• Anonym (Dotte­r)
    Wed 18 Sep 2019 10:22
    11196 visningar
    263 svar
    -5
    263
    11196

    Minska tillgångar för att få bostadstillägg som pensionär

    Min mamma är en av alla dom 40-talister som har låg pension trots att ha jobbat i många år. Hon har dock en extra pensionsförsäkring som gjort livet ok (nästan 5 tkr/mån extra), men denna tar snart slut. Min mamma ärvde efter min pappas bortgång fonder på ca 300 tkr. Dessa gör att hon diskvalificeras från bostadstillägg den dag pensionsförsäkringen tar slut. Hade hon ca 100 tkr i tillgångar skulle hon få bostadstillägg på 2000 kr i månaden enligt beräkningen man kan göra. 

    Går det att föra över 200 tkr i fonder till mig som förskott på arv och på så sätt se till att hon får bostadstillägget?  

  • Svar på tråden Minska tillgångar för att få bostadstillägg som pensionär
  • Barbro­45
    Wed 18 Sep 2019 10:27
    #1
    +6

    Varför kan hon inte använda de resurser hon faktiskt har till sin försörjning i stället för att ge bort dem till dig. Hon behöver dessa bättre än du gör, eller hur?

  • Anonym (äckli­gt)
    Wed 18 Sep 2019 10:35
    #2
    +3

    Din mamma har 300 000 kr, vilket motsvarar drygt 12 års bostadstillägg.

    Bostadstillägg är till för att hjälpa personer som har det dåligt ställt, inte för att blåsa staten trots att man har pengar. Ungefär som att du får använda upp dina egna tillgångar innan du får soc.

    Att du/ni försöker suga åt er extra pengar kommer drabba de som inte har undangömda tillgångar, men jag antar att det inte spelar någon roll för et att de riktiga fattigpensionärerna får betala för er girighet.

  • Wed 18 Sep 2019 10:38
    #3
    +2

    Det måste ju vara mycket bättre för din mamma att använda säg 5000 kr i månaden av sina sparpengar. Tänk vad mycket trevligare liv hon skulle ha!

  • Anonym (Filip­)
    Wed 18 Sep 2019 10:40
    #4
    +2

    Jag förstår verkligen din tanke. Det allmänna är till för att stötta dem som behöver, som pensionärer med låg pension till exempel.
    Men jag är inne på samma spår som ovan.

    De fonder din mamma ärvt efter sin man kan man indirekt se som att han/de sparade för deras/hennes framtida försörjning. Därför ska pengarna också brukas på det viset.

    Vad förskott på arv innebär juridiskt är jag för dåligt insatt för att svara på. Men annars får väl din mamma rent krasst sälja av fonder i omgångar och leva på de pengarna.

  • Anonym (ja)
    Wed 18 Sep 2019 10:49
    #5
    -1 +1
    Anonym (Dotter) skrev 2019-09-18 10:22:06 följande:
    Min mamma är en av alla dom 40-talister som har låg pension trots att ha jobbat i många år. Hon har dock en extra pensionsförsäkring som gjort livet ok (nästan 5 tkr/mån extra), men denna tar snart slut. Min mamma ärvde efter min pappas bortgång fonder på ca 300 tkr. Dessa gör att hon diskvalificeras från bostadstillägg den dag pensionsförsäkringen tar slut. Hade hon ca 100 tkr i tillgångar skulle hon få bostadstillägg på 2000 kr i månaden enligt beräkningen man kan göra. 

    Går det att föra över 200 tkr i fonder till mig som förskott på arv och på så sätt se till att hon får bostadstillägget?  
    Ja.

    Går utmärkt. Inget olagligt och ett vanligt sätt att hantera låga pensioner.
  • Anonym (Dotte­r) Trådstartaren
    Wed 18 Sep 2019 10:49
    #6
    -2

    Tanken är alltså att hon har kvar sina 200 tkr men dom sitter på ett fondkonto hos mig istället. Hon får säga till mig när hon behöver dom. Därmed har hon råd att göra ex.vis ett takbyte som kan bli aktuellt inom ett par år eftersom hon absolut inte skulle få ta ett lån att göra detsamma. Det kostar att underhålla ett hus. Och att sälja huset för att skatta bort 20% och hamna i en bostadsrätt som därmed ger hälften så stor boyta, noll vinst och sen högre månadskostnad är inte aktuellt.

  • Anonym (ja)
    Wed 18 Sep 2019 11:00
    #7
    -1
    Anonym (Dotter) skrev 2019-09-18 10:49:52 följande:
    Tanken är alltså att hon har kvar sina 200 tkr men dom sitter på ett fondkonto hos mig istället. Hon får säga till mig när hon behöver dom. Därmed har hon råd att göra ex.vis ett takbyte som kan bli aktuellt inom ett par år eftersom hon absolut inte skulle få ta ett lån att göra detsamma. Det kostar att underhålla ett hus. Och att sälja huset för att skatta bort 20% och hamna i en bostadsrätt som därmed ger hälften så stor boyta, noll vinst och sen högre månadskostnad är inte aktuellt.
    Rimlig lösning.

    Men det kan kosta på.

    Formellt sätt äger hon inte pengarna längre hur mycket handslag på saken ni gör. Ändrar du dig så är hon lurad.

    Vad händer om du dör med fonderna i ditt namn? Vem ärver dessa?

    Är du henens enda barn eller finns det andra som kan ha synpunkter på detta?
  • Anonym (Dotte­r) Trådstartaren
    Wed 18 Sep 2019 11:07
    #8
    -3
    Anonym (äckligt) skrev 2019-09-18 10:35:25 följande:

    Din mamma har 300 000 kr, vilket motsvarar drygt 12 års bostadstillägg.

    Bostadstillägg är till för att hjälpa personer som har det dåligt ställt, inte för att blåsa staten trots att man har pengar. Ungefär som att du får använda upp dina egna tillgångar innan du får soc.

    Att du/ni försöker suga åt er extra pengar kommer drabba de som inte har undangömda tillgångar, men jag antar att det inte spelar någon roll för et att de riktiga fattigpensionärerna får betala för er girighet.


    Med tanke på hur det strösslas bidrag åt kreti och pleti som inte jobbar alls trots att dom är arbetsföra så har jag inga problem med att min mamma som jobbat hela sitt liv får ta emot bidrag nu med tanke på all den skatt hon betalat in under åren och hon har aldrig tagit emot bidrag tidigare (barnbidraget räknar jag inte för det får alla med barn). 

    Skulle hon använda 5tkr/mån av sitt eget sparande så räcker det i 60 månader dvs 5 år och det är utan att räkna in renoveringar som kommer behövas och sen har hon VÄLDIGT lite pengar att röra sig med per månad efter skatt och betalda räkningar. 
  • Anonym (F)
    Wed 18 Sep 2019 11:10
    #9
    Anonym (Dotter) skrev 2019-09-18 11:07:48 följande:
    Med tanke på hur det strösslas bidrag åt kreti och pleti som inte jobbar alls trots att dom är arbetsföra så har jag inga problem med att min mamma som jobbat hela sitt liv får ta emot bidrag nu med tanke på all den skatt hon betalat in under åren och hon har aldrig tagit emot bidrag tidigare (barnbidraget räknar jag inte för det får alla med barn). 

    Skulle hon använda 5tkr/mån av sitt eget sparande så räcker det i 60 månader dvs 5 år och det är utan att räkna in renoveringar som kommer behövas och sen har hon VÄLDIGT lite pengar att röra sig med per månad efter skatt och betalda räkningar. 
    Har du syskon? Det är centralt i den här saken.
  • Anonym (Dotte­r) Trådstartaren
    Wed 18 Sep 2019 11:19
    #10
    -2
    Anonym (ja) skrev 2019-09-18 11:00:16 följande:
    Rimlig lösning.

    Men det kan kosta på.

    Formellt sätt äger hon inte pengarna längre hur mycket handslag på saken ni gör. Ändrar du dig så är hon lurad.

    Vad händer om du dör med fonderna i ditt namn? Vem ärver dessa?

    Är du henens enda barn eller finns det andra som kan ha synpunkter på detta?
    Mamma och jag har ett mycket gott förhållande så jag ser inga såna risker och jag är enda barnet. Jag har inga som helst behov av pengar då jag och maken har det väldigt bra ekonomiskt. Tack för frågan om jag skulle avlida. Hade inte tänkt på det. Måste diskutera om mamma ska ärva tillbaka fonderna i så fall (och bli av med bostadstillägget) eller om ev. min man ska ärva och vi har kvar liknande upplägg med honom alternativt om dom ska säljas av och mamma får ut dom som kontanter som hon får gömma på lämpligt ställe. Är inte orolig över att maken skull sno dom. Han är inte sån.
Svar på tråden Minska tillgångar för att få bostadstillägg som pensionär