• Anonym (undrar)

    Kan ADHD förvärras av graviditet?

    Hej,

    Kan ADHD förvärras av graviditet? Det är svårt att hitta någonting att läsa om detta ämne. Men jag tänkte att eftersom att hormonförändringar i puberteten kan påverka så kan kanske hormonsvängningar under/efter graviditet också påverka.

    Anledningen att jag frågar är att jag har en person i min närhet som jag misstänker har ADHD. Om jag tittar tillbaka så hade personen en del framträdande drag under sin barndom, men fungerade ganska bra under många år innan hon fick två barn. Idag tycker jag att symtomen är väldigt tydliga. Svårt att fokusera, kan inte sitta still, kan bara koncentrera sig på sina egna intressen, ibland som helt frånvarande och ibland pratar hon väldigt intensivt osv. Den här personen är helt absorberad av sig själv och sina intressen. Hon kan inte fungera på en vanlig arbetsplats tex eftersom att hon inte kan följa instruktioner utan allt måste göras på hennes sätt. Nu är detta lite kortfattat förklarat så klart, men det har fått mig att misstänka att hon kan ha någon form av diagnos.

    Det märkliga är att hon fungerade väldigt bra när hon väl kommit ur tonåren och fram tills att hon fick sina barn. Därför undrar jag om det kan vara så att hormonförändringarna vid graviditeterna har påverkat. Kanske någon annan här inne som har erfarenhet av detta?

  • Svar på tråden Kan ADHD förvärras av graviditet?
  • Fjäril kär

    Nej men däremot föräldraskap kan förvärra en ev diagnos eftersom barnen blir det "störande" momentet och givetvis gör allt värre.

  • Anonym (undrar)
    Fjäril kär skrev 2019-09-18 14:44:14 följande:

    Nej men däremot föräldraskap kan förvärra en ev diagnos eftersom barnen blir det "störande" momentet och givetvis gör allt värre.


    Ok, intressant...så kan det naturligtvis vara. Det skedde liksom en tydlig förändring efter att barnen kom. Jag tänkte att det kunde vara hormoner inblandade men det kan så klart vara så att barnen inte riktigt "passade" i hennes liv utan tog upp för mycket energi.

    Vad är din erfarenhet av detta?
  • Fjäril kär
    Anonym (undrar) skrev 2019-09-18 17:30:40 följande:

    Ok, intressant...så kan det naturligtvis vara. Det skedde liksom en tydlig förändring efter att barnen kom. Jag tänkte att det kunde vara hormoner inblandade men det kan så klart vara så att barnen inte riktigt "passade" i hennes liv utan tog upp för mycket energi.

    Vad är din erfarenhet av detta?


    Jag lever själv med Asperger diagnos och det är väldigt tufft att vara förälder med en massa issues i bagaget. När kroppen skriker av protest och ångest och jag är dränerad på energi AV barnen måste jag ändå fungera som mamma FÖR barnen och resultatet blir ibland kaos..
  • Anonym (Dampen)

    Fick min adhd diagnos efter att ha blivit förälder.

    Det är tydligen vanligt.

    Innan barn kunde man köra slut på sig totalt och sedan vila ikapp några dagar och sedan vara tillbaka på banan igen. Med barn finns inte den vilotiden vilket resulterar i kollaps.

    -men så är det ju för alla som blir föräldrar tänker folk nu.

    Jo tack den har jag hört förr tänker allt ADHD folk då :)

    Ju tröttare jag blir desto mer speedad, pratig, självupptagen och dryg för omgivningen blir jag.

    Din bekanta kanske funkar likadant. Jag har inget svar på varför man blir så och kan inte försvara det.

    Kanske är att man konstant söker kickar för att hålla sig vaken typ.

  • Anonym (ace)

    Nu kommer hela familjeliv hoppa på mig.

    Många (inte alla) gravida kvinnor blir mer eller mindre galna periodvis av gravid- och amnings-hormoner. Med det i åtanke är det kanske inte helt osökt att t. ex dålig impulskontroll kan försämras.

  • Anonym (undrar)
    Fjäril kär skrev 2019-09-18 18:20:00 följande:

    Jag lever själv med Asperger diagnos och det är väldigt tufft att vara förälder med en massa issues i bagaget. När kroppen skriker av protest och ångest och jag är dränerad på energi AV barnen måste jag ändå fungera som mamma FÖR barnen och resultatet blir ibland kaos..


    Jag förstår att det är tufft. Personen jag känner är nog inte medveten om sina problem utan hon får hela tiden sin familj att anpassa sig efter hennes behov. Vilket de gör eftersom att de är så vana vid att alltid göra som hon vill. Så det flyter ju på för det mesta. Men det blir ju barnens bekostnad som alltid får stå tillbaka. Hennes ena barn har autism, möjligen även det andra barnet också.
  • Anonym (undrar)
    Anonym (Dampen) skrev 2019-09-18 20:47:52 följande:

    Fick min adhd diagnos efter att ha blivit förälder.

    Det är tydligen vanligt.

    Innan barn kunde man köra slut på sig totalt och sedan vila ikapp några dagar och sedan vara tillbaka på banan igen. Med barn finns inte den vilotiden vilket resulterar i kollaps.

    -men så är det ju för alla som blir föräldrar tänker folk nu.

    Jo tack den har jag hört förr tänker allt ADHD folk då :)

    Ju tröttare jag blir desto mer speedad, pratig, självupptagen och dryg för omgivningen blir jag.

    Din bekanta kanske funkar likadant. Jag har inget svar på varför man blir så och kan inte försvara det.

    Kanske är att man konstant söker kickar för att hålla sig vaken typ.


    Ok, jag visste inte att det är vanligt att få diagnos efter man blivit förälder. Den här personen har ingen insikt i sina problem utan hon tycker att alla andra har fel. Jag har egentligen mest uppfattat den personen som full av energi förut men har på senare år undrat om det är ett sätt att komma undan trötthet. Precis som du beskriver så blir hon som speedad, pratar oavbrutet, totalt självupptagen och omöjlig att prata med. Hon håller på mycket med träning och jag tror att det är som en slags medicin för henne, som får henne lugn. Sen är hon också otroligt kreativ och mycket ambitiös, men bara om det är inom områden som intresserar henne.
  • Anonym (undrar)

    Jag puffar lite här för att se om det finns någon mer med erfarenhet av detta.

  • Utvandraren

    Jag har aldrig hört talas om att det kan förvärras pga hormoner. Däremot så förvärrades mina egna symptom efter att jag fick barn. Man fick liksom inget andrum/tid för återhämtning på samma sätt. Jag fick min diagnos först när jag var 40 år och fyrabarnsmamma.

  • Anonym (undrar)
    Utvandraren skrev 2019-09-20 19:31:44 följande:

    Jag har aldrig hört talas om att det kan förvärras pga hormoner. Däremot så förvärrades mina egna symptom efter att jag fick barn. Man fick liksom inget andrum/tid för återhämtning på samma sätt. Jag fick min diagnos först när jag var 40 år och fyrabarnsmamma.


    Jag läste någon stans att hormonförändringar under tonåren kunde förvärra symtomen. Sen är det väl kanske olika för alla hur man påverkas. Så det var bara en fundering jag hade eftersom att den här personen som jag känner blev väldigt förändrad efter att barnen kom. Men som någon skrev ovan så kan det ju vara så att det är själva förändringen i livssituation som gör att symtomen förvärras.
    Med fyra barn förstår jag att du har fullt upp, hoppas du känner att diagnosen gav dig en del klarhet.
  • Utvandraren
    Anonym (undrar) skrev 2019-09-20 21:54:35 följande:
    Jag läste någon stans att hormonförändringar under tonåren kunde förvärra symtomen. Sen är det väl kanske olika för alla hur man påverkas. Så det var bara en fundering jag hade eftersom att den här personen som jag känner blev väldigt förändrad efter att barnen kom. Men som någon skrev ovan så kan det ju vara så att det är själva förändringen i livssituation som gör att symtomen förvärras.
    Med fyra barn förstår jag att du har fullt upp, hoppas du känner att diagnosen gav dig en del klarhet.
    Ja och nej får jag nog säga. Det förklarar en del men jag hade gärna gått någon kurs om hur man fungerar och hur man ska göra livet lättare och så. Tyvärr så är min öppenvårdsmottagning inget vidare.
  • Anonym (undrar)

    [quote=79915173][quote-nick]Utvandraren skrev 2019-09-21 00:04:37 följande:[/quote-nick]Ja och nej får jag nog säga. Det förklarar en del men jag hade gärna gått någon kurs om hur man fungerar och hur man ska göra livet lättare och så. Tyvärr så är min öppenvårdsmottagning inget vidare.[/

    Vad synd. Är inte så insatt men tänker mig att det finns ännu förre insatser för vuxna med adhd än för barn.

Svar på tråden Kan ADHD förvärras av graviditet?