• Anonym (förbannad mamma)

    Dotter(och andra) misshandlad och trakasserad i skolan. Rektorn lägger sig platt.

    Hej!

    Min dotter går i ettan i en stökig klass. Även i förskoleklassen(med samma barn) var det problem i form av härj, tvång och våld, men sedan terminsstarten för några veckor sedan har det eskalerat.

    Dottern har på dessa veckor upprepade gånger blivit slagen, skrämd och sparkad(av samna som upprepade gånger sparkade henne i ryggen förra året). Hon har fått sina grejer snodda och blivit upptryckt mot väggen. Sedan tillkommer problemet med obefintlig studiero då rötäggen skriker, härjar och bokstavligen river klassrummet. Det är en klick med pojkar som förstör och är våldsamma och de flesta andra barn, framförallt flickorna, är utsatta.

    Redan förra året krävde vi åtgärder och förskoleklassens fröknar jobbade häcken av sig för att skydda barnen. Nu i år har vi föräldrar redan hunnit ruttna och krävt möte med rektor, men rektorn vägrar då "ett möte vore meningslöst då skolan inte har någon lösning ändå". Rektorn föreslår att föräldrarna ska ta ledigt från jobbet för att vara i skolan och skydda dina barn...

    I morse ringde jag och skällde en gång till och då berättade rektorn att min dotter ska få slippa att sutta bredvid sin värsta misshandlare(tack, vad generöst...) och att de börjat med att dela in klassen i två grupper (vad hjälper det när rötäggen är blandade i båda grupperna).

    Varje dag är vi föräldrar på och skäller på både fröken och rektor. Vad gör man?! Jag är rädd för min dotters säkerhet och hur sjutton ska hon lära sig något när hon är rädd och har fullt upp med att parera slag och sparkar?!

  • Svar på tråden Dotter(och andra) misshandlad och trakasserad i skolan. Rektorn lägger sig platt.
  • Anonym (A)

    Gör en anmälan till Skolinspektionen. Ge er inte. kräv att rektorn tar tag i problemen. Ha ett föräldramöte där ni pratar med de föräldrar vars barn inte kan uppföra sig.

  • beccagranen

    I min sons klass 3e klass var det samma bekymmer. Vi föräldrar anmälde skolan till skolinspektionen och på papper gjorde dom allt rätt men det blev inte bättre. Det slutade med att rektorn fick kontakta föräldrarna till de "stökiga" barnen, så att dom fick medverka i skolan. Sen börja dom med att ringa föräldrarna till barnen så att dom fick gå från jobbet och hämta hem barnet och fortsätta sina studier hemma. Jag tycker det är helt rätt, det är inte skolans uppgift att uppfostra barnen. 

  • Anonym (A)

    Bra förslag att ni vuxna ska vara i skolan. Inte för att skydda era barn (det kommer ni klart göra ändå om nödvändigt) utan för att dokumentera själva hur det går till.

  • Anonym (Kille)

    Skriv till lokala tidningen, det brukar skrämma skolor. Polisanmäl direkt om din dotter blivit slagen. Kommer det in flera polisanmälningar så är det ännu bättre.

  • jeanette02

    Håller med ovanstående, polisanmäl. Ingen ska behöva bli misshandlad och kränkt. Varför ska skolan vara en frizon för skitbeteende. Däremot borde ligisternas föräldrar vara i skolan och se och passa sina avkommor. Föräldraansvar.

    Gå även till medier. Håller med kille häruppe.

    Vart är detta så man aldrig råkar flytta dit?

  • Anonym (förbannad mamma)
    Anonym (A) skrev 2019-09-19 15:08:45 följande:

    Gör en anmälan till Skolinspektionen. Ge er inte. kräv att rektorn tar tag i problemen. Ha ett föräldramöte där ni pratar med de föräldrar vars barn inte kan uppföra sig.


    Vi krävde möte, men rektorn duckade som sagt. Jag tror att varenda förälder till de normala barnen i klassen både ringt och mailat och flera har haft möte med både fröken och rektor så en anmälan är väl vad som är kvar. Även några v föräldrarna till rötäggen har vi pratat med, men de flesta känns inte vid problemen. Hur gör man en anmälan och vad leder det till? Kan man anmäla en sjuårig pojke för misshandel?
  • Anonym (Fröken)

    Be att få se skolans handlingsplan för detta.
    I och med att ert barn är drabbat måste de också skriva rapport på detta som ni får se; där ska också stå vilka åtgärder som vidtas.
    Reagerar inte rektorn går ni till skolchefen (maila, så har ni ett elektroniskt kvitto på hur de agerar), anmäl sedan till Skolinspektionen.

  • Giftskåneman

    Görs polisanmälan mot minderårig ska socialtjänsten kontaktas, då är det deras plikt att utreda och sätta in åtgärder

  • Anonym (förbannad mamma)
    beccagranen skrev 2019-09-19 15:10:04 följande:

    I min sons klass 3e klass var det samma bekymmer. Vi föräldrar anmälde skolan till skolinspektionen och på papper gjorde dom allt rätt men det blev inte bättre. Det slutade med att rektorn fick kontakta föräldrarna till de "stökiga" barnen, så att dom fick medverka i skolan. Sen börja dom med att ringa föräldrarna till barnen så att dom fick gå från jobbet och hämta hem barnet och fortsätta sina studier hemma. Jag tycker det är helt rätt, det är inte skolans uppgift att uppfostra barnen. 


    Ja, här gör de ju ingenting annat än dela in i två grupper och det är ju verkningslöst. Var är obsklasserna nör man behöver dem...? De påstår ju också att de pratar och pratar med rötäggen och med deras föräldrar, men vad hjälper prat när de inte ens har spärrar nog att inte sparka en liten flicka...
Svar på tråden Dotter(och andra) misshandlad och trakasserad i skolan. Rektorn lägger sig platt.