• Anonym (lägg av!)
    Sat 21 Sep 2019 12:20
    150 visningar
    23 svar
    23
    150

    Men bara sluta!

    Att skuldbelägga någon för att denne väljer abort är precis lika elakt som att säga till en som är ofrivilligt barnlös att det kanske inte är meningen att de ska ha barn. 

    Bara sluta! Läs inte såna trådar om du inte kan hantera andras syn på abort. 

    Jag har en vän som råkat ut för just detta, Hon blev gravid med tvillingar för drygt två år sen. När de var tre månader så blev hon gravid igen och de velade länge, men valde att behålla. Tvillingar igen! Nu är de nya bebisarna ca 4 månader och stickan visar ett plus. Hon är gråtfärdig, de älskar så klart alla sina barn, men orkar verkligen inte med fler just nu! (Ja, de har använt preventivmedel, men det har inte hjälpt, även de första barnen var oplanerade men välkomna) 

    Hon berättade om detta på en tjejmiddag och efteråt har hon fått elaka sms av två personer kring hur i helvete hon kan göra abort, hon förtjänar inte barnen hon har osv. Vad fan är det för sätt? Kan även se här att vissa inte kan låta bli att klampa in och lägga sig i aborttrådar.

    Den ena av de som sms:at är ofrivilligt barnlös och det kanske var lite taktlöst att berätta om en ev abort när hon var med, men min vän hade precis fått beskedet att hon var gravid igen och brast i gråt under kvällen.
    Då frågade vi ju alla givetvis vad som stod på.

    Personen som är ofrivilligt barnlös har varit det en tid, men inte överdrivet lång tid, de har precis blivit undersökta och kommit fram till att det är mannens spermier som är får dåliga. Inte för att det eg spelar någon roll för deras sorg, men jag ville ändå belysa att det inte är någon som försökt länge och fått missfall på missfall. 
    Man gör helt enkelt inte så oavsett hur ens eget liv ser ut! Inte om man anser sig vara en vän. 

    Den andra personen har mer och mer visat sig bara vara en idiot och är fortfarande med i gänget för att hon hängt med sedan barnsben. Som vuxen har hon dock mer och mer fått alltmer udda åsikter om allt möjligt. 

    Så, vänligen vistas inte i offentliga sammanhang eller hos vänner om du inte kan föra dig som folk. 

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-09-21 14:40
    En del har påpekat att man kan adoptera bort barnet. Det handlar inte främst om att de inte orkar med ett barn till, utan om att graviditeter sliter på kroppen och en tvillinggraviditet sliter mer. Hon har genomgått två st tvillinggraviditeter och förlossningar på kort tid och har nu fyra små barn.

    Att genomgå en graviditet till, med risk att det är två den här gången också, även om risken är liten, och samtidigt ta hand om två st tvååringar och två st fyramånaders bebisar är ingen hit. Pappan är också föräldraledig men det är tufft ändå.

    Om de bestämmer sig för att behålla så kommer de även att ta hand om barnet.

  • Svar på tråden Men bara sluta!
  • Sat 21 Sep 2019 12:48
    #1
    +2

    Varför ens berätta att hon ska ta abort om hon har vänner med så starka åsikter??

  • Anonym (lägg av!) Trådstartaren
    Sat 21 Sep 2019 12:52
    #2
    Långbenopluto skrev 2019-09-21 12:48:00 följande:

    Varför ens berätta att hon ska ta abort om hon har vänner med så starka åsikter??


    Läste du inte? Hon bröt ihop under kvällen och vi andra frågade vad det var. Att de två skulle ge sig på henne på det viset var inget någon av oss räknat med. 

    Den med udda åsikter har aldrig tidigare uttryckt något kring aborter, däremot om andra saker på ett sätt som har gjort att vi har funderat på hur det står till i hjärnkontoret. 

    Den som är ofrivilligt barnlös har inte hellre direkt uttryckt sin åsikt kring aborter, men däremot har hon talat om att hon och maken inte kan få barn utan hjälp. Det hon har sagt om abort har mer varit att livet kan vara orättvist, vissa får inga barn, andra blir gravida med fler än de vill ha. Vi visste att de försökt få barn, men att behöva försöka i ett år är inget direkt konstigt. Som sagt, de har nyligen fått reda på att det är hans spermier som är för dåliga. 
  • Anonym (Sara)
    Sat 21 Sep 2019 13:12
    #3
    +1

    Är det gemensamma vänner? Har du i så fall lyft detta med de två som betedde sig illa? Tror att det är mest effektiv att cara rak och tydlig när folk beter sig illa,

  • Sat 21 Sep 2019 13:20
    #4
    +2

    Så går det om man är vänner med idioter. Och inte bet hur man skyddar sig

  • Anonym (lägg av!) Trådstartaren
    Sat 21 Sep 2019 13:21
    #5

    Ja, vi är ett gäng (7 tjejer) som mer eller mindre hållit ihop allihop sen högstadiet. Några av oss längre än så. 


    Jag har tagit upp det med båda två, privat. Ingen av dem anser att de har handlat fel. De tycker att de har rätt till sin åsikt vilket de så klart har, men de har ingen rätt att bete sig så som de gjorde. 
    Jag vet att även två andra har reagerat och ifrågasatt, även detta privat. De två övriga har iaf inte sagt till mig att de pratat med de två som betedde sig illa, men det kan de givetvis ha gjort ändå. 

  • Anonym (lägg av!) Trådstartaren
    Sat 21 Sep 2019 13:23
    #6
    BernieLollo skrev 2019-09-21 13:20:09 följande:

    Så går det om man är vänner med idioter. Och inte bet hur man skyddar sig


    Ja, vi visste ju inte att den ena var idiot som du så fint uttrycker det förrän vid denna händelse, den andra har haft udda åsikter om annat, så pass att vi faktiskt har övervägt att be henne att inte vara med mer, men vi visste inte om hennes åsikt kring aborter. 

    Ang skyddet så är det ju bra om du läser och begrundar om du förstår det som skrivits innan du kommenterar. 
  • Anonym (lägg av!) Trådstartaren
    Sat 21 Sep 2019 13:24
    #7
    Anonym (Sara) skrev 2019-09-21 13:12:58 följande:

    Är det gemensamma vänner? Har du i så fall lyft detta med de två som betedde sig illa? Tror att det är mest effektiv att cara rak och tydlig när folk beter sig illa,


    Inlägg 5 var till dig: 


    Ja, vi är ett gäng (7 tjejer) som mer eller mindre hållit ihop allihop sen högstadiet. Några av oss längre än så. 


    Jag har tagit upp det med båda två, privat. Ingen av dem anser att de har handlat fel. De tycker att de har rätt till sin åsikt vilket de så klart har, men de har ingen rätt att bete sig så som de gjorde. 


    Jag vet att även två andra har reagerat och ifrågasatt, även detta privat. De två övriga har iaf inte sagt till mig att de pratat med de två som betedde sig illa, men det kan de givetvis ha gjort ändå. 

  • Anonym (!??)
    Sat 21 Sep 2019 13:33
    #8
    -2 +1

    Att sitta och gråta för att man ska göra abort inför en som är ofrivilligt barnlös är jävligt okänsligt också. Sååå hon ska fan inte gnälla.

  • Anonym (lägg av!) Trådstartaren
    Sat 21 Sep 2019 13:46
    #9
    Anonym (!??) skrev 2019-09-21 13:33:13 följande:

    Att sitta och gråta för att man ska göra abort inför en som är ofrivilligt barnlös är jävligt okänsligt också. Sååå hon ska fan inte gnälla.


    Så du tycker inte att min vän som står inför valet att göra en abort eller inte orka med barnen hon redan har och på en fråga, och endast då, talar om att hon har just det svåra valet att göra har betett sig lika illa som de två som skriver till henne att hon är en usel mamma som inte förtjänar de barn hon redan har? 

    Då har vi olika åsikter. 
  • Anonym (Sara)
    Sat 21 Sep 2019 14:06
    #10
    +2
    Anonym (lägg av!) skrev 2019-09-21 13:24:41 följande:

    Inlägg 5 var till dig: 

    Ja, vi är ett gäng (7 tjejer) som mer eller mindre hållit ihop allihop sen högstadiet. Några av oss längre än så. 

    Jag har tagit upp det med båda två, privat. Ingen av dem anser att de har handlat fel. De tycker att de har rätt till sin åsikt vilket de så klart har, men de har ingen rätt att bete sig så som de gjorde. 

    Jag vet att även två andra har reagerat och ifrågasatt, även detta privat. De två övriga har iaf inte sagt till mig att de pratat med de två som betedde sig illa, men det kan de givetvis ha gjort ändå. 


    Men då har ni ju gjort det ni kan göra. Ni kan ju inte trolla vett i folk.
Svar på tråden Men bara sluta!