Forum Graviditet - Känsliga rummet
Varje medlem är ansvarig för sina inlägg.
  • Vecka 6, tappat ALL aptit och kan inte äta

    Fre 20 sep 15:23 Läst 0 gånger Totalt 9 svar
    Anonym (Hjälp­)
    Visa endast
    Fre 20 sep 15:23

    Är helt nygravid och min aptit har helt försvunnit, mår illa av tanken att äta. Gröna äpplen är det jag får i mig. Men lagad mat får det att vändas i magen på mig. Jag spyr inte men känner en sån avsmak för mat! Äter en macka och några äpplen per dag. Rasat i vikt.. är det farligt för embryot? Läser överallt att man ska känna sån väldig hunger men jag känner inget alls, bara avsmak. Vad ska jag äta? Någon som haft liknande och kan ge tips på lättsam mat? Får ett ut på pizzasallad då och då men det kan man ju inte leva på..

  • Anonym (Anna)
    Visa endast
    Fre 20 sep 15:29 #1

    Det är jättevanligt att må illa under graviditeten och ha minskad aptit.

    Nej, det är inte farligt embryot, embryot lever på gulesäcken än så länge och får inte i sig det som du äter.

    I senare graviditet är det inte heller farligt för fostret om man äter lite eller inte äter något, då fostret tar vad den behöver ändå.

    Jag har knappt fått i mig något under hela mina graviditeter, och det jag fick i mig kräktes jag upp. Mina barn är friska.

  • Anonym (Ellen­)
    Visa endast
    Fre 20 sep 18:53 #2

    Fostret får i sig all näring hen behöver. Du behöver inte oroa dig.

    Mvh hon som tvingade i sig en halv clementin per dag mellan v. 6-18.

  • Lör 21 sep 00:45 #3

    Oroa dig inte. Det kommer nog att gå över. Jag kände samma sak men fick i mig vissa saker medan jag ville spy av bara tanken på andra saker. Just nu får fostret sin näring av gulkroppen och när moderkakan tar över runt v 10 så kommer fostret få näring av dina reserver om du inte äter tillräckligt, så det är absolut ingen fara. Men försök tänka ut saker som du kanske skulle kunna tänka dig att äta. Vill du ha sallad, lägg till någonting lite matigare som tex bröd eller kött eller ringla på en dressing för fettets skull. Äter du soppa så välj lite bröd på sidan om eller toppa med krutonger eller en klick creme fraiche. Prova yoghurt/fil, toppa med müsli eller frön. Små enkla saker kan göra skillnad på aptiten. Jag själv åt ofta Granny Smith äpplen som jag doppade i turkisk yoghurt för kalciumets skull och för fettets skull, det smakade fräscht.

  • Anonym (Hjälp­) Trådstartaren
    Visa endast
    Lör 21 sep 09:00 #4

    Tack tjejer för att ni svarat! Ska ta till mig alla tips! Svårt att komma på vad man vill äta när man inte vill ha någonting dock.. men kalla saker känns mer aptitliga än varma så jah kör på det ett tag tills jag, förhoppningsvis, kan äta varm lagad mat (hu, vände sig i magen bara jag skrev det haha)

  • Sön 22 sep 07:42 #5

    Prova fil. Det kan också funka om du gillar syrliga äpplen. Neutrala veteskorpor kan ocksp gå.

  • Sön 22 sep 19:10 #6

    Kalla saker funkade bäst för mig, helst skulle det inte lukta så mycket heller. Och allra bäst om jag inte behövde fixa det själv, jag hann bli illamående medans jag ordnade det jag skulle äta...

    Sallader är bra, ha färdigt i kylen och ta fram precis när du ska äta.

    Smoothie är näringsrikt. Mixa frusna bär, banan, fet yoghurt.

    Potatis och gubbröra på tunnbröd, eller sill o potatis, eller allra helst surströmming, det tyckte jag var väldigt gott.

    Fyll bröd med grönsaker, ost, skinka osv, plasta in och ha i kylskåpet.

    Salta kex, eller digestivekex funkade för mig.

    Ha alltid färdigt i kylen: morotsstavar, gurkstavar, äppelbitar, småsaker man kan knapra på som inte luktar.

  • Sön 22 sep 20:11 #7
    Trädgårdsland skrev 2019-09-22 19:10:09 följande:

    Kalla saker funkade bäst för mig, helst skulle det inte lukta så mycket heller. Och allra bäst om jag inte behövde fixa det själv, jag hann bli illamående medans jag ordnade det jag skulle äta...

    Sallader är bra, ha färdigt i kylen och ta fram precis när du ska äta.

    Smoothie är näringsrikt. Mixa frusna bär, banan, fet yoghurt.

    Potatis och gubbröra på tunnbröd, eller sill o potatis, eller allra helst surströmming, det tyckte jag var väldigt gott.

    Fyll bröd med grönsaker, ost, skinka osv, plasta in och ha i kylskåpet.

    Salta kex, eller digestivekex funkade för mig.

    Ha alltid färdigt i kylen: morotsstavar, gurkstavar, äppelbitar, småsaker man kan knapra på som inte luktar.


    Haha förlåt men så himla kul att du tipsar om saker som inte luktar någonting och samtidigt drar upp surströmming! Hade jag öppnat en burk i början av min graviditet så hade jag nog inte kunnat vara hemma på minst 1-2 veckor sedan :D
  • Ons 25 sep 08:36 #8

    Jo, det är lite udda. Strömmingen var tvungen att ätas ute eller i ordentligt korsdrag. Men var gott. Allt som åts på macka funkade liksom bättre, samtidigt som det salta från fisken var läskande liksom. Helskumt.

  • Anonym (A)
    Visa endast
    Ons 25 sep 09:58 #9

    Sorbet som förrätt körde jag med. Lindrade illamåendet, och efter det kunde jag lättare äta annat.

Logga in
Bli medlem
Svara i tråden...

Innehåll