• Thu 19 Sep 2019 17:53
    747 visningar
    11 svar
    11
    747

    Kan försäkringskassan göra undantag?

    pepsimaxitjej skrev 2019-09-19 16:41:33 följande:

    Hur ska det gå till? Det är ju jag som ska döda och amma.

    Usch mår så dåligt över det här.


    Det går till så att du är hemma utan ersättning "i väntan på" att ni ska komma förbi hans/era första 180 dagar. Om du är hemma ett halvår tex och han tar ledigt fredag eller måndag så kan han ta fredag-söndag eller lördag-måndag. Alltså 3 dagar per vecka. Det KAN ge er mer pengar per månad än att du tar dagar på lägsta nivå. Dessutom sparar du dagar. Om han tar 3 dagar per vecka och du behöver ta 7 dagar per vecka för att komma upp i samma ersättning.

    Ni måste sätta er ner och räkna på det.

    Tyvärr så är reglerna såna att studier bara är överhoppningsbara om det inte finns några glapp. Och FK kan inte göra undantag, det är våra skattefinansierade försäkringar de hanterar.
  • Fri 20 Sep 2019 17:50
    #8
    pepsimaxitjej skrev 2019-09-20 16:38:41 följande:

    Jag tänker att jag ska ta 7 dagar i veckan tills jag kommer upp i mina 180 dagar. För sedan går jag väl över till SGI från min nya lön. Då kan man ju snåla med föräldradagarna, tänker jag helt fel?


    Det kan du göra. Men det betyder att du tar ut 180 dagar på lägsta sgi-nivån. Och då har du inte så många kvar sen att få ut på det högre värdet så att säga. Därför är det ju mer

    förmånligt om man ser till hela er ekonomi OM din partner har en högre SGI, att han tar ut dagar först. Såsom Alexi skrev.
  • Sat 21 Sep 2019 09:43
    #11
    Trädgårdsland skrev 2019-09-21 08:45:30 följande:

    [quote=79914761][quote-nick]Buzzanonym1 skrev 2019-09-20 20:04:48 följande:[/quote-nick]

    Från försäkringskassans hemsida.

    "Om du blir arbetslös från ett arbete som gett rätt till en SGI är den skyddad tre månader efter att du har slutat arbeta. För att behålla din SGI efter det, måste du anmäla dig på Arbetsförmedlingen som arbetssökande och aktivt söka arbete."

    [/

    Gäller just efter arbete. Men för TS är avbrottet efter studier, hon var redan inne i en sgi-skyddande period. Därför gäller inte tremånadersregeln.

    Ts, att låta pappan ta dagar först ÄR ett bra tips, om han har en SGI. Sätt er och räkna på det!

    Han tar ledigt en dag/vecka, det måste vara måndag/fredag (om han normalt jobbar må-fre?) Då kan han ta FP även lö-sö, alltså tre dagar/vecka. Det kan vara så att ni får ut mer pengar på det sättet än att du tar sju dagar/vecka. Och som bonus får ni mer tid tillsammans, pappan får mer tid med sitt barn, du får mer avlastning hemma. Alla vinner!


    Precis så jag beskrev det i mitt svar. Vill man så kan ju ts jobba en dag per vecka när pappan är hemma, alternativt studera.
Svar på tråden Kan försäkringskassan göra undantag?