• Anonym (Hur?)

    Hur kunde Sverige bli ett så sekulariserat land?

    Sverige har gått ifrån att vara ett religiöst land till extremt sekulariserat, hur kunde det ske? Varför?

    Och varför är det nästan bara Sverige som blivit sekulariserat jämfört med andra länder där majoriteten fortfarande är religiösa?

    Det skrämmer mig att Sverige blivit såhär..

  • Svar på tråden Hur kunde Sverige bli ett så sekulariserat land?
  • Anonym (Folkis)
    jeanette02 skrev 2019-09-19 07:25:56 följande:

    Vi har ersatt också religion med andra "religioner" till stor del, konsumism, klimatalarmism, det är det jag kommer att tänka på just nu.

    Som en sorts samhällshjärntvätt. Fast alla vet att vi inte kan fortsätta konsumera sönder vår planet så handlar allt om att vi ska konsumera.

    Klimataktivismen pratar uteslutande bara om klimat. Fast miljöfrågan är så mycket bredare. De säger aldrig något om om vår sjuka överkonsumtion.

    Samtidigt känns det som Islam har blivit helt normaliserat i vårat moderna samhälle. Men allt som kan kopplas till kristendom, judendom då är det dåligt. Enligt så kallade proffstyckare. Det är bara trista traditioner osv. Då är man bakåtsträvare tex.

    Fast fira jul går visst bra. För att då ska vi konsumera igen, i första hand.


    Att klimataktivismen mest handlar om klimat är väl ganska självklart? Och det är ett av huvudargumenten - att vi måste minska vår konsumtion. Gjorde en snabb sökning och hittade uppmaningar till minskad konsumtion hos WWF, Jordens vänner, Greenpeace, Naturskyddsföreningen och Fältbiologerna. Sen vad media väljer att skriva kan vara en annan sak...
  • jeanette02
    Anonym (Folkis) skrev 2019-09-19 07:44:35 följande:

    Att klimataktivismen mest handlar om klimat är väl ganska självklart? Och det är ett av huvudargumenten - att vi måste minska vår konsumtion. Gjorde en snabb sökning och hittade uppmaningar till minskad konsumtion hos WWF, Jordens vänner, Greenpeace, Naturskyddsföreningen och Fältbiologerna. Sen vad media väljer att skriva kan vara en annan sak...


    Javisst jag håller med dig. Infon finns verkligen menar jag också. Medier i Sverige är urusla överlag på att rapportera.
  • Anonym (Eh!)
    Anonym (Hur?) skrev 2019-09-18 21:40:38 följande:

    Sverige har gått ifrån att vara ett religiöst land till extremt sekulariserat, hur kunde det ske? Varför?

    Och varför är det nästan bara Sverige som blivit sekulariserat jämfört med andra länder där majoriteten fortfarande är religiösa?

    Det skrämmer mig att Sverige blivit såhär..


    Det är väl flera olika skäl. Ett viktigt skäl är att vi fick det ekonomiskt bättre och att de sociala skillnaderna minskade. DÅ behöver man inte klamra sig fast vid unkna vidskepelser. Våra närmaste grannländer är lika sekulariserade som vi.
  • Anonym (Eh!)
    Anonym (Hur?) skrev 2019-09-18 21:49:44 följande:
    Vad ska jag förklara? Jag tycker att det religiösa samhället var bättre än detta.
    OK så du tycker att det var bättre när människor inte fick tänka fritt? Man fick inte ens tolka bibeln själv eller ha egna bönemöten hemma (konventikelplakatet). Kanske längtar du tillbaka till 1600-talet när vi hade mosaisk lagstiftning, dvs den kristna varianten av sharialagar?
  • Anonym (Eh!)
    Anonym (Hur?) skrev 2019-09-18 21:56:15 följande:
    Folk var bättre medmänniskor, trevligare, det fanns könsroller m.m
    Du verkar ha noll koll på hur det var i Sverige förr. Trist med någon som vill ha tillbaka ett samhälle där flickor som blivit våldtagna och gravida anklagades och blev dömda för hor. Verkligen trevligt... Eh. Och det är bara ett exempel. Inte kunde man skilja sig om man hade en man som misshandlade en heller.
  • Anonym (Eh!)
    Anonym (Folkis) skrev 2019-09-18 21:56:47 följande:

    Har det inte lite att göra med det hårda religiösa tvånget som vi hade tidigare? Konventikelplakatet och sån skit. Folk for ju till Amerikat för att få religionsfrihet. Statskyrkan blev för många ett tvång, ett ok.

    Sen undrar jag om inte folkrörelserna kan vara inblandade också. Sekulariseringen sker väl lite parallellt med framväxten av dem. Eller vad säger ni som kan? De erbjöd sammanhållning och stöd i livet. Nykterhetsrörelsen tror jag gjorde mer för de svenska själarna än vad statskyrkan någonsin gjorde.

    Samma rörelser - i synnerhet arbetarrörelsen - har ju också bidragit till stärkandet av den enskildas rätt. Och till utbildning. Utbildning och religiositet går ju inte sällan stick i stäv.

    Tja, en teori i alla fall. :)


    Jo exakt! Samtidigt som folk fick det bättre och klyftorna minskade fick människor ett socialt sammanhang och stöd genom folkrörelserna.
  • Anonym (Eh!)
    Anonym (Hur?) skrev 2019-09-18 21:59:11 följande:
    Om svenskarna for till Amerika för att få religionsfrihet, hur kommer det sig då att USA är betydligt mer religiöst än Sverige idag?
    För att RELIGIÖSA människor flydde dit för att få tro på det de ville.
  • Anonym (Eh!)
    Anonym (Hur?) skrev 2019-09-18 22:09:52 följande:
    Tror inte att dessa svenskar som emigrerade på 1800-talet har bidragit till USA:s religiösa samhälle idag.
    Jo det har de. De och alla andra från andra delar av Europa som gjorde samma sak.
  • Anonym (Eh!)
    Anonym (Hur?) skrev 2019-09-18 22:13:04 följande:
    Allt det berodde inte på religion.
    Jo allt, utom supandet som berodde på det hårda arbetet. Å andra sidan förbjöd kristendomen arbetarna att sätta sig upp mot överheten, dvs arbetsgivarna bland annat så religionen spelade en viss roll. Om arbetarna inte kastat av sig det religiösa oket hade de inte kunnat strejka och kräva bättre villkor (som vi skördar frukterna av idag).
  • Anonym (Eh!)
    Anonym (Hur?) skrev 2019-09-18 22:24:01 följande:
    Det var inte såna könsroller jag tänkte på.. tänkte på moderna könsroller.
    Fast du gillar ju inte de moderna könsrollerna. Hur ska du ha det? De könsroller vi har idag, och har haft ett par decennier, fanns inte när Sverige var religiöst. JU!
Svar på tråden Hur kunde Sverige bli ett så sekulariserat land?