• Anonym (Mamma)

    Jag är så dålig på att sätta gränser för mitt barn

    Jag är ensam mamma till en snart 12 årig tjej. När hon var yngre hade vi det mycket bra. Sen blev jag sjuk och min man lämnade mig (ej hennes pappa, han bor tyvärr väldigt långt bort). Jag höll ihop länge men sen kraschade jag. Jag har ingen ork knappt. Jag jobbar heltid och har bra stöd från nära och kära ska tilläggas. Men jag känner att jag inte kan sätta gränser längre, min dotter för som hon själv vill, lyssnar inte. Säger jag att det är dags att stänga av mobilen och gå och lägga sig så struntar hon i det. Det blir till slut att jag får rycka mobilen från henne och då får hon utbrott. Hon är i puberteten och jag fattar att det också påverkar men jag är så mesig... klart hon inte lyssnar då.

    Hur kan jag vända detta? Jag jobbar på att få mer ork men min dotter har redan slutat lyssna på mig, känns hopplöst! Snälla bara tips och råd, inga elaka kommentarer!

  • Svar på tråden Jag är så dålig på att sätta gränser för mitt barn
  • Anonym (Hanna)

    Kan ni sätta er tillsammans och göra upp regler?. Om hon själv varit med om att bestämma läggtid tex kanske det är lättare att följa tiden? Utgå från att det ska vara rutinee som hon mår bra av (få tillräckligt med sömn tex) och som passar i familjen i övrigt istället för att göra en grej av att ha regler som ska lydas för sakens skull. Om både du och hon har en tydlig bild över varför ni har regler/rutiner är det nog lättare även för dig att hålla fast vid dem (och göra u dantag vid behov) utan att känna dig mesig.

  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Hanna) skrev 2019-09-21 10:47:38 följande:

    Kan ni sätta er tillsammans och göra upp regler?. Om hon själv varit med om att bestämma läggtid tex kanske det är lättare att följa tiden? Utgå från att det ska vara rutinee som hon mår bra av (få tillräckligt med sömn tex) och som passar i familjen i övrigt istället för att göra en grej av att ha regler som ska lydas för sakens skull. Om både du och hon har en tydlig bild över varför ni har regler/rutiner är det nog lättare även för dig att hålla fast vid dem (och göra u dantag vid behov) utan att känna dig mesig.


    Problemet är att vi har gjort det så många gånger men ses i stunden så tycker hon inte alls det är dags att stänga av mobilen, gå och lägga sig eller göra läxan. Hon förhalar det eller blir sur och det är där jag är för mesig. Ibland orkar jag absolut men eftersom hon oftast skapar en konflikt och min ork tryter så blir det inte som vi har bestämt.
  • Anonym (Hanna)
    Anonym (Mamma) skrev 2019-09-21 12:22:15 följande:

    Problemet är att vi har gjort det så många gånger men ses i stunden så tycker hon inte alls det är dags att stänga av mobilen, gå och lägga sig eller göra läxan. Hon förhalar det eller blir sur och det är där jag är för mesig. Ibland orkar jag absolut men eftersom hon oftast skapar en konflikt och min ork tryter så blir det inte som vi har bestämt.


    Hur skulle du vilja att du själv reagerade i såna situationer då?
  • Duppedu

    Plocka undan routern eller stryp hennes surf om hon inte lyssnar? Ge henne en gammal nokia eller något? Finns ju massvis att ta till. Ta ett samtal med henne först och förklara vilka konsekvenserna blir om hon inte lyssnar och sen hålla sig till dem kanske? Känns det helt omöjligt?

  • Elin P

    Kan hon ta lite ansvar för egna pengar men att vissa regler är kopplade till att pengar betalas ut?

  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Hanna) skrev 2019-09-21 12:25:09 följande:

    Hur skulle du vilja att du själv reagerade i såna situationer då?


    Att jag inte bara gav mig, vilket betyder att jag tex säger ok 5 minuter till som då såklart inte blir 5 minuter

    Helst skulle jag vilja att hon inte skrek och bråkade men jag kan ju bara välja hur jag själv ska göra.
  • Anonym (Mamma)
    Duppedu skrev 2019-09-21 12:30:22 följande:

    Plocka undan routern eller stryp hennes surf om hon inte lyssnar? Ge henne en gammal nokia eller något? Finns ju massvis att ta till. Ta ett samtal med henne först och förklara vilka konsekvenserna blir om hon inte lyssnar och sen hålla sig till dem kanske? Känns det helt omöjligt?


    Det är just det som är mitt problem, att jag har svårt att orka hålla på regler och konsekvenser. Jag jobbar på att få mer ork både vad gäller det psykiska och fysiska. Jag har alltså varit sjuk rent fysiskt och psykiskt fått gå igenom väldigt mycket.

    Jag har dragit in hennes månadspeng många gånger men det har inte gett någon effekt alls.
  • Duppedu
    Anonym (Mamma) skrev 2019-09-21 13:15:50 följande:

    Det är just det som är mitt problem, att jag har svårt att orka hålla på regler och konsekvenser. Jag jobbar på att få mer ork både vad gäller det psykiska och fysiska. Jag har alltså varit sjuk rent fysiskt och psykiskt fått gå igenom väldigt mycket.

    Jag har dragit in hennes månadspeng många gånger men det har inte gett någon effekt alls.


    Jag är ledsen att du haft det tufft men du gör det nog ännu tuffare för dig själv genom att lära dotra din att det är hennes vilja som räknas och att bråk och tjafs antingen lönar sig eller inte ger några konsekvenser. Jag vet inte hur det fungerar med avlastningsfamilj och liknande? Är det någonting du tittat på?
  • Anonym (A)
    Anonym (Hanna) skrev 2019-09-21 10:47:38 följande:
    Kan ni sätta er tillsammans och göra upp regler?. Om hon själv varit med om att bestämma läggtid tex kanske det är lättare att följa tiden? Utgå från att det ska vara rutinee som hon mår bra av (få tillräckligt med sömn tex) och som passar i familjen i övrigt istället för att göra en grej av att ha regler som ska lydas för sakens skull. Om både du och hon har en tydlig bild över varför ni har regler/rutiner är det nog lättare även för dig att hålla fast vid dem (och göra u dantag vid behov) utan att känna dig mesig.
    Håller med
  • Anonym (Mamma)
    Duppedu skrev 2019-09-21 13:52:54 följande:

    Jag är ledsen att du haft det tufft men du gör det nog ännu tuffare för dig själv genom att lära dotra din att det är hennes vilja som räknas och att bråk och tjafs antingen lönar sig eller inte ger några konsekvenser. Jag vet inte hur det fungerar med avlastningsfamilj och liknande? Är det någonting du tittat på?


    Ja så är det tyvärr, helt medveten om det. Nej att ha avlastningsfamilj för det är absolut inte aktuellt, det här är ett väldigt litet problem jämfört med hur många andra har det. Jag har en fin familj som stöttar mig mycket som tur är och jag jobbar på att få tillbaka orken.

    Det är främst kvällarna som är vårt problem. Jag måste ta tag i mig själv och hålla fast vid sluttiden för mobilen. Då är jag säker på att resten blir lättare.
  • scanmia
    Anonym (Mamma) skrev 2019-09-21 13:15:50 följande:
    Det är just det som är mitt problem, att jag har svårt att orka hålla på regler och konsekvenser. Jag jobbar på att få mer ork både vad gäller det psykiska och fysiska. Jag har alltså varit sjuk rent fysiskt och psykiskt fått gå igenom väldigt mycket.

    Jag har dragit in hennes månadspeng många gånger men det har inte gett någon effekt alls.
    Kolla in appar för föräldrakontroll på mobilen typ Family link. Ni kan då sätta gränserna tillsammans när ni sitter och diskuterar dem och sedan behöver du inte gå in och bråka varje gång det är dags att stänga av utan att det sker automatiskt. 
    Välj dina strider, och se till att ni har rutiner där konflikter inte uppstår (som med föräldrakontrollen) och jobba på er relation. Fem gånger mer kärlek säger man, men om det känns avlägset så försök dig på fem fina tillfällen per dag (utan att räkna alla konflikter och allt gnabb).

    En annan grej som kanske kan funka är att ge henne lite mer ansvar. En del barn i den åldern känner sig mer delaktiga växer med lite mer ansvar och frihet. Särskilt om man har fastnat i en negativ spiral så kan det vara värt att testa.
  • Anonym (Hanna)
    Anonym (Mamma) skrev 2019-09-21 13:12:25 följande:

    Att jag inte bara gav mig, vilket betyder att jag tex säger ok 5 minuter till som då såklart inte blir 5 minuter

    Helst skulle jag vilja att hon inte skrek och bråkade men jag kan ju bara välja hur jag själv ska göra.


    Detfinns ju olika sätt att sätta gränser. Ett sätt är attha en tydlig gräns och ge straff om den inte följs, ett annat sätt att minska möjligheterna att bryta regeln (tex stängaav rautern en viss tid), ett tredje att jobba mer med att barnet ska ta mer ansvar själv, ettfjärde att arbeta med belöningar (och dessutom gr det att kombinera metoder på olika sätt)

    Om det blir skrik och bråk utan effekt plus att ni båda mår dåligt av det kanske du ska testa ett annat sätt? Det kanske inte är att bli ner hård som är detbästaför er?
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Hanna) skrev 2019-09-21 14:14:49 följande:

    Detfinns ju olika sätt att sätta gränser. Ett sätt är attha en tydlig gräns och ge straff om den inte följs, ett annat sätt att minska möjligheterna att bryta regeln (tex stängaav rautern en viss tid), ett tredje att jobba mer med att barnet ska ta mer ansvar själv, ettfjärde att arbeta med belöningar (och dessutom gr det att kombinera metoder på olika sätt)

    Om det blir skrik och bråk utan effekt plus att ni båda mår dåligt av det kanske du ska testa ett annat sätt? Det kanske inte är att bli ner hård som är detbästaför er?


    Jag tror absolut på en kombination. Att bara bli hårdare känns inte som det som her bäst effekt i detta fallet.
  • Anonym (Mamma)
    scanmia skrev 2019-09-21 14:09:58 följande:

    Kolla in appar för föräldrakontroll på mobilen typ Family link. Ni kan då sätta gränserna tillsammans när ni sitter och diskuterar dem och sedan behöver du inte gå in och bråka varje gång det är dags att stänga av utan att det sker automatiskt. 

    Välj dina strider, och se till att ni har rutiner där konflikter inte uppstår (som med föräldrakontrollen) och jobba på er relation. Fem gånger mer kärlek säger man, men om det känns avlägset så försök dig på fem fina tillfällen per dag (utan att räkna alla konflikter och allt gnabb).

    En annan grej som kanske kan funka är att ge henne lite mer ansvar. En del barn i den åldern känner sig mer delaktiga växer med lite mer ansvar och frihet. Särskilt om man har fastnat i en negativ spiral så kan det vara värt att testa.


    Tack! Har redan laddat ner appen. Min dotter är inte hemma idag, ska ha en dag för mig själv faktiskt. Stod att man skulle ha den andra enheten i närheten så ska fixa det imorgon :)
  • scanmia
    Anonym (Mamma) skrev 2019-09-21 14:17:38 följande:
    Tack! Har redan laddat ner appen. Min dotter är inte hemma idag, ska ha en dag för mig själv faktiskt. Stod att man skulle ha den andra enheten i närheten så ska fixa det imorgon :)
    Bra jobbat! Ibland är lösningarna enkla och du är långt ifrån ensam att ha den här konflikten med ditt barn. Mobiler och andra enheter är så beroendeframkallande, särskilt för barn och tonåringar.
  • Anonym (Hanna)
    Anonym (Mamma) skrev 2019-09-21 14:16:16 följande:

    Jag tror absolut på en kombination. Att bara bli hårdare känns inte som det som her bäst effekt i detta fallet.


    Nej, det är jag är inne på också. Jag tror att det bösta är att hitta ett sätt som du känner dig någorlunda bekväm med, och som du innerst inne tror på. Det gör du väl inte med nuvarande metod, varför det blir jobbigt.

    Sen tror jag alltid att det är viktigt att ha med sig varför man gör något som förälder (tex ger eller inte ger straff), är det viktiga att få ettvisst resultat här och nu (tex hindra ett barn att springa ut på en trafikerad vög) eller att barnetska få medd sig något visst för framtiden (tex en kunsksap, en rutin osv)
  • Anonym (Läraren)

    Lite OT. Ändå tvungen att inflika.
    Arbetar som lärare och mobiltjafs och andra ordningsbekymmer låter jag också vara nuförtiden. Varför? Av den enkla anledning att jag orkar verkligen inte tjata. Fy fan vad det suger energi och prata till någon som knappt lyssnar eller bryr sig. Jag förstår dig TS att du inte orkar hålla på regler. Att du släpper på det. Gör jag med. Lite av ett samhällsproblem kanske om man får vara högtravande. Bara det ja ville säga. Tack till er som läste och förstod och puss på er som läste men inte förstod.

Svar på tråden Jag är så dålig på att sätta gränser för mitt barn