• Anonym (Lågt)
    Sat 21 Sep 2019 14:23
    15194 visningar
    75 svar
    75
    15194

    Har riktigt lågt iq

    Mitt iq är inte alls som för andra personer i min ålder över 30 år. Det är riktigt lågt.

    Då har ens hjärna växtklart sedan cirka 25 årsåldern.

    Har gjort en massa tester och det ligger vid cirka 75-80.

    Jag tycker jag har stora problem i vardagen att ta bra beslut och erfarenhet är att jag har tagit en massa dåliga beslut.

    Hur ska jag göra?

    Går det höja ens iq?

  • Svar på tråden Har riktigt lågt iq
  • Wed 22 Jun 2022 16:11
    #21

    Vad jag förstår eftersom jag också blivit utredd för svårigheter, så ligger du ändå inom ramen av vad som är "okej" eller inom ramen vad som är "normalt". Och med det testet så är det ju olika delar också, tex jag hade inte allmänt så högt, det låg på ett snäpp under mitten när man lägger till allt. Men på individuellt på visa dela hade jag högre än medel men visa lägre. Och så länge du inte har svårigheter så du inte klarar av jobb eller studier så klarar du dig bra. 

    Sen att du fattar fel beslut, kan jag säga att många av oss gör ibland, men det gäller att försöka lära sig av dom helt enkelt 

  • Kockob­ello
    Wed 22 Jun 2022 17:40
    #22
    +1
    Anonym (mariam) skrev 2022-06-22 16:01:56 följande:
    Varför är det trams? Eftersom det inte testas i vanliga IQ-test?

    Det finns flera områden där man kan utmärka sig med extra hög intelligens.
    Logiskt
    Språkligt
    Dessa två testas i de traditionella IQ-testerna.

    Sedan finns det bland annat:
    Spatial 
    Kinestetisk
    Musikalisk 
    Intrapersonell
    Interpersonell

    Eller menar du att en musikalisk person som t ex Mozart inte hade en exceptionell begåvning? Bara för att han kanske inte hade en logisk begåvning?

    Eller att Zlatan inte är begåvad, bara för att han kanske inte har full koll på alla ord och deras betydelse?
    Jo absolut. Men begåvning är ju inte intelligens.
  • Anonym (Tröst­)
    Wed 22 Jun 2022 17:40
    #23

    Jag har 137 i IQ och jag tar jättedåliga beslut jag med och har svårt i vardagen om det kan va någon tröst.

    Strunta i IQ, fokusera på problemen du upplever och försök hitta strategier för dom.

  • Anonym (maria­m)
    Wed 22 Jun 2022 17:49
    #24
    Kockobello skrev 2022-06-22 17:40:00 följande:
    Jo absolut. Men begåvning är ju inte intelligens.
    Vad är skillnaden då, menar du? 
    Det finns olika sorters intelligens, det är ett vetenskapligt faktum. Men du har forskat i ämnet och kommit fram till en annan slutsats. Intressant. 
  • Wed 22 Jun 2022 18:29
    #25
    +1
    Anonym (mariam) skrev 2022-06-22 17:49:11 följande:
    Vad är skillnaden då, menar du? 
    Det finns olika sorters intelligens, det är ett vetenskapligt faktum. Men du har forskat i ämnet och kommit fram till en annan slutsats. Intressant. 
    Men herregud! Intelligens är förmågan att dra logiska slutsatser utifrån en viss information, inget annat. Det är en förmåga som an massa andra. Men det gör inte att andra saker är intelligens. Spatial förmåga är inte intelligens, inte heller musikalisk förmåga eller att ha ett sjuhelvetes bollsinne. Varför kallar du dessa egenskaper för intelligens? Då skulle förmågan att räkna ut matematiska formler kallas bollsinne? En bil är en bil, och en motorcykel är en motorcykel. De må ha hjul båda två, men ändå skiljer det på dem. Och därför har de olika namn. Du får gärna visa var DU har fått uppgiften ifrån att intelligens och fotboll eller musikalitet hänger ihop.
    Skulle du mot förmodan själv vilja ta reda på vad intelligens är så slå upp ordet i SAOL.
  • Wed 22 Jun 2022 18:35
    #26
    +1

    Intelligens (av latin intellego, att förstå, begripa, inse, avgöra), mental förmåga; förmågan att utifrån givna grunder avsiktligt utveckla sitt tänkande. Till intelligensen räknas vanligen förmågorna att resonera, planera, lösa problem, associera, tänka abstrakt, förstå idéer och språk, komplicerade orsakssammanhang samt förmågan till inlärning.


    Inom psykologin skiljer man på intelligens och kreativitet[1]personlighet och visdom[källa behövs] men i vardagsspråk får ordet intelligens ofta en mycket bred betydelse.

    Från wikipedia (ja jag vet att man inte ska lita på den, men det fanns flera källor i dessa meningar). Tycker det är svart på vitt. Du är en av dem som i vardagsspråk ger ordet en bredare betydelse, men forskningen är tydlig.

  • Kockob­ello
    Wed 22 Jun 2022 18:49
    #27
    Hotelliggaren skrev 2022-06-22 18:35:12 följande:

    Intelligens (av latin intellego, att förstå, begripa, inse, avgöra), mental förmåga; förmågan att utifrån givna grunder avsiktligt utveckla sitt tänkande. Till intelligensen räknas vanligen förmågorna att resonera, planera, lösa problem, associera, tänka abstrakt, förstå idéer och språk, komplicerade orsakssammanhang samt förmågan till inlärning.


    Inom psykologin skiljer man på intelligens och kreativitet[1]personlighet och visdom[källa behövs] men i vardagsspråk får ordet intelligens ofta en mycket bred betydelse.

    Från wikipedia (ja jag vet att man inte ska lita på den, men det fanns flera källor i dessa meningar). Tycker det är svart på vitt. Du är en av dem som i vardagsspråk ger ordet en bredare betydelse, men forskningen är tydlig.


    Tack. Ungefär så jag menade utan att orka förklara.
  • Wed 22 Jun 2022 20:09
    #28
    +2

    TS: Jag antar att du haft kontakt med psykiatrin då för att vissa saker har blivit svåra för dig. Tyvärr är det rätt så vanligt att personer som ligger ungefär där du ligger begåvningsmässigt mår dåligt får det svårt i livet. Du har inte skrivit så mycket om vad som är svårt för just dig, men det finns inte riktigt någonting att göra för att du ska få en bättre intellektuell funktionsnivå utan det handlar i stället om att försöka anpassa ditt liv efter dina förutsättningar. Det kan innebära att t.ex. arbeta med någonting som inte är för svårt för dina förutsättningar, kanske få hjälp med stöd och struktur i vardagen osv. Jag har inte så mycket konkret att komma med, men förhoppningsvis skulle psykiatrin kunna ge dig viss vägledning i detta.


    Angående diskussionen om intelligens:


    Med intelligens brukar man i akademiska och professionella sammanhang mena det som man mäter med begåvningstester som t.ex. WAIS IV, vilket det låter som att TS har testats med. Idén om multipla intelligenser tilltalar många lekmän men det är inte det etablerade synsättet. I stället kan man ju prata om man t.ex. är musikalisk eller har bollsinne eller vad det nu kan vara, eller för den delen då musikalisk begåvning eller kinestetisk begåvning, men det är inte samma sak som det vi kallar för intelligens, dvs. intellektuell eller teoretisk begåvning. Anledningen till att man pratar särskilt mycket om just intelligens ur detta perspektiv är att IQ, som anses vara ett mått på intelligens eller då teoretisk begåvning, är så otroligt starkt positivt associerat med en mängd olika utfall i livet. Ju högre IQ man har desto lättare går det i skolan, man får bättre och mer meningsfulla arbeten, man tjänar mer, man lever längre osv. Det omvända gäller också, och det är därför som vi ser många personer i psykiatrin som har ganska låg IQ, helt enkelt för att det är mycket i livet som tyvärr blir svårt för de här personerna och de mår ofta dåligt som följd av det.


    Så man kan använda vilka ord man vill, men intelligens förstås allmänt sett som teoretisk begåvning/det man mäter på IQ-test, och idén om multipla intelligenser har inte haft något större genomslag i den akademiska världen men däremot bland lekmän. Det är väl något tilltalande i den idén att alla är bra på någonting, och att vi inte ska rangordna människor. Men det är ett obestridligt faktum att IQ är en väldigt viktig egenskap för hur vi anpassar oss efter livets förutsättningar.

  • Wed 22 Jun 2022 20:21
    #29
    +1
    Soryu skrev 2022-06-22 20:09:26 följande:

    TS: Jag antar att du haft kontakt med psykiatrin då för att vissa saker har blivit svåra för dig. Tyvärr är det rätt så vanligt att personer som ligger ungefär där du ligger begåvningsmässigt mår dåligt får det svårt i livet. Du har inte skrivit så mycket om vad som är svårt för just dig, men det finns inte riktigt någonting att göra för att du ska få en bättre intellektuell funktionsnivå utan det handlar i stället om att försöka anpassa ditt liv efter dina förutsättningar. Det kan innebära att t.ex. arbeta med någonting som inte är för svårt för dina förutsättningar, kanske få hjälp med stöd och struktur i vardagen osv. Jag har inte så mycket konkret att komma med, men förhoppningsvis skulle psykiatrin kunna ge dig viss vägledning i detta.


    Angående diskussionen om intelligens:


    Med intelligens brukar man i akademiska och professionella sammanhang mena det som man mäter med begåvningstester som t.ex. WAIS IV, vilket det låter som att TS har testats med. Idén om multipla intelligenser tilltalar många lekmän men det är inte det etablerade synsättet. I stället kan man ju prata om man t.ex. är musikalisk eller har bollsinne eller vad det nu kan vara, eller för den delen då musikalisk begåvning eller kinestetisk begåvning, men det är inte samma sak som det vi kallar för intelligens, dvs. intellektuell eller teoretisk begåvning. Anledningen till att man pratar särskilt mycket om just intelligens ur detta perspektiv är att IQ, som anses vara ett mått på intelligens eller då teoretisk begåvning, är så otroligt starkt positivt associerat med en mängd olika utfall i livet. Ju högre IQ man har desto lättare går det i skolan, man får bättre och mer meningsfulla arbeten, man tjänar mer, man lever längre osv. Det omvända gäller också, och det är därför som vi ser många personer i psykiatrin som har ganska låg IQ, helt enkelt för att det är mycket i livet som tyvärr blir svårt för de här personerna och de mår ofta dåligt som följd av det.


    Så man kan använda vilka ord man vill, men intelligens förstås allmänt sett som teoretisk begåvning/det man mäter på IQ-test, och idén om multipla intelligenser har inte haft något större genomslag i den akademiska världen men däremot bland lekmän. Det är väl något tilltalande i den idén att alla är bra på någonting, och att vi inte ska rangordna människor. Men det är ett obestridligt faktum att IQ är en väldigt viktig egenskap för hur vi anpassar oss efter livets förutsättningar.


    Bra och tydligt resonerat. Jag tänker också att vi i västvärlden har varit väldigt upptagna av just IQ, för det passar vår utbildnings- och företagskultur med mycket tekniska inslag. Länge var ingenjör det finaste man kunde bli i sverige, och vår självbild var just den rationella och problemlösande figuren som genom uppfinningar och beräkningar skulle få landet att blomstra, Mjuka värden och abstrakta fenomen inom kulturen hade låg status. Det har gjort att begreppet IQ gärna överförts på andra områden för att höja dess status. Lite synd tycker jag, att den som besitter dessa viktiga och fina förmågor inte vågar låta dem tala för sig själva.
    Oavsett vilket så är det inte alltid en fördel att ha hög intelligens. Som jag skrivit tidigare är den ofta kopplad till om inte sjuklighet, så åtm en själslig olycka. Personer med hög intelligens har svårare att hitta "meningen med livet", tvivlar mer på sig själva, är ofta missnöjda med vad de uträttar och har generellt svårare att hitta ro och frid. Man känner oftare en frustration över hur världen ser ut och man oroar sig mer för framtiden. 
    Så det är inte bara plus...
  • Anonym (kl-j.­yu)
    Wed 22 Jun 2022 20:24
    #30

    TS, om du har svårigheter att klara av din vardag så kan man få en god man. Denne behöver inte ta hand om din ekonomi, utan denne kan vara ett stöd för andra saker, som tex myndighetskontakt. 


    Det finns även boendestödjare man kan få hjälp av i olika situationer kring hemmet och kontaktperson om man behöver hjälp att komma ut och göra saker. 

    De som utfört testerna borde kunna hjälpa dig vidare, annars kan man ringa till kommunen själv och fråga hur man ska göra för att få hjälp. 

Svar på tråden Har riktigt lågt iq