• Rumpkulla

    Hur är det att arbeta natt inom vården?

    Jag är ganska less på det arbete jag har idag och vill göra något annat. Jag har funderat över vad jag gjort tidigare och vad jag har trivts bra med. Jag faller hela tiden tillbaka på vård och omsorg. Framförallt äldreomsorgen med inriktning på demens. Där trivdes jag så otroligt bra och kände att jag verkligen gjorde en insats. För att komma ifrån det arbete jag har idag så snabbt som möjligt tänkte jag försöka komma in som timvikarie. Jag har varit timvikarie inom vården tidigare. Under gymnasiet gick jag vård och omsorg men hade lite problem i skolan så genom ett samarbete med individuella programmet hade jag praktik på ett äldreboende 5 dagar i veckan på 50% och hemstudier resten. Sommarjobbade på samma boende två år i rad och när jag var 18 blev jag erbjuden ett vikariat där. Idiot som jag var tog jag jobbet och hoppade av skolan.

    Två år senare flyttade jag långväga och började arbeta med något helt annat och har inte arbetat inom vården på 12 år om man inte räknar med tre månader som personlig assistent.

    Jag vill läsa till undersköterska och skulle isf påbörja studier till våren 2020. Jag vill kombinera det med arbete då jag inte vill ta mer studielån.

    Hur ser det ut med vikariebehovet idag runt om i Sverige? Bor i en relativt liten kommun i Skaraborg och har familj så att flytta är inte aktuellt. Är det bara att anmäla sig till vikarieförmedling eller bör jag kontakta arbetsgivare personligen och visa intresse? Hur ofta brukar det finnas behov av vikarier nattetid? Jag har några särskilda kompetenser som jag tror jag vara mycket positivt inom området.

  • Svar på tråden Hur är det att arbeta natt inom vården?
  • Anonym (Emma)

    När jag jobbade inom vården så var det flera som pluggade till undersköterska samtidigt dock jobbade dem dagtid. Att jobba natt och plugga samtidigt känns tufft men fördelen är att man får bättre betalt och kan jobba mindre ofta. Jag jobbade natt en sommar och det är rätt mycket dödtid så att hålla sig vaken kan vara en utmaning. Att jobba en natt funkade bra två nätter så va man rätt sketen tre nätter så sov jag nästan ett helt dygn. Vilket är till viss del en fördel då det va lätt att vända dygnet men en hel dag gick åt att sova. Första natten dygnade jag alltid och det funkade.

    Det bästa du kan göra är att kontakta personligen alla boenden där du bor och höra om de har behov av en timanställd. Din motivering till varför du nu vill jobba inom vården tycker jag låter jättebra och den ska du framföra antingen på intervju om du slipper skicka in en ansökan annars i din ansökan

  • Rumpkulla
    Anonym (Emma) skrev 2019-09-19 09:21:45 följande:

    När jag jobbade inom vården så var det flera som pluggade till undersköterska samtidigt dock jobbade dem dagtid. Att jobba natt och plugga samtidigt känns tufft men fördelen är att man får bättre betalt och kan jobba mindre ofta. Jag jobbade natt en sommar och det är rätt mycket dödtid så att hålla sig vaken kan vara en utmaning. Att jobba en natt funkade bra två nätter så va man rätt sketen tre nätter så sov jag nästan ett helt dygn. Vilket är till viss del en fördel då det va lätt att vända dygnet men en hel dag gick åt att sova. Första natten dygnade jag alltid och det funkade.

    Det bästa du kan göra är att kontakta personligen alla boenden där du bor och höra om de har behov av en timanställd. Din motivering till varför du nu vill jobba inom vården tycker jag låter jättebra och den ska du framföra antingen på intervju om du slipper skicka in en ansökan annars i din ansökan


    Jag arbetar vaken natt nu. Jobbar 6 nätter och är ledig 7. Har en arbetsledande funktion men känner att upplägget inte alls fungerar efter omorganisationen. Hade tidigare 110 medarbetare och jobbade 87% men sedan tog de bort en chefstjänst och lade på 50 medarbetare på mitt område och sänkte arbetstiden till 75%. Nu ska jag börja senare på natten, har mer personal, sköter själv rekrytering, bemanning och logistikplanering samt registrerar löner och deras extratider. Lägg till allt annat administrativt på det. Jag hinner inte med. Tog upp det med min chef och facket. Lösningen blev att jag under en tillfällig period skulle stanna kvar på morgonen för att komma i fas. Det var i juli och nu är vi i september. Under perioden har vi haft flera möten men det blir ingen förbättring. Villkoren för personalen under natten har försämrats och de slutar på löpande band. Sitter kvar på jobbet nu och går igenom bemanningen för kommande vecka. Får ta små pauser hela tiden för att inte nicka till. Är nog klar om ett par timmar. Känner mig så färdig med den här arbetsplatsen.

    Just socialpsykologi, pedagogik, kost, hälsa och lågaffektivt bemötande ligger mig varmt om hjärtat och är något jag har läst mycket och praktiserat inom andra arbetsområden. Känner att jag skulle ha stor nytta av mina erfarenheter och kunskaper inom tex demensvård. Min mamma insjuknade tidigt (44 år) så därav mitt stora intresse. Ska börja fila på CV och personligt brev i helgen tänkte jag så är det klart inför min lediga vecka då jag börjar jakten på nytt arbete. Under 2010-2011 läste jag en del kurser på distans så jag har inte mer än kärnämnen jag behöver komplettera. Sedan behöver man väl göra VFU också men om jag jämförde med kursupplägget på vuxenutbildningen så skulle jag nog inte behöva läsa de ämnen jag redan har betyg i. Så just studiebiten tror jag inte blir så betungande att kombinera med nattjobb. Det är väl mest när man är ute på praktik då som jag inte kan arbeta samtidigt.
Svar på tråden Hur är det att arbeta natt inom vården?