• Anonym (Barnvakt)

    Utnyttjad(?) som barnvakt?

    Jag har inga egna barn. Min sambo han har ett barn som är här varannan vecka. Jag har två äldre systrar som har flera barn vardera. Jag älskar mina syskonbarn, det är inte det. Men det känns som barnen "dumpas" här över helgen, och då bägge mina systrar samtidigt. 2+3+1 barn (min sambos) blir ganska många barn från fredag till söndag.

    Det är olika ursäkter när barnen dumpas av, men konstigt att bägge har ursäkter samtidigt. Så ser jag sedan på facebook att de hänger med varann mina systrar och sina män. Barnfritt. Så det är inte sjukdom eller annat. Jag hade också velat vara med och umgås med mina systrar någon gång men de har liksom alltid vart de två. Lillasyster får inte vara med. De är inte tvillingar men de umgås som de vore det. De har alltid gjort det.

    Ibland kan det vara så att jag har barnen över Fredag och de har sagt Lördag fm att de skall hämtas, men så går de på spa tillsammans istället och så kommer deras män och hämtar så ser jag dem inte alls...Känner mig utanför och utnyttjad.

    Du fattar inte hur skönt det är att vara barnfri ibland, man behöver det, du har ju inga egna barn så du fattar inte hur det är osv osv. Säger de men jag har faktiskt barn varannan vecka. "Det är inte samma sak" tydligen.

    Vad hade du gjort i min sits? 

  • Svar på tråden Utnyttjad(?) som barnvakt?
  • Smörjsmurfen

    Klarat ut att det inte är ok, och att du har andra planer för dina helger.

    Förstår att det kan vara jobbigt, men du måste sätta ner foten!

  • Alekri

    Fint att du ställer upp som barnvakt men det ska såklart vara när du vill och kan! Du verkar vara passa barnen rätt så ofta. En som är barnfri dessutom har väl ett eget liv.. Du är i en situation där du känner dig tvungen och utanför. Finns det andra som kan ställa upp som barnvakt ibland? Föreslår att du pratar med dina syskon och berättar hur du känner.

  • Anonym (Kajsa)

    Vadå dumpar? Ligger dom i en hög utanför ytterdörren?

    Släpp inte in dom, svara inte på deras förfrågningar. 

  • Zaxika

    Hur ofta händer detta?

    Jag tycker det kan vara schysst att ställa upp 1-2 ggr per år om du orkar och vill. Men deras män borde kunna ta hand om barnen någon helg så ni systrar kan gå på spa/restaurang eller annat tillsammans. Jag hade max passat 2 st barn vid ett och samma tillfälle.

    Du är för snäll och de tar dig för givet.

  • Anonym (A)
    Tow2Mater skrev 2019-09-19 21:02:11 följande:
    Låst dörren och inte öppnat när dina systrar kommer med sina kullar.
    +1
  • Anonym (Barnvakt)
    Zaxika skrev 2019-09-19 21:48:57 följande:

    Hur ofta händer detta?

    Jag tycker det kan vara schysst att ställa upp 1-2 ggr per år om du orkar och vill. Men deras män borde kunna ta hand om barnen någon helg så ni systrar kan gå på spa/restaurang eller annat tillsammans. Jag hade max passat 2 st barn vid ett och samma tillfälle.

    Du är för snäll och de tar dig för givet.


     Kanske en hel helg varannan månad och en helgkväll+natt+morgon varje månad? Lite tätare i somras. Det är ganska många ungar i en trea. Mina systrar har hus.
    Alekri skrev 2019-09-19 21:07:47 följande:

    Fint att du ställer upp som barnvakt men det ska såklart vara när du vill och kan! Du verkar vara passa barnen rätt så ofta. En som är barnfri dessutom har väl ett eget liv.. Du är i en situation där du känner dig tvungen och utanför. Finns det andra som kan ställa upp som barnvakt ibland? Föreslår att du pratar med dina syskon och berättar hur du känner.



    Det finns andra som kan vara barnvakt men inte som barnen trivs med att vara över natten hos.
  • Anonym (Man48)

    Du är för snäll ...så många ungar i en trea ....

    Nej var inte så menlös om du inte Vill vara barnvakt. Du har väl ingen skyldighet till det ?

    Och ta av dig "lilla syster koftan"

    Hitta på egna roliga aktiviteter när dom har sina barn .....glöm inte visa det på Facebook ????????????

  • Zaxika
    Anonym (Barnvakt) skrev 2019-09-19 22:45:56 följande:

     Kanske en hel helg varannan månad och en helgkväll+natt+morgon varje månad? Lite tätare i somras. Det är ganska många ungar i en trea. Mina systrar har hus.Det finns andra som kan vara barnvakt men inte som barnen trivs med att vara över natten hos.


    Det låter alldeles för mycket.

    Säg nej från och med nu. Ta en paus från vaktandet. Och lägg det sedan på en mer lagom nivå. Jag tänker 1-2 ggr per år.
  • Anonym (jag)
    Anonym (Barnvakt) skrev 2019-09-19 20:54:48 följande:

    Jag har inga egna barn. Min sambo han har ett barn som är här varannan vecka. Jag har två äldre systrar som har flera barn vardera. Jag älskar mina syskonbarn, det är inte det. Men det känns som barnen "dumpas" här över helgen, och då bägge mina systrar samtidigt. 2+3+1 barn (min sambos) blir ganska många barn från fredag till söndag.

    Det är olika ursäkter när barnen dumpas av, men konstigt att bägge har ursäkter samtidigt. Så ser jag sedan på facebook att de hänger med varann mina systrar och sina män. Barnfritt. Så det är inte sjukdom eller annat. Jag hade också velat vara med och umgås med mina systrar någon gång men de har liksom alltid vart de två. Lillasyster får inte vara med. De är inte tvillingar men de umgås som de vore det. De har alltid gjort det.

    Ibland kan det vara så att jag har barnen över Fredag och de har sagt Lördag fm att de skall hämtas, men så går de på spa tillsammans istället och så kommer deras män och hämtar så ser jag dem inte alls...Känner mig utanför och utnyttjad.

    Du fattar inte hur skönt det är att vara barnfri ibland, man behöver det, du har ju inga egna barn så du fattar inte hur det är osv osv. Säger de men jag har faktiskt barn varannan vecka. "Det är inte samma sak" tydligen.

    Vad hade du gjort i min sits? 


    Om det är svårt att säga ifrån, vilket det ofta är i verkligheten när man inte ska leka ball på nätet så kör en nödlögn och säg åhhhh jag hade gärnat velat men jag kan tyväörr inte, har annat planerat.. en kompis/ditt eller datt bla bla.

    Gör detta så ofta eller lite du själv vill.

    Sen låter du din sambo ta hand om huvudansvaret när det gäller hans barn, samma sak där gör hur mycket eller hur lite du vill - låter ju som om alla föräldrar, både dina systrar och din sambo, utnyttjar dig som barnvakt.

    Om du inte gör något så kommer det hålla på tills du blir dör.. vill du verkligen ha det så? Inte få någon lugn och ro eller egen tid pga av din sambo och systrar..

    Att dom ska ta hand om huvudansvaret för sina barn betyder ju inte att diu inte tycker om barnen eller inte vill hänga med ibland men nej du ska inte ta det tråkiga slitet, du ska ju ha guldkornen som den icke-förälder du faktiskt är"!
  • BurningDiamond

    Men hur hamnar barnen hos dig? Blir de bara lämnade i trapphuset utanför din dörr? Eller är det kanske så att dina systrar frågar dig om du kan ta hand om barnen och du säger ja?

    Om det är det förstnämnda så tycker jag att en soc-anmälan är på plats. Är det de sistnämnda så är det 100% ditt eget ansvar och "fel". Du kan säga "nej, jag vill inte". Så länge du tackar ja till att passa barnen så tycker jag faktiskt inte att du har någon rätt att vara kinkig, du väljer ju själv att försätta dig i situationen.

  • Utvandraren
    Anonym (Barnvakt) skrev 2019-09-19 22:45:56 följande:
     Kanske en hel helg varannan månad och en helgkväll+natt+morgon varje månad? Lite tätare i somras. Det är ganska många ungar i en trea. Mina systrar har hus.
    Alekri skrev 2019-09-19 21:07:47 följande:

    Fint att du ställer upp som barnvakt men det ska såklart vara när du vill och kan! Du verkar vara passa barnen rätt så ofta. En som är barnfri dessutom har väl ett eget liv.. Du är i en situation där du känner dig tvungen och utanför. Finns det andra som kan ställa upp som barnvakt ibland? Föreslår att du pratar med dina syskon och berättar hur du känner.



    Det finns andra som kan vara barnvakt men inte som barnen trivs med att vara över natten hos.
    Jag tycker det är fult gjort ifall de inte frågat innan om du kan hjälpa dem, om det är ok osv. Att de vill umgås tillsammans båda mammorna kan jag i och försig förstå. De är syskon och båda mammor så det kan vara skönt att umgås med någon som har ett likartat liv så att säga. Känner du dig utanför ofta?

    Du får nog sätta ned foten och också berätta att du känner dig sårad, utnyttjad och utanför när de beter sig så. Och låt dem inte komma med undanflykter och bortförklaringar osv. som systrar så ofta gör utan insistera på att de ska förstå hur du känner. Sedan kan ni ju komma överens om något?
  • Anonym (Ö)

    Det är väl inte ditt ansvar att de ska få barnfri tid, och varför i helvete skaffade dom barn då??

    Jag är också barnfri, skulle aldrig låta mig utnyttjas så.

  • Anonym (Samma)

    Oj. Jag passar mina syskonbarn nästa lika mycket som du men det är för att jag tjatar och ber om det. Mina syskon föräskrar sig alltid om att jag verkligen kan och vill. Om de själva behöver hjälpen så ber de väldigt snällt och dubbelfrågar igen och igen för att det verkligen ska vara okej.

    Det där med relationen är lite knepigt. Om de är tightare med varandra är det ju kanske inte så mycket att göra åt. Men visst känns det taskigt att du alltid får passa barnen så att de kan umgås. Det är inte särskilt snyggt gjort.

  • Anonym (Barnvakt)
    Anonym (jag) skrev 2019-09-20 18:36:38 följande:
    Om det är svårt att säga ifrån, vilket det ofta är i verkligheten när man inte ska leka ball på nätet så kör en nödlögn och säg åhhhh jag hade gärnat velat men jag kan tyväörr inte, har annat planerat.. en kompis/ditt eller datt bla bla.

    Gör detta så ofta eller lite du själv vill.

    Sen låter du din sambo ta hand om huvudansvaret när det gäller hans barn, samma sak där gör hur mycket eller hur lite du vill - låter ju som om alla föräldrar, både dina systrar och din sambo, utnyttjar dig som barnvakt.

    Om du inte gör något så kommer det hålla på tills du blir dör.. vill du verkligen ha det så? Inte få någon lugn och ro eller egen tid pga av din sambo och systrar..

    Att dom ska ta hand om huvudansvaret för sina barn betyder ju inte att diu inte tycker om barnen eller inte vill hänga med ibland men nej du ska inte ta det tråkiga slitet, du ska ju ha guldkornen som den icke-förälder du faktiskt är"!
    Min sambo blir ju med barnvakt vid de tillfällena. Jag skulle inte klara alla ungar själv utan honom. Jag är inte ett dugg arg eller besviken på honom, tvärtom. Jag valde honom och hans barn ihop. De är ett paket. Hans barn är på sätt och vis mitt barn med nu ser jag det som och jag är INTE en "icke-förälder" utan styvMAMMA. Nu låter du som mina systrar som hävdar att jag inte kan "förstå blablabla blablablabla hur det egentligen är"....
Svar på tråden Utnyttjad(?) som barnvakt?