• Knappast nu

    Fattar inte er särskrivare

    Varenda tråd förstörs av särskrivare. Läste nyss övervaknings samhälle. Varför valde den skribenten ändå att behålla övervakning som ett ord? Thailand biljetter nästa. Det går fan inte att hålla på att skylla på att engelska språket & detta är inget dyslexiproblem heller. Dessutom är det aldrig invandrare som har svårt för svenska språket som gör dessa fel. Har inte sett ett enda inlägg av invandrare med halvkass svenska här. Förutom vissa uppenbara troll. Att lärarutbildningen har extremt låga intagningskrav, är det anledningen?

  • Svar på tråden Fattar inte er särskrivare
  • Knappast nu

    Här kan vi fylla på alla särskrivningar vi ser under nörmsta dygnet.Bara för att få ett hum om hur utbrett det är. Det blir ett stort mörkertal är jag väldigt medveten om.

    Nyss läst: Kommunist Kina

  • zooägaren

    Jag undrar mest hur en särskrivare pratar, säger dom Thailands biljetter? Eller säger dom Thailandsbiljetter?

    Och om dom säger Thailands biljetter, menar dom Thailandsbiljetter eller Thailands biljetter?


    Jag är hård , men ärlig!
  • Knappast nu
    zooägaren skrev 2019-09-18 05:17:03 följande:

    Jag undrar mest hur en särskrivare pratar, säger dom Thailands biljetter? Eller säger dom Thailandsbiljetter?

    Och om dom säger Thailands biljetter, menar dom Thailandsbiljetter eller Thailands biljetter?


    Har faktiskt börjat höra på TV folk som särpratar så inte omöjligt att särskrivarna särpratar också. På nyheterna, då & då bla i väderprognoserna.
  • Knappast nu

    Nyss: Ullared shorts. Låter som ett hockeylag typ.

  • Limeblad

    Upplever att det ofta är trådar där det ska klagas på något som innehåller flest och mest obegripliga särskrivningar. Men då vet man direkt att det inte är någon idé att ta diskussionen med dem.

  • Rödtjärnens Anna

    Jag är ingen särskrivare men min smarta telefon är det. Dessutom är hen felstavare.

    Hen är ingen ursäkt för mitt dåliga språk, utan en förklaring.

  • AndreaBD
    Knappast nu skrev 2019-09-18 01:30:30 följande:

    Här kan vi fylla på alla särskrivningar vi ser under nörmsta dygnet.Bara för att få ett hum om hur utbrett det är. Det blir ett stort mörkertal är jag väldigt medveten om.

    Nyss läst: Kommunist Kina


    Man kanske skulle kunna skriva det med bindestreck. Men inte utan och isär. 
  • Magical
    AndreaBD skrev 2019-09-18 10:14:44 följande:
    Man kanske skulle kunna skriva det med bindestreck. Men inte utan och isär. 
    Nej, man ska inte använda bindestreck heller. De har en annan funktion. De används i ord som P-plats eller om det är väldigt nya sammansättningar som vi inte haft så länge i språket, då kan man komma undan med att använda bindestreck ett tag Glad

    Folk får helt enkelt lära sig kan jag tycka. Sägs det ihop ska det skrivas ihop (på svenska), så enkelt är det för det mesta. 
  • Magical
    Noname00 skrev 2020-02-02 10:58:25 följande:

    Är mest förvånad att det svårt att förstå särskrivningen.


    Ibland blir det olika betydelser så det kan verkligen vara viktigt att skriva ihop.

    Det är stor skillnad på en långhårig flicka eller en lång hårig flicka. Om du ritar de två bilderna så ser du Glad 
Svar på tråden Fattar inte er särskrivare