• Thu 19 Sep 2019 16:37
    1943 visningar
    35 svar
    +2
    35
    1943

    ÄNTLIGEN! Svensk humorgrupp vågar skämta om islam och deras hederskultur

    Har inte kollat videon än men rent principiellt är det helt rätt. Klart man ska kunna skämta om islam och hederskultur med och det är dessutom på tiden imho.

  • Fri 20 Sep 2019 09:37
    #7
    +1

    Så nu har jag sett videon och tyckte den va småkul på ett lite gulligt sätt. Bra ironi kring ett allvarligt samhällsproblem.

    Det är hederskulturen man driver med, inte islam. Hederskulturen förekommer inte bara bland muslimer utan också kristna och yazidier (Fadime Sahindal va yazidier tex).

  • Fri 20 Sep 2019 09:44
    #8
    +3
    Tintin i Amerika skrev 2019-09-19 21:40:40 följande:

    skämta du något om familjelivet så ska vi se hur länge ditt inlägg är kvar!

    Att skämta om en sak där en stor grupp av människor tillhör har ni ingen aning om hur det påverkar framförallt barn i skolorna mm

    Att prata utan ansvar borde ge fängelse!


    Man skämtar om allt annat så varför ska man inte kunna skämta om ex. hederskultur eller islam för den delen. Sen tycker väl iofs jag personligen det är en fråga om hur man skämtar om nåt, särskilt när det är svåra, allvarliga ämnen, men även dålig humor måste få va tillåten i ett öppet demokratiskt samhälle. En yttrandefrihet som enbart tillåter sånt jag själv tycker är ok är ingen yttrandefrihet värd namnet.
  • Wed 25 Sep 2019 21:23
    #18
    +1
    Tintin i Amerika skrev 2019-09-25 19:10:26 följande:

    ni är dåligt pålästa!

    Yttrandefrihet följer med ett ansvar! Man får inte yttra sig hur som helst! Det är redan förbjudet!


    Jag håller väl med om man bör ta ansvar för det man yttrar och att verkligen inte allt är lämpligt att säga MEN samtidigt tycker jag det mesta ska va tillåtet att säga så länge det inte rör sig om hot eller uppmaning till brott. I ett öppet demokratiskt samhälle får man helt enkelt lära sig att acceptera andras rätt att skämta grovt eller utöva hård kritik mot det man själv håller för heligt. Det gäller alla utan undantag. Eller vill du se ett förbud mot hädelse?
  • Wed 25 Sep 2019 21:59
    #21
    +4
    Tintin i Amerika skrev 2019-09-25 21:38:19 följande:

    Som sagt ni har totalt missuppfattat vad yttrandefrihet är och vad demokrati är.

    Den dära MEN 

    Jag är inte rasist MEN...

    All skämt om andra grupper har konsekvenser i skolor för små barn bland annat!

    Vill ni behaga eran ego och skada småbarn varsågod.

    Demokrati innebär att man klubbar människor för människors skull!


    Du, jag är själv svart och har erfarenhet av utsättas för rasism och bli mobbad och utfryst i skolan enbart pga min hudfärg men det innebär inte jag anser man inte alls ska få skämta om svarta människor eller använda N-ordet. Jag ogillar verkligen N-ordet och brukar tala om för den som använder det att jag och dom flesta svarta föredrar kallas just svarta. Istf ett totalförbud mot ordet vill jag se att människor på frivillig väg slutar använda det. Man kan inte förbjuda allt och försöker man göra det får det också negativa konsekvenser.

    Sen kan humor också va ett effektivt sätt att kritisera företeelser och få människor att tänka efter. Att ex. skämta om hederskultur kan va ett sätt få människor att inse det orimliga i just hederskulturen, en företeelse som drabbar många människor men som det knappt pratas om.

    Din sista mening om att klubba människor förstår jag nada av.
  • Fri 27 Sep 2019 20:27
    #26
    +2
    Tintin i Amerika skrev 2019-09-26 21:01:04 följande:

    du trycker ner dig själv för att behaga andra!

    Lyssna på vad du säger :

    1/ det innebär inte jag anser man inte alls ska få skämta om svarta människor eller använda N-ordet

    2/Jag ogillar verkligen N-ordet och brukar tala om för den som använder det att jag och dom flesta svarta föredrar kallas just svarta

    Ser du att du säger emot dig själv??Är du förvirrad?


    Nej, jag tycker inte jag säger emot mig själv och är inte förvirrad. Däremot uttryckte jag mig nog väldigt klumpigt.

    Jag tycker man i princip ska kunna skämta om allt. Skämt kan va bra eller mindre bra, smarta eller bara plumpa. Själv uppskattar jag humor som driver med dom som har makten, inte dom som är i underläge, utsatta. Att ironisera över sig själv eller sina egna är också nåt annat än ironisera över andra. Den berömda judiska humorn blir oftast bäst när den framförs av just judar medans den skulle kunna bli direkt obehaglig om den dras av en antisemit.

    Det är klart jag ogillar skämt som uppenbarligen går ut på förlöjliga och förnedra svarta. Jag tycker det är värdelös och obehaglig humor. Bara för vi har yttrandefrihet och KAN säga det vi vill innebär det inte att det är LÄMPLIGT säga va som helst. Man har ett ansvar för va man säger oavsett vem man är eller vem man säger det om. Samtidigt tycker jag som sagt man ska få uttrycka det mesta så länge man inte hotar eller uppmanar till brott. Även plumpa skämt och annan dålig humor måste skyddas av yttrandefriheten. Återigen: yttrandefrihet som enbart omfattar sånt jag själv tycker är ok är ingen yttrandefrihet värd sitt namn.
Svar på tråden ÄNTLIGEN! Svensk humorgrupp vågar skämta om islam och deras hederskultur