• Dendäranonym95

    Vårdbiträde tips!

    Hej! Nästa vecka ska jag gå brevid inom hemtjänsten. Jag har gått lyftkurs och ska även gå medicindelegering. Jag undrar om ni har några tips på vad jag ska tänka på som ny i olika situationer , t.ex när jag kommer hem till olika vårdtagare och ska presentera mig för första gången. Vad ska alltid göras när man kommer hem till vårdtagarna, nu vet jag ju såklart att de kan vara individuellt men jag tänker de mest ?basala sakerna?. Jag vill bi överöst med tips och råd inför detta, olika saker att tänka på för att göra så bra ifrån mig som möjligt.

    Så om ni har några, bara skriv!

    ( såklart har jag blivit informerad om mycket, förutom de jag får se och lära nästa vecka på brevidgångerna. men jag vill höra från andra som kanske har lite erfarenhet )

    Tack på förhand :)

  • Svar på tråden Vårdbiträde tips!
  • Giftskåneman

    Du är en främling i deras hem, så försök bevisa du är ärlig och vänlig och därför deras skull, inte tvärtom.

    All lycka

  • 8airam8

    Du ska alltid vara förberedd när du får in till vårdtagaren. Du ska veta att du är där på rätt tid, du ska veta vilken tid du ska iväg därifrån och du ska veta att du har nyckel med sig så att du kommer in och kan låsa efter dig. Du ska ha fått rapport av kollegor eller i datasystemet. Du ska ha läst genomförandeplan och/eller vårdplan. Du ska iaktta basala hygienrutiner, använda förkläde, solskydd och handskar i rätt situation och du ska veta vad besöket går ut på. Frukost? Påklädning? Toabesök? Dusch? Du ska veta vart du vänder dig om det uppstår problem eller frågetecken, ingen kan kunna allting själv.

    Det mesta jag skrivit här ovanför finns det rutiner för i den arbetsgrupp du kommer till. Tänk på att vara vänlig och tillmötesgående och att din lägsta målsättning är att göra det du kom dit för. Tänk på att det är vårdtagarens behov du ska ha i fokus.


    The first glass of wine is all about the food, the second glass is about love and the third glass is about mayhem.
  • Anonym (Hanna)

    Presentera dig varje gång du kommer till någon. Dem träffar många olika och kan vara svårt att komma ihåg alla. Prata högt och tydligt gärna med lite mörkare röst då vissa som har en hörselskada kan ha svårt att höra ljusa röster. Du behöver inte göra till rösten men att tänka på det så sänker man tonen lite automatiskt.

    Jag har bara jobbat på äldreboende och märkte där att det är til stor hjälp att tala om för den boende vad man ska göra som nu går vi till toaletten, till vissa får man även säga att nu sitter du på toaletten. Att tala om vad man gör eller ska göra lugnar de äldre och underlättar faktiskt mitt arbete. Även om jag har ont om tid så försöker jag inte stressa på en äldre om det är något de kan klara av att göra själva som borsta tänderna. Jag kan då under tiden göra något annat som bädda sängen eller förbereda medicinen.

    De uppskattar alltid att få prata en stund. Jag brukar fråga om något foto de har eller något annat jag kan hitta i deras omgivning. När jag sen måste gå så säger jag det och tackar för pratstunden. Vet jag när jag nästa gång kommer dit så berättar jag det.

    Har personen att du ska smörja hens ben så uppskattar dem det så mycket då många hoppar över det. Jag brukar massera lite under tiden jag smörjer in. Då får de känna sig lite extra bortskämda.

    Atta bara ge dem lite extra tid så ofta man kan är guld värt för dem. Undvik att prata om hur stressigt du har det och att stressa hemma hos dem. Ibland måste man men be då om ursäkt och förklara varför ex om personal är sjuk. Stressar man runt hos dem så dels smittar energin av sig och dels så känner dem sig son en belastning. Jag har aldrig stressat på en boende och har ändå kunnat bli klar i god tid. Det gäller att planera upp sitt arbeta hos dem på ett effektivt sätt.

    Med medicinerna så kommer du få höra att man alltid ska dubbelkolla påsarna med datum och antal mediciner. Det har hänt att jag gett fel. Sist hade en tidigare kollega missat att ge EM medicinen vilket jag inte märkte på kvällen så råkade ge hen den då. Gör du fel så är det viktigt att du ringer och talar om detta. Ofta är det inga större bekymmer. Bäst är att lära in sig vanan att alltid dubbelkolla antal datum och om du ska ta från en förpackning så va noga med namnet (ibland kan det hända att det står ett namn i listan men så är det inte det märket som finns. Då har jag tittar på listan där medicinernas verkan står och sen jämfört med vad som står på de olika förpackningarna. Kan jag trots det inte lösa det så kontakta en kollega. Beroende hur klar brukaren är så kan du även fråga hen.)

    Under bervidgången så våga ta iniativ till att göra saker eller fråga. Undvik att prata över brukaren då menar jag att prata om brukaren som att hen inte vore där. Prata heller inte något annat språk så länge det inte är ett brukaren kan och ni pratar med varandra.

  • Anonym (l)
    Anonym (Hanna) skrev 2019-09-19 08:35:26 följande:

    Presentera dig varje gång du kommer till någon. Dem träffar många olika och kan vara svårt att komma ihåg alla. Prata högt och tydligt gärna med lite mörkare röst då vissa som har en hörselskada kan ha svårt att höra ljusa röster. Du behöver inte göra till rösten men att tänka på det så sänker man tonen lite automatiskt.

    Jag har bara jobbat på äldreboende och märkte där att det är til stor hjälp att tala om för den boende vad man ska göra som nu går vi till toaletten, till vissa får man även säga att nu sitter du på toaletten. Att tala om vad man gör eller ska göra lugnar de äldre och underlättar faktiskt mitt arbete. Även om jag har ont om tid så försöker jag inte stressa på en äldre om det är något de kan klara av att göra själva som borsta tänderna. Jag kan då under tiden göra något annat som bädda sängen eller förbereda medicinen.

    De uppskattar alltid att få prata en stund. Jag brukar fråga om något foto de har eller något annat jag kan hitta i deras omgivning. När jag sen måste gå så säger jag det och tackar för pratstunden. Vet jag när jag nästa gång kommer dit så berättar jag det.

    Har personen att du ska smörja hens ben så uppskattar dem det så mycket då många hoppar över det. Jag brukar massera lite under tiden jag smörjer in. Då får de känna sig lite extra bortskämda.

    Atta bara ge dem lite extra tid så ofta man kan är guld värt för dem. Undvik att prata om hur stressigt du har det och att stressa hemma hos dem. Ibland måste man men be då om ursäkt och förklara varför ex om personal är sjuk. Stressar man runt hos dem så dels smittar energin av sig och dels så känner dem sig son en belastning. Jag har aldrig stressat på en boende och har ändå kunnat bli klar i god tid. Det gäller att planera upp sitt arbeta hos dem på ett effektivt sätt.

    Med medicinerna så kommer du få höra att man alltid ska dubbelkolla påsarna med datum och antal mediciner. Det har hänt att jag gett fel. Sist hade en tidigare kollega missat att ge EM medicinen vilket jag inte märkte på kvällen så råkade ge hen den då. Gör du fel så är det viktigt att du ringer och talar om detta. Ofta är det inga större bekymmer. Bäst är att lära in sig vanan att alltid dubbelkolla antal datum och om du ska ta från en förpackning så va noga med namnet (ibland kan det hända att det står ett namn i listan men så är det inte det märket som finns. Då har jag tittar på listan där medicinernas verkan står och sen jämfört med vad som står på de olika förpackningarna. Kan jag trots det inte lösa det så kontakta en kollega. Beroende hur klar brukaren är så kan du även fråga hen.)

    Under bervidgången så våga ta iniativ till att göra saker eller fråga. Undvik att prata över brukaren då menar jag att prata om brukaren som att hen inte vore där. Prata heller inte något annat språk så länge det inte är ett brukaren kan och ni pratar med varandra.


    Hoppas man får en personal som du , om behovet skulle uppstå som äldre
Svar på tråden Vårdbiträde tips!