hemtjänst så blir jag brydd om du inte får jobb

  • Anonym (Uska)
    Tue 17 Sep 2019 05:24
    #8

    Med tanke på att vården skriker efter vikarier är det konstigt att du inte fått napp som timvikarie. Menar du att du inte ens får komma på intervju till vikariepoolerna?

  • Anonym (Lajla­)
    Tue 17 Sep 2019 07:00
    #9

    Jag jobbar inom hemtjänsten och de skriker efter undersköterskor.

    Sista tiden har många invandrare jobbat som inte kan bra svenska som inte förstår vad de gammla säger eller vad vi säger.

    vi säger till chefen att det är ett problem då inte de äldre får den hjälpen de vill ha och behöver.

    Får till svar att det inte finns andra att få tag i att vi får ta det vi får.

    Min syster jobbar på äldreboende och de har samma problem där.

    Mitt tips är att du ringer runt till äldreboende / hemtjänst vilket som passar dig bäst och berättar att du söker jobb och att du undrar om de behöver folk.

    Du kommer få interjuver tro mig:)

  • Anonym (Ring)
    Tue 17 Sep 2019 07:09
    #10

    Jamen ring 5 st boenden/företag i veckan så borde det inte dröja länge innan du har åtminstone timjobb. Bara att googla fram telefonnummer. Eller har du pratat personligen med 30 arbetsgivare och ingen har erbjudit dig någonting?

    Du verkar vara i en svacka. En asviktig grej för mental hälsa är att motionera (gå fort eller småjogga) minst 40 min 4 gånger i veckan ungefär. Tro mig, jag har också haft depressiva tendenser men sköter jag kroppen och har rutiner (jobb) så blir det mkt bättre!

Svar på tråden Vad är oddsen att vara arbetslös usk?!